Nible kirjoitti: ↑19 Helmi 2023, 21:26
Askoik kirjoitti: ↑19 Helmi 2023, 20:02
Pari sivua taaksepäin ei ollut lähdeviitteitä. Jos sähkömoottori sijaitsee momentinmuunninkotelossa, niin kyllä se silloin pyörittää automaattivaihteistoa. Ei välttämättä käytä kaikkia 8 eri vaihdetta, mutta omalla koeajolla olin kuulevinani vaihtoja taajamanopeuksissa. Kyllä ymmärtääkseni 2 - 3 vaihdetta parantaa sähkömoottorinkin hyötysuhdetta, mutta kaikkiin halpoihin täyssähköautoihinhan ei vaihteistoa laiteta ollenkaan.
Momentinmuunnin siellä kyllä on bensakoneen ja automaattiaskin välissä, ihan kuten kaikissa perinteisissä automaateissa. Kytkimen tehtävä on vaan päästää se bensakone välillä ihan kunnolla huilimaan, kun momentinmuunninta ei kannata ihan tuntitolkulla luistattaa.
Koitin googletella ja opiskella, että vaaditaankohan momentinmuunnin sähkömoottorinkin jatkoksi, vai onnistuuko se jotenkin nopeammin ja paremmin "eläytymään" automaattivaihteiston pyyntöihin aina vaihtohetkellä. Siinä asiassa en vielä riittävästi viisastunut, että uskaltaisin mitään vannoa. Jotenkin vaan tuntuisi, ettei se sähkömoottorillekaan hyvää tee, jos kierrosluku äkkiä ja terävästi muuttuu.
Aika harvassa taitaa olla ne sähköautot muutenkin missä on vaihdelaatikkoa tai eri vaihteita. Mantan electromodissa on, mutta sehän laatikkohan taisi olla sama mikä mantassa oli aikoinaankin.
Astrassakin on tuo sama e-eat8 laatikko, joka on muisssakin PSA - pohjaisissa pheveissä ja kyllä omassakin huomaa onko siellä etupäässä sähkö vai bensakone vetämässä muustakin kuin mittaristosta. Sähköllä vetää tasaisesti, bensalla huomaa vaihdot. Ja sen hitauden mm. liikkelle lähdöissä. Niin ja varsinkin rivakampi kiihdytys vauhdista, niin hyvin huomaa että sähkömoottorit vetävät jo ja laatikko hakee vielä oikeaa vaihdetta bensakoneelle.
Tuosta e-eat8 laatikostakin löytyy joitakin poikkileikkaus kuvia, ja ei siinä kuvien perusteella momentimuunninta ole. Tosin eikös noilla kytkimellä ja sähkömoottorilla nyt pystytä se momentinmuutimen toiminta muutenkin korvaamaan. Se sähkömoottori puuduttaa tuon koneen nimittäin aika hyvin, kun laittaa eSavesta max asetuksen päälle ja akku ei ole täysi. Tai tuon 4wd Grandlandin 4WD tilaan akku tyhjänä.
https://business.peugeot.co.uk/electric ... ology.html
Tuolla puhutaan 508:n ja 3008:n plugariversioista seuraavaa: "To alternate between electric and combustion engines, the torque converter of the combustion engine versions is replaced by a wet multi-place clutch to provide 60Nm more torque and more responsiveness".
Polttomoottori siis irroitetaan vaihteistosta kytkimellä sähköajon aikana. Momentinmuunninta ei ole, joten hitaassa vauhdissa ajaminen onnistuu vain sähköllä. Ja kun vauhti on sopiva, että polttomoottori on sopivalla kierrosalueella, se voidaan kytkeä avuksi akun ollessa tyhjä tai tarvittaessa enemmän tehoa. Jos akku menisi sököksi tai tyhjenisi ihan kokonaan, niin ajaminen ei onnistu. Siis edes teoriassa, varmasti auto ei käynnistyisi muutenkaan tuossa tilanteessa.
Ja sähkömoottori näyttäisi olevan vaihteiston perässä, eli ei pitäisi kyllä mitään vaihteita vaihdella sähköajossa. Korkeintaan polttomoottorilla voi valita valmiiksi vaihteen, jos akku alkaa olemaan lopussa.