Astra L

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Nousiskohan range saman verran, kun lämpötila nousee vaikkapa -4°C:sta -1°C:een? Ei kai akkukemiassa (tai modernissa autossa muutenkaan) ole mitään nesteitä, joille just se 0°C olis joku erityinen juttu?

Ainoastaan puhdas vesi on se mikä jäätyy ja sulaa nollakelissä. Se on toki fakta, että peilejä ja laseja tarvii vähemmän lämmitellä +2°C kelillä, kun pakkaskelelillä.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Askoik kirjoitti: 02 Maalis 2024, 16:06 Nousiskohan range saman verran, kun lämpötila nousee vaikkapa -4°C:sta -1°C:een? Ei kai akkukemiassa (tai modernissa autossa muutenkaan) ole mitään nesteitä, joille just se 0°C olis joku erityinen juttu?

Ainoastaan puhdas vesi on se mikä jäätyy ja sulaa nollakelissä. Se on toki fakta, että peilejä ja laseja tarvii vähemmän lämmitellä +2°C kelillä, kun pakkaskelelillä.
Akun kapasiteettiin kylmänä vaikuttaa myös se, millaista purkuvirtaa käytetään. Eli mitä enemmän akusta otetaan virtaa, sitä enemmän kokonaiskapasiteetti pienenee. Johtuu akun sisäisten häviöiden kasvamisesta, vaikka varsinaisesti mitään ei jäädykään akun sisällä. Lämpimällä akulla taas kuormitusaste ei vaikuta kapasiteettiin juurikaan ja raja kulkee muutamassa plus-asteessa.

Eli taas ajoprofiili vaikuttaa rangeen, mutta kovemmalla kuormituksella lämpötila vaikuttaa rangeen enemmän, kuin pienemmällä kuormituksella. Toki tuo lasin ja peilien lämmittimien käyttökin vaikuttaa, mutta ainakaan itselläni ne eivät ole olleet viime aikoina paljonkaan käytössä. Mutta taas se voi vaikuttaa enemmän, että tiet ovat olleet sulana ja ei ole ollut loskaa ja lunta renkaiden alla. Joka tapauksessa rangen arviointi on monimutkainen yhtälö, johon yllättävän monet asiat vaikuttaa.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Autoon tuli ohjelmistopäivitys äsken. Asennuksen jälkeen sovelluksessa näkyy nyt minulla akun varaus, lataustila ja valojen ym. ohjauspainikkeet, jotka eivät tähän asti olleet näkyneet. Kuitenkaan eRemote ei toimi vieläkään, herjaa että autoon ei saada yhteyttä. Mutta enää ei tule ilmoitusta "aktivointi käynnissä, aja useita yli 15 min matkoja".

Jotain on siis saatu aikaiseksi, mutta jostain syystä auton nettiyhteys ei toimi pysäköidessä. Nuo sovelluksen tiedot nimittäin eivät päivity, vaan esim. akun varaustaso näyttää pysyvän samassa, kuin se oli latauksen alkaessa.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuon tutkimuksen mukaan LFP-akun kapasiteetti (25C/100%) kylmänä laskee: -10C/12% -20C/25% -40C/53%

Figure 2. Discharge capacity of a lithium iron phosphate battery at different temperatures
https://mdpi-res.com/d_attachment/energ ... 1640229004
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Tutkimusta lukematta, Opestra on mielestäni siinä kyl oikeassa, että kovemmalla kuormituksella kylmästä akusta ei saada ulos wattitunteja yhtä paljon kuin kevyemmällä kuormituksella. Että sikäli, vähän arveluttaa tuollainen "kiveen hakattu" -12% @ -10°C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Astrassa ei ole LFP akkua, vaan NMC akku. Tosin taitaa nyt olla plugarista muutenkin kyse eikä electric mallista.

Plugarissa sähkövastus hoitaa lämmityksen, joka vie paljon enemmän sähköä sieltä ajoakusta kuin sähköautojen ilmalämpöpumput.
Grandlandissa ja taitaa varmaan olla Astrassakin 5kW sähkövastus kun hoitaa lämmityksen, niin siitä voi jo vähän laskea paljon sitä akun kapasiteettiä kuluu siihen lämmitykseen. Tosin eihän se nyt koko aikaa täysillä hehku.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
erkkila
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 15 Maalis 2023, 13:43

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja erkkila »

Se on aika tarkalleen puolet isompi kulutusvaikutus parinkympin pakkasessa sillä lähteekö esivalmistelulla pihalta vai +18 lämpimästä tallista. Eli todellaki haukkaa virtasta
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hyvä nyrkkisääntö

+15C wltp mukainen range saavutettavissa.
-15c lämpöpumpulla range -30%
-15c ilman lämpöpumppua -50%
-25c tai enemmän lämpöpumpulla -50%
-25c tai enemmän ilman lämpöpumppua -50% tai hieman enemmän. Kun lämpöpumppua ei ole millä voisi hukkalämpöä ottaa talteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Askoik kirjoitti: 03 Maalis 2024, 17:23 Tutkimusta lukematta, Opestra on mielestäni siinä kyl oikeassa, että kovemmalla kuormituksella kylmästä akusta ei saada ulos wattitunteja yhtä paljon kuin kevyemmällä kuormituksella. Että sikäli, vähän arveluttaa tuollainen "kiveen hakattu" -12% @ -10°C.
Kovemmalla kuormituksella akku lämpiää enemmän ja samalla sen sisäinen resistanssi pienenee enemmän eli osa puretusta energiasta käytetään kuitenkin hyödyllisesti. Tuota hyötyä tässä ei tutkittukaan :)

Tuossa mitattiin 10Ah LFP-kennon kapasiteetti purkamalla se 10A vakiovirralla eri lämpötiloissa.

The discharging system is to stand under the set temperature gradient and hold for 3 h to eliminate battery polarization and ensure stable temperature of incubator as well as battery thermal balance, and then discharge at a constant current of 1C (10A) to a cut-off voltage of 2 V to calculate the battery capacity.

Eri Li-ion akkujen kemioilla tulokset vaihtelee jonkin verran.

Se kuinka akun ja kabiinin lämmitys vaikuttaa auton kulutukseen talviolosuhteissa eri nopeuksilla on:
Empiirinen tutkimus (kreik. empeiria) eli kokemusperäinen tutkimus perustuu tutkimuskohteen havainnointiin tai mittaamiseen. Se eroaa siis teoreettisesta tutkimuksesta, jossa tutkimuksen kohteeseen perehdytään ajatusrakennelmien ja niiden tarkastelun avulla. Useimmiten käytännön tutkimuksessa yhdistetään kumpaakin: käytännön esimerkit sitovat teoreettisen tarkastelun todellisuuteen ja aiheen teoreettinen tarkastelu puolestaan vahvistaa empiirisen aineiston käyttökelpoisuutta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Empiirinen_tutkimus
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1350
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tänään kun käytin Grandlandia huollossa, niin tuli siinä katsottua Peugeot e-308 farkkua ja huomattua ihmeellinen hylly takarenkaan etupuolella. Ja kiviä aika paljon siinä. Piti sitten käydä katsomass myös Astra, niin samanlainenhan sielläkin oli. Taisi siinä muovi sentään olla sisäpuolellakin että eivät suoraan siinä pellin sisäpuolella makaa.

Kerää varmaan ihan mukavasti renkaista kaikkea tavaraa siihen hyllyn päälle.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
erkkila
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 15 Maalis 2023, 13:43

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja erkkila »

On siinä aina vähän hiekkaa ja lunta kerää kans. Ärsyttävämpi on noi takapään roiskeläpät, menee hiekka niiden taakse ja pursuaa loputtomasti sieltä kun käyttää pesussa, pitäs varmaan jollain silikoonilla tiivistää ne
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
erkkila
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 15 Maalis 2023, 13:43

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja erkkila »

Sattu tuossa ylen juttu etanolista silmään ja siinä oli maininta että eflexfuel-niminen firma oli just asentanut etanolikonversion uuteen phev astraan. Mitenkähän takuu suhtautuu tuohon?
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

erkkila kirjoitti: 14 Maalis 2024, 18:11 Sattu tuossa ylen juttu etanolista silmään ja siinä oli maininta että eflexfuel-niminen firma oli just asentanut etanolikonversion uuteen phev astraan. Mitenkähän takuu suhtautuu tuohon?
Kyllähän se takuu varmaan säilyy, mutta ei moottorin osalta :D Onhan tuossa konversiossa jonkun verran riskejä, kun etanoli voi syövyttää tiettyjä osia. Ihan metalliosista letkuihin. Ja ikinä sitä ei voi etukäteen varmaksi tietää miten käy. Omalla vastuulla nuo muutokset joutuu tekemään. Itse en uuteen autoon tekisi konversiota, kun ei ole käyttökokemusta olemassa esim. Astra L:n kohdalta.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Kiesimies
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Maalis 2024, 08:19

Näyttö pimentyi

Viesti Kirjoittaja Kiesimies »

Tänään alkoi yhtäkkiä pätkiä Spotifysta striimattu musiikki. Testasin radiota ja sama ongelma jatkui. Sitten meni koko näyttö jumiin. Sammutin näytön ja se ei enää avaudu.
Onko tuttua? Mistä voisi olla kyse?

Opel Astra Innovation 180 A PHEV
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Näyttö pimentyi

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Kiesimies kirjoitti: 23 Maalis 2024, 22:17 Tänään alkoi yhtäkkiä pätkiä Spotifysta striimattu musiikki. Testasin radiota ja sama ongelma jatkui. Sitten meni koko näyttö jumiin. Sammutin näytön ja se ei enää avaudu.
Onko tuttua? Mistä voisi olla kyse?

Opel Astra Innovation 180 A PHEV
Alkupään Astroissa on ollut tuota ongelmaa. Pitäisi lähteä toimimaan, jos autolla ei aja hetkeen tai ottaa akusta miinuskengän hetkeksi irti.

Todennäköisesti tuo vika korjaantuu jossain tulevassa softapäivityksessä. Itselläni on 11/23 valmistuneessa autossa jäätynyt tuo näyttö kerran, mutta silloin osasi laitteisto bootata itsensä automaattisesti ja vika korjaantui ajaessa. Mutta tässä uudemmassa on ilmeisesti tietoviihdejärjestelmän raudassakin jotain eroa vanhempaan. Samat päivitykset eivät käy sellaisenaan molempiin vaan vaatii eri firmwaren. Opelilla vaan aika hidasta ollut tämä ohjelmisto-ongelmien korjaaminen.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Vastaa Viestiin