Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
JohannaRin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Elo 2021, 00:18

Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja JohannaRin »

Moi!

Pakkasten tullessa iski känkkäongelma:(. Kyseessä tyttäreni auto.
Kuulemma tyttären mielestä tuntuu siltä, että känkkä on kokoajan päällä (ja känkkäkahva on ihan tunnoton nostaessa alhaalta ylöspäin). Onko arvauksia, miten edetä ongelman kanssa/mistä moinen ongelma voisi johtua? Googlailin ensin vähän ja huomasin muutamia kokemuksia, että vaijeri on pyörän päästä jumittunut. Onko muilla samoja kokemuksia/miten ongelma kannattaisi korjata? Pitääkö uusia koko vaijeri vai olisko jotain kikkakolmosia tiedossa?
Opel Astra H (1,8) 2005
BMW E46 325ti (2,5) 2001
BMW E30 325e (2,7) 1985
Subaru Forester (2,0D) 2009
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

No nyt jos pakkaset aiheuttaa tuon niin todennäköisesti vaijerin kuori rispaantunut ja sinne päässyt vettä mikä nyt jäässä.
Auto lämpöiseen ja jos lähtee toimimaan niin vika luultavimmin siinä.
Uutta vaijeria sit vaan.
Toki voi sitä yrittää voidella jollain mikä kestää pakkasta mutta parempi vaihtaa vaan uus .
Maksaa jotain 40€.
Vaihto vähän hankala kun muistaakseni on siellä pakoputken suojapeltien takana.
JohannaRin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Elo 2021, 00:18

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja JohannaRin »

En oo ihan varma tuliko pakkasista, mutta suuri epäilys on et pakkaset aiheutti tän ku muuten on känkkä toiminut ihan moitteettomasti. Ei pysty just nyt siirtämään lämpöseen kun tallissa on toinen auto (ei ajokuntoinen sellainen...).
Kiitos vastauksesta; täytyy alkaa tutkimaan et miten vaijeri vaihdetaan jne. Jos on vinkkejä tuosta känkän vaijerinvaihdosta, niin otan mielelläni vastaan:)
Opel Astra H (1,8) 2005
BMW E46 325ti (2,5) 2001
BMW E30 325e (2,7) 1985
Subaru Forester (2,0D) 2009
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja shamrock »

En tuota Astraa tunne, mut vastaavassa tilanteessa oon ihan auton alle ryömien Vectrassa saanut vaijerin vapautettua. Jäässähän se on, mutta yleensä aika pienellä voimalla sen saa napautettua liikkelle. Ja sitten vaan koitetaan olla käyttämättä sitä käsijarrua :)
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
JohannaRin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Elo 2021, 00:18

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja JohannaRin »

shamrock kirjoitti: 28 Marras 2021, 19:51 En tuota Astraa tunne, mut vastaavassa tilanteessa oon ihan auton alle ryömien Vectrassa saanut vaijerin vapautettua. Jäässähän se on, mutta yleensä aika pienellä voimalla sen saa napautettua liikkelle. Ja sitten vaan koitetaan olla käyttämättä sitä käsijarrua :)
:thumbsup:
Jep, näin se on kai vaan tehtävä. Pilkkihaalarit päälle ja auton alle ihmettelemään:O
Valitettavasti sitä käsijarrua joutuu tietyissä paikoissa käyttämään, ettei ihan pelkän vaihteen varassa oo parkissa.
Opel Astra H (1,8) 2005
BMW E46 325ti (2,5) 2001
BMW E30 325e (2,7) 1985
Subaru Forester (2,0D) 2009
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja shamrock »

JohannaRin kirjoitti: 28 Marras 2021, 20:12
shamrock kirjoitti: 28 Marras 2021, 19:51 En tuota Astraa tunne, mut vastaavassa tilanteessa oon ihan auton alle ryömien Vectrassa saanut vaijerin vapautettua. Jäässähän se on, mutta yleensä aika pienellä voimalla sen saa napautettua liikkelle. Ja sitten vaan koitetaan olla käyttämättä sitä käsijarrua :)
:thumbsup:
Jep, näin se on kai vaan tehtävä. Pilkkihaalarit päälle ja auton alle ihmettelemään:O
Valitettavasti sitä käsijarrua joutuu tietyissä paikoissa käyttämään, ettei ihan pelkän vaihteen varassa oo parkissa.
Vectrassa muistaakseni vaijeri teki hölmön mutkan alakautta, mikä varmisti sen että jos sinne vettä päätyy, niin sinnehän se varmasti jää, ja jäätyy. Ihan nippusiteillä virittelin tuota uusiin paikkoihin kiinni, että sain fiksumpaan linjaan, ja tuo kyllä auttoi ongelmaan. En nyt ihan tarkkaan muista miten se Vectrassa oli, kun saman ongelman kanssa olen taistellut siinä, Nissanin Primerassa, Volvossa ja nyt Saabissa :D Mutta se vipu johon vaijeri kiinnittyy pitäis aika hyvin olla näkyvillä, vasara ja pitkät tongit mukaan niin voi onnistua ihan takapuskurin alta. Ensin koitetaan napauttaa sitä vipua vasaralla, yleensä riittää. Jos ei, niin sitten koitetaan vääntää tongeilla
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

JohannaRin kirjoitti: 28 Marras 2021, 19:37 Jos on vinkkejä tuosta känkän vaijerinvaihdosta, niin otan mielelläni vastaan:)
Tuossa ohjeet.
Astra h käsijarruvaijerin vaihto.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Ikäni vanhoilla autoilla ajaneena olen oppinut, että yksi turhaa työtä aiheuttavista ongelmista on kuluneet käsjarruvaijerit. Olen tekohengittänyt vaijereita mopoajoista asti ja oppinut ettei kannata.
JohannaRin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Elo 2021, 00:18

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja JohannaRin »

shamrock kirjoitti: Vectrassa muistaakseni vaijeri teki hölmön mutkan alakautta, mikä varmisti sen että jos sinne vettä päätyy, niin sinnehän se varmasti jää, ja jäätyy. Ihan nippusiteillä virittelin tuota uusiin paikkoihin kiinni, että sain fiksumpaan linjaan, ja tuo kyllä auttoi ongelmaan. En nyt ihan tarkkaan muista miten se Vectrassa oli, kun saman ongelman kanssa olen taistellut siinä, Nissanin Primerassa, Volvossa ja nyt Saabissa :D Mutta se vipu johon vaijeri kiinnittyy pitäis aika hyvin olla näkyvillä, vasara ja pitkät tongit mukaan niin voi onnistua ihan takapuskurin alta. Ensin koitetaan napauttaa sitä vipua vasaralla, yleensä riittää. Jos ei, niin sitten koitetaan vääntää tongeilla
OHO! Kuulostaa tosi kivalta pikku iltajumpalta...
Niin ja pitää se vaijerikin toki ensiks hankkia ennenku ryömiskelee auton alle :lol:
Opel Astra H (1,8) 2005
BMW E46 325ti (2,5) 2001
BMW E30 325e (2,7) 1985
Subaru Forester (2,0D) 2009
JohannaRin
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Elo 2021, 00:18

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja JohannaRin »

Pertti T kirjoitti: 29 Marras 2021, 00:36 Ikäni vanhoilla autoilla ajaneena olen oppinut, että yksi turhaa työtä aiheuttavista ongelmista on kuluneet käsjarruvaijerit. Olen tekohengittänyt vaijereita mopoajoista asti ja oppinut ettei kannata.
Ihan varmasti totta. Ja meillähän näitä vanhoja autoja on piha täynnä :lollis:
Opel Astra H (1,8) 2005
BMW E46 325ti (2,5) 2001
BMW E30 325e (2,7) 1985
Subaru Forester (2,0D) 2009
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja shamrock »

JohannaRin kirjoitti: 29 Marras 2021, 23:51
Pertti T kirjoitti: 29 Marras 2021, 00:36 Ikäni vanhoilla autoilla ajaneena olen oppinut, että yksi turhaa työtä aiheuttavista ongelmista on kuluneet käsjarruvaijerit. Olen tekohengittänyt vaijereita mopoajoista asti ja oppinut ettei kannata.
Ihan varmasti totta. Ja meillähän näitä vanhoja autoja on piha täynnä :lollis:
Varmastihan sun täytyy ne uusia jossakin kohtaa. Mutta kun itsekin noita omia remppoja tässä mietin, -18 pihalla, ei tallia eikä kauheesti kiinnosta ... niin ajattelin noita niksejä, joilla saatte sen kässärin auki, ja autolla voi ees ajaa normaalisti :) Toisaalta jompikumpi teistä omistanee varmaankin hiustenkuivaajan, sillä ei saa sellaisia lämpöjä helposti että pahentaisi vaijerin tilannetta, mutta sulattamaan sillä pystyy. Tai sit jos sattuu löytymään kauppakeskus lähettyviltä, jonka parkkihalliin auton voi jättää vähäks aikaa. No tajuat kyllä, mitä mä ajan takaa :)
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Astra H vm. 2005 känkkäongelma

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Pahoittelut jos aiempi viestini vaikutti ylimieliseltä tai ongelmaa vähättelevältä. Ei ollut tarkoitus. Olen niitä vaijereita öljynnyt ja jättänyt yön yli roikkumaan jotta öljy kulkeutuisi vaijerin läpi. Vaijereissa on sisällä liikkuvassa, varsinaisessa vaijeriosassa yleensä pinnoite joka vaikuttaa muovilta. Kun tuo pinnoite kuluu, syntyy vaijerin ja kuoren väliin purua, joka haittaa liiikettä. Myös tuo rispaantunut muovi kovettuu pakkasella eikä öljy tai sulattelu auta.

Lisäksi kulunut kohta on luonnollisesti paikassa, jossa sisus hankaa kuorta voimakkaasti. Vaikka vaijerin saa liikkumaan, syntyy tuossa hankauskohdassa kitkaa, joka vie kässäristä tehon ja ongelma siirtyy katsastukseen. Silloin ei pääse itse valitsemaan vaijerien uusimisaikaa.

Tarkoitukseni oli rohkaista uusimaan vaijerit, koska se nähtävästi on edessä kuitenkin. Tosin, on minulla on ollut tapauksia, joissa jäätä syntyy heti pyörännavan puoleiseen päähän, jolloin navassa olevaa vipua vääntämällä tai napauttamalla saa väliaikaista apua, kuten shamrock jo kirjoittikin. Ongelma pahenee jos auton saa liikkeelle ja kaupungilla nykäisee, vaikka vain epähuomiossa kässärin kiinni, eikä se sitten irtoakaan.
Lukittu