Astra L

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Askoik kirjoitti: 13 Helmi 2023, 21:34 Sekin kiinnitti huomiota, että PHEV jarrutusmatka 37 metriä haukuttiin huonoksi, mutta toisessa artikkelissa 1.2 bensakoneen 33 metriä kehuttiin hyväksi. Ota näistä nyt sit selvää, kuinka paljon PHEVin suurempi painokin asiaan vaikuttaa. Niin pieniä eroja, että itselleni "yks hailee". Enemmän kiinnostaisi tietää, onko jarrupoljintuntuma rauhallisessa arkiajossa yhtä surkea molemmissa PHEVeissä.

Kiitokset AMP mielenkiintoisesta iltalukemisesta.

Vertailussa Golfiin näyttää kyllä kaikki numeroarvot ja fiilikset olevan molemmista autoista suht samanlaiset. Opel on vähän isompi, mutta reilusti halvempi. Silmiinpistävin ero numeroarvoissa (ja ainakin itselle myös erittäin merkityksellinen) on Astran 30 tkm huoltoväli vs. Golfissa 15 tkm.

Pisteytyksen mukaan Astran ilmastointi olisi myös pari pykälää huonompi, kuin Golfin. Artikkelissa ei kuitenkaan yhtään perusteltu, että mistä tämä ero tuli.
K astralla oli 30tkm/1-vuosi
L astralla 20tkm/1-vuosi psa tyyliin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Joo, tuo 20 tkm mainittiin noissa Autobildin artikkeleissakin 1.2 bensaversiolle.

Mutta tuo 1.6 PHEV olisi Autobildin mukaan 30 tkm. Painovirhekö lehdessä?
Juha2U
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 20 Kesä 2018, 11:42

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Juha2U »

1,2sorsa kirjoitti: 13 Helmi 2023, 21:39
Askoik kirjoitti: 13 Helmi 2023, 21:34 Sekin kiinnitti huomiota, että PHEV jarrutusmatka 37 metriä haukuttiin huonoksi, mutta toisessa artikkelissa 1.2 bensakoneen 33 metriä kehuttiin hyväksi. Ota näistä nyt sit selvää, kuinka paljon PHEVin suurempi painokin asiaan vaikuttaa. Niin pieniä eroja, että itselleni "yks hailee". Enemmän kiinnostaisi tietää, onko jarrupoljintuntuma rauhallisessa arkiajossa yhtä surkea molemmissa PHEVeissä.

Kiitokset AMP mielenkiintoisesta iltalukemisesta.

Vertailussa Golfiin näyttää kyllä kaikki numeroarvot ja fiilikset olevan molemmista autoista suht samanlaiset. Opel on vähän isompi, mutta reilusti halvempi. Silmiinpistävin ero numeroarvoissa (ja ainakin itselle myös erittäin merkityksellinen) on Astran 30 tkm huoltoväli vs. Golfissa 15 tkm.

Pisteytyksen mukaan Astran ilmastointi olisi myös pari pykälää huonompi, kuin Golfin. Artikkelissa ei kuitenkaan yhtään perusteltu, että mistä tämä ero tuli.
K astralla oli 30tkm/1-vuosi
L astralla 20tkm/1-vuosi psa tyyliin
Nuo taitaa olla jotain suosituksia. Itselläni ainakin Astra L öljyn käyttöikä ei kestä kuin 6kk, eli väliöljynvaihto on teetettävä huoltojen välissä. Eihän se tosin ole teetettynä kuin reilun satasen homma.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

...ja päivän harmi, kun pitää aamuin illoin seikkailla julkisilla töihin&töistä. Ja jättää kaikki asiakaskäynnit väliin siltä päivältä.

Sen vuoksi olen Koossakin itse nollannut aina huoltomuistuttimen 18 tkm hujakoilla ja vienyt sen sinne öljynvaihtoon vasta 30 tkm jälkeen, kuten ohjekirjassa lukee.

Mitäs siinä Ln käyttöohjeessa lukee kilometriväliksi? Onko sanamuoto sellainen, että on pakko viedä huoltoon heti silloin kun auto pyytää, vai lukeeko siellä jotain tyyliin: "tai 30 tkm välein".

Pystyykö Lssä nollaamaan huoltomuistuttimen menujen kautta yksinkertaisella ranneliikkeellä, vai tarviiko jotain ohjelmointikapulaa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

K mallissa 30tkm/1-vuosi maksimi.
Oppiva ja miniarvot jossain 8kk/10tkm kohdilla.
Maksimiin tai hyvin lähelle näyttää pääsevän dieselit sekä bensat jos ajoa tulee se 50km yhteen suuntaan ja 30tkm vuoteen näin omalla kokemuksella

Psa vehkeetkin osaa etuajassa herjata.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 954
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja AMP »

Lisää lukemista uusista autoista kiinnostuneille.
TM talviautotesti. Pahoittelen jos tulostus sekava ja tekniset tiedot on eri tulosteessa, tehty vähän hankalaksi tuo tulostus.

Talviautotesti2023
tekniikka

Opelihan pärjännyt hyvin ja pisteitä itse eritavalla painottamalla siitähän saa selvän voittajan -(z)- :D

Edittiä, tässä vielä gse koeajo:

Astra GSe koeajo
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

"Mitäs siinä Ln käyttöohjeessa lukee kilometriväliksi? Onko sanamuoto sellainen, että on pakko viedä huoltoon heti silloin kun auto pyytää, vai lukeeko siellä jotain tyyliin: "tai 30 tkm välein"."

Mä luulen, että se on ihan sama mitä huoltokirjassa sanotaan, kun sinä kuitenkin vaihdat öljyt siinä 30tkm kohdalla, kunhan se auto vielä starttaa esim. 0%/18tkm kohdalla. Eiköhän siinä öljylaskurissa ole joku pointti? Vai oletko sitä mieltä, että se on ihan turha? En minäkään ole sitä laskuria noudattanut 100% K Astrassa, mutta ei mulle tulisi mieleenkään tulla "neuvomaan", että ajakaa vaan 30 tkm/vuosi, vaikka mitä se auton öljylaskuri sanoisi. Ja varsinkin, kun puhutaan uudesta/uudehkosta autosta.

Mut jokainen tyylillään :D
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Askoik kirjoitti: 15 Helmi 2023, 18:53 nollannut aina huoltomuistuttimen 18 tkm hujakoilla ja vienyt sen sinne öljynvaihtoon vasta 30 tkm jälkeen, kuten ohjekirjassa lukee
K-Astran ohjeessa lukee näin:
Moottoriöljyn valvontajärjestelmä ilmoittaa, milloin moottoriöljy ja suodatin on vaihdettava. Ajo-olosuhteista riippuen öljyn ja suodattimen vaihtoväli voi vaihdella huomattavastikin.
ja
Auto on huollettava aina 30 000 kilometrin tai yhden vuoden jälkeen, sen mukaan kumpi täyttyy ensin, ellei huoltonäytössä osoiteta toisin.
Ei tuossa pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa.
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

JKAVS kirjoitti: 16 Helmi 2023, 07:05
Askoik kirjoitti: 15 Helmi 2023, 18:53 nollannut aina huoltomuistuttimen 18 tkm hujakoilla ja vienyt sen sinne öljynvaihtoon vasta 30 tkm jälkeen, kuten ohjekirjassa lukee
K-Astran ohjeessa lukee näin:
Moottoriöljyn valvontajärjestelmä ilmoittaa, milloin moottoriöljy ja suodatin on vaihdettava. Ajo-olosuhteista riippuen öljyn ja suodattimen vaihtoväli voi vaihdella huomattavastikin.
ja
Auto on huollettava aina 30 000 kilometrin tai yhden vuoden jälkeen, sen mukaan kumpi täyttyy ensin, ellei huoltonäytössä osoiteta toisin.
Ei tuossa pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa.
Juuri näin, ei tuossa ole mitään epäselvää K Astrankaan kohdalla, mutta tietenkään pakko ei ole noin toimia, jos haluaa henkilökohtaisesti "vastustaa" ohjeita. Sitten on toki turha alkaa jälkikäteen kitisemään, jos autoon tulee vikaa ja maahantuoja/myyjä ei tule kuluissa yhtään vastaan, koska auton kohdalla ei ole noudatettu huoltovälejä :D
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

En kyllä ainakaan 1.2 puretechilla lähtisi venyttämään huoltoväliä, jos auto haluaa ennen 30 tkm huoltoon. PHEV:llä luulisi, että huoltoväli olis tuo pidempi 30 tkm. Sekin varmaan riippuu siitä, ajetaanko enimmäkseen sähköllä vai bensalla. Ja tehdäänkö kovia kiihdytyksiä kylmällä koneella usein. Tai ajetaan bensakone käynnissä vain lyhyttä matkaa, jolloin vesi ja bensa ei ehdi haihtumaan koneesta
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Opestra kirjoitti: 16 Helmi 2023, 17:48 En kyllä ainakaan 1.2 puretechilla lähtisi venyttämään huoltoväliä, jos auto haluaa ennen 30 tkm huoltoon. PHEV:llä luulisi, että huoltoväli olis tuo pidempi 30 tkm. Sekin varmaan riippuu siitä, ajetaanko enimmäkseen sähköllä vai bensalla. Ja tehdäänkö kovia kiihdytyksiä kylmällä koneella usein. Tai ajetaan bensakone käynnissä vain lyhyttä matkaa, jolloin vesi ja bensa ei ehdi haihtumaan koneesta
Ainakin Grandland pyrkii olemaan rasittamatta kylmää konetta. Eli kone pyörii ensin lämpimäksi ilman vetovastuuta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Onkohan nuo Tekniikan Maailman valovertailut eri vuosina kuinka vertailukelpoisia keskenään? Eikös luxien määrään vaikuta sekin, että onko mitattu kimaltevalla pakkaslumella vai harmaalla nuoskalumella?

TM numerossa 4-2017 mittasivat Astra K matriisivalojen kantamaksi 163 metriä.
TM talviautovertailussa 2023 mittasivat Astra L matriisivalojen kantamaksi 150 metriä.


TM lausuu myös näin:
"sähkömoottori on sijoitettu momentinmuuntimen koteloon yhdessä märkälevykytkimen kanssa."

...tulkitsenko oikein, että sähkömoottorikin siis pyörittää automaattivaihteistoa ja siellä on ne kaikki 8 vaihdetta käytössä sähkölläkin? Siltä se minusta vähän tuntuikin, kun PHEViä koeajoin.
Märkälevykytkin irrottaa polttomoottorin silloin kun se on sammuksissa, mutta irtoaakohan myös momentinmuunnin samalla?
Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 954
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja AMP »

Siitä en ole varma miten kauan TM on mitannut laboratoriossa autojen valot.
Numerossa 18B/18 on juttua valoista ja siinä sanotaan, että mitataan laboratoriossa ja tien päällä.

Tässä katottavaksi videota: Näin TM testaa
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Askoik kirjoitti: 18 Helmi 2023, 20:21
TM lausuu myös näin:
"sähkömoottori on sijoitettu momentinmuuntimen koteloon yhdessä märkälevykytkimen kanssa."

...tulkitsenko oikein, että sähkömoottorikin siis pyörittää automaattivaihteistoa ja siellä on ne kaikki 8 vaihdetta käytössä sähkölläkin? Siltä se minusta vähän tuntuikin, kun PHEViä koeajoin.
Märkälevykytkin irrottaa polttomoottorin silloin kun se on sammuksissa, mutta irtoaakohan myös momentinmuunnin samalla?
Tuosta on pari sivua taaksepäin juttua ja sähkömoottori ei käytä vaihteistoa tai sitten käyttää mutta oma 1 vaihde. Ja siellä ei ole momentinmuunninta, kun siellä on tuo kytkin irroitamassa sen bensakoneen.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Pari sivua taaksepäin ei ollut lähdeviitteitä. Jos sähkömoottori sijaitsee momentinmuunninkotelossa, niin kyllä se silloin pyörittää automaattivaihteistoa. Ei välttämättä käytä kaikkia 8 eri vaihdetta, mutta omalla koeajolla olin kuulevinani vaihtoja taajamanopeuksissa. Kyllä ymmärtääkseni 2 - 3 vaihdetta parantaa sähkömoottorinkin hyötysuhdetta, mutta kaikkiin halpoihin täyssähköautoihinhan ei vaihteistoa laiteta ollenkaan.

Momentinmuunnin siellä kyllä on bensakoneen ja automaattiaskin välissä, ihan kuten kaikissa perinteisissä automaateissa. Kytkimen tehtävä on vaan päästää se bensakone välillä ihan kunnolla huilimaan, kun momentinmuunninta ei kannata ihan tuntitolkulla luistattaa.

Koitin googletella ja opiskella, että vaaditaankohan momentinmuunnin sähkömoottorinkin jatkoksi, vai onnistuuko se jotenkin nopeammin ja paremmin "eläytymään" automaattivaihteiston pyyntöihin aina vaihtohetkellä. Siinä asiassa en vielä riittävästi viisastunut, että uskaltaisin mitään vannoa. Jotenkin vaan tuntuisi, ettei se sähkömoottorillekaan hyvää tee, jos kierrosluku äkkiä ja terävästi muuttuu.
Vastaa Viestiin