Nouseeko autojen hinnat?

Keskustelua Opeleista
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

ovc2z22yh kirjoitti: 29 Heinä 2022, 16:49
grandlandx kirjoitti: 29 Heinä 2022, 11:50kaverillani Hyundai Kona maantieajossa vei 10.28 kwh 414km ajomatkalla josta energiaa otti talteen 6,42kwh.
Eli (10,28-6,42)/4,14 alle 1kWh/100km
Hups, olipa hauska typo. Tarpeeksi kun näitä editoi niin näin tuppaa käymään. Siis 414 km ajomatkalla 100km keskikulutus oli 10.28kwh :)
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Ajoin tänään Lempäälästä Vantaalle. Lähdin täydellä akulla, sitten latasin noin tunnin Hämeenlinnassa (16c/kwh )ja Riihimäellä (20c/kwh). Kun matkaa oli jäljellä 4km, auto vaihtoi bensalle kun sähkö loppui. Samoin loput 10km välillä Lempäälä-Hämeenlinna meni bensalla. Matkaa oli noin 150 km, josta sähköllä ajoa 136km.

Yhteensä rahaa meni sähköön noin 3,40€. Sillä rahalla saa noin 1,5 litraa bensaa, jolla päässee noin 25 km jos auto kuluttaa kuusi litraa sadalle. Vaikea nähdä, että bensa-auto tai dieselauto olisi tätä halvempi ajaa.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Itse en laske omalle ajalleni tuntihintaa, joten sikäli tuo latausaika ei ole kulu, mutta kiistata se on ongelma, jos tuonvertainen matka vaatii noin paljon seisoskelua. Siinä ei ehdi viikonlopussa mökillä saunaa lämmittää, kun menee matkustaessa koko viikonloppu. Lempäälä-Vantaa välillä en viimeksi toukokuussa käynyt kahvilakaan vaan ajoin suoraan. Aikaa meni puolitoista - kaksituntia ja polttoainetta meni dieselissä kymmenisen litraa. Eli minun polttoainekulut tuolla matkalla olivat noin 25 euroa.

Eli jos joit kahvia/söit tuon tunnin odottelun aikana reilulla kahdellakympillä, niin sitte meillä matkan kulut menevät yksiin. Eli mitä teit sen tunnin kun latasit? Minä olin siinä vaiheessa kotona jo omalla jääkaapilla.

En kiistä sähköauton hyvyyttä ja sellaisen joskus kyllä itsekkin hommaan, mutta tuo oli nyt kyllä kaikkea muuta kuin hyvä mainospuhe sähköautolle. Mitätön matka kesti ihan älyttömän pitkään.

Otsikkoon palatakseni - olen ihan varma että nousee ja siksi en ostakkaan autoa nyt vaan pärjäilen vielä useamman vuoden näillä nykyisillä.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

tikola kirjoitti: 29 Heinä 2022, 21:14 Itse en laske omalle ajalleni tuntihintaa, joten sikäli tuo latausaika ei ole kulu, mutta kiistata se on ongelma, jos tuonvertainen matka vaatii noin paljon seisoskelua. Siinä ei ehdi viikonlopussa mökillä saunaa lämmittää, kun menee matkustaessa koko viikonloppu. Lempäälä-Vantaa välillä en viimeksi toukokuussa käynyt kahvilakaan vaan ajoin suoraan. Aikaa meni puolitoista - kaksituntia ja polttoainetta meni dieselissä kymmenisen litraa. Eli minun polttoainekulut tuolla matkalla olivat noin 25 euroa.

Eli jos joit kahvia/söit tuon tunnin odottelun aikana reilulla kahdellakympillä, niin sitte meillä matkan kulut menevät yksiin. Eli mitä teit sen tunnin kun latasit? Minä olin siinä vaiheessa kotona jo omalla jääkaapilla.

En kiistä sähköauton hyvyyttä ja sellaisen joskus kyllä itsekkin hommaan, mutta tuo oli nyt kyllä kaikkea muuta kuin hyvä mainospuhe sähköautolle. Mitätön matka kesti ihan älyttömän pitkään.

Otsikkoon palatakseni - olen ihan varma että nousee ja siksi en ostakkaan autoa nyt vaan pärjäilen vielä useamman vuoden näillä nykyisillä.
Ei se ollut mainospuhe, paremminkin kuvaus auton käytöstä ja toiminnasta :)

Täyssähköautossa ei tarvitse odotella moisia aikoija, niissähän saa virrat parin kolmen sadan kilometrin ajoon suht nopeasti, ehkä 30-45 minuuttia. Plug-in hybrid -autoissa virransiirto on lähtökohtaisesti hitaampaa joten minulla menee noin 90 minuuttia jotta voin ajaa 55-60km kesällä. Uudemmissa täyssähköissä siinä ajassa lataisi siis melko pitkän pätkän rangea. Esimerkiksi kaverin Konan kapasiteetti riittäisi Vantaalta Lempäälään ja takaisin, ehkäpä jopa uudessa Mokassakin voisi riittää.

Eläkeläisukkona minulla on aikaa latailla, käyn samalla ostoksilla ja lueskelen uutisia tai kuuntelen radiota eli teen niitä samoja asioita mitä tekisin kotonakin. Olen asettanut tavoitteen että auto maksaisi itsensä, tai siis siihen laitetun välirahan takaisin viidessä vuodessa. Kun aikaa on, niin käytän sitä tehokkaasti. Tällä hetkellä tavoite on toteutumassa nopeastikin näillä hinnoilla.

Sen huomion haluaisin kertoa, että tällainen pitkä matka on harvinaista. Noin 80-100% ajosta menee sähköllä, riippuen kuukaudesta. Plugin-hybrid sopii erinomaisesti tällaiseen tarkoitukseen. En edes muista koska olen käynyt tankilla viimeksi ja silti tankki on melkein täynnä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Rookeri kirjoitti: 29 Heinä 2022, 20:25 Mutta sulla meni tuohon 150km matkaan 3 vai 4h?
Matka-ajoon meni about 100 min, eka lataus tunti ja toka lataus toinen tunti. Onneksi omassa on 7,4kw vastaanotto, aika monissa plugareissa on 3,7kw. Latausaika puolittuu.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Rookeri kirjoitti: 29 Heinä 2022, 22:13 Nii, eli 1.5h ajoon meni 3,5h.. Ei hyvää päivää 🤦‍♂️🤦‍♂️ Tuon kun käyttää vaikka työntekoon mielummin kuin istua huoltoasemalla mussuttamassa possumunkkia ja kahvia ryystäen.
Mikään pakko ei ole, olisinhan minä voinut ajaa bensallakin. Valitsin vain huvikseni, että menen sähköllä kun voin. Kun samat kauppareissut pitää tehdä kotonakin, joten miksipä ei yhdistäisi latausta ja kauppareissua. Enkä pidä munkeista tai kahvipullista :)
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja tikola »

AIvan siis kyseessä oli periaatteellinen kokeilu tai testi, eikä suinkaan pakkorakosen vaatima latailun odottelu. Samahan silloin miten aikansa käyttää eikä meidän ulkopuolisten kannata ajankäyttöä arvostella. Kyllä minullakin elämässä menee aikaa kaikenlaiseen turhaan ja jos tuossa on latailun aikana tehty jotain sellaista, joka pitäisi tehdä kuitenkin toisaalla, niin samahan tuo on vaikka tuo matka kestäisikin tuplasti sen mitä jollain toisella kulkuneuvolla. Senhän tuo vahvistaa, että ainakin Grandland PHEV autolla jos haluaa ajaa pidempään sähköllä latailuun menevä aika on merkittävä. Nurkka-ajothan kotona tehdyn yölatauksen voimin hoitunevat ihan yhtä nopsaan kuin polttomoottorillakin.

Tämä testi vahvistaa sitä, että meillekkin tulee jonain päivänä nurkka-ajo autoksi sähköauto, mutta ei juuri nyt, koska investointi on siihen tarpeeseen vielä aivan liian iso. Nyt mennään noilla muutaman tonnin kotteroilla, jotka kaikki toimivat edelleen hyvin ja latautuvat polttoainemittarilla muutamassa minuutissa. Ainoaksi autoksi pelkkä sähkö on vielä puutteellinen. Toisaalta täytyy myöntää, että kun itse pääasiassa hoidan tankkaukset talouden kolmeen autoon, niin meneehän siihenkin kiistatta aikaa.

Sähköautossa on minustakin tulevaisuus, mutta kyllä se vielä toistaiseksi vaatii jonkin verran pioneerihenkeä ainoaksi autoksi rangen ja latausnopeuden takia. Senhän tuo testisi osoitti ja sen on kyllä osoittanut moni muukin - vaikkapa sisareni joka on tehnyt Rukan reissuja Teslalla. Sähköautoilun vaatima matkasuunnittelu pidemmällä matkalla on edelleen ihan toista luokkaa, kuin polttomoottoriauton.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

grandlandx kirjoitti: 29 Heinä 2022, 11:50 Onko tämä 4,3 litraa sekaisessa ajossa vai alhaisin mitattu kulutus? Onkohan se ajettu bensalla vai dieselillä? Täytyy huomioida että jokainen diesel-/bensapeli ei ole huipputaloudellinen, vaan asiaa pitää katsoa yleisesti yksittäisen esimerkin sijasta. Mutta katsotaan nyt vaikka tästä, että kaverillani Hyundai Kona maantieajossa vei 10.28 kwh/100km 414km ajomatkalla josta energiaa otti talteen 6,42kwh.

Tästä voi käydä katsomassa: https://desfin.ocloud.de/index.php/s/gk8sxMEBmEtzeRe

Vertailun vuoksi minulla oli Grandland diesel, jossa toteutunut kulutus oli noin 6 litraa. Talvella 6,2 ja kesällä keskikulutus 5,8. Ja siihen dieselvero päälle. Riippuen ajotavasta pääsi joskus vähemmälläkin. Mutta aika kaukana oli 4,3 litraa tästä todellisuudesta.
Tankkauksesta mitattu kulutus viimeisen 138tkm aikana dieseliä. Ja tästä semmoinen 90% on työmatkaa jolta tuo ev6 näytti 18,6kw/h Ajotyyli melkotaloudellinen ja 102km/h vakkarissa lukuun ottamatta vähän rajumpia ohituksia. 1km kaupunkia, 42km maantietä, 5km soratietä ja 2km pientä asfaltti tietä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

1,2sorsa kirjoitti: 30 Heinä 2022, 08:07
Tankkauksesta mitattu kulutus viimeisen 138tkm aikana dieseliä. Ja tästä semmoinen 90% on työmatkaa jolta tuo ev6 näytti 18,6kw/h Ajotyyli melkotaloudellinen ja 102km/h vakkarissa lukuun ottamatta vähän rajumpia ohituksia. 1km kaupunkia, 42km maantietä, 5km soratietä ja 2km pientä asfaltti tietä
Eli opimme sen tästä keskustelusta, ettei asioida pidä yleistämän yksittäisen ajoneuvon kulutuslukeman perusteella, olipa se sähkö tai diesel tai joku muu. Eilinen Lempäälän keikka ja sen energiat olisi maksanut siis *Corsalla 7 litraa x 2,30€ eli 16,1€ + dieselvero. Sähköllä tämä vastaava matka kustansi 3,40€.

Tästä voimme laskea helposti sen rajakustannuksen sähkön yksikköhinnalle, jolloin dieselillä ajo olisi halvempaa. Kun luvulla 4,73 kerromme sähkön kilowattituntihinnan **0,18€ Lempäälän keikasta (eli 18c/kwh), niin voimme nähdä että ajaminen olisi samanhintaista dieselillä ja sähköllä, jos kilowattituntihinta olisi tällä reissulla 0,85€. Tämän jälkeen kalliimpi kilowattituntihinta tekisi dieselin tässä tapauksessa edullisemmaksi. Dieselveroa ei ole huomioitu laskelmassa.

* = Corsan keskikulutusta en tiedä mikä sillä on motarilla, mutta mennään annetulla tiedolla 4,3 litraa.
** = Tänään on ollut sähkön keskimäärinen spottihinta noin 0,16c ilman siirtoa ja veroja.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja Valde »

Kyllä se vaan niin on, että vertailut on parasta tehdä kokonaiskustannuksista. Minulla tulee työmatka-ajoa n. 25tkm vuodessa. Nyt bensan hinnan nousu (laskenta 2,4€/l hinnalla) on nostanut vuosikulut vm. 2012 Corsalla tuonne 4700€ hujakoille. Uudella sähkö Leafilla kotona ladaten (sähkön kok. hinta (12,1snt/kWh nykyisellä sopparilla) vuosikulut olisi 4800€. Auton arvon alenemisen olen laskenut niin, että se puolittuu 5v. Tähän laskentaan tietty liittyy monenlaista epävarmuutta. Maksoin autostani 4v sitten 8000€, joten pääomaan liittyvät riskit on pienet. Huollot sujuu pääosin itse, tekniikka on luotettavaa kovemmassakin talvipakkasissa ja bensankin hinta todennäköisesti vielä laskee. Voihan sitä miettiä, että tuolla 100€:n erolla ajaa mielummin uudella autolla ja takuu korvaa isommat yllätykset.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Valde kirjoitti: 31 Heinä 2022, 17:05 Kyllä se vaan niin on, että vertailut on parasta tehdä kokonaiskustannuksista.
Olen itse yrittänyt pohtia myös tätä kokonaiskustannusta. Halvimmalla pääomakustannuksilla pääsee parin tonnin katiskalla.

Mutta sitten jos olisin ajatellut vuosi sitten, että enpäs vielä vaihdakaan hyvin toimivaa diesel-Grandlandia plug-in hybridiin, vaan teen sen vuoden päästä. Tämä päätös olisi tullut erinomaisen kalliiksi, koska uusi vastaava on kymppitonnin kalliimpi. Eli säästinkö kymppitonnin kun vaihdoin vai kulutinko rahaa kun vaihdoin uuden?

Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että tein tuplasäästöt: kun sain auton kymppitonnin halvemmalla ja joka kuukausi säästän polttoainekuluja 200-300€/kk. Auto olisi kuitenkin jossain vaiheessa pitänyt vaihtaa uuteen, joten kohonneet kulut olisivat langenneet joka tapauksessa maksettavaksi.

Miten sen nyt ottaa.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja Valde »

grandlandx kirjoitti: 31 Heinä 2022, 21:29 Miten sen nyt ottaa.
No, joo..
Minulla ei ole auton vaihto vielä ajankohtainen, mutta viime syksynä laskeskelin, että pitää ehkä vaihtaa auto hiukan suunniteltua aikaisemmin eli n. parin vuoden päästä, kun bensan hinta ylittää 1,9€/l. Ehkä silloin saisi vähän ajetun tai uuden täyssähkärin n. 25...30t€:n hintaan.
No, väärin meni paristakin kohtaa. Ainoa hyvä tässä on, että kun autojen hinta on lähtenyt nousuun, on vanhalla ajaminen kohonneesta bensanhinnasta huolimatta yhä halvempaa uudella. :D
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

grandlandx kirjoitti: 31 Heinä 2022, 21:29 Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että tein tuplasäästöt: kun sain auton kymppitonnin halvemmalla ja joka kuukausi säästän polttoainekuluja 200-300€/kk. Auto olisi kuitenkin jossain vaiheessa pitänyt vaihtaa uuteen, joten kohonneet kulut olisivat langenneet joka tapauksessa maksettavaksi.
Olisiko kuitenkin kannattanut valita Kona?
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

ovc2z22yh kirjoitti: 01 Elo 2022, 12:59
grandlandx kirjoitti: 31 Heinä 2022, 21:29 Itse olen kallistumassa siihen suuntaan, että tein tuplasäästöt: kun sain auton kymppitonnin halvemmalla ja joka kuukausi säästän polttoainekuluja 200-300€/kk. Auto olisi kuitenkin jossain vaiheessa pitänyt vaihtaa uuteen, joten kohonneet kulut olisivat langenneet joka tapauksessa maksettavaksi.
Olisiko kuitenkin kannattanut valita Kona?
Ei tälle ajoprofiilille ja sitten siinä on heikko vetokyky kärryn vetoon. Tämä on hyvä tilanne, Opel jaksaa vetää kuormaa ja suurin osa ylivoimaisesti ajoista menee sähköllä. Nythän ilahduttavasti tänä aamuna bensa maksoi "vain" 2,14€ ja diesel 2,09€.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Avatar
ILVES-Joe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Joulu 2021, 22:31
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Nouseeko autojen hinnat?

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe »

En kaikkia ketjun kommentteja ole lukenut mutta aloituksen kysymykseen liittyen ja siihen kun lehdissä on juttuja missä automyyjät valittaa urakalla kuinka diesel autojen hinnat laskee ja niitä ei kukaan osta.

Vuosi sitten etsin autoa ja päädyin -09 Insignia dsl farkkuun.
Silloin laitoin nettiauton yms. hakukenttään muutamia vaatimuksia ja samoilla tein nyt haut niin kumma juttu, samanlaisia autoja oli listalla, lehtijuttujen perusteella listalla olisi pitänyt olla paljon uudempia ja vähemmän ajettuja kun hintakatto oli sama.
Insignia Sports Tourer CDTi -09, Kadett B1900 gr2
Vastaa Viestiin