Sähköauton kotilataus
Re: Sähköauton kotilataus
Kannattaa nyt pyytää käymään joku sähköalan ammattilainen, jotta saa juuri sopivan lautausaseman.
Täällä mahdoton antaa sopivaa ratkaisua noiden selostusten perusteella. Eikä kukaan alan ammattilinen sitä teekeään maallikon jorinoiden pohjalta.
ps mutta yleisesti ottaen mikäli löytyy nk voimavirtapistorasia eli 3x16A, niin helpoin tapa on silloin kytkeä siihen tuollainen latausasema ja säätää maksimi lautausvirta 16A/vaihe alemmaksi mikäli on epäily pääsulakkeen kestämiselle. Sen voi ottaa vaikka mukaan matkalle
Nerokkain on tietenkin se missä on se lautaushallinta, mutta sen saa asentaa vain alan ammattilainen, kun vaatii sähkökeskuksen avaamisen vaihevirtamittareiden asentamista varten
ps 2 itse en ostaisi enkä suositelle kenellekkään mitään "aliexpressin" lautausasemaa. Vain ja ainostaan sellainen mitä Suomessa myydään asianmukaisessa liikkeessä
Täällä mahdoton antaa sopivaa ratkaisua noiden selostusten perusteella. Eikä kukaan alan ammattilinen sitä teekeään maallikon jorinoiden pohjalta.
ps mutta yleisesti ottaen mikäli löytyy nk voimavirtapistorasia eli 3x16A, niin helpoin tapa on silloin kytkeä siihen tuollainen latausasema ja säätää maksimi lautausvirta 16A/vaihe alemmaksi mikäli on epäily pääsulakkeen kestämiselle. Sen voi ottaa vaikka mukaan matkalle
Nerokkain on tietenkin se missä on se lautaushallinta, mutta sen saa asentaa vain alan ammattilainen, kun vaatii sähkökeskuksen avaamisen vaihevirtamittareiden asentamista varten
ps 2 itse en ostaisi enkä suositelle kenellekkään mitään "aliexpressin" lautausasemaa. Vain ja ainostaan sellainen mitä Suomessa myydään asianmukaisessa liikkeessä
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Sähköauton kotilataus
Miksi? Muuttuuko se tismalleen sama laite jotenkin paremmaksi jos sen ostaa Suomesta 200€ kalliimmalla?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 1-kW-Type2
Re: Sähköauton kotilataus
Se on juuri näin.
Päällepäin voi näyttää aivan samalta, mutta käytännössä ei ole. Materiaalit, komponentit ym (joita ei edes sisälle näe) saattavat olla aivan eri sarjaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Sähköauton kotilataus
Ei latausasemaa saa tavan tallaaja asentaa vaikkei sähkökeskusta avattaiskaan. Ne työt on luvanvaraisia.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 278
- Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28
Re: Sähköauton kotilataus
Juu, hyvin on sähköliitto paaluttanut tonttinsa Monelle on varmasti houkutteleva tuollainen voimavirtapistorasiaan kytkettävä latauslaite, kun toisena vaihtoehtona on laittaa sähköauton hankintuen verran latausasemaan ja sähkömiehelle.
Katsoin mienkiinnosta verkkoyhtiön nettipalvelusta oman talon tunnin tarkkuudella olevia kulutuksia. Niistä saanee jotain suuntaviivaa kuinka paljon on varaa käyttää watteja esim. auton lataukseen.
Katsoin mienkiinnosta verkkoyhtiön nettipalvelusta oman talon tunnin tarkkuudella olevia kulutuksia. Niistä saanee jotain suuntaviivaa kuinka paljon on varaa käyttää watteja esim. auton lataukseen.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
-
- 'Admiral'
- Viestit: 278
- Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28
Re: Sähköauton kotilataus
Voihan nuo sisältä ja ulkoa olla mitä sattuu tai ainakin erilaisia, mutta jos laitetta myydään Euroopassa, se täyttää (jonkun) IEC:n standardin, se on TÜV:n testaama ja siinä on CE-merkintä, niin silloinhan sitä saa täällä käyttää auton lataamiseen.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Re: Sähköauton kotilataus
Kiinteää latausasemaa ei saakaan. Oli aivan sama onko älykästä ohjausta vai.
Minä tarkoitin juuri tuollaista mistä oli linkitetty https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 1-kW-Type2
eli mikä kytketään suoraan 3-v voimapistorasiaan. Sen saa pistää "seinään" kuka vaan. Se ei ole kiinteä. Sen voi jopa ottaa matkalle mukaan.
Siinä vain ei ole mitään kuormanhallintaa, koska se ei tiedä tuon taivaallista kiinteistön kokonaiskulutuksesta. Tuollaisessa pitää itse valita kiinteästi max virta. Ei toki kaikissa kiinteissäkään ole kuormanhallintaa. Vaan mikäli on 3x35 liittymä niin ei hirveästi tarvi edes asiasta välittää.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Admiral'
- Viestit: 278
- Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28
Re: Sähköauton kotilataus
Netissä sitä myydään ja Ranskasta näyttää lähtevän liikkeelle. Kiinankuraa yhtä lailla kuten kaikkien "kotimaisten" halpaketjujenkin tavarat. CE merkintäkin löytyy, joten Euroopan markkinoille tehty.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Re: Sähköauton kotilataus
Jatketaanpa tästä vielä
Tällaisia https://garo.fi/tuote/glbdc-t222fc/
hankittiin töihin 2 kpl "harjoittelukappaleiksi".
On kiinteä asenteinen max 3x32A/22kW ja lisälaiteina saa mm. kuormanhallintaa ym. Asennuksen yhteydessä rajoitetaan tarvittaessa lataustehoa. Sopii siis hyvin omakotitaloihin ja taloyhtiöihin. Eikä tämä ole kiinakuraa
Asennuksen jälkeen on tehtävä myös käyttöönottomittaukset (suojamaan jatkuvuus, eristysresitanssi, oikosulkuvirta, vikavirta), joten ei jää epäilystä turvallisuudesta. Testaus tehdään normaalilla käyttöönottotesterillä, mutta tarvitaan lisäksi adapteri Type2 liitäntään testeriä varten.
ps noita kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä ei välttämättä ole testattu kunnolla tai miten nyt sattuu. Suuri riski on siinä, kun tuollainen laite kytketään vanhempaan 3-v voimavirta pistorasiaan, missä ei ole silloisten määräysten mukaan vikavirtasuojaa. Verkkoliitäntä kumi kaapelikin voi olla niin haurasta tavaraa että pakkasella murtuu.
Tällaisia https://garo.fi/tuote/glbdc-t222fc/
hankittiin töihin 2 kpl "harjoittelukappaleiksi".
On kiinteä asenteinen max 3x32A/22kW ja lisälaiteina saa mm. kuormanhallintaa ym. Asennuksen yhteydessä rajoitetaan tarvittaessa lataustehoa. Sopii siis hyvin omakotitaloihin ja taloyhtiöihin. Eikä tämä ole kiinakuraa
Asennuksen jälkeen on tehtävä myös käyttöönottomittaukset (suojamaan jatkuvuus, eristysresitanssi, oikosulkuvirta, vikavirta), joten ei jää epäilystä turvallisuudesta. Testaus tehdään normaalilla käyttöönottotesterillä, mutta tarvitaan lisäksi adapteri Type2 liitäntään testeriä varten.
ps noita kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä ei välttämättä ole testattu kunnolla tai miten nyt sattuu. Suuri riski on siinä, kun tuollainen laite kytketään vanhempaan 3-v voimavirta pistorasiaan, missä ei ole silloisten määräysten mukaan vikavirtasuojaa. Verkkoliitäntä kumi kaapelikin voi olla niin haurasta tavaraa että pakkasella murtuu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Sähköauton kotilataus
Minä tilasin eri myyjältä ja se tuli Puolasta. CE merkkejä löytyy myös jos niillä jotain merkitystä on.Rookeri kirjoitti: ↑15 Helmi 2022, 19:43Mistä tiedät että tulee Ranskasta? Ite myös satoja kertoja tilannu ebaystä, vaikka myyjä olisi Marssissa nii se tuote voi tulla ihan jostain muualta.ajonautinto kirjoitti: ↑15 Helmi 2022, 19:21Netissä sitä myydään ja Ranskasta näyttää lähtevän liikkeelle. Kiinankuraa yhtä lailla kuten kaikkien "kotimaisten" halpaketjujenkin tavarat. CE merkintäkin löytyy, joten Euroopan markkinoille tehty.
edit: tältä myyjältä https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1813274337
Hinta näköjään noussut, itse maksoin jotain 280€
Re: Sähköauton kotilataus
kyllä en paljoa laskis sen ce merkinnän varaan. Aika paljon noita ce leimattuja pommeja on vedetty pois suomen markkinoilta.
Ja sen verta mitä sähkön päälle ymmärrän (11v opiskellut alaa ja vajaa 25v alalla työskennellyt) niin en itse uskaltaisi ihan sokkona maailmalta tilata, kun osaa olla pienestä kiinni se että miten turvallinen on. Ja ei pahalla mutta, kun tämän topikin postauksia lukee niin aika heikolla kantimilla on tieto taito tämän asian suhteen eli helpolla voi noita määräyksiä yms ymmärtää väärin jos menee jos syöttökaapelin ja pääsulakkeiden koot sekasi. Monasti jos on suora sähkölämmitys ja sähkökiuas niin niissä on vuorottelu valmiina niin ei tarvii ainakaan niiden tehoja ynnäillä yhteen ja miettiä mitä nallit kestää. Ja yllättävän pitkään ne tulppasulakkeet jotka päänallien virkaa hoitaa kestävät ylikuormaa eli ei se hetkessä polta. Enemmän olisin huolissani jatkuvasta korkeahkosta kuormasta joka taas pikkuhiljaa lämmittää paikkoja osaa sitten ittensä ilmi antaa ihmeellisistäkin paikoista. Ja ei kaikilla energiayhtiöilllä mene maksut pääsulake koon mukaan vaan liittymätyypin eli tuokin kannattenee selvitellä jos alkaa ne 25A olla hilkulla. Ja ainakin itse suosittelen että niillä virtavahdeilla kuorman hallinta loppuusa ole kovin kummonen homma niitä sinne askarrella. On näitä tapauksia tullut ilmi että nämä laturit polttanut pääsulakkeen, kun ei olla oltu ihan ajan tasalla ja tästä sitten johtunut että maalämmöt kyykänny ja mökki jäätyny ja siitä sitten vesivahinko. Ja noilla roikkapäillä muutenkaan uskaltaisi pitkäksi aikaa laitella kuormia päälle sen verta paljon nähny sulanneita voimakoskettimia. Puolkiinteesti kun kytkee ja laittaa vaikka turvakytkimen rasian tilalle niin vähän voi olla pidempi ikäinen kunhan ottaa riittävän ison kytkimen siihen väliin eikä sitten kuorma päällä kääntele kammesta. Kytkentöjä yms en ala neuvomaan, kun siinä tulee eteen nämä vastuu kysymykset. Korkeintaan voi toppailla jos jotain oikeasti pommia joku on toteuttamassa. Ja ei nuo kunnon laturin tukkurin kautta ihan älyttömiä maksa vaikka ovht jotain muuta näyttää se on sitten eri asia ketkä noita edullisimpia hintoja voi hyödyntää. Mutta monen tuotteen kohdalla asiakkaalle ilmoitetaan hinnaksi -20-30% tukun ovhsta niiin siitä voi laskea, kun ottaa katteen välistä niin mihin hintaan noita voi saada eli jos joku kehuu saavansa tukkuhinnalla niin minusta se on kallista
Ja sen verta mitä sähkön päälle ymmärrän (11v opiskellut alaa ja vajaa 25v alalla työskennellyt) niin en itse uskaltaisi ihan sokkona maailmalta tilata, kun osaa olla pienestä kiinni se että miten turvallinen on. Ja ei pahalla mutta, kun tämän topikin postauksia lukee niin aika heikolla kantimilla on tieto taito tämän asian suhteen eli helpolla voi noita määräyksiä yms ymmärtää väärin jos menee jos syöttökaapelin ja pääsulakkeiden koot sekasi. Monasti jos on suora sähkölämmitys ja sähkökiuas niin niissä on vuorottelu valmiina niin ei tarvii ainakaan niiden tehoja ynnäillä yhteen ja miettiä mitä nallit kestää. Ja yllättävän pitkään ne tulppasulakkeet jotka päänallien virkaa hoitaa kestävät ylikuormaa eli ei se hetkessä polta. Enemmän olisin huolissani jatkuvasta korkeahkosta kuormasta joka taas pikkuhiljaa lämmittää paikkoja osaa sitten ittensä ilmi antaa ihmeellisistäkin paikoista. Ja ei kaikilla energiayhtiöilllä mene maksut pääsulake koon mukaan vaan liittymätyypin eli tuokin kannattenee selvitellä jos alkaa ne 25A olla hilkulla. Ja ainakin itse suosittelen että niillä virtavahdeilla kuorman hallinta loppuusa ole kovin kummonen homma niitä sinne askarrella. On näitä tapauksia tullut ilmi että nämä laturit polttanut pääsulakkeen, kun ei olla oltu ihan ajan tasalla ja tästä sitten johtunut että maalämmöt kyykänny ja mökki jäätyny ja siitä sitten vesivahinko. Ja noilla roikkapäillä muutenkaan uskaltaisi pitkäksi aikaa laitella kuormia päälle sen verta paljon nähny sulanneita voimakoskettimia. Puolkiinteesti kun kytkee ja laittaa vaikka turvakytkimen rasian tilalle niin vähän voi olla pidempi ikäinen kunhan ottaa riittävän ison kytkimen siihen väliin eikä sitten kuorma päällä kääntele kammesta. Kytkentöjä yms en ala neuvomaan, kun siinä tulee eteen nämä vastuu kysymykset. Korkeintaan voi toppailla jos jotain oikeasti pommia joku on toteuttamassa. Ja ei nuo kunnon laturin tukkurin kautta ihan älyttömiä maksa vaikka ovht jotain muuta näyttää se on sitten eri asia ketkä noita edullisimpia hintoja voi hyödyntää. Mutta monen tuotteen kohdalla asiakkaalle ilmoitetaan hinnaksi -20-30% tukun ovhsta niiin siitä voi laskea, kun ottaa katteen välistä niin mihin hintaan noita voi saada eli jos joku kehuu saavansa tukkuhinnalla niin minusta se on kallista
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Calibra c20let fwd
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sähköauton kotilataus
Mulla on 3x25A ja toimii hyvin kunhan ei käytä uunia samaan aikaan kun lataa. Pari kertaa on pitänyt vaihtaa pääsulake mutta kun tuon tietää niin ei se haittaa. Meillä lämpiää pirtti sähköllä ja on puukiaus. Käsittääkseni tämä pääsulakkeen palaminen liittyy myös kylmiin ilmoihin, lämpimällä se ei välttämättä sitä tee. Toistaalta kesäkeleistä on vielä niin vähän kokemusta etten varmaksi sano.
Ostin tuollaisen kotilatauslaitteen:
https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
On ollut hyvä. Tiedän ettei se ole halvin, mutta tämä on investointi ja silloin kun se on invesotointi, muut asiat ratkaisevat kuin laturin halpa hinta. En suosittele kenellekään ostamaan halvinta - jos on varaa ostaa sähköauto, niin on varaa ostaa kunnon infra kotiin. Se kirpaisee vain kerran.
Nyt ollut puoli vuotta toiminnassa joten liian varhaista sanoa kestävyydestä yhtään mitään. Katsotaan viiden vuoden päästä.
Ostin tuollaisen kotilatauslaitteen:
https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
On ollut hyvä. Tiedän ettei se ole halvin, mutta tämä on investointi ja silloin kun se on invesotointi, muut asiat ratkaisevat kuin laturin halpa hinta. En suosittele kenellekään ostamaan halvinta - jos on varaa ostaa sähköauto, niin on varaa ostaa kunnon infra kotiin. Se kirpaisee vain kerran.
Nyt ollut puoli vuotta toiminnassa joten liian varhaista sanoa kestävyydestä yhtään mitään. Katsotaan viiden vuoden päästä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Sähköauton kotilataus
Mites miltä kaikilta valmistajilta ja automerkeiltä saa latauslaitteita? Ainakin bmw saa. Hinta muistaakseni jotain 750euroa wallboxille.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Sähköauton kotilataus
Omia kokemuksia 3x25A taloliittymän ja sähköauton kanssa: Ostin 3x16A-pistorasiaan kytkettävän Type2-rasian AC11BN-EV, jossa on vikavirtasuojaukset DC 6mA ja AC 30mA, ja virta valittavissa avainkytkimellä 11A, 13A tai 16A. Valintaperuste oli, että on jaksa viritellä mitään vihiluutootänähseejuttua tai kiinnostus loppuu toisen päivän kohdalla eli pistoke seinään, virraksi 11A ja auto latautumaan. Autosta ajastettu lataus yöllä, jolloin uuni tai sähkökiuas eivät ole päällä. Talossa on kaukolämpö, mutta kaukolämmön katketessa sähkölämmitys menee päälle (kaukolämpö on sähkölämmityksen kanssa "rinnankytkettynä") ja sähkövastus taitaa olla 9 kW. Sähkötyöt ja 3x35 A liittymä maksavat sen verran, että sähköauton halpuus katoaisi muutamaksi vuodeksi. Autosta voi valita vielä pienemmän virran, jos tulee tarve.
Tähän mennessä ei ole havaittu mitään ongelmia. Auton AC-lataus on yksivaiheinen eli saa tehoa noin 2,5 kW - en tiedä mistä vaiheesta - näkee sitten jos pääkeskuksen sulake palaa, latausraja tavallisesti 80 % ja yhden yön aikana latausta kertyy noin 45 % - talvella parin päivän ajot ja kesällä 3-4. Auton lämmitys+muut sähköt ottaa enimmillään noin 6 kW eli osa akusta ja osa pistorasiasta. Pakkasella latauksesta lähtiessä voi mittarissa lukea 78 %. Työpaikalla polttisautot roikkuvat johdon nokassa ja minä sähköllä ajelen kuin kesällä eli tuossa päässä ei mitään johtorumbaa. Töistä lähtiessä puhelimella lämmitys päälle - virtaa akusta prosentti tai pari, takki niskaan ja autolle päästyä ikkunat ovat sulat ja sisällä lämmin - 5 kW sähkövastus on aika hyvä.
Tähän mennessä ei ole havaittu mitään ongelmia. Auton AC-lataus on yksivaiheinen eli saa tehoa noin 2,5 kW - en tiedä mistä vaiheesta - näkee sitten jos pääkeskuksen sulake palaa, latausraja tavallisesti 80 % ja yhden yön aikana latausta kertyy noin 45 % - talvella parin päivän ajot ja kesällä 3-4. Auton lämmitys+muut sähköt ottaa enimmillään noin 6 kW eli osa akusta ja osa pistorasiasta. Pakkasella latauksesta lähtiessä voi mittarissa lukea 78 %. Työpaikalla polttisautot roikkuvat johdon nokassa ja minä sähköllä ajelen kuin kesällä eli tuossa päässä ei mitään johtorumbaa. Töistä lähtiessä puhelimella lämmitys päälle - virtaa akusta prosentti tai pari, takki niskaan ja autolle päästyä ikkunat ovat sulat ja sisällä lämmin - 5 kW sähkövastus on aika hyvä.
Re: Sähköauton kotilataus
Ihan siitä CE merkinnästä vielä, tottakai olette kuulleet ja huomioineet eurooppalaisen CE merkinnän ja kiinalaisen CE merkinnän eron. Jälkimmäinen on kuitenkin vain Chinese Export merkintä. Ja kun jotain vahinkoa sattuu, taitaa vakuutusyhtiö pestä kätensä näistä joissa Chinese Export mukana .
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.