Kadett C -78 2.0 16v?

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Mistähän sitä alottaisi.

Ennen kuin alan puhumaan autosta niin tahtoisin sanoa että en ole mikään erityinen tarinan kertoja ja vielä huonompi auton rakentaja mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi :)

Elettiin 2020 huhtikuuta. Pitkään oli ollut etsinnässä projektiautoa jolla voisi sitten ajella kesäiltaisin auringonlaskuun.
Hetken selailtua löysin facebookista ilmoituksen 1.2S C-Kadetista.. Vaikutti lupaavalta joten sovittiin tapaaminen.
Tietty päätökseen vaikutti se, että isälläni oli ollut lukuisia C-Kadetteja joista oli aina jäänyt ajatus takaraivoon jyskyttämään että jospa joskus saisi omankin.

Ei muutakuin keula kohti Imatraa ja kiireellä katsomaan minkälainen hirvitys sieltä paljastuu. Rakkautta ensi silmäyksellä.
Nopea koeajo ja valuutta vaihtoi omistajaa. Hymy taisi hyytyä sinä päivänä vasta siinä vaiheessa kun menin nukkumaan.
Oli kyllä varsin mielenkiintoinen reissu ajaa Imatralta Kouvolaan lähes vakiolla kadetilla missä muita virityksiä ei ollut kuin suoraputki :bonk:


Ohessa ensimmäinen kuva minkä autosta kerkesin ottaa, juuri kyseiseltä hakureissulta.

Kuva



Loppu kevät meni ajellessa vaihtelevalla menestyksellä ja tutustuttaessa jo lähes kivikautiseen työntötanko tekniikkaan.
Autolla tuli tehtyä jonkin verran työmatka ajoa kunnes leima meni umpeen.
Tuli vaihdettua pikkuperä ison kemppiperän tilalle ja vietyä auto leimalle. Leima tuli puhtain paperein työkavereiden kovasta nälväilystä huolimatta :D

Kuva


Sitten eräänä kesäiltana tuli lähdettyä taas kylälle ajamaan p-rallia ja tuli tehtyä turhan räväkkä kiihdytys. Outo nakutus ilmeni joka koveni jatkuvasti. Syyksi paljastui 4-sylinterin pakoventtiilin keinun mutteri joka oli löystynyt ja täten välys oli karannut. Tästä taas seurasi se että työntötanko oli itsessään lyhentynyt noin 2cm. :no:

Onneksi Kadetin mukana tuli iso liuta malmikasan varaosia joista nopeasti sainkin vaihdettua ehjän työntötangon tilalle ja säädettyä venttiilinvälykset uudelleen. Kolme viikkoa kerkesin ajamaan kunnes käynti alkoi epämääräisesti pätkimään ja lopulta auto ei käynyt enää ollenkaan alle 4000 kierroksen. Yritin vaihdella eri kaasareita, tutkia oliko mahd. bensapumpussa vika mutta kaikki toimi niiltä osin mutta vikaa ei silti löytynyt.
Lopun kesää kadetti seisoikin tallissa kun tuli lähdettyä suorittamaan asepalvelusta.

Onnekseni olin jo lähes heti auton oston jälkeen ruvennut huoltamaan 1.3s konetta jossain kohtaa kadetin keulille nostettavaksi.
Sitten se tuli sujautettua kadetin keulille malmikasan tilalle jossain sydäntalven aikoihin lomilla ollessani ja tuli saatua jopa savut koneesta.
Fiilis oli aivan katossa kun ensimmäistä kertaa ikinä sai tehtyä tekniikanvaihdon ja vielä onnistuneesti. :thumbsup:

Kuva

Auto saatiin sopivasti ajoon viimeisiltä lomilta palatessa ja pääsin lähtemään reserviin kyseisellä rakkineella.
Samana päivänä tuli tehtyä ensimmäinen tulikoe OHC-tekniikalle kun ajettiin 200km reissu Rantasalmelle.
Auto toimi mainiosti kunnes seuraavana aamuna "pienessä" krapulassa olimme lähdössä käymään kaupassa ja jostain syystä kadetti ei tahtonut liikkua eteen eikä taakse.

Pykälät meni kaikki hyvällä tuntumalla silmään ja kytkimessä oli selkeästi tuntumaa? Puhelimesta löytyi joskus yön pikkutunneilla kuvattu video jossa oli kierrätetty moottoria ja rundari oli pyörinyt jossain 8.5k paikkeilla :oops: :o
No, auto ykkösellä käyntiin ja kotia päin ilman kytkintä rankan mökkiviikonlopun jälkeen ihmettelemään mitä sieltä nyt meni.

Olikin melkoinen shokki kun tämä näky oli vastassa kun irroitin lootan :no:

Kuva

Edelleen on mysteeri että oliko 8.5k rundarissa liikaa 40-vuotta vanhalle asetelmalle vai oliko autoa huudatettu kytkin pohjassa jolloinka tuo pääsi lämpeämään liikaa. Kenties joku osaisi kertoa täällä?

Loppu kesänä tulikin ajeltua aika paljon ja ajokilsoja taisi kertyä lähemmäs 5000km. Tuli käytyä "stadis" rusan shellillä ja erinäisissä autotapahtumissa ympäri etelä-suomea. Yhdessä vaiheessa tuli myös yritettyä Irmscherin ruiskun laittoa mutta en saanut pelaamaan, sen takia en myöskään päässyt summerpartyille jolle oli pitäny jo mennä ainakin viimeisen 3-vuoden ajan :oops:

Tuli sitä kesän aikana myös räjäytettyä orkkis pikkuperäkin, taisi olla liikaa kytkinpommeja yhdelle iltaa. Samalla vaihdoin kemppilukolla varustetun ison perän takaisin. Tämän jälkeen ajoa taisi tulla vielä noin 600km kunnes yhtenä perjantai-iltana pinnapultit antautuivat perästä ja auto jäi seisontaan.

Viimein päästään nyky tilanteeseen. Auto on purettu miljoonaan osaan talliin ja tarkoitus olisi kenkälusikkaa käyttäen tunkea X20XEV + R25 kadettiin. Tuli hieman pitempi tarina kirjoiteltua kun innostuin tarinoimaan. En tiedä jaksoiko kukaan lukea koko juttua mutta omaksi ilokseni minä tänne kirjoittelen, samalla kantaen korteni kekoon kerhon hengissä pitämisen vuoksi :D

Lopuksi loppukesän räpsy autosta.

Kuva
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

Hyvin kerrottu ja kuvat toimii aina :peukku: . Laita vaan nykytilanteestakin kuvia, kun auto nippeleinä. Tuliko isompia ruostepeikkoja vastaan purkaessa?
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Komee Kadetti!
Hyvä jotta olet laittamassa suoraan 16v mottia seuraavaksi.
Ruostetta näihin pesiytyy ikävästi,omakin piti olla ehjä,mutta kyyllä sitäkin sai hitsuuttaa ihan liikaa.

Tuo asetelma varmaankin hajonnut kierättämisen takia,8500rpm on myrkkyä kaikille vakio osille.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Kiitokset kehuista! Näissä hommissa kuvat ovat puoli juonta, eihän näitä kukaan jaksaisi katsella ellei näyttäisi projektin edistymistä, tai ainakaan itseä ei hirveästi semmoiset projektitopicit kiinnosta :)

Autohan on ikäisekseen yllättävän hyvässä kunnossa, kuskin puolella autossa ei ole kuin joitain pieniä ruostetäpliä mutta orkkis kaarikin on takana aika hyvässä kunnossa. Lattioissakaan ei hirveämmin reikiä löytynyt, pari jotain peukalon kokoista.

Lattiasta löyty repeämä mikä pitäisi korjata.
Matkustajan puoli on aikanaan nojattu johonkin, edelleen täysi mysteeri että mihin ja miten lujaa.
Jossain vaiheessa sisälokari on vaihdettu kokonaan uuteen, paljastui massoja irroitellessa kun löysin hitsisauman.
Todella hyvin on kyllä tehty mikä viittaisi siihen että olis tehty joskus auton alkuaikoina tapahtuneen mällin jälkeen.
Tuskin 90-luvulla näiden autojen arvon ollessa alhainen olisi jaksettu panostaa. :D

Ohessa hieman kuvia ruosteista ja samalla tuli eilen irroiteltua varaosaomegasta R25 itselleni.

Osaako joku muuten kertoa että onko tuosta takapenkintuen pois ottamisesta isompaa haittaa korin jäykkyydelle? Autoon on tarkoitus jossain kohtaa talvea rakennella turvakaaret turvallisuuden parantamiseksi/korin jäykistämiseksi, joten ajattelin että tuo ei ole kuin tiellä ja loppupeleissä turha kun ei takapenkkejä jatkossa enää ole.

Tekniikasta voisin kertoa jossain kohtaa kun kerkeän.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
8500rpm on myrkkyä kaikille vakio osille.

Joo, tämä oli vahvin veikkaus jo silloin. Ihme että pysyi 13S kasassa semmoisen rääkin jälkeen :D
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kadetin korirakenne ja jäykkyys ei oikeastaan kohtaa kovinkaan hyvin.

Lattiassahan ei ole yhtäkään palkkia keskellä autoa helmojen lisäksi,runkoaisat vähän niinkuin loppuvat molemmissa päissä autoa helmaan.Kardaanitunneli penkin kiinnityksineen vahvikkeena.
Eli varmasti tuo takapenkin istuinosan korotuspala on osa korin "jäykkyyttä",mutta jos kaaret teet niin turha sitä sitten on enään takaisin laittaa.

Omaan Kadettiin tuli kaaret vain koria jäykistämään ja takapenkkikin säilyi käytössä,minkään säännön mukaiset putket ei tullut.Hommaa oli kylläkin huomattavasti enempi kuin "perushäkissä",putket tehtiin nuolemaan korinlinjoja ilman rallireikälevyjä.

Tuolta voi käydä katsomassa jos kiinnostaa -> http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... &start=225
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Joo, itsellä tulee kaaret myös jäykkyyttä tekemään mutta myös turvavarusteena eli olisi tarkoitus jotenkin "lailliset" kaaret tehdä että eivät ihan turhat ole mahd. törmäyksen sattuessa. :D

Marko Haverisen kanssa tuli keskusteltua syys-rengossa juuri tuosta kadetin notkeudesta. Korin väsymistä on myös päässyt seuraamaan isän AS-City Kadetin kanssa. Teikäläisen kadetti topiccia on tullut seurattua aika aktiivisesti, samoin kaikkien muiden. Saa hyvin katsottua miten muut on rakennellut asioita.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2845
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kilpuri01 kirjoitti: 15 Marras 2021, 15:29 Joo, itsellä tulee kaaret myös jäykkyyttä tekemään mutta myös turvavarusteena eli olisi tarkoitus jotenkin "lailliset" kaaret tehdä että eivät ihan turhat ole mahd. törmäyksen sattuessa. :D
Näissä vanhoissa tötteröissä kaarien tekeminen turvallisuusmielessä on melko antoisaa. Ihan sama vaikka kaaret tekis huonekaluputkesta ja vain heftaa ne kiinni, ni korin jäykkyys paranee todella paljon ja myös turvallisuus paranee :D
Se nois kaarihommissa kannattaa pitää mielessä, et jos vetää putket A-pilaria pitkin ja kuskin pään vierestä ni sit tarvii olla kans kunnollinen kuppipenkki + vähintään nelipiste vyöt kireällä ajaessa. Muuten siinä on vaarana lyödä pää turvakaareen melko pienessäkin kylkitörmäyksessä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Pidetään mielessä :D

Kuppipenkit on jo ostettu, Sabeltin Racer Duot.
Saa nähdä miten sopii kun taisi olla niin että tilaa oli penkkien välillä 5cm olkainten kohdalta ja 2cm ikkunaan. Tiukoille menee kuitenkin.
Voi olla että joutuu vielä vaihtamaan. Kaaret olisi tarkoitus rakennella myös siten että mahtuupi kypärän kanssa ajamaan.
Tästä olisi tarkoitus rakennella kesäauto millä voi hakea jäätelot s-marketista ja ajaa suoraan siitä Kymiringille viettämään kesäpäivää 8)

Kuva
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

Keme kirjoitti: 16 Marras 2021, 08:57
Kilpuri01 kirjoitti: 15 Marras 2021, 15:29 Joo, itsellä tulee kaaret myös jäykkyyttä tekemään mutta myös turvavarusteena eli olisi tarkoitus jotenkin "lailliset" kaaret tehdä että eivät ihan turhat ole mahd. törmäyksen sattuessa. :D
Näissä vanhoissa tötteröissä kaarien tekeminen turvallisuusmielessä on melko antoisaa. Ihan sama vaikka kaaret tekis huonekaluputkesta ja vain heftaa ne kiinni, ni korin jäykkyys paranee todella paljon ja myös turvallisuus paranee :D
Se nois kaarihommissa kannattaa pitää mielessä, et jos vetää putket A-pilaria pitkin ja kuskin pään vierestä ni sit tarvii olla kans kunnollinen kuppipenkki + vähintään nelipiste vyöt kireällä ajaessa. Muuten siinä on vaarana lyödä pää turvakaareen melko pienessäkin kylkitörmäyksessä.
Juuri näin, kuten Keme sanoi pään lyömisestä. Pää heilahtaa, kun jäätelöä hakiessa corolla pukkaa konttiin ja henki pois, kaariputki kesti, pää ei.
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja ?! »

En tiä mimmosia kaaria olette autoihinne laittanut,mutta corolla kun jysäyttää konttiin ei mun ymmärryksen mukaan pään pitäisi osua mitenkään kaariputkeen.

Ja joo ymmärsin Kemen pointin täysin,itselläkin on yhdessä autossa huonosti(halvalla) taivutetut putket jotka todellakin on vaaralliset ilman kypärää jos tulee hitti sivusuunnassa.

Näkeehän toki aika paljonkin pultattavia kaaria jotka on vain tehty sillai jotta helppo asentaa.
Sivulta katsottuna näkyy koko putki sivuikkunasta yms.

Kaikista parasta kuitenkin on jotta omalle romulleen saa tehdä mitä haluaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

?! kirjoitti: 16 Marras 2021, 22:27 En tiä mimmosia kaaria olette autoihinne laittanut,mutta corolla kun jysäyttää konttiin ei mun ymmärryksen mukaan pään pitäisi osua mitenkään kaariputkeen.

Ja joo ymmärsin Kemen pointin täysin,itselläkin on yhdessä autossa huonosti(halvalla) taivutetut putket jotka todellakin on vaaralliset ilman kypärää jos tulee hitti sivusuunnassa.

Näkeehän toki aika paljonkin pultattavia kaaria jotka on vain tehty sillai jotta helppo asentaa.
Sivulta katsottuna näkyy koko putki sivuikkunasta yms.

Kaikista parasta kuitenkin on jotta omalle romulleen saa tehdä mitä haluaa.
No kontti tai kylki, jokainen tajuaa mitä tarkoitin. Ja niin pitääkin tehdä omat romut aivan kuten itse haluaa; ei tässä ollut siitä milläänlailla kyse. Jatkakaa...
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Juurikin näin. Jokainen tekee näille mitä itse haluaa :D

Tässä on nyt viidettä päivää putkeen tullut hitsailtua kaverin kadettia.. ei ole omaa kerennyt edes vilkaista muutakuin peltipaikan mallia ottaessa..


Tekniikasta voisin puhua hiukan seuraavaksi.

Alunperin oli tarkoitus ahtaa väkivahva 13S sen jälkeen kun kuulin miten hyvin kyseinen kone kestää jo aika koviakin ahtopaineita aukaisematta.
Se mielipide kuitenkin muuttui kun rupesin miettimään että ehkä olisi ensiksi hyvä kerryttää kokemusta moottorin rakentamisesta rakentamalla vaparikone ja jo valmiiksi moottoripukissa oleva X20XEV osoittautui hyväksi aihioksi :D

Eli tekniikaksi on suunnitteilla X20XEV jota olisi tarkoitus nyt alkuun hieman vaparina viritellä ja katsoa mihin sen johtaa.
Mitään hirmutehoja ei aleta ottamaan mutta tarkoitus olisi kuitenkin piristää.

Moottoriin tuli hommattua jo jotkut halvat 45mm kiinaläppikset ja dbilakselta läppis-imusarja. Vielä pitäisi ostaa catcamsilta jotkut hyvät nokat siihen kylkeen ja myös tehdä vähän kansitöitä. Olen kuullut että jotkut ovat pistäneet 1.8 16v koneen kansia näihin.
Oliko siitä jokin suuri hyöty saavutettavissa? Ilmeisesti puristuksia sillä tempulla saa ainakin nostettua. :wink:
Tietty jos joku on itse rakennellut vaparikonetta tästä niin kaikki vinkit on tervetulleita. Mitä näissä nyt vaan voikin hifistellä.


Tähän perään tulee sitten R25 ja A-Asconan/C-Kadetin iso perä, en ole kumpi mulla edes on kun niissä taisi olla vaan pieni ero leveydessä. :D

Lohko on purettu aivan tyhjäksi ja vaikutti olevan hyvässä kunnossa. Laakerit oli nätissä kunnossa ja pytyissä ei ollut pahoja rappuja.

Lopuksi joku hifistely-kuva. :yes:

Kuva
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2845
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kilpuri01 kirjoitti: 18 Marras 2021, 10:54 . Vielä pitäisi ostaa catcamsilta jotkut hyvät nokat siihen kylkeen ja myös tehdä vähän kansitöitä. Olen kuullut että jotkut ovat pistäneet 1.8 16v koneen kansia näihin.
C18XE kannella saa liki 12 puristukset ja nokissa on vähän enemmän nostoa kuin muissa noihin sopivissa vakionokissa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Etuakseli tuli purettua hiekkapuhallusta/happokylpyä varten. Ainut vaan että vasemman ylätukivarren pultti on aika pahassa jumissa, on annettu lämpöä ja koitettu prässätä veke. Nyt on yön yli lillunut irroitusöljyssä..

Oliko niin että muillakin 1.8 16v kansilla saa saman puristus-suhteen aikaiseksi, ainut vaan että niissä on 1mm pienemmällä nostolla nokat ja niissä taisi olla kaikissa muissa EGR-kanavat kannessa? :)
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Kadett C -78 2.0 16v?

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

X18xe1 ja z18xe ei käy ainakaan, ovat pikkulohkoja, mutta entä x18xe? Joku viisaampi kertokoon.
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Vastaa Viestiin