Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
john_k
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2021, 10:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja john_k »

Millä saisi z18xe ecun mukautumat nollattua?

..tai no vika on se kun kaasuläpän "learned lower position" on niin korkealla (0,58V) että sillä se käy jotain 1100rpm tyhjäkäyntiä. Vaikuttaisi että tuota arvoa se ei opi pienemmäksi vaikka kuinka ajelee.


Ongelma tuli kun vaihdoin rikkinäisen ecun toiseen käytettyyn. Kaikki muu toimii mutta tuota arvoa ei saa pienenemään. Vanhalla eculla learned lower position oli 0,37V jolloin tyhjäkäynti toimi.


Opcom (kopio) löytyy mutta siinä ei ole mukautumien nollausta. Onko jossain muussa versiossa vai pitääkö olla tech2?

Ei haluttaisi Laakkoselle mennä.. vaan itse pitäisi selvitä jos mahdollista -(z)-

Kiitos jo etukäteen.
OPCOM vikakoodin lukua Lappeenrannassa!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mikä auto?
john_k
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2021, 10:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja john_k »

kadett90 kirjoitti: 25 Tammi 2022, 12:54Mikä auto?
Kappas.. se unohtui, enkä löytänyt enää editoi nappia.

Auto on Vectra C 2003 1.8 122hp.
OPCOM vikakoodin lukua Lappeenrannassa!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuolle ei löydy mitään sopeutusta.
Mitä näyttää voltteja kaasupolkimen asentotunnistin 2 tyhjäkäynnillä?
Onko sekin sen 0.58V?
john_k
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2021, 10:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja john_k »

kadett90 kirjoitti: 25 Tammi 2022, 13:32 Tuolle ei löydy mitään sopeutusta.
Mitä näyttää voltteja kaasupolkimen asentotunnistin 2 tyhjäkäynnillä?
Onko sekin sen 0.58V?
On 0,58V tyhjäkäynnillä. Se on se ongelma mielestäni varmasti. Ecu ei halua että läppä menee alle tuon "opitun" arvon joten se on nyt sitä alarajaa vasten, tämän testasin painamalla läppää kiinnipäin sormella auton käydessä. Läpän moottori jäkittää läppää aukipäin. Testattu kahdella eri läpällä, aina sama opittu arvo.

Vaikuttaa että alarajalla ei muuten ole toimintaan mitään vaikutusta. Mitään vikakoodia ei tule vaikka ei saavuta haluttua tyhjäkäynti kierroslukua.

Vanhassa ecussa opittu arvo oli jotain 0,37V joten tyhjäkäynnin säätö toimi normaalisti.


Kummassa ei ollut sopeutusta, opcomissa vai tech2? Onko sinulla jommassa kummassa kuitenkin adaptaatioitten nollaus? Luulisi että se voisi nollata myös tuon?
OPCOM vikakoodin lukua Lappeenrannassa!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Siis ei ollut tuolle moottorille ainakaan techin puolelta sitä.
john_k
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2021, 10:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja john_k »

Joo, kyllä se jollain opcomilla pitäisi onnistua: "special functions" ja "reset learned values".


Kuva ohjeesta: https://1drv.ms/u/s!AvnO8q_GIwM4iLBWFf5nIHzO8IBBPg

Mistä sen tietäisi missä opcomissa se toimii?

Toimisiko tässä:

https://www.ebay.com/itm/265511742131?h ... SwaTRh6q13


..tai mikä se paras noista kopioista tänä päivänä olisi mikä kannattaisi ostaa. Tossa omassa on paljon toimintoja mitkä ei toimi.
OPCOM vikakoodin lukua Lappeenrannassa!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Siis joo simtec 71 tuo sopeutus on mutta Vectrassa on Simtec 71.5 niin siinä ei tuota sopeutusta pitäisi enää olla.
Toki voihan sitä kokeilla.
Voihan se olla että menee läpi.
john_k
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2021, 10:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja john_k »

kadett90 kirjoitti: 26 Tammi 2022, 12:53 Siis joo simtec 71 tuo sopeutus on mutta Vectrassa on Simtec 71.5 niin siinä ei tuota sopeutusta pitäisi enää olla.
Toki voihan sitä kokeilla.
Voihan se olla että menee läpi.

Tilasin paremman opcomin, jos sen vaikka sillä sitten saisi nollattua.


Tiedätkö kummalla opcom vai tech2 saa tyhjäkäynnin kierroksia muutetta? ..tarkoitan sitä ecuun asetettua pyyntiä.

Orkkis ecussa oli 888 rpm (muutettu) ja tässä varaosassa on vähempi. Ajattelin nostaa sen vähintää tuohon 888 tai vähän enempi vielä niin on mukavampi lähtiä liikkeelle ja konekin lämpenee talvella parkissa nopeammin.
OPCOM vikakoodin lukua Lappeenrannassa!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE Ecu mukautumien nollaus / kaasuläpän opetus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Sama juttu tuon tyhjäkäynnin säädön osalta.
Ei löydy sitäkään enää tästä vectran moottorista.
Toki voihan tuossa ohjeissa olla virhe.
Mutta jos se on säädettävissä niin tekillä ainakin onnistuu sitten.
Op-comin kanssa en ole hirveästi puuhaillut niin en osaa sanoa löytyykö siitä mutta periaatteessa siinä pitäisi samat toiminnot olla.
Vastaa Viestiin