Foorumin hakua on käytetty ahkerasti, mutta laitampa kuitenkin kysymyksen, kun en saa selvyyttä tähän ongelmaani
Vectra C 2006 1.8, karvan päälle 200 tkm ajettu.
Ongelmana on alkanut polttaa moottorin häiriövaloa, kohta katsastus edessä. Moottorin käynnissä ei ole ollut ongelmaa oikeastaan missään vaiheessa, kone "käy kuin kello", tyhkäkäynti tasainen n. 800 rpm, mutta tuo häiriövalo alkaa palamaan jossain välissä, kun sen nollaa. Joskus lähtee lämpimänä huonosti käyntiin (emäntä kertonut, ajelee tällä pääasiassa).
Ongelman selvityslaitteina on BT-lukija ja Torque-ohjelma kännykässä. Luettuna näyttää vikakoodia P0170 yleensä, kerran on näyttänyt P0130 koodia, mutta P0170 yleensä.
Ongelmaan liittyvät letkut on tutkittu, mutta imuvuotoa ei mielestäni ole. Torquen mukaan IMM toimii normaalisti, tyhjäkäynnillä karvan alle 3 g/s, nousee kaasuttaessa. Pakoputkistossa ei näkyviä vuotoja. Jäähynesteen lämpö 87 C lämpimänä.
Testeissäni Torquen mukaan Lambdan jännite vaihtelee normaalisti, mutta näyttää 0V välillä , pitkiäkin aikoja (0v ei kai pitäisi näyttää?) . Fuel Trimmi on yleensä kylmällä koneella n. 18%, mutta tippuu jyrkästi 0, kun kone lämpiää ja jää sinne.
Tarvisin vahvistuksen. Itse veikkaan, että koodin aiheuttaa viallinen Lambda. Mitä muut mieltä?
Vectra C - Z18XE - P0170 vikakoodi (taas)
Re: Vectra C - Z18XE - P0170 vikakoodi (taas)
P0170: Fuel trim (FT), bank 1 – malfunction
P0130: O2 Sensor Circuit Bank 1 Sensor 1
Vanha väsynyt Lambda ei välttämättä pysy riittävästi säädössä (closed loop) mukana. IMM ei kuitenkaan välttämättä anna vikakoodia vaikka olisi syyllinenkin.
P0130: O2 Sensor Circuit Bank 1 Sensor 1
Vanha väsynyt Lambda ei välttämättä pysy riittävästi säädössä (closed loop) mukana. IMM ei kuitenkaan välttämättä anna vikakoodia vaikka olisi syyllinenkin.
Re: Vectra C - Z18XE - P0170 vikakoodi (taas)
Ääni ilmamassamittarille. Itse yritin diagnosoida amatöörinä IMM:a ja vaikutti ehjälle skoopilla ja testerillä katsottuna ja kuitenkin lean exhaust koodi korjaantui vasta IMM vaihdolla. Sitä en tiedä miten ammattilaiset toimivuuden toteaa mutta helpoin tapa taitaa olla vaihtaa hyvälaatuinen uusi.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 6&start=30
Noilla kilsoilla kannattaa jo jokatapauksessa harkita lambdan vaihtoa (halvat tarvikeosat kannattaa unohtaa)
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 6&start=30
Noilla kilsoilla kannattaa jo jokatapauksessa harkita lambdan vaihtoa (halvat tarvikeosat kannattaa unohtaa)
Re: Vectra C - Z18XE - P0170 vikakoodi (taas)
Fueltrimmi pitää tsekata ajossakin, ei pelkästään tyhjäkäynnillä. Esim. siinä ajotilanteessa jossa vikavalo syttyy.
Re: Vectra C - Z18XE - P0170 vikakoodi (vika korjattu)
Etummaisen lambdan vaihdolla vikavalo on nyt pysynyt poissa (ja toivottavasti pysyykin).
Lamdan jännite ja Fueltrimmi vaihtelevat, eivätkä jää 0:aan.
Motonetistä ostin Boschin anturin, jossa oli mukana erillinen "askarreltava" liitin...
Kiitoksia vastanneille!
Lamdan jännite ja Fueltrimmi vaihtelevat, eivätkä jää 0:aan.
Motonetistä ostin Boschin anturin, jossa oli mukana erillinen "askarreltava" liitin...
Kiitoksia vastanneille!