Sähköauton kotilataus

Keskustelua Opeleista
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

Onkos foorumilaisilla kokemusta sähköauton lataamisesta?
Tässä pitänee pikkuhiljaa alkaa valmistautua siihen, että talouteen tulee jossain vaiheessa sähköauto. Itse asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja liittymä on 3x16A. Muutama itseäni mietityttää asia on, miten sähköä riittää lataamiseen ja lämmittämiseen kaikkein kovimmilla pakkasilla ja kuinka vikaherkkiä tai kestäviä latauslaitteet ovat? Mielestäni fiksuin valinta lataamiseen olisi voimavirtapistokkeeseen liitettävä älylatausjohto. Jos näihin tulee vikaa, voi aina vaihtaa uuden latausjohdon. Latausasema taas vaatii aina jonkun sitä korjaamaan. Mutta toisaalta latausasemassa voisi olla jonkinlainen kuormanhallinta, ettei ainakaan pääsulakkeet pimenisi silloin kun kovilla pakkasilla lattialämmitys ja lataus on päällä samaan aikaan. Pääsulakkeen vaihtaminen suurempaan, ei ole oikein järkevää, kun perusmaksu nousisi 30€->70€. Toinen mikä pitäisi olla, on jokin sähkönkulutuksen seuranta, että auto lataamisen kulut eivät sekoittuisi asunnon lämmityskuluihin.
Minkälaisiin ratkaisuihin muut ovat päätyneet ja onko latauslaitteiden kanssa ollut ongelmia?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mulla on 32A voimavirtapistoke autokatoksessa valmiina latausta tai mahdollista latauslaitetta varten kun viimevuonna rakennettiin uusi omakotitalo ja 4x25 pääkaapeli

Jos sulla on vanha asunto niin asuntoon tulevia pääkaapeleita on paukahtanut joitakin. Verkkoyhtiön miehillä oli muutamatapaus tiedossa ja suositteli päivittämään pääkaapelin samalla. Vanhemmissa asunnoissa usein muistaakseni 3x25 kuparikaapeli mikä voi olla lujilla kokoasunnon ollessa sähkölämmitteinen ja auton ottavan vielä 11kw latausta.

Mutta käytännön kokemusta mulla ei ole kun ei ole pääomaa sähköautonhankintaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

No, joo. Pitihän se tarkastaa. Eli pääsulake on tosiaan 3x25A. Olisi kiva tietää, millaisia määriä sähköä nuo lattialämmitys kaapelit mahtaa imaista. Talo on rakennettu 2000-luvun alussa, joten oletan pääkaapelin olevan vielä OK. Kävin uteliaisuuttani kurkkimassa kiukaan tyyppikilpeä. Voisi kai olettaa, että ainakin sen verran lisää sähköä olisi huoletta käytettävissä Se ilmoitti 400V 3n ja 6kw. Oletan, että tuo ottaa silloin yhdestä vaiheesta sen max. 16A. Päivittäin autoahan ei tarvitse ladata kuin päivän ajojen verran. Minulla se olisi siis jotain 125km. Talvipakkasilla ehkä sen 25kW, joka kiukaan teholla tarkoittaisi n. 4 tunnin latausta.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

Jos 6kW sähkökiuas, niin varmaan 3x10A sulakkeet, joiden perässä se on. Tai ainakin itsellä näin on.
Lattialämmitys varmaankin sitten 16A:lla tehty jo tuolloin. Tai voi ne olla 10A takanakin.

Jos ei ole aikeita pääsulakekokoa nostaa, joka maksaa, niin sitten joku kuormanhallinnan sisältävä latausasema, esim. walle16M ja sitten sille vaan ne kuormanhallinnan lähetin keskukseen. Auto saa sitten sen mitä sieltä kiinteistön sähköistä on jäljellä.

Itse tekisin tuolla kuormanhallinnalla toteutetun latauksen tai tekisin nytkin jos tarvitsisi muuttaa systeemiä.
Tosin nyt on taloyhtiöstä kyse, mutta ei tuo sielläkään puolella ole sen helpompaa. Tosin omat sähkön käytöt ei vaikuta vaan käytännössä muiden autojen.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On nyt sähkötekniikka hakusessa joillakin.

Kerrataanpa.
Se 6 kW kiuas vie n. 10A per vaihe, kuten kerrottiinkin. Liittymäkaapelina 3x25A liittymässä voi olla 6 neliön (ei 25 :o ) kupari MCMK. Se ei riitä 35A liittymään. MIkäli on käytetty alumiini kaapelia AXMK, niin se on 25 neliön ja se riittää nostamaan liittymän 35A:iin.

Ratkaisu.
Tuo mainittu latausasema, johon liitetään kuormanhallinta on suositeltavin, mikäli liittymää ei nosta tai sitä ei voi 25A -> 35A. Silloin latausasema ei koskaan päästä ylittämään liittymän maksimivirtaa autoa ladatessaan vaan säätää sen sille tasolle mitä on käytettävissä. Kun on vähän kuormaa talossa muualla, se pystyy lataamaan max 3x16A eli teholla 11 kW.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Zafira »

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... mainSearch

Mulla on ollu tällänen muutaman kuukauden, ei minkäänlaista valittamista :thumbsup:
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

Kävin sitten kurkkimassa sulaketaululla. Joo, kiukaalle on 3x10A sulakkeet. Liesi ja keittiön pistorasiat on 3x16A, lämminvesivaraaja 3x10A. Lattialämmitys 3x10A+3x10A. Eli lattialämmitys ja vesivaraaja saa siis pahimmillaan virtaa yht. n. 20kW. Eikös nuo kaikki ole kuitenkin se 220-240V? Mitenkäs tuo voimavirta sitten toimii? Autotallin sähkökaapissa näkyy olevan kaksi sinistä ja yksi punainen voimavirtapistoke. Niitä ennen näkyy vikavirtasuoja 230/400V 40A sekä kolme sulaketta a 16A. Saako tuosta sitten irti 400x16x3, joka olisi 19,2kW kolmesta vaiheesta tai sitten 6,4kW yhdestä? 3x16=48 ja vikavirtasuoja taas 40 onko tuossa joku ongelma. Ei ole tarvinnut näitä ennen miettiä, kun on valmiiseen taloon muuttanut.
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

Joku tässä kai mättää vieläkin. Jos 3x25x230=17,25 niin silloin lämmitys veisi enemmän energiaa, kuin pääsulakkeesta tulee läpi. Sulaketaululla ei lattialämmitystä oltu merkattu kaikkiin kiskoihin (Enston sähkökaappi, automaattisulakkeet riveissä L1, L2 ja L3), niin kuin muut sulakkeet. Voisiko ne olla kytketty vain yhteen vaiheeseen?
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

No, tuo 400V tarkoitta 3-vaihe sähköä, jossa on 3 kpl vaihekaapeleita (L1,L2, L3, N Ja PE), josta kustakin saat sen 16A (sulake 16A). Yhden vaiheen jännite on kuitenkin se 230V eli 3x230Vx16A = 400V/16A. Vikavirran 40A tarkoittaa maksimivirrankestoisuutta per vaihe, ei siis 3x16A= 48A.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

No-niin, kiitoksia. Eli se 400V oli jännite siinä vaiheiden välillä. Ei ole ikinä tarvinnut näitä kunnolla opiskella. Eli jos niinsanotusti hanasta tulee 17,25kW ja lämmitys vie maksimissaan 11,5kW jää vapaaksi vielä 5,75kW. Siitä siis saa 3x8A. Tällä siis saisi ladattua työmatkaan tarvittavan sähkön n. 4-5 tunnin aikana, edellyttäen, että auto tukee kolmivaihelatausta. Ja tarvittaessa osan latauksesta voisi tehdä jo päiväsähköllä ja jättää vain esilämmityksen tarpeet aamuun.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

Juu joku kuormantasaava latauslaite. On aika laskeminen milloin siellä uskaltaa autoa ladata ja milloin ei.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Kokemusta aiheesta ei ole, mutta jossain vaiheessa latausmahdollisuuden järjestäminen tuleen eteen omaankin taloon. Miten arvioit tuon lämmityksen maksimikulutuksen? Eikö tuo mitoitus nyt joka tapauksessa mene liian tiukoille. Jos vapaana olisi teoriassa 5,75 kW, niin tuossa oletetaan kulutuksen olevan täysin tasan jakautunut kaikille vaiheille. Lisäksi jos keittiöstä saman vaiheen päästä laittaa vaikka lieden, vedenkeittimen ja leivänpaahtimen päälle, niin ollaan jo heti yli?
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Zafira »

En oo ite yhtään perehtyny siihen paljonko mikäkin vehje vie sähköä ja milloin. Auton olen ajastanut latautumaan klo 00-07 välillä ja se imee 11 kilowattia. Ei oo vielä ainakaa mikään sulake paukkunu :D
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Zafira kirjoitti: 14 Helmi 2022, 20:14 En oo ite yhtään perehtyny siihen paljonko mikäkin vehje vie sähköä ja milloin. Auton olen ajastanut latautumaan klo 00-07 välillä ja se imee 11 kilowattia. Ei oo vielä ainakaa mikään sulake paukkunu :D
Testaaminen on aina varmempi tapa kuin laskeminen :peukku: Onko sähkölämmitteinen talo? Pahinta kai uudessa talossa on sulakkeiden palaminen. Vanhojen johtovetojen kanssa saa kai olla vähän varovaisempi.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Zafira »

ajonautinto kirjoitti: 14 Helmi 2022, 20:42 Onko sähkölämmitteinen talo?
Juu
Vastaa Viestiin