Moottorin esilämmitys

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
antara2008
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Joulu 2020, 12:19

Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja antara2008 »

Antara, hyvin palvellut on vaihtunut tuoreempaan. Kysymys koskee dsl Zafiraa 13, jossa ei ollut moottorin esilämmitystä. Korjaamo jota käytän selvitti mahdollisuutta sen hankkimiseksi ja vastaus on: letkulämmitys. Itselläni ei ole kokemusta moisesta ja se mietityttää, vallankin kun hinta siitä tuntuu kovalta. Jos sen hinnan vielä hyväksyn, niin miten sen letkulämmityksen luottamuksen on? Asiaa tuntevilta odottaisin kokemuksia.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Erinomainen kierovesipumpulla varustettuna. Ilman kiertopumppuakin hyvä mutta ei saa käyttää asennuksen jälkeen ennenkuin järjestelmä on kunnolla ilmattu.

Edullisempi vaihtoehto on säteilyvastus
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
antara2008
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Joulu 2020, 12:19

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja antara2008 »

Hei, mikä on säteilyvastus?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

antara2008 kirjoitti: 03 Joulu 2020, 19:34 Hei, mikä on säteilyvastus?
Moottorin pintaan asennettava sähkövastus. Alumiinista valettu sopivan muotoiseksi ja kiinnitetään lattaraudan palalla jonkin sopivan pultin alle ja piitahna väliin. Tässä esimerkki 1,6cdti kone
https://m.motonet.fi/fi/tuote/459953?ajoneuvo=779

Onko sinulla vanhempi 2litrainen diesel esim a20dth?
Motonet tarjoaa niihin letkulämmitinvastusta noin 100e hintaan.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/459465?ajoneuvo=779
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kiertovesipumpullista sarjaa en löytänyt mallikohtaisena defalta tai caliksilta. Semmoisen kuitenkin saa jossa virta otetaan ihan samasta pistokkeesta kun autokin lämmitetään ja saa tehtyå jos tietää minne kytkee pumpun.

Täällä voinee viisaammat kirjoitella esim thermotopista?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
vivamanTT
'Senator'
'Senator'
Viestit: 610
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 20:18
Paikkakunta: Vihanti

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Omassani, C Zafira A20DTH moottorilla on defan mallikohtainen letkulämmitin alavesiletkussa. Minusta on tehokas, 2h lämmitys kovimmillakin pakkasilla lämmittää hyvin, ja nopeuttaa muutenkin nopeaa moottorin lämpenemistä. Tuon lämmittimen tehoa watteina en ulkoa muista, mutta on ihan eri tehokas verrattuna moniin autoihin ns. pikku letkuihin 16mm asennettaviin verrattuna... Muutenkin luulen vastuksen olevan vielä alkuperäinen.. Autolla ajettu nyt 400000km... Oma hintansa noilla Defan komponenteilla on aina..
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

vivamanTT kirjoitti: 03 Joulu 2020, 21:25 Omassani, C Zafira A20DTH moottorilla on defan mallikohtainen letkulämmitin alavesiletkussa. Minusta on tehokas, 2h lämmitys kovimmillakin pakkasilla lämmittää hyvin, ja nopeuttaa muutenkin nopeaa moottorin lämpenemistä. Tuon lämmittimen tehoa watteina en ulkoa muista, mutta on ihan eri tehokas verrattuna moniin autoihin ns. pikku letkuihin 16mm asennettaviin verrattuna... Muutenkin luulen vastuksen olevan vielä alkuperäinen.. Autolla ajettu nyt 400000km... Oma hintansa noilla Defan komponenteilla on aina..
Miten on 400tkm sujunut?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaihdoin juuri reilu kuukausi sitten säteilylämmittimen TT Thermon 1000W kiertovesipumpulliseen letkulämmittimeen. Asennus lämmityslaitteen kennon menoletkun väliin. Itse laite ei ole kuin nyrkin kokoinen ja Defan johtosarja käy siihen suoraan.

Ja on hyvä laite... :D
Noin 5 pakkasasteen lämpötilassa 1,5 h lämmityksellä ei edes hehkun valo välähdä. Ei ilmeisesti tarvitse edes hehkuttaa. Koneena Z19DTR. Koneen käynnistyksen jälkeen lämmityslaite alkaa heti puhaltamaan lämmintä niin että jää alkaa sulamaan tuulilasista :peukku:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Onkos kokemuksia -06 Astra 1.7 diisselissä alavesiletku lämmittimestä esim:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/459422/ ... mm-letkuun
Tuossa on tuo kotelo aika iso, mahtunee siihen vaaka osuuteen? Myös mielestäni letku on sisältä 35 mm., hiukan hankala mitata.
Ilmeisesti paisuntasäiliö lämpiää ekana, kun menee letku sopivasti suoraan ylöspäin?
Säteilylämmitin ei toimi enää, ovat huonossa maineessa, mulla ei kokemuksia.
Minun silmään näyttää, että kaikki jäähdyttimet pitää poistaa, asennuksen ajaksi?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miksi ei kannataisi samalla asentaa TT-Thermoa :what:
On yllättävän pienikokoinen ja sisältää oman kiertovesipumpun :)

On toki hivenen kalliimpi (n. 150 €) kuin tuo Defa, mutta on hintansa väärti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

^Tuo on varteenotettava idea, Kiitos! Niitä näkyy kuuklauksen perusteella olevan useaa mallia, minkä valitsit? Kuinka ja minne asensit?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

1000 Wattinen on tarkoitettu keskikokoisille moottoreille. Eli omaan 1.9 se oli passeli.
Se asennetaan lämppärin kenolle menevän letkun väliin. Letku poikki ja lämmitin siihen väliin. Valmistajan taulukosta löytyy eri automerkkien ja mallien sopivuus milläkin letkuliitäntöjen halkaisijoilla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Aika ahtaalta näyttää. Pitää varmaankin pistää se sinne alas jonnekkin, ja 90 käyrillä letkut sinne?
Haaveilin Webastosta tuohon kun talvella ostin oooppelin. Kaupassa tulikin toimimaton Weba, en kuitenkaan keksi että minne sen sijoitan, saati miten sen saan toimimaan?
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Pistin sitten TT-Thermon kopion Q-Termon, on silläkin vuoden takuu.
Koska siinä on 16 mm. letkut. Tein juottamalla kuparisista kapillaari käyristä supistukset alaspäin. Lämmittimen laitoin starttimoottorin takapuolelle.
Huomasin vain kun tämä on ohjeen mukaan asennettu, että moottoria ei saa käynnistää, jos tämän tyypin lämmittin on sähkössä, koska pumput pumppaa eri suuntiin.
Jos pistäisi väärin, eli letku lämmitin lämmittäisi lämmittimen kennon ensin, niin silloin voisi moottorin käynnistää hetkeksi yhtä aikaa sähkön kanssa. Nykyisellä kytkennällä moottori lämpiää nopeasti, tänäänkin ulkona -10 c., 45 min. lämmityksellä moottori + 27 c., ei hehkuttanut . 1300W. sisälämmitin ei ehtinyt lämmittämään kunnolla. 1.7 tiisseli kun huonosti lämpiää, ehkä pienellä käyttämisellä sähkö päällä lämpiäisi ja lämmittäisi kabiiniakin paremmin? Lämmitysaika tietenkin pitenisi, mutta kuinka paljon? Sama ehkä nytkin jos pidempään lämmittäisi, ei vielä kokeiltu?
Vastaa Viestiin