Sivu 8/14

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 30 Tammi 2022, 18:31
Kirjoittaja vectraTBO
VECTRA GT 16v kirjoitti: 30 Tammi 2022, 12:02 Tsemppiä ja paranemisia.
Uusia videoita odotellessa.
Hyvin sul kyl maltti riitti ton moottorin kans. Moni olis luovuttanut. 👍
Thänks! Kyllähän facen puolella jo ehdoteltiin että LET motti roskiin ja Saabin pata tilalle ku siitä saa 500hv ihan avaamattomasta vakiomotista ja halvemmalla ku Opelin koneesta :lol:

Ei tuu mulle Saabin mottia kyllä vaikka siitä saiskin helpolla voimaa. Ihan sama minkä koneen sinne laittaa niin mun mielestä ne on käytävä läpi, vanhoja paljon ajettuja aihioita kuitenkin niin Saabin kuin Opelin koneetkin. ​
blex84 kirjoitti: 30 Tammi 2022, 16:30 Minä oon prässännyt useammat tolpat ja valu osaan antanut lämpöä niin lähtenyt putki huilaan alaspäin
No turbon tolpassa on olkapää ja siinä ei ilman sorvausta onnistu. Annettiin myös lämpöä ja painettiin eka toiseen suuntaan et lähti liikkeelle. Siinä huomattiin sitten se pykälä ja painettiin takas sitä pykälää päin.

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 30 Tammi 2022, 19:37
Kirjoittaja DEAD
vectraTBO kirjoitti: 30 Tammi 2022, 18:31
VECTRA GT 16v kirjoitti: 30 Tammi 2022, 12:02 Tsemppiä ja paranemisia.
Uusia videoita odotellessa.
Hyvin sul kyl maltti riitti ton moottorin kans. Moni olis luovuttanut. 👍
Thänks! Kyllähän facen puolella jo ehdoteltiin että LET motti roskiin ja Saabin pata tilalle ku siitä saa 500hv ihan avaamattomasta vakiomotista ja halvemmalla ku Opelin koneesta :lol:

Ei tuu mulle Saabin mottia kyllä vaikka siitä saiskin helpolla voimaa. Ihan sama minkä koneen sinne laittaa niin mun mielestä ne on käytävä läpi, vanhoja paljon ajettuja aihioita kuitenkin niin Saabin kuin Opelin koneetkin. ​
vähän siltä tuntuu että saahan siitä saabin koneesta helpolla tehoa pihalle mutta se kestävyys tuntuu olevan toinen asia mistä ei niin kovasti huudella sama homma taitaa olla toisen jumaloidun koneen kanssa.

Tuosta selän patista tuli mieleen tuttavan ongelmat vuosien takaa. Kävi lekurissa muutamia kertoja selkää valittamassa ja siellä ol pieni patti jossain tuolla alaselässä. Mitään eivät tehneet, kun olettamus oli että kärkkyy vain vahvoja särkylääkkeitä. Lopputulema oli että kaikki ois hoitunut kunhan vain olisi tulehdusarvot katsottu ja siitä jatkettu hoitoa. Kävi vain toisin jamppa ollut siitä asti pyörätuolissa, kun ei jalat oikein toimi karkas se tulehus selkäytimeen tjs.

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 30 Tammi 2022, 19:50
Kirjoittaja hukka
Tohon saabin mottiin pikku kommentti niin jakolaatikko ei sovi olemaan ellei lohkoa muokkaa. (Ainakaan 2.3L)

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 31 Tammi 2022, 09:43
Kirjoittaja vectraTBO
DEAD kirjoitti: 30 Tammi 2022, 19:37 vähän siltä tuntuu että saahan siitä saabin koneesta helpolla tehoa pihalle mutta se kestävyys tuntuu olevan toinen asia mistä ei niin kovasti huudella sama homma taitaa olla toisen jumaloidun koneen kanssa.

Tuosta selän patista tuli mieleen tuttavan ongelmat vuosien takaa. Kävi lekurissa muutamia kertoja selkää valittamassa ja siellä ol pieni patti jossain tuolla alaselässä. Mitään eivät tehneet, kun olettamus oli että kärkkyy vain vahvoja särkylääkkeitä. Lopputulema oli että kaikki ois hoitunut kunhan vain olisi tulehdusarvot katsottu ja siitä jatkettu hoitoa. Kävi vain toisin jamppa ollut siitä asti pyörätuolissa, kun ei jalat oikein toimi karkas se tulehus selkäytimeen tjs.
Joo ei ne kaikki Saabin koneet ole kestänyt vakiona isoja tehoja. Itse tiedän yhden jossa yli 600hv ja ajettu yli 300kmh maililla, sekin oli rakennettu uusiksi uusilla orkkisosilla. LETtiin kun vaihtaa kanget niin perusmotti kestää kyllä myös sen 500hv, riippuen hiukan ajotyylistä :lol: Kyllä kaikissa 4syl 2l koneissa alkaa luotettavuus kärsimään kun tehot tuplataan tai triplataan ja säätöjen merkitykselläkin on iso rooli. Naurattaa vaan tuo ainainen fraasi "Saabin motti kestää 500-600hv vakiona", niitä autoja ei kuitenkaan missään ajoissa juuri näy. Monesta vehkeestä saa isoja tehoja mutta jos niillä ei ajeta täysillä vaan pumppaillaan vähän kylillä ja poltetaan kumia niin ei ne yleensä sellasessa hajoa.

Toivotaan että toi patti ei ole kovin vakavaa. Se on ollut siinä joku 10v pienen herneen kokosena mustapäänä/finninä ja ajattelin alkuvuodesta varata ajan lääkäriin että poistetaan se. Mutta se alko siitä päivästä kasvaa ja tulehtu. Patti on vasemman lapaluun kohdalla joten haittaa päivittäistä liikkumista jonkun verran. Tulehdusarvot otettiin heti ekalla lääkärissä käynnillä ja sain antibiootit. Kuuri vaihdettiin vahvempaan toisella lääkärikäynnillä kun patti ei oikeen meinannu rauhoittua, joskin tulehdusarvot oli laskenu erittäin alas. Eli siis aikalailla paikallinen tulehdus tuolla selässä. Mutta eihän näistä koskaan tiedä :-?
hukka kirjoitti: 30 Tammi 2022, 19:50 Tohon saabin mottiin pikku kommentti niin jakolaatikko ei sovi olemaan ellei lohkoa muokkaa. (Ainakaan 2.3L)
Ok. Mulla ei ole kokemusta noista Saabin koneista muutakuin C Vectrassa(vai voiko tota edes ihan Saabin koneeksi edes lukea) joten ei tietoa sopivuudesta. Sen verran löytyy tietoa että Opelin LET/XE pysyy konehuoneessa :D

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 18 Helmi 2022, 18:37
Kirjoittaja vectraTBO


Mukavaa puuhata jotain muutakin ku moottoria :ruoska:

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 02 Maalis 2022, 11:47
Kirjoittaja JJ
vectraTBO kirjoitti: 31 Tammi 2022, 09:43
Ok. Mulla ei ole kokemusta noista Saabin koneista muutakuin C Vectrassa(vai voiko tota edes ihan Saabin koneeksi edes lukea) joten ei tietoa sopivuudesta. Sen verran löytyy tietoa että Opelin LET/XE pysyy konehuoneessa :D
Saabin kone se B207 on ja se on hyvä moottori, jos ei jakopäätä laske, mutta vaihtamalla siitäki pääsee. :lol:

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 04 Maalis 2022, 17:01
Kirjoittaja vectraTBO
JJ kirjoitti: 02 Maalis 2022, 11:47
vectraTBO kirjoitti: 31 Tammi 2022, 09:43
Ok. Mulla ei ole kokemusta noista Saabin koneista muutakuin C Vectrassa(vai voiko tota edes ihan Saabin koneeksi edes lukea) joten ei tietoa sopivuudesta. Sen verran löytyy tietoa että Opelin LET/XE pysyy konehuoneessa :D
Saabin kone se B207 on ja se on hyvä moottori, jos ei jakopäätä laske, mutta vaihtamalla siitäki pääsee. :lol:
Eikös se Z20NET/B207 perusmotti ollu ihan perus GM kuraa ja turbotekniikka+moottorinohjaus+osa sisäkaluista tuli Saabilta. Näin mä oon käsittäny. Ja mulla on ollu kolme C Vectraa tolla motilla joten siitä on kokemusta. Yhteenkään ei osunu jakopääremppa mun aikana :D



Nyt olis Calibran ruostetilannetta vähän kartotettu :-?

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 13 Maalis 2022, 15:13
Kirjoittaja vectraTBO


:what:

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 13 Maalis 2022, 18:41
Kirjoittaja ?!
Hyvää ehjäämistä!

Tälläistä nähdessään tulee aina mieleen osan autoharrastajistakin mielipide jotta "autot tykkää kun niillä ajetaan".
Tämä tulee monesti ilmoille kun puhutaan harrasteauton talvisäilytyksestä.

Jokainen voi nähdä kuinka tehokkaasti on tuokin pelti hävinnyt laajalta alalta,saati kuinka helposti hitsisauma lähtee mätänemään vaikka yrittää tehdä asialliset suojaukset.

Puhumattakaan niistä korjauksista joita ei ole edes yritetty suojata.

Itseä ainakin ruoste ärsyttää siinä määrin etten ole harrasteautoja tiesuolalle altistanut.

Tokihan autot on monesti niitä käyttöautoja ennen harrasteautoksi tulemista.

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 13 Maalis 2022, 19:53
Kirjoittaja VECTRA GT 16v
Hyvää tekemistä jälkeen.
Tarvii hyvää motivaatio tollanen ruostepeltien vaihto ja myös hyvät hermot.

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 15 Maalis 2022, 08:12
Kirjoittaja vectraTBO
?! kirjoitti: 13 Maalis 2022, 18:41 Hyvää ehjäämistä!

Tälläistä nähdessään tulee aina mieleen osan autoharrastajistakin mielipide jotta "autot tykkää kun niillä ajetaan".
Tämä tulee monesti ilmoille kun puhutaan harrasteauton talvisäilytyksestä.

Jokainen voi nähdä kuinka tehokkaasti on tuokin pelti hävinnyt laajalta alalta,saati kuinka helposti hitsisauma lähtee mätänemään vaikka yrittää tehdä asialliset suojaukset.

Puhumattakaan niistä korjauksista joita ei ole edes yritetty suojata.

Itseä ainakin ruoste ärsyttää siinä määrin etten ole harrasteautoja tiesuolalle altistanut.

Tokihan autot on monesti niitä käyttöautoja ennen harrasteautoksi tulemista.
Kiitos. Joo kyllä talvi ja suolakelit tuhoaa autoa tehokkaasti. Hitsatessa maalit palaa helman sisältä pois ja vaikka kuinka lykkäis kotelosuojaa alkaa ne ihan varmana ruostumaan jossain vaiheessa. Ei näistä ikuisia saa mut ei ole kyllä tarkoitus suolassa liottaa tätä enää jos kestäis vähän pidempään :)
VECTRA GT 16v kirjoitti: 13 Maalis 2022, 19:53 Hyvää tekemistä jälkeen.
Tarvii hyvää motivaatio tollanen ruostepeltien vaihto ja myös hyvät hermot.
Thanks! Vähän joo vaatii motivaatiota varsinkin lattialla maaten hitsatessa. Nyt menossa takakulman ehjäys niin se on suorastaan kivaa kun saa istua tuolilla työtä tehdessä :lol:

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 15 Maalis 2022, 08:20
Kirjoittaja vectraTBO
Niin ja apukuskin helma tuli myös laitettua. Siitä en videota tehnyt kun on lähes vastaava kuin toinen puoli. Tässä kuitenkin kuvat joka vaiheesta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Huomion arvoista tuossa on se että helma oli päälipuolelta lähes ehjä, päässä vain pieni reikä joka olis menny kaarenkorjauspalalla nopeesti katottuna. Todellisuus oli kuitenkin jotain muuta :-?

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 15 Maalis 2022, 09:09
Kirjoittaja 1,2sorsa
Nättiä

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 18 Maalis 2022, 17:52
Kirjoittaja vectraTBO
Kiitti^^



Kuskin takakulman ehjäystä :)

Re: Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 -92

Lähetetty: 19 Maalis 2022, 19:04
Kirjoittaja vectraTBO
Rookeri kirjoitti: 19 Maalis 2022, 01:19 Ihailen tuota ajan ahkeraa käyttöä ja motivaation runsautta!
Joo nyt on päässy vähä tekemäänkin kun selän patti hiukan rauhoittui. Mutta työt alkaa loppukuusta niin sitte taas hidastuu hommat hiukan. Tarkoitus oli että olis tässä talvitaukona saanu pellihommat tehtyä mut toi selkäjuttu muutti vähän suunnitelmia ikävästi :evil: