Itsekseen jarrutteleva auto

Keskustelua Opeleista
JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Eipä tuosta automaattijarrusta koskaan vielä itselle ole hyötyä ollut. Eikä monesti kyllä haittaakaan.
Insigniasta en ole jaksanut perehtyä, onko siinä moista toimintoa.
Mutta automaattijarrutuksen olemassaolo tuli kerran itselleni selväksi toisessa autossa, kun ajelin jossain tietyömaan jonossa ja yhtäkkiä auto oli sitä mieltä, että nyt meinataan ajaa edellä hidastavan perään. Vähän säikäytti kuskia tuollainen yllättävä ominaisuus ja hetken jo epäilin osuneeni johonkin betoniporsaaseen. Onneksi ei ollut ketään kyydissä eikä takapuskurissa kiinni.
Toisen kerran samalla autolla sattui virhetoiminto liikennevaloista lähtiessä, varmaan auto luuli edellä ajavan lähestyvän uhkaavasti kun katolta valahti juuri silloin jotain sohjoa tuulilasille. Onneksi perässä tulija ei ollut niin kiireinen tai hereillä, että olisi lähtenyt heti valomerkistä liikkeelle.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

"NHTSA:n mukaan haamujarruttelevat autot voivat harmittomasti hidastaa nopeutta, mutta ne saattavat myös kiskaista jarrut täysin pohjaan moottoritienopeuksista, mikä on autossa oleville sangen epämiellyttävä kokemus. NHTSA:n saamien valitusten perusteella äkkijarrutukset tapahtuvat ilman varoitusta, ja niitä saattaa esiintyä useamman kerran saman reissun aikana."

"NHTSA on tutkinut ainakin 30 kuolemaan johtanutta turmaa, joissa Teslan hehkuttama autopilotti on ollut osallisena. NHTSA on myös ollut huolissaan siitä, kuinka autot eivät rekisteröi pysähtyneitä hälytysajoneuvoja vaan saattavat rysäyttää täysillä päin."

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/b5 ... parit:b4d3
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Uudessa combossa/berlingossa hätäjarruavustin laskee vain 25km/h nopeutta jolloin kuljettaja vaistomaisesti hyppää itse jarrulle. Tämä johtuu siittä että avustin perustuu kamerakuvaan eikä autossa ole erillistä tutkaa kuten suurimmalla osasta nykyautoista
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

1,2sorsa kirjoitti: 26 Helmi 2022, 19:05 Uudessa combossa/berlingossa hätäjarruavustin laskee vain 25km/h nopeutta jolloin kuljettaja vaistomaisesti hyppää itse jarrulle. Tämä johtuu siittä että avustin perustuu kamerakuvaan eikä autossa ole erillistä tutkaa kuten suurimmalla osasta nykyautoista
Se tekninen toteutus ei ole tässä nyt pointtina, niitähän on lukuisia erilaisia. Kehitys on siinä pisteessä jossa Asimovin (1942) määrittelemät säännöt pitäisi ottaa tuotevastuuseen siitä, miten laitteiden pitäisi toimia. Myös mahdollisuus kieltäytyä siitä pitäisi olla kuluttajan perusoikeus, jota ei nämä nykyiset robottijarruttelut eivät mahdollista. Tätä myös jostain syystä lainsäädäntö tukee.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Edellinen autoni oli Suzuki Vitara joka tuppasi pelottelemaan usein kojetaulu punaisena liikenteenjakajista ja liikennevaloihin pysähtyneistä, koskaan se ei kuitenkaan jarruttanut ennen minua. Testasin Suzukin nelivetoa ja luistonesto-ominaisuuksia ajamalla 10cm lumisohjossa kasirinkiä piha-alueella. Lopputuloksena oli punainen vilkkuva näyttö ja teksi "vakava järjestelmähäiriö", vie auto heti huoltoon". Kaistavahtia 16- mallin Vitarassa ei ollut.

Grandland Phev on kaiketi kerran vuoden ajojen jälkeen varoittanut liian nopeasti lähestyvästä esteestä, mutta ei kertaakaan jarruttanut. Tämä ehkä siksi että ajan pelkästään yhden polkimen tekniikalla ja pyrin ennakoimalla keräämään hidastamisesta kaiken energian talteen.

Kaistavahtia pidän pääsääntöisesti päällä koska sen korjaus on ihan ok. Ainoastaan uraisilla teillä se on pakko ottaa pois jotta voi ajaa urien ulkopuolella, ja ehkä kapeiila mutkapätkillä.

Luulisi että nykyaujojen luistonesto toimii niin että siitä on hyötyä liukkaalla ajossa, toisin kuin 1900 luvun Mersuilla jotka jäivät talvisin liikennevaloihin. Nelivetoisen Grandlandin luistonestoon, ajanvakautukseen ja ns. autopilot toimintoihin olen tyytyväinen ja egoni kestää jos auto huomauttaa, tai jopa puuttuu ajotapaani.
kapiteeli
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1799
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja kapiteeli »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 22 Kesä 2022, 20:20 Edellinen autoni oli Suzuki Vitara joka tuppasi pelottelemaan usein kojetaulu punaisena liikenteenjakajista ja liikennevaloihin pysähtyneistä, koskaan se ei kuitenkaan jarruttanut ennen minua. Testasin Suzukin nelivetoa ja luistonesto-ominaisuuksia ajamalla 10cm lumisohjossa kasirinkiä piha-alueella. Lopputuloksena oli punainen vilkkuva näyttö ja teksi "vakava järjestelmähäiriö", vie auto heti huoltoon". Kaistavahtia 16- mallin Vitarassa ei ollut.
Tuon saman ilmiön sain aikaiseksi dsg vaihteistoisella autolla eli tuli paksussa lumessa "kaahailtua" luistonesto pois päältä, lopputuloksena auto jäi mittariston virheilmoituksen kanssa täysin liikkumattomaksi (jumi tilanne) siihen saakka kun vaihteisto oli jäähtynyt riittävästi ja matkaa pystyi jatkamaan.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Itsekseen jarrutteleva auto

Viesti Kirjoittaja Nible »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 22 Kesä 2022, 20:20
Grandland Phev on kaiketi kerran vuoden ajojen jälkeen varoittanut liian nopeasti lähestyvästä esteestä, mutta ei kertaakaan jarruttanut. Tämä ehkä siksi että ajan pelkästään yhden polkimen tekniikalla ja pyrin ennakoimalla keräämään hidastamisesta kaiken energian talteen.

Kaistavahtia pidän pääsääntöisesti päällä koska sen korjaus on ihan ok. Ainoastaan uraisilla teillä se on pakko ottaa pois jotta voi ajaa urien ulkopuolella, ja ehkä kapeiila mutkapätkillä.

Luulisi että nykyaujojen luistonesto toimii niin että siitä on hyötyä liukkaalla ajossa, toisin kuin 1900 luvun Mersuilla jotka jäivät talvisin liikennevaloihin. Nelivetoisen Grandlandin luistonestoon, ajanvakautukseen ja ns. autopilot toimintoihin olen tyytyväinen ja egoni kestää jos auto huomauttaa, tai jopa puuttuu ajotapaani.
Ainakaan itse en ole tyytyväinen tuon auton toimintaan liukkaalla.

Jotta etupää tulee mukaan, pitää kaasua painaa vähän turhan reippaasti. Takapää ei anna yhtään luistoa, eli auto ei liiku mihinkään jos pitoa ei ole, ennenkuin nykäiset kaasua vähän enemmän ja ottaa vedon etupäähän kanssa ja sitten lähdetään.

Toinen sitten kiertoliittymässä perä lähtee luistamaan auto hyytyy siihen.

4WD tila olisi hyvä, mutta siinä turhan herkästi sitten käynnistelee bensakonetta, joten ei sitä viitsi electric tilan sijaan käyttää. Hybrid tilan kyllä.

Muutaman kerran auto on varoittanut ja vähän tiukemman jarrutuksen tehnyt maantiellä (nelikaistainen), kun ohittava auto tullut liian lähelle eteen.

Tosin alla 3 talvea ajetut kitkat ;)
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin