Afl valot
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Vaimon J-mallin Astran näyttöön tuli teksti "Huolla kaarreajovalojärjestelmä". Vikakoodi B2590-04. Korjaantui, kun vaihdoin kuskin puoleisen H11-polttimon.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Tuossa topicissa on kuva:
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?p=1932361
Sivun 2 loppupuolella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Tuo näyttäs olevan etupään anturi... mä oletin et olis takaa ollu kyse kun niit on menny...?Robertx kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 13:26Tuossa topicissa on kuva:
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?p=1932361
Sivun 2 loppupuolella.
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Tuon edellisen sivun vikakooditulkinnan mukaan etsin tuon kuvan.imaC kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 19:42Tuo näyttäs olevan etupään anturi... mä oletin et olis takaa ollu kyse kun niit on menny...?Robertx kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 13:26Tuossa topicissa on kuva:
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?p=1932361
Sivun 2 loppupuolella.
"Alko pukkaamaan taso-anturi hommaa.
Vm 2015 4x4 farkku.
Vikakoodi: B3410-08. (Front axle sensor)
Koitin kurkkia, että missä kohtaa löytys anturi, ei osu silmään"
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Juu enhän mää senkummemmin taas asiaa aatellu...Robertx kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 20:48Tuon edellisen sivun vikakooditulkinnan mukaan etsin tuon kuvan.imaC kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 19:42Tuo näyttäs olevan etupään anturi... mä oletin et olis takaa ollu kyse kun niit on menny...?Robertx kirjoitti: ↑03 Huhti 2021, 13:26Tuossa topicissa on kuva:
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?p=1932361
Sivun 2 loppupuolella.
"Alko pukkaamaan taso-anturi hommaa.
Vm 2015 4x4 farkku.
Vikakoodi: B3410-08. (Front axle sensor)
Koitin kurkkia, että missä kohtaa löytys anturi, ei osu silmään"
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Koska nämä Motonetin vikakoodinlukijat ei vissiin kelpaa just esim. tähän AFL vikakoodien lukuun, niin ajattelin jos pitäisi satsata hieman kalliimpaan vehkeeseen. Kumminkin olen siinä käsityksessä, että myös takajarrut pitää kalibroida palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä(?) ynnä muuta kivaa, jota noissa mun vanhemmissa Opeleissa ei tarvi tehdä. Kaverilla on joku hieno lukulaite, mutta muistaakseni kävi vain vm 2015 ja vanhemmat.
Eli mitä mieltä näistä kahdesta laitteesta, toimiikohan tossa mun 2016 Inkussa?
Vaihtoehto 1. iCarsoft OP II for Opel https://www.24hshop.fi/koti-vapaa-aika/ ... i-for-opel
Vaihtoehto 2. iCarsoft i902 https://www.elekma.com/icarsoft_i902_op ... odinlukija
Noilla luulis onnistuvan myös lukea vikakoodit ihan uusistakin Opeleista?
Eli mitä mieltä näistä kahdesta laitteesta, toimiikohan tossa mun 2016 Inkussa?
Vaihtoehto 1. iCarsoft OP II for Opel https://www.24hshop.fi/koti-vapaa-aika/ ... i-for-opel
Vaihtoehto 2. iCarsoft i902 https://www.elekma.com/icarsoft_i902_op ... odinlukija
Noilla luulis onnistuvan myös lukea vikakoodit ihan uusistakin Opeleista?
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
^ jaa, näköjään valmistajan sivuilla vain Insignia vm 2013 asti.. millähän helkkarilla näitä koodeja sais luettua
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Vaihdoin 2011 Insigniaan romikselta tilatun uuden etupään anturin, mutta edelleen tulee tuo B3410 faulty signal, Intermittent vikailmoitus.
Kun ottaa piuhan irti, niin tulee B3410 voltage high/open circuit vika. Olisikos tästä nyt pääteltävissä että tuo kaytettynä hankittu anturi on risa vai voiko tässä olla vielä johtosarjasa ongelmia, vai mistä tämä voisi johtua. Onkos jollakulla tietoa mihin tuo anturi muuten perustuu.
Kun ottaa piuhan irti, niin tulee B3410 voltage high/open circuit vika. Olisikos tästä nyt pääteltävissä että tuo kaytettynä hankittu anturi on risa vai voiko tässä olla vielä johtosarjasa ongelmia, vai mistä tämä voisi johtua. Onkos jollakulla tietoa mihin tuo anturi muuten perustuu.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Siinä pieni infopaketti:
DTC B3410 02: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etummaisen akselianturin signaalipiirin oikosulku maadoitukseen
DTC B3410 05: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etuakselin tunnistimen signaalipiirissä korkea jännite/katkos
DTC B3410 08: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etuakselin tunnistimen signaalipiirin suorituskyky - signaali virheellinen
B3410 02
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö tunnistaa, ettei signaalia ole tai anturin signaalilinjan jännite on matala.
B3410 05
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö tunnistaa, ettei signaalia ole tai anturin signaalilinjan jännite on korkea.
B3410 08
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö havaitsee, että anturin taajuus on alueen ulkopuolella tai signaali on epäuskottava.
Etu- ja takaripustuksen asentoanturit toimittavat ajovalojen ohjausyksikölle etu- ja takaripustuksen asentotiedot.
Kumpikin anturi ottaa vastaan ajovalojen ohjausyksiköltä 5 V vertailujännitteen, signaalin ja matalan vertailuarvon.
Anturit on kytketty etu- ja takaripustuksen ohjainvarsiin. Auton liikkuessa ripustukset painuvat ja kohoavat liikuttaen samalla ripustuksen asentoantureiden varsia.
Tämä aiheuttaa muutoksia anturien lähtösignaaleihin. Ajovalojen ohjausyksikkö vertailee etu- ja takaripustuksen asentoantureilta tulevia tietoja ja säätää ajovalojen suuntausta tarpeen mukaan.
Sytytysvirta katkaistu, kytke irti johtosarjan liitin kyseisestä ajovalojen korkeussäätöanturista.
Kytke irti C1 akun miinusnapa.
Testaa, onko matalan vertailupiirin liittimen 1 ja maadoituksen välillä alle 5 ?.
-Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko matalassa vertailupiirissä katkos/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Kytke takaisin C1 akun miinusnapa.
Sytytysvirta kytketty (ON), testaa, onko 5 V:n vertailupiirin navan 3 ja maaton välillä 4,8 - 5,2V.
-Jos jännite on määritettyä aluetta pienempi, testaa, onko 5V vertailupiiri oikosulussa maahan tai onko siinä avoin piiri/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
- Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko 5V vertailupiiri oikosulussa jännitteeseen. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Tarkista testerillä, onko kyseisen asentoanturin parametri 0 mm.
-Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko signaalipiirin napa 2 oikosulussa jännitteeseen. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Asenna 3A:n sulakkeella varustettu hyppyjohdin signaalipiirin navan 2 ja 5V vertailupiirin navan 3 väliin. Tarkista testerillä, onko kyseisen asentoanturin parametri yli 0 mm.
-Jos arvo on pienempi kuin määritetty arvo, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku maahan tai avoin/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Jos kaikkien virtapiiritestien tulokset ovat oikein, vaihda kyseisen ajovalon tasoanturi.
DTC B3410 02: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etummaisen akselianturin signaalipiirin oikosulku maadoitukseen
DTC B3410 05: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etuakselin tunnistimen signaalipiirissä korkea jännite/katkos
DTC B3410 08: Ajovalojen automaattisen säädön ohjausyksikön etuakselin tunnistimen signaalipiirin suorituskyky - signaali virheellinen
B3410 02
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö tunnistaa, ettei signaalia ole tai anturin signaalilinjan jännite on matala.
B3410 05
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö tunnistaa, ettei signaalia ole tai anturin signaalilinjan jännite on korkea.
B3410 08
DTC tallentuu muistiin, kun ajovalojen ohjausyksikkö havaitsee, että anturin taajuus on alueen ulkopuolella tai signaali on epäuskottava.
Etu- ja takaripustuksen asentoanturit toimittavat ajovalojen ohjausyksikölle etu- ja takaripustuksen asentotiedot.
Kumpikin anturi ottaa vastaan ajovalojen ohjausyksiköltä 5 V vertailujännitteen, signaalin ja matalan vertailuarvon.
Anturit on kytketty etu- ja takaripustuksen ohjainvarsiin. Auton liikkuessa ripustukset painuvat ja kohoavat liikuttaen samalla ripustuksen asentoantureiden varsia.
Tämä aiheuttaa muutoksia anturien lähtösignaaleihin. Ajovalojen ohjausyksikkö vertailee etu- ja takaripustuksen asentoantureilta tulevia tietoja ja säätää ajovalojen suuntausta tarpeen mukaan.
Sytytysvirta katkaistu, kytke irti johtosarjan liitin kyseisestä ajovalojen korkeussäätöanturista.
Kytke irti C1 akun miinusnapa.
Testaa, onko matalan vertailupiirin liittimen 1 ja maadoituksen välillä alle 5 ?.
-Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko matalassa vertailupiirissä katkos/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Kytke takaisin C1 akun miinusnapa.
Sytytysvirta kytketty (ON), testaa, onko 5 V:n vertailupiirin navan 3 ja maaton välillä 4,8 - 5,2V.
-Jos jännite on määritettyä aluetta pienempi, testaa, onko 5V vertailupiiri oikosulussa maahan tai onko siinä avoin piiri/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
- Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko 5V vertailupiiri oikosulussa jännitteeseen. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Tarkista testerillä, onko kyseisen asentoanturin parametri 0 mm.
-Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko signaalipiirin napa 2 oikosulussa jännitteeseen. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Asenna 3A:n sulakkeella varustettu hyppyjohdin signaalipiirin navan 2 ja 5V vertailupiirin navan 3 väliin. Tarkista testerillä, onko kyseisen asentoanturin parametri yli 0 mm.
-Jos arvo on pienempi kuin määritetty arvo, testaa, onko signaalipiirissä oikosulku maahan tai avoin/korkea vastus. Jos piirin testaustulos on normaali, vaihda K26 ajovalojen ohjausyksikkö.
Jos kaikkien virtapiiritestien tulokset ovat oikein, vaihda kyseisen ajovalon tasoanturi.
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Katselin äsken netistä kuvia ja ainkin Astran manuaalin mukaan tämän etupään sensorin yhteydessä pitäisi olla myös "Headlamp Levelling Sensor Plate" joka minulla näyttää olevan murtunut pois.
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Kyllä. Tilasin tuon 20984732:n ebaysta.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Ei toi marmorillakaan olis vissiin kauheita maksanu.
Veikkaisin jotain 15-20 ekee.
Veikkaisin jotain 15-20 ekee.
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Hep,
Löyty vika omasta kulkineesta.
Sama kuin Casalla, tuo magneetilevy löyty pohjapanssarin päältä lojumasta.
Koitin kurkkia, missä se on ollut kiinni, mutta en löytänyt kohtaa. Eihän kenelläkään olisi kuvaa?
Kiitos
Löyty vika omasta kulkineesta.
Sama kuin Casalla, tuo magneetilevy löyty pohjapanssarin päältä lojumasta.
Koitin kurkkia, missä se on ollut kiinni, mutta en löytänyt kohtaa. Eihän kenelläkään olisi kuvaa?
Kiitos
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Astra H Ultima Wagon
Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa
Tuosta kuvasta näkee myös sen levyn paikan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i