Nouseeko autojen hinnat?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Halpojen autojen hinnat on noussu.
2015 möin 99vm club g astran 750e
Keväällä 2022 möin samanlaisen farkun lähes samalla ajomäärällä ja samassa kunnossa 1100e.
ja vähän käytetyt on ihan järkyttävissä hinnoissa.
Esim 2020 mallin qashqaista 20tkm ajettuna pyydettiin 28900e ja maksanut uutena talvirenkaineen 31000e.
Tuttu katteli corsa-e 2020 ja 21tkm ajettu. Hintaa oli 30000e ja tuumasin että tilaa uusi. 31500+talvirenkaat ja toimituskulu ja pienemmät korot mitä 5,95% tarjous käytetyllä
2015 möin 99vm club g astran 750e
Keväällä 2022 möin samanlaisen farkun lähes samalla ajomäärällä ja samassa kunnossa 1100e.
ja vähän käytetyt on ihan järkyttävissä hinnoissa.
Esim 2020 mallin qashqaista 20tkm ajettuna pyydettiin 28900e ja maksanut uutena talvirenkaineen 31000e.
Tuttu katteli corsa-e 2020 ja 21tkm ajettu. Hintaa oli 30000e ja tuumasin että tilaa uusi. 31500+talvirenkaat ja toimituskulu ja pienemmät korot mitä 5,95% tarjous käytetyllä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Toimitusajoissa on vaihtelua. Täsä lähikuukausina vastaan tulleita tilausaikoja
Corsa-e 6kk
Bmw i4 +12kk
Enyaq lähes vuosi,
Qashqai jouluksi saa perusmallia.
EV6 vuosi
Sportage 2kk euroopasta ja muut kiat koreasta yli 6kk
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Hinta on noussut paljon enemmän kuin 7,4% sillä sinun pitää maksaa sen verran enemmän jotta saat pelkällä bensakoneella varustettuna kun ennen sai lataushybridin about 2500€ halvemmalla. Ehkäpä ilmaisin itseni epäselvästi.ovc2z22yh kirjoitti: ↑13 Heinä 2022, 18:31 Kun € hinta on noussut 7,4% ja € devalvoitunut enemmän $ suhteen, niin halvemmalla saa maksamalla taalatililtä Minkä € hinta ei sitten olisi noussut? Käytettyjen dieselien??
Nykytilanteessa on helppo ennustaa tulevaa kurjuutta, kun liiketoiminnotkin on ryssitty
Eli Granland Innovation Plus PHEV (2021) maksoi sen 37500€ ja nyt se maksaa 46990€.
Nollakorkokampanjoita ei näy ja sekin nostaa kustannuksia.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Nouseeko autojen hinnat?
No ei ihme, että Stellantis pelkää automarkkinan romahtamista. Käytetyt autot ovat sensijaan muuttuneet inflaatiossa omistajilleen sijoituksiksigrandlandx kirjoitti: ↑14 Heinä 2022, 17:20 Eli Granland Innovation Plus PHEV (2021) maksoi sen 37500€ ja nyt se maksaa 46990€.
Nollakorkokampanjoita ei näy ja sekin nostaa kustannuksia.
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Markkinoilla tapahtuvat muutokset ovat mielenkiintoista luettavaa. Laitan pohdintojani tähän ketjuun, koska rekisteröinti ja kappalemääräiset yksikkötoimitukset liittyvät aiheeseen.
Joutessani siis värkkäsin acean tilastojen perusteella taulukon, mikä kuvaa EU/UK ja EFTA -maiden autokauppaa. Ensimmäinen luku kuvaa markkinaosuuden muutosta, sitten automerkki ja lopuksi myynnin kappalemääräinen erotus, joka on tapahtunut vuoden 1-6/21 ja 1-6/22 aikana. Se on siis vertailuluku, joka kertoo montako autoa on myyty joko vähemmän tai enemmän tuona ajanjaksona. Volkswagenin merkit ottavat kuokkaan aika lujaa ja Opel on onnistunut kasvattamaan markkinaosuutta 0,2%, kun VW on menettänyt 1,63%. Erot tuntuvat pieniltä, mutta kun kakku on iso niin myyntimäärissä se tarkoittaa että VW on pystynyt toimittamaan 43610 autoa vähemmän kuin vuosi sitten.
Vanhasta brändivetoisesta automarkkinasta onkin siirrytty uuteen tilanteeseen. Se valmistaja voittaa markkinoita tällä hetkellä, kenellä on paras logistiikka. Kun valmistajilla tahtoo olla komponenteista pulaa tai kustannuspainetta, se määrittelee paljonko autoja voidaan toimittaa markkinoille. Jostain syystä Peugeot ja Opel ovat pärjänneet ihan hyvin tässä kisassa Stellantis-konsernin sisällä, mutta aasialaismerkeillä näyttää menevät myös hyvin.
2,04 Dacia 14223
0,94 Mercedes 565
0,90 Kia 1044
0,82 Peugeot -3481
0,39 Toyota -9177
0,38 Hyundai -5196
0,29 Nissan -498
0,21 Porsche 1206
0,20 Opel/Vauxhall -6888
0,18 Land Rover 354
0,13 Seat -5554
0,10 Alfa Romeo 557
0,08 BMW -10910
0,06 DS -231
0,02 Renault -13719
0,01 Lancia/Chrysler -621
-0,08 Smart -1366
-0,09 Honda -2246
-0,13 Jaguar -2157
-0,15 Mitsubishi -2946
-0,16 Jeep -4050
-0,18 Mini -4987
-0,19 Lexus -2941
-0,27 Ford -11350
-0,31 Citroen -11605
-0,43 Skoda -15440
-0,48 Mazda -8058
-0,65 Fiat -16322
-0,70 Audi -19193
-0,85 Volvo -14003
-1,63 Volkswagen -43610
Joutessani siis värkkäsin acean tilastojen perusteella taulukon, mikä kuvaa EU/UK ja EFTA -maiden autokauppaa. Ensimmäinen luku kuvaa markkinaosuuden muutosta, sitten automerkki ja lopuksi myynnin kappalemääräinen erotus, joka on tapahtunut vuoden 1-6/21 ja 1-6/22 aikana. Se on siis vertailuluku, joka kertoo montako autoa on myyty joko vähemmän tai enemmän tuona ajanjaksona. Volkswagenin merkit ottavat kuokkaan aika lujaa ja Opel on onnistunut kasvattamaan markkinaosuutta 0,2%, kun VW on menettänyt 1,63%. Erot tuntuvat pieniltä, mutta kun kakku on iso niin myyntimäärissä se tarkoittaa että VW on pystynyt toimittamaan 43610 autoa vähemmän kuin vuosi sitten.
Vanhasta brändivetoisesta automarkkinasta onkin siirrytty uuteen tilanteeseen. Se valmistaja voittaa markkinoita tällä hetkellä, kenellä on paras logistiikka. Kun valmistajilla tahtoo olla komponenteista pulaa tai kustannuspainetta, se määrittelee paljonko autoja voidaan toimittaa markkinoille. Jostain syystä Peugeot ja Opel ovat pärjänneet ihan hyvin tässä kisassa Stellantis-konsernin sisällä, mutta aasialaismerkeillä näyttää menevät myös hyvin.
2,04 Dacia 14223
0,94 Mercedes 565
0,90 Kia 1044
0,82 Peugeot -3481
0,39 Toyota -9177
0,38 Hyundai -5196
0,29 Nissan -498
0,21 Porsche 1206
0,20 Opel/Vauxhall -6888
0,18 Land Rover 354
0,13 Seat -5554
0,10 Alfa Romeo 557
0,08 BMW -10910
0,06 DS -231
0,02 Renault -13719
0,01 Lancia/Chrysler -621
-0,08 Smart -1366
-0,09 Honda -2246
-0,13 Jaguar -2157
-0,15 Mitsubishi -2946
-0,16 Jeep -4050
-0,18 Mini -4987
-0,19 Lexus -2941
-0,27 Ford -11350
-0,31 Citroen -11605
-0,43 Skoda -15440
-0,48 Mazda -8058
-0,65 Fiat -16322
-0,70 Audi -19193
-0,85 Volvo -14003
-1,63 Volkswagen -43610
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Eli Dacia Tuosta koko markkina romahduksesta (216 549 - 17 949 = 198 600) valtaosa on polttomoottoriautoja ja siksi käytettyjen kysyntä on lisääntynyt. Sähköautojen toimituksissa on omat ongelmat eikä niiden tuotanto riitä tyydyttämään kysyntää.grandlandx kirjoitti: ↑17 Heinä 2022, 04:18 Se valmistaja voittaa markkinoita tällä hetkellä, kenellä on paras logistiikka.
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Kohta tulee vuosi, kun hommasin nollakorolla nykyisen Grandlandin. Voi veljet, että ajat ovat muuttuneet.
Nollakoroilla ei tarjota enää autoja ja välirahat ovat kasvaneet järkyttävästi. Jos nyt ottaisin samankaltaisen pirssin (Grandland Innovation Plus PHEV FWD) ja siinä olisi sama hyvitysarvo nyt kuin vuosi sitten, niin kk-erä olisi silloin 760€. Vuosi sitten hankittuna nollakorkoinen rahoituserä on vain 504€/kk. Toisin sanoen samanlaisen auton hankinta on nyt 12288€ kalliimpaa kuin vuosi sitten.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen siitä että nousevatko autojen hinnat, niin kyllä ovat nousseet ja kuten myös rahoituskustannuksetkin. Saa nähdä koska tämä vaikuttaa myyntiin.
Nollakoroilla ei tarjota enää autoja ja välirahat ovat kasvaneet järkyttävästi. Jos nyt ottaisin samankaltaisen pirssin (Grandland Innovation Plus PHEV FWD) ja siinä olisi sama hyvitysarvo nyt kuin vuosi sitten, niin kk-erä olisi silloin 760€. Vuosi sitten hankittuna nollakorkoinen rahoituserä on vain 504€/kk. Toisin sanoen samanlaisen auton hankinta on nyt 12288€ kalliimpaa kuin vuosi sitten.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen siitä että nousevatko autojen hinnat, niin kyllä ovat nousseet ja kuten myös rahoituskustannuksetkin. Saa nähdä koska tämä vaikuttaa myyntiin.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Nouseeko autojen hinnat?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 0f1cb727c7
"Astran viistoperäinen lataushybridi lähti Suomessa 32 390 eurosta maaliskuun julkaisun yhteydessä. Se hinta on noussut jo 3 000 euroa."
"Astran viistoperäinen lataushybridi lähti Suomessa 32 390 eurosta maaliskuun julkaisun yhteydessä. Se hinta on noussut jo 3 000 euroa."
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Hintojen nousun lisäksi veronmaksajien maksukyky voi heiketä Fortumin seikkailujenkin vuoksi: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c ... 9610c459cd
Päätoimittaja Antti-Pekka Pietilän vuonna 2012 antaman lausunnon mukaan valtionyhtiöissä annetaan jatkuvasti tapahtua asioita, joista yksityiset yritykset erottaisivat toimitusjohtajansa ja tämän suoria alaisia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionyh ... hti%C3%B6t
Fortum tarjoaa kallista sähköä ja omituisia sähkösopimuksia esim. Vakio S 40€/kk < 2000kWh/v -> Vakio M 60€/kk 2000kWh-3000kWh/v rajapinnassa hinta pomppaa taas 50%. Pitääkö nuo kuluttajia idiootteina? Vai ovatko itse?? https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/s ... pimukset/a
Päätoimittaja Antti-Pekka Pietilän vuonna 2012 antaman lausunnon mukaan valtionyhtiöissä annetaan jatkuvasti tapahtua asioita, joista yksityiset yritykset erottaisivat toimitusjohtajansa ja tämän suoria alaisia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionyh ... hti%C3%B6t
Fortum tarjoaa kallista sähköä ja omituisia sähkösopimuksia esim. Vakio S 40€/kk < 2000kWh/v -> Vakio M 60€/kk 2000kWh-3000kWh/v rajapinnassa hinta pomppaa taas 50%. Pitääkö nuo kuluttajia idiootteina? Vai ovatko itse?? https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/s ... pimukset/a
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Sähkösoppareita tarjottu määräaikaisena jo 32snt/kwh.
Laskeskelin että jos 50snt/kwh menee rikki siirtoineen niin sähköautolla ajo olisi itselle kallimpaa mitä diesel corsalla nykyhinnalla
Laskeskelin että jos 50snt/kwh menee rikki siirtoineen niin sähköautolla ajo olisi itselle kallimpaa mitä diesel corsalla nykyhinnalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Jos sadalle kilometrille auto vie 16kwh sähköä, niin silloin kustannus olisi 8€ jos sähkön hinta on 50c. Kahdeksalla eurolla saa tällä hetkellä (2,25€/l) noin 3,5 litraa polttoainetta. Bensalla ajaminen tulee edullisemmaksi tämän laskuopin mukaan silloin kun kilowattitunti maksaa noin euron.
Tämä kaava pätee yli 10 asteen lämpötiloissa.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Nouseeko autojen hinnat?
8/16€ per 100km tapauksessa vaihtamalla sähköautoon jäisi 15tkm ajoilla 100€/kk (= 8*150/12) kattamaan sähköauton hankintaa. Jos sähköauton arvo alenee tuota nopeammin verrattuna polttikseen, niin tulee pääomatappiota (ainakin taxi-yrittäjille oleellista).grandlandx kirjoitti: ↑28 Heinä 2022, 07:38 Jos sadalle kilometrille auto vie 16kwh sähköä, niin silloin kustannus olisi 8€ jos sähkön hinta on 50c. Kahdeksalla eurolla saa tällä hetkellä (2,25€/l) noin 3,5 litraa polttoainetta. Bensalla ajaminen tulee edullisemmaksi tämän laskuopin mukaan silloin kun kilowattitunti maksaa noin euron.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Nouseeko autojen hinnat?
4,3l/100km corsa e ja ajossa mitattu kulutusgrandlandx kirjoitti: ↑28 Heinä 2022, 07:38Jos sadalle kilometrille auto vie 16kwh sähköä, niin silloin kustannus olisi 8€ jos sähkön hinta on 50c. Kahdeksalla eurolla saa tällä hetkellä (2,25€/l) noin 3,5 litraa polttoainetta. Bensalla ajaminen tulee edullisemmaksi tämän laskuopin mukaan silloin kun kilowattitunti maksaa noin euron.
Tämä kaava pätee yli 10 asteen lämpötiloissa.
ev6 kialla optimaalisessa +15 kelissä näytti 18,6kwh/100km ja tässä kelissähän ei lämmitystä tarvi juuri mitään.
Jos vähän pienemmällä sähkiksellä vetäis ympärivuoden tuon 20kwh/100km keskiarvolla ja
50snt kwh tekisi 10euroa/100km
Corsalla nyt 9,675 euroa/100km
Eli kylä tuo sähköauton käyttö alkaa olla samoissa hinnoissa kun nyt 32snt/kwh ja siirtoa vielä päälle jonkun 8senttiä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Onko tämä 4,3 litraa sekaisessa ajossa vai alhaisin mitattu kulutus? Onkohan se ajettu bensalla vai dieselillä? Täytyy huomioida että jokainen diesel-/bensapeli ei ole huipputaloudellinen, vaan asiaa pitää katsoa yleisesti yksittäisen esimerkin sijasta. Mutta katsotaan nyt vaikka tästä, että kaverillani Hyundai Kona maantieajossa vei 10.28 kwh/100km 414km ajomatkalla josta energiaa otti talteen 6,42kwh.
Tästä voi käydä katsomassa: https://desfin.ocloud.de/index.php/s/gk8sxMEBmEtzeRe
Vertailun vuoksi minulla oli Grandland diesel, jossa toteutunut kulutus oli noin 6 litraa. Talvella 6,2 ja kesällä keskikulutus 5,8. Ja siihen dieselvero päälle. Riippuen ajotavasta pääsi joskus vähemmälläkin. Mutta aika kaukana oli 4,3 litraa tästä todellisuudesta.
Tästä voi käydä katsomassa: https://desfin.ocloud.de/index.php/s/gk8sxMEBmEtzeRe
Vertailun vuoksi minulla oli Grandland diesel, jossa toteutunut kulutus oli noin 6 litraa. Talvella 6,2 ja kesällä keskikulutus 5,8. Ja siihen dieselvero päälle. Riippuen ajotavasta pääsi joskus vähemmälläkin. Mutta aika kaukana oli 4,3 litraa tästä todellisuudesta.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Nouseeko autojen hinnat?
Eli (10,28-6,42)/4,14 alle 1kWh/100kmgrandlandx kirjoitti: ↑29 Heinä 2022, 11:50kaverillani Hyundai Kona maantieajossa vei 10.28 kwh 414km ajomatkalla josta energiaa otti talteen 6,42kwh.