Astra L
Re: Astra L
Pakkasiin liittyen huomasin käyttöohjekirjasta seuraavaa:
Toimintamatkan ja suurjänniteakun
kestävyyden säilyttämiseksi suositel‐
laan seuraavaa:
● Aina kun mahdollista, älä lataa
suurjänniteakkua yli 80 %:iin.
● Älä pura suurjänniteakun jänni‐
tettä kokonaan.
● Älä säilytä ajoneuvoa pitkää
ajanjaksoa poissa käytöstä (yli
kahtatoista tuntia), kun suurjän‐
niteakun varaustila on heikko tai
korkea. Suosi 20-40 %:n varaus‐
tilaa.
● Rajoita pikalatauksen käyttöä.
● Älä altista ajoneuvoa alle -30
°C:n äläkä yli 60 °C:n lämpötilalle
yli 24:ää tuntia.
● Vältä ajoneuvon latausta mata‐
lissa lämpötiloissa (paitsi jos
ajoneuvo on ollut käynnissä yli 20
minuuttia) ja yli 30 °C:n lämpöti‐
lassa
Ja mikäli lämpötila on alle -30 °C, pitäisi vaihteistoa lämmittää 5 min P-asennossa.
Sitä en tiedä, mitkä noista kohdista koskevat phev-malli ja mitkä täyssähköä. Tuli vastaan erään Cupra Formentor hybridin omistajan video, jossa auto ei suostunut starttaamaan ollenkaan, koska oli ohjelmoitu pakkasrajaksi -27. Eli auto ei yksinkertaisesti suostu liikkumaan, jos pakkasta on tuota enemmän. Onneksi Opelin kohdalla ei ole ajamista estetty.
Toimintamatkan ja suurjänniteakun
kestävyyden säilyttämiseksi suositel‐
laan seuraavaa:
● Aina kun mahdollista, älä lataa
suurjänniteakkua yli 80 %:iin.
● Älä pura suurjänniteakun jänni‐
tettä kokonaan.
● Älä säilytä ajoneuvoa pitkää
ajanjaksoa poissa käytöstä (yli
kahtatoista tuntia), kun suurjän‐
niteakun varaustila on heikko tai
korkea. Suosi 20-40 %:n varaus‐
tilaa.
● Rajoita pikalatauksen käyttöä.
● Älä altista ajoneuvoa alle -30
°C:n äläkä yli 60 °C:n lämpötilalle
yli 24:ää tuntia.
● Vältä ajoneuvon latausta mata‐
lissa lämpötiloissa (paitsi jos
ajoneuvo on ollut käynnissä yli 20
minuuttia) ja yli 30 °C:n lämpöti‐
lassa
Ja mikäli lämpötila on alle -30 °C, pitäisi vaihteistoa lämmittää 5 min P-asennossa.
Sitä en tiedä, mitkä noista kohdista koskevat phev-malli ja mitkä täyssähköä. Tuli vastaan erään Cupra Formentor hybridin omistajan video, jossa auto ei suostunut starttaamaan ollenkaan, koska oli ohjelmoitu pakkasrajaksi -27. Eli auto ei yksinkertaisesti suostu liikkumaan, jos pakkasta on tuota enemmän. Onneksi Opelin kohdalla ei ole ajamista estetty.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Itellä tapana ajon lopussa painaa vaan virrat pois autosta, se laittaa automaattisesti vaihteen P ja käsijarrun päälle. Mut nyt oli saksassa jollenki käyny niin että ei ollutkaan auto tehny noin ja huilannu auto ajoväylälle.
Pitäs vissii alkaa tarkistaa tilanne
Pitäs vissii alkaa tarkistaa tilanne
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
Re: Astra L
Pitäiskö muuten takatilan tuuletinritilöistä tulla ilmaa talvellakin? Itsellä puhaltaa vain lattian suulakkeista. Vai toimiiko puhallus takapenkille vain jäähdytettäessä sisätiloja? Rullasäätimet on luonnollisesti auki ja kokeilin eri puhallussuuntiakin laittaa keskinäytöstä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Puhallus takapenkille toimikin, kun laitoin näytöltä pelkästään keskeltä puhaltamaan. Kaikkiin suuntiin puhaltaessa tulee korkeintaan sellainen lehmän henkäys. Edellisessä autossa tuohon puhalluksen voimakkuuteen ei vaikuttanut ilmastointilaitteen säädöt. Astrassa ei sitten liene omaa moottoria takapenkin puhallukselle?Opestra kirjoitti: ↑07 Tammi 2024, 17:17 Pitäiskö muuten takatilan tuuletinritilöistä tulla ilmaa talvellakin? Itsellä puhaltaa vain lattian suulakkeista. Vai toimiiko puhallus takapenkille vain jäähdytettäessä sisätiloja? Rullasäätimet on luonnollisesti auki ja kokeilin eri puhallussuuntiakin laittaa keskinäytöstä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Eilen muistin tätä kokeilla, puhallus oli kaikkiin suuntiin ja kyllä taakse puhaltimen ollessa 3 teholla jonkin verran puhkui. Ei nyt ihan föönistä käynyt, mutta ehkä lehmä vähän hengästyneenä
Kotona lataaminen ei olosuhteiden vuoksi nyt väliaikaisesti onnistu, joten olen ollut julkisten pisteiden varassa hetken. Lähellä Lidl, jossa uudenmalliset latauspömpelit seinässä eli pelkkä asema, johon oma kaapeli kiinni. Nämä ovat kyllä huomattavasti toimintavarmempia kuin vanhemmat, joissa kiinteä kaapeli. Nämä ovat lähteneet joka kerta apilla ilman viiveitä käyntiin.
Hieman pitemmällä on Cittari, jossa saapi latailla lämpimässä hallissa. K-lataus on kyllä myös toiminut moitteetta puhelinapilla.
Kotona lataaminen ei olosuhteiden vuoksi nyt väliaikaisesti onnistu, joten olen ollut julkisten pisteiden varassa hetken. Lähellä Lidl, jossa uudenmalliset latauspömpelit seinässä eli pelkkä asema, johon oma kaapeli kiinni. Nämä ovat kyllä huomattavasti toimintavarmempia kuin vanhemmat, joissa kiinteä kaapeli. Nämä ovat lähteneet joka kerta apilla ilman viiveitä käyntiin.
Hieman pitemmällä on Cittari, jossa saapi latailla lämpimässä hallissa. K-lataus on kyllä myös toiminut moitteetta puhelinapilla.
Re: Astra L
Nyt kun kelit ovat lämmenneet nollan asteen tienoille, niin kulutus on asettunut mukavammalle tasolle. Tällä viikolla 700 km ajot menivät tankkauksista laskettuna 35 litralla polttoainetta ja ajoakun latasin neljä kertaa täyteen. Eli tuohon päälle meni sähköä 7,2 e:n edestä (taloyhtiöllä kiinteä sähkösopimus). Keskinopeus on ollut työmatkalla lähellä 90 km/h, eli aika paljon satasen rajoitustakin.
Olen kyllä kulutukseen tyytyväinen. Kevättä ja kesää kohti kun kulutus tuosta laskee vielä roimasti. Combolla ei alle 7 litran keskikulutuksella päässyt samaa reittiä ja oli monesti lähempänä 7,5 l, jopa lämpimillä keleilläkin. Toki oli korkeampi auto, mutta toisaalta myös 300 kg kevyempi ja tehoja 70 hv vähemmän.
Olen kyllä kulutukseen tyytyväinen. Kevättä ja kesää kohti kun kulutus tuosta laskee vielä roimasti. Combolla ei alle 7 litran keskikulutuksella päässyt samaa reittiä ja oli monesti lähempänä 7,5 l, jopa lämpimillä keleilläkin. Toki oli korkeampi auto, mutta toisaalta myös 300 kg kevyempi ja tehoja 70 hv vähemmän.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Ite kans tosi tyytyväinen talvikulutukseen, viimeiset 500km on tankista mitattuna menny 3,7l/100 ja sähköä loput, hommasin nyt vasta mittarin joka laskee sähkötki niin näkee senki osuuden. Kaikki pelannu hyvin kovillaki pakkasilla. vanteet ja taka jouset kerää lunta kun tuiskuttaa, mut samaa tehny kyllä muutki autot
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
Re: Astra L
Iltaa arvon ihmiset. Olen tässä pidempää miettinyt siirtymistä hybridi auton maailmaan. Tämä uusi Astra L olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto,muista hybridi autoista. Olisi muutama asia vain mitkä mietityttävät itseä. Itsellä on työmatka suuntaansa 10km eli 20km perpäivä.lisäksi kauppa reissut hoituvat samalla matkalla niin voisi sanoa että 25-30km tulee joinakin päivänä ajoa. Astran range siis riittäisi itselleni hyvin. Kokemuksia kaipaan siitä että miten sähköllä ajo onnistuu talvisin sanotaanko -5 asteesta -25 asteeseen saakka. Välillä talvet etelässä kylmiä ja välillä ei kotona auton saa lataukseen ja julkisillä lataus laitteilla.
Nykyisellä bensa inkulla on tullut vuodessa kilometrejä alle 10000km joten siksi olen ajatellut hybridiin siirtymistä. Myös täyssähkö astra kiinostaisi jos vain jollakin kokemusta kuinka iso range täyssähkö astrassa on talvella.
Myös privana voi laittaa kokemuksia kyseisestä autosta jos haluaa
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Nykyisellä bensa inkulla on tullut vuodessa kilometrejä alle 10000km joten siksi olen ajatellut hybridiin siirtymistä. Myös täyssähkö astra kiinostaisi jos vain jollakin kokemusta kuinka iso range täyssähkö astrassa on talvella.
Myös privana voi laittaa kokemuksia kyseisestä autosta jos haluaa
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: Astra L
Täyssähkö jos muuta ajoa ei tule kovinkaan paljoa, tai ne jää alle 200km matkoihin. PHEV:lle ei ole hyvä jos sillä ei ajeta säännöllisesti bensakoneellakin.ma2a kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 22:22 Iltaa arvon ihmiset. Olen tässä pidempää miettinyt siirtymistä hybridi auton maailmaan. Tämä uusi Astra L olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto,muista hybridi autoista. Olisi muutama asia vain mitkä mietityttävät itseä. Itsellä on työmatka suuntaansa 10km eli 20km perpäivä.lisäksi kauppa reissut hoituvat samalla matkalla niin voisi sanoa että 25-30km tulee joinakin päivänä ajoa. Astran range siis riittäisi itselleni hyvin. Kokemuksia kaipaan siitä että miten sähköllä ajo onnistuu talvisin sanotaanko -5 asteesta -25 asteeseen saakka. Välillä talvet etelässä kylmiä ja välillä ei kotona auton saa lataukseen ja julkisillä lataus laitteilla.
Nykyisellä bensa inkulla on tullut vuodessa kilometrejä alle 10000km joten siksi olen ajatellut hybridiin siirtymistä. Myös täyssähkö astra kiinostaisi jos vain jollakin kokemusta kuinka iso range täyssähkö astrassa on talvella.
Myös privana voi laittaa kokemuksia kyseisestä autosta jos haluaa
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Astra L
Tosiaan ei kannata lataushybridiä hommata välttämättä. Talvella kuitenkin bensakone lähtee yleensä pyörimään päivän ensimmäisellä matkalla, jotta kone saa säännöllisesti voitelua (estää ruostumista), mutta lyhyitä matkoja ajettaessa riskinä on taas öljyjen laimentuminen bensan ja veden kertymisen vuoksi. Eli pitäisi tosiaan vähintään kerran viikossa ajaa sitten pitkää matkaa ongelmien välttämiseksi.ma2a kirjoitti: ↑31 Tammi 2024, 22:22 Iltaa arvon ihmiset. Olen tässä pidempää miettinyt siirtymistä hybridi auton maailmaan. Tämä uusi Astra L olisi itselleni se mieluisin vaihtoehto,muista hybridi autoista. Olisi muutama asia vain mitkä mietityttävät itseä. Itsellä on työmatka suuntaansa 10km eli 20km perpäivä.lisäksi kauppa reissut hoituvat samalla matkalla niin voisi sanoa että 25-30km tulee joinakin päivänä ajoa. Astran range siis riittäisi itselleni hyvin. Kokemuksia kaipaan siitä että miten sähköllä ajo onnistuu talvisin sanotaanko -5 asteesta -25 asteeseen saakka. Välillä talvet etelässä kylmiä ja välillä ei kotona auton saa lataukseen ja julkisillä lataus laitteilla.
Nykyisellä bensa inkulla on tullut vuodessa kilometrejä alle 10000km joten siksi olen ajatellut hybridiin siirtymistä. Myös täyssähkö astra kiinostaisi jos vain jollakin kokemusta kuinka iso range täyssähkö astrassa on talvella.
Myös privana voi laittaa kokemuksia kyseisestä autosta jos haluaa
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Norjassa tehtyjen "tosielämän" rangetestien perusteella sähkö-Astran range talvella on 300 km. On testattujen sähköautojen lyhyimmästä päästä. Kovilla pakkasilla laskee sinne 200 km:n korville.
Noilla kilometreillä et toisaalta rahallista säästöä oikein saa sähköautolla, kun huomioi korkeamman hankintahinnan. Ja sähköauton valmistukseen kuluvien päästöjen kompensoimiseksi pitää ajaa 30 - 40 tkm. Eli 4 vuotta menisi siihenkin aikaa. Joten kannattaa myös harkita bensamallia tai sitten vähän ajettua sähköautoa käytettynä, niiden hinnat on kuitenkin tällä hetkellä hyvinkin edullisia.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Noniin kiitoksia vastauksista. Tuota bensamallin astraa olen myös ajatellut,siinä vain surullisen kuuluisana oleva 1.2psa kone jossa hihna pyörii öljykylvyssä. Tämä on foorumin mukaan isokin ongelma. Joten se saa myös miettimään sen ostoa. Ooppelilla olisi mukava jatkaa autoilun maailmaa ja tuo astra l olisi vielä mukavan näköinen omaan silmään. En löytänyt mainintaa onko valmistaja keksinyt muuta ratkaisua hihnan murenemiselle kuin että hihna vaihdettu lasikuitu pintaiseen. Ei huvittaisi 2-3 vuoden välein viedä autoa pajalle kun öljysihti tukossa hihnan murenemisen takia
Re: Astra L
Itselläni kesti nelisen vuotta tuo hihna, ennen kuin meni vaihtoon leventymisen takia. Ei ehtinyt aiheuttaa vahinkoa. Vm. 2019 auto oli kyseessä. Tuon jälkeen on tullut vielä parannus hihnan laatuun ja uusi moottoriöljysuositus. Uudessa öljyssä on lisäaineita, jotka parantavat hihnan kestoa. Itse voisin kyllä kyseisellä moottorilla varustetun auton ostaa vielä, mutta varminta tietenkin olisi ottaa viiden vuoden takuu, jonka voi ja saada tingittyä kaupan päällekin.ma2a kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 10:25 Noniin kiitoksia vastauksista. Tuota bensamallin astraa olen myös ajatellut,siinä vain surullisen kuuluisana oleva 1.2psa kone jossa hihna pyörii öljykylvyssä. Tämä on foorumin mukaan isokin ongelma. Joten se saa myös miettimään sen ostoa. Ooppelilla olisi mukava jatkaa autoilun maailmaa ja tuo astra l olisi vielä mukavan näköinen omaan silmään. En löytänyt mainintaa onko valmistaja keksinyt muuta ratkaisua hihnan murenemiselle kuin että hihna vaihdettu lasikuitu pintaiseen. Ei huvittaisi 2-3 vuoden välein viedä autoa pajalle kun öljysihti tukossa hihnan murenemisen takia
Sähköautossa voi tulla myös kalliita vikoja, esim. jos pohja kolahtaa isompaan kiveen tai jääkalikkaan, jolloin ajoakku pitää vaihtaa. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/ tuossa esimerkki.
Kannattaa siis ennemmin tehdä päätös taloudellisten laskelmien perusteella, että mikä vaihtoehto tulee noilla kilometreillä edullisemmaksi. Erot voivat kuitenkin olla siinä suhteessa todella isojakin.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra L
Jos vertaa pelkästään auton hankita hintaa sähkö astran ja bensa astran välillä niin siinä tulee jo roima säästö eihän itselläni tuo bensaauton pitäminen näillä kilometreillä vielä ihan järkyttävissä summissa ole. Nykyinen insignia joka on 1.6moottorilla niin kuluttaa kesällä karvan alle 10l/100km ja talvella ollut siinä 12l/100km kulutus kun ajelee töihin ja takasin,suurimmaksi osaksi keskusta ajoa.
Astran kulutus pyörii jossain 6-7l nurkilla keskusta ajossa. Säästöä siinäkin tulee jo vähän kotiin päin
Sinulla on hihna kestänyt hyvin sitten. Aika siis näyttää miten uudet hihnat ja öljysuositukset pitävät hihnat kunnossa näissä uusimmissa psa moottoreissa.
Näistä kommenteista päätellen voisi siis käydä koeajolla tuon bensamoottorisen astran kanssa. Ja jos tuohon saa vielä junailtua sen 5v takuun myös.
Astran kulutus pyörii jossain 6-7l nurkilla keskusta ajossa. Säästöä siinäkin tulee jo vähän kotiin päin
Sinulla on hihna kestänyt hyvin sitten. Aika siis näyttää miten uudet hihnat ja öljysuositukset pitävät hihnat kunnossa näissä uusimmissa psa moottoreissa.
Näistä kommenteista päätellen voisi siis käydä koeajolla tuon bensamoottorisen astran kanssa. Ja jos tuohon saa vielä junailtua sen 5v takuun myös.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra L
EB2 eli 1.2puretech piti tulla 2024 mallivuoteen uudistuksena jakoketju ja 48v kevythybridi tekniikka.ma2a kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 10:25 Noniin kiitoksia vastauksista. Tuota bensamallin astraa olen myös ajatellut,siinä vain surullisen kuuluisana oleva 1.2psa kone jossa hihna pyörii öljykylvyssä. Tämä on foorumin mukaan isokin ongelma. Joten se saa myös miettimään sen ostoa. Ooppelilla olisi mukava jatkaa autoilun maailmaa ja tuo astra l olisi vielä mukavan näköinen omaan silmään. En löytänyt mainintaa onko valmistaja keksinyt muuta ratkaisua hihnan murenemiselle kuin että hihna vaihdettu lasikuitu pintaiseen. Ei huvittaisi 2-3 vuoden välein viedä autoa pajalle kun öljysihti tukossa hihnan murenemisen takia
Siittä oli viimesyksynä koulutusmateriaalia maahantuojalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.