Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Moro,
nyt kaivataan apua Z18XER koneen kanssa. Ensi oireina oli, että moottori käynnistyy, mutta ei ota kierroksia eikä jaksa vetää. Vikavalot syttyi tauluun. Vikakoodien luku antoi P0340 04 ja P0365 04 koodit. Tuossa koneessa on kaksi nokka-anturia, mutta tuumasin, että ostan yhden VDO anturin ja testaan sillä kumpi on rikki. No vaihtelin anturia imu ja pako puolella, mutta ei tuntunut antuvan kummallakaan puolella. Samaa vikakoodia herjaa.
Samalla vikokoodeina tuli P2120 06 ja P2176 65
Mittailin, että ECUlta on johdot ehjänä antureille, mutta sensoreille ei tule jännitettä. No päätelmänä tuumasin, että ECU vaihtoon.
Vaihto ECUn kanssa tilanne on nyt se, että sensoreille tulee yhteen nastaa maata vasten mitattuna +5VDC ja yhteen +2,4VDC ja kolmas nasta 0VDC.
Jos nollaan vikakoodit ja kytken virrat, niin joka kerta saan vikakoodit:
P2120 06 Accelerator Pedal Position Sensor 1 , voltage low
P2176 65 Limp Home Adaption error
Sen verran sain testerillä myös katsottua, että Accelerator jännite on 0,47VDC kun kaasua ei paineta ja kun painan pohjaan niin 2VDC.
Onko kellään tietoa mitä tuon kaasupolkimen jännite tason pitäisi olla?
Ja toinen vika asia on nuo nokan tunnistimet? Eli vikakoodien nollaamisen jälkeen testeri siis antaa nuo kaksi muuta koodia ja vikavalo palaa mittaristossa. Kone kyllä käynnistyy, mutta käy hieman epätasaisesti. Sammuttamisen jälkeen antaa vikokaadeiksi nuo kaksi muuta mutta myös samat nokka-akseleiden P0340 04 ja P0365 04 koodit.
Onko mitään ideaa mikä piru se voisi tota vaivata?
nyt kaivataan apua Z18XER koneen kanssa. Ensi oireina oli, että moottori käynnistyy, mutta ei ota kierroksia eikä jaksa vetää. Vikavalot syttyi tauluun. Vikakoodien luku antoi P0340 04 ja P0365 04 koodit. Tuossa koneessa on kaksi nokka-anturia, mutta tuumasin, että ostan yhden VDO anturin ja testaan sillä kumpi on rikki. No vaihtelin anturia imu ja pako puolella, mutta ei tuntunut antuvan kummallakaan puolella. Samaa vikakoodia herjaa.
Samalla vikokoodeina tuli P2120 06 ja P2176 65
Mittailin, että ECUlta on johdot ehjänä antureille, mutta sensoreille ei tule jännitettä. No päätelmänä tuumasin, että ECU vaihtoon.
Vaihto ECUn kanssa tilanne on nyt se, että sensoreille tulee yhteen nastaa maata vasten mitattuna +5VDC ja yhteen +2,4VDC ja kolmas nasta 0VDC.
Jos nollaan vikakoodit ja kytken virrat, niin joka kerta saan vikakoodit:
P2120 06 Accelerator Pedal Position Sensor 1 , voltage low
P2176 65 Limp Home Adaption error
Sen verran sain testerillä myös katsottua, että Accelerator jännite on 0,47VDC kun kaasua ei paineta ja kun painan pohjaan niin 2VDC.
Onko kellään tietoa mitä tuon kaasupolkimen jännite tason pitäisi olla?
Ja toinen vika asia on nuo nokan tunnistimet? Eli vikakoodien nollaamisen jälkeen testeri siis antaa nuo kaksi muuta koodia ja vikavalo palaa mittaristossa. Kone kyllä käynnistyy, mutta käy hieman epätasaisesti. Sammuttamisen jälkeen antaa vikokaadeiksi nuo kaksi muuta mutta myös samat nokka-akseleiden P0340 04 ja P0365 04 koodit.
Onko mitään ideaa mikä piru se voisi tota vaivata?
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Kaasupolkimelta tulisi löytyä kaksi asentotietoa.
1 ja 2 näiden asennot muuttuu kaasua painaessa erisuuntiin eli kun painat kaasua niin toinen lähtee 0% ja toinen 100% ja nämä pitää muuttua tasaisesti verrattaessa toisiinsa.
04 tarkenne nokalla tosiaan avoin virtapiiri.
Mittaisin johdot eculta antureille vastusmittaamalla ettei ole katkosta tai oikosulkua maahan. Jotain alle 1ohmin on ok.
1 ja 2 näiden asennot muuttuu kaasua painaessa erisuuntiin eli kun painat kaasua niin toinen lähtee 0% ja toinen 100% ja nämä pitää muuttua tasaisesti verrattaessa toisiinsa.
04 tarkenne nokalla tosiaan avoin virtapiiri.
Mittaisin johdot eculta antureille vastusmittaamalla ettei ole katkosta tai oikosulkua maahan. Jotain alle 1ohmin on ok.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Testerin näyttö Kaasupolkimen asentotunnistin 1 (APP-tunnistin)
Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Moottori PÄÄLTÄ
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
-pienempi kuin 1 V
Kaasupoljinta painetaan hieman
-1 ... 4 V
Kaasupoljin painettu vasteeseen asti
-suurempi kuin 4 V
Testerin näyttö Kaasupolkimen asentotunnistin 2 (APP-tunnistin)
Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Moottori PÄÄLTÄ
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
-pienempi kuin 0,5 V
Kaasupoljinta painetaan hieman
-0,7 ... 1,5 V
Kaasupoljin painettu vasteeseen asti
-suurempi kuin 2,0 V
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Täytyy tänään vielä uudelleen tuo polkimen tunnistimen tasot. Mielestäni APP 1 nimenomaan näytti ilman polkemista 0,47VDC ja kun polkimen painoi pohjaan niin jännite nousi +2VDC tasoon.
Johtimet siitä ECUun tulevasta liittimestä on mitatta vastusmittarilla anturin liittimille asti ja näyttää 0, eli näyttäisi olevan kunnossa eikä ole kontaktia maahankaan.
Ecun nastasta 42 tulee johdin kampuran tunnistimille, nokan tunnistimille ja ilmastoinnin painetunnistimille. Tuo tulee kuvan mukaan nokan anturin nastaan 3. Onko tieto pitäisikö tuo olla syöttöjännite vaiko maa? Jos tuota mittaa akun miinus napaa vasten niin tuosta löytyy +2,4VDC.
Sen vuoksi tässä onkin pää aika pyörällä, että mistä hitosta sitä vikaa etsisi.
Johtimet siitä ECUun tulevasta liittimestä on mitatta vastusmittarilla anturin liittimille asti ja näyttää 0, eli näyttäisi olevan kunnossa eikä ole kontaktia maahankaan.
Ecun nastasta 42 tulee johdin kampuran tunnistimille, nokan tunnistimille ja ilmastoinnin painetunnistimille. Tuo tulee kuvan mukaan nokan anturin nastaan 3. Onko tieto pitäisikö tuo olla syöttöjännite vaiko maa? Jos tuota mittaa akun miinus napaa vasten niin tuosta löytyy +2,4VDC.
Sen vuoksi tässä onkin pää aika pyörällä, että mistä hitosta sitä vikaa etsisi.
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Eikö se maa löytynyt toisesta pinnista nokkatunnistimen liittimeltä? Jos tuo johto haarautuu monelle tunnistimelle, niin se on joko 5V syöttö tai maa. irrota yks kerrallaan johdot em. tunnistimilta ja mittaa jännite joka välissä, kunnes kaikki tunnistimet on irti?
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Eculta tulee 3 johdinta nokkien antureille. Googlaamalla löysin anturin nastajärjestyksen, jonka mukaa nasta + olisi kuvaan verraten juurikin tuo ECUn nasta 42, joka siis yhteinen mm. kampuran anturin kanssa. Siitä mittaamalla akun miinus napaa tulee tuo 2.4vdc. Pitäisikö tuo mitata anturin miinus napaan, joka sekin siis menee ECU:lle? Lisäksi on tuo ohjausnasta anturilta Eculle, ja siitä nastasta mitattuna akun miinus napaa vastaan on jännite +5vdc.
Onko anturin testaus oikein, jos syötän irrallaan olevan anturin napoihin (+ ja -) 5vdc ja mittaan ohjausnastasta jännitemittarilla, heiluuko nollan ja viiden voltin tasolla jos heilutan anturiin metallia?
Onko anturin testaus oikein, jos syötän irrallaan olevan anturin napoihin (+ ja -) 5vdc ja mittaan ohjausnastasta jännitemittarilla, heiluuko nollan ja viiden voltin tasolla jos heilutan anturiin metallia?
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Unohda ne nokan anturit hetkeksi.
Sun täytyy ensin saada nuo kaasupolkimen koodit pois.
Sun täytyy ensin saada nuo kaasupolkimen koodit pois.
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Kaasupolkimella matala jännite. Moottorin tunnistimilla matala jännite. Molemmat saa jänniteen moottorinohjainlaittelta. Voisko olla sama vika? Varmistaisin että mikään em. tunnistimista ei oo oikkarissa ja se tapahtuu helpoiten nykimällä piuhat irti antureista ja kaasupolkimelta ja katsomalla löytyykö jossain kohti 5V antureille ja se app1 haluaa luultavasti myös sen 5V syötön.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Onko UEC:n sulake FE12 ehjä?
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Juu ECUlta tulee kuvan mukaan ohjaus/jännite kaasupolkimelle, mutta eri nastoista.
Sulakkeet kurkin läpi jo varhaisessa vaiheessa ja jopa mittasin ne varmuuden vuoksi.
Täytyy tänään tutkia lisää, kunhan pääsee talliin.
Ecua itse epäilisin, mutta se on kertaalleen vaihdettu ja ainakin toimivana tuo vaihto-osa myyty. Sehän tässä vielä pääkoppaa sekottaa, että kun ECUn vaihdoin ja nollasin koodit, pääsin koeajo lenkille ongelmitta. Kävin ajamassa jokin kilometrin ja käväsin tankkaamassa eli sammutin auton tankkauksen ajaksi. Tankkauksen jälkeen ajelin vielä jonkun kilometrin tallinpihaan. Sen jälkeen kun starttasin ja olisin ajanut auton talliin, niin iski nuo samat vikakoodit kehiin ja tässä tilanteessa ollaan.
Sulakkeet kurkin läpi jo varhaisessa vaiheessa ja jopa mittasin ne varmuuden vuoksi.
Täytyy tänään tutkia lisää, kunhan pääsee talliin.
Ecua itse epäilisin, mutta se on kertaalleen vaihdettu ja ainakin toimivana tuo vaihto-osa myyty. Sehän tässä vielä pääkoppaa sekottaa, että kun ECUn vaihdoin ja nollasin koodit, pääsin koeajo lenkille ongelmitta. Kävin ajamassa jokin kilometrin ja käväsin tankkaamassa eli sammutin auton tankkauksen ajaksi. Tankkauksen jälkeen ajelin vielä jonkun kilometrin tallinpihaan. Sen jälkeen kun starttasin ja olisin ajanut auton talliin, niin iski nuo samat vikakoodit kehiin ja tässä tilanteessa ollaan.
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Mikä on muuten vuosimalli?
5 Voltin referenssi tulee polkimelle nastoihin 1 ja 2.
Kaasuläpälle nastaan 2.
5 Voltin referenssi tulee polkimelle nastoihin 1 ja 2.
Kaasuläpälle nastaan 2.
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Täydennetääs tätä taas hiukan.
Kaasupolkimen anturia mitattaessa testeri näyttää app sensor 1 ja sensor 2 molemmille suurinpiirtein samat arvot. Kun ei polje kaasua, niin lukema 0.47VDC ja poljin pohjaan niin arvo on 2 VDC ja calculated pedal position 67%.
Nappasin kaasupolkimen tunnistimen liittimen irti ja nastaan 1 tulee 5VDC ja nastaan 2 2.4VDC. Eli taas kummittelee tuo sama 2.4VDC jännite mitä nokkien tunnistimille.
Nappasin nokkatunnistimien liittimet irti, samalla kun kaasupolkimen kaapeli irti, ja mittasin edelleen tuon 2,4VDC jännitteen.
Käänsin virta avaimesta virrat pois ja mittailin mahdollista oikosulkuja. Kun ECUn A-liitin on paikallaan, niin siitä nastasta, mistä tulee tuo 2.4VDC on noin 20,5 ohmia maata vasten mitattuna. Jos otan A-liittimen irti ECUsta, niin vastus maata vasten ääretön, eli ei yhteyttä.
Jotenkin mä vaan syyttäisin ECUa, mutta kysymys kuuluu, että mikä tuon varalaitteenkin olisi rikkonut.
Kaasupolkimen anturia mitattaessa testeri näyttää app sensor 1 ja sensor 2 molemmille suurinpiirtein samat arvot. Kun ei polje kaasua, niin lukema 0.47VDC ja poljin pohjaan niin arvo on 2 VDC ja calculated pedal position 67%.
Nappasin kaasupolkimen tunnistimen liittimen irti ja nastaan 1 tulee 5VDC ja nastaan 2 2.4VDC. Eli taas kummittelee tuo sama 2.4VDC jännite mitä nokkien tunnistimille.
Nappasin nokkatunnistimien liittimet irti, samalla kun kaasupolkimen kaapeli irti, ja mittasin edelleen tuon 2,4VDC jännitteen.
Käänsin virta avaimesta virrat pois ja mittailin mahdollista oikosulkuja. Kun ECUn A-liitin on paikallaan, niin siitä nastasta, mistä tulee tuo 2.4VDC on noin 20,5 ohmia maata vasten mitattuna. Jos otan A-liittimen irti ECUsta, niin vastus maata vasten ääretön, eli ei yhteyttä.
Jotenkin mä vaan syyttäisin ECUa, mutta kysymys kuuluu, että mikä tuon varalaitteenkin olisi rikkonut.
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Eikö siellä se ilmastoinnin painetunnistin ollu vielä saman syötön nokassa?
Edit: eli jos siellä on anturi oikkarissa, niin se oikosulku katoaa ohjainlaitteen liitin irti, koska maa kiertää ohjainlaitteen kautta.
Tuo 20ohm vaikuttaa äkiseltään pieneltä, tarkoittaa 0.6A virtaa ja pelkkä jännitetiedon tuottaminen ohjainlaitteelle ei taida niin paljoa tarvita.
Edit: eli jos siellä on anturi oikkarissa, niin se oikosulku katoaa ohjainlaitteen liitin irti, koska maa kiertää ohjainlaitteen kautta.
Tuo 20ohm vaikuttaa äkiseltään pieneltä, tarkoittaa 0.6A virtaa ja pelkkä jännitetiedon tuottaminen ohjainlaitteelle ei taida niin paljoa tarvita.
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
juu on samassa. Missäköhän tuo painetunnistin on, että vois napata liittimen irti siitä?
Mittasin muistaakseni siitä ECUn liittimen nastasta, josta on johto paineanturille, että maatavasten vastus on ääretön. Antaako testeri tuosta vikakoodia? Nyt olen katsonut vain engine vikakoodit.....
Ja tässä kohtaa kiitos tähän astisista kommenteista ja vinkeistä. Meinaa oma into loppua...
Mittasin muistaakseni siitä ECUn liittimen nastasta, josta on johto paineanturille, että maatavasten vastus on ääretön. Antaako testeri tuosta vikakoodia? Nyt olen katsonut vain engine vikakoodit.....
Ja tässä kohtaa kiitos tähän astisista kommenteista ja vinkeistä. Meinaa oma into loppua...
Ex - Ascona
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
Ex - Vectra A, B, C
Ex - Astra F, H, J, K
Ex - Insignia A 2.0 CDTI
Ex - Omega B2
Ex - Mokka-E
Omega B1
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C Z18XER vikakoodien tulkkausta
Ota ecun liitin (XC93) ja polkimen liitin irti.
Mittaa jännite polkimelta liittimen pinnin 6 ja maan väliltä.
Mitä näyttää.
Mittaa jännite polkimelta liittimen pinnin 6 ja maan väliltä.
Mitä näyttää.