Sivu 1/1

Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 18 Helmi 2020, 17:52
Kirjoittaja Gmop
Millaisia kokemuksia uudempien dieselien omistajilla on Opelin käyttämästä SCR/AdBlue-systeemistä, esim. Insigniassa? Onko ollut luotettava, ongelmia pumpun kanssa, jäätyykö helposti ureat putkistoon vaikka pitäisi kai tyhjentyä sammutettaessa tms. Itse AdBluella on oma jäätymispisteensä mutta se on toinen juttu... Vuosinahan tästä ei tietty vielä ole näissä autoissa niin pitkää kokemusta mutta monilla on jo paljon kilometrejä takana.

Edelleen pähkäilen itselle suht tasaväkisen bensan ja dieselin välillä ihan käytännön asioiden kannalta. AdBluen kanssa läträäminen ei ole kynnys, lähinnä mitä mahdollisia lisäongelmia siitä systeemistä on todennäköisesti tulossa...

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 21 Helmi 2020, 13:21
Kirjoittaja Summit
Hep,
Oma kokemus BTH2.0 motilla olevasta vm15 Insigniasta.

Kerran olen joutunut vaihdattamaan Nox2 anturin, kallis homma. Ei saa OEM varaosana ainakaa vielä.
Tuohon "ongelmaan" on olemassa korjaussetti, jos siellä on vain korroosiota, jota sinne kertyy. Mulla anturi hajosi.

AdBlue systeemi toimi ok 30-35 pakkasessa, ei ongelmaa sillä kertaa. (Toisin kuin Citröeni samassa reissussa)
Keula oli lähes kokonaan kiinni,että ajoviimalla olisi vähemmän vaikusta mahdolliseen jäätymiseen.
Käsittääkseni ADblue tankissa on jonkinlainen "lämmitys" systeemi, josta en tarkemmin tiedä, miten se pelittää.

Tossa vm15 autossa ei ole niin fixua systeemiä, että se kertoisi paljonko sitä aureaa on litroina jäljellä. Se kyllä varoittaa asiasta, noin 2000 km jälkellä. Mutta kun range menee alle 2000km se alkaa varoittamaan apt 5min välein, että lisää AD ainetta ja oranssia valoa kabiini täynnä. Jossaki vaiheessa auto kertoo (noin 1000km range), että "lisää välittömästi Adblue nestettä ja moottorin uudelleen käynnistys estetty". Minimi määrä lisäkyseen on käsittääsekni 3L. Kun AdBlue range on alle 500km, auto lopettaa asiasta varoittamisen kokonaan.Jotenkin outoa.
Todellä ärsyttävä setti kuitata varotuksia pois pimeässä kolmen tunnin ajan... ( vaikka olikin oma moka :bonk: )
Itsellä on AdBlue tonkka tallissa, josta lisään apt joka kerta ureatankin täyteen ennen pitkiä duuni reissuja. Maakunnista ei illalla ihan joka paikasta saa ainetta.

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 02 Kesä 2020, 21:35
Kirjoittaja JoneKoo
Vuoden verran kokemusta tuosta systeemistä Insignia 2016 B20DTH/125kW moottorilla. On 4 kertaa vuoden aikana ilmottanut: "AdBleuta lisättävä 2500km kuluttua". Olen tuolloin lisännyt 5litraa.
Tänään alkoi herjaamaan vikakoodia P20E8 -> Reductant pressure too low.
Koodinlukijalla selvisi, että herjaa juuri tuon AdBlue systeemin liian alhaisesta paineesta. Nollasin koodin mutta palasi 20km ajon jälkeen.
Netistä löytyi joltain britti Opel-sivustolta ohjeen tynkää: Täytä AdBlue tankki ja tarkista liittimet. Lorautin muutaman litran ureaa ja nyt testiajon jälkeen ei ole koodia tullut. Seurailen.

Tutkin AdBle säiliön ympäristöä (tässä autossa vänkärin puolen takarenkaan takana) ja sieltä löytyi kannen alta ilmiesesti tankin lämmitin ja muutama liitin. Kantta avatessa putosi toista kiloa maantiepölyä... Ei ihme jos tunnistimet hiukan lukevat väärin.. :no:

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 02 Kesä 2020, 21:43
Kirjoittaja 1,2sorsa
Kannattaa täyttää aina täyteen.
Esim vivaro b ei ymmärrä vajaata täyttöä, eli jos ajaa niin että uudelleen käynnistys estyy niin auto ei anna vikakoodeja eikä starttaa ennen kuin säiliö on täynnä.

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 02 Kesä 2020, 21:45
Kirjoittaja JoneKoo
1,2sorsa kirjoitti: 02 Kesä 2020, 21:43 Kannattaa täyttää aina täyteen.
Esim vivaro b ei ymmärrä vajaata täyttöä, eli jos ajaa niin että uudelleen käynnistys estyy niin auto ei anna vikakoodeja eikä starttaa ennen kuin säiliö on täynnä.
Manuaalin mukaan mahtuu 7,5litraa. Voiko aina laittaa sen verran kun herja tulee tauluun?

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 02 Kesä 2020, 21:48
Kirjoittaja 1,2sorsa
JoneKoo kirjoitti: 02 Kesä 2020, 21:45
1,2sorsa kirjoitti: 02 Kesä 2020, 21:43 Kannattaa täyttää aina täyteen.
Esim vivaro b ei ymmärrä vajaata täyttöä, eli jos ajaa niin että uudelleen käynnistys estyy niin auto ei anna vikakoodeja eikä starttaa ennen kuin säiliö on täynnä.
Manuaalin mukaan mahtuu 7,5litraa. Voiko aina laittaa sen verran kun herja tulee tauluun?
Voi. Täyttää kunnes ekan kerran pullauttaa yli täyttäessä. Oli kyllä pieni täyttömäärä. Toisaalta tuo ad blue on tullut jälkikäteen a insigniaan.
Onko korimallilla merkitystä manuaalin mukaan?

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 02 Kesä 2020, 21:53
Kirjoittaja JoneKoo
Ok, selvä juttu.
Manuaalissa vain yksi säiliökoko kaikille koreille. Lienee siis sama myös farkuille.

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 06 Kesä 2020, 09:59
Kirjoittaja Summit
JoneKoo kirjoitti: 02 Kesä 2020, 21:35 Vuoden verran kokemusta tuosta systeemistä Insignia 2016 B20DTH/125kW moottorilla. On 4 kertaa vuoden aikana ilmottanut: "AdBleuta lisättävä 2500km kuluttua". Olen tuolloin lisännyt 5litraa.
Tänään alkoi herjaamaan vikakoodia P20E8 -> Reductant pressure too low.
Koodinlukijalla selvisi, että herjaa juuri tuon AdBlue systeemin liian alhaisesta paineesta. Nollasin koodin mutta palasi 20km ajon jälkeen.
Netistä löytyi joltain britti Opel-sivustolta ohjeen tynkää: Täytä AdBlue tankki ja tarkista liittimet. Lorautin muutaman litran ureaa ja nyt testiajon jälkeen ei ole koodia tullut. Seurailen.

Tutkin AdBle säiliön ympäristöä (tässä autossa vänkärin puolen takarenkaan takana) ja sieltä löytyi kannen alta ilmiesesti tankin lämmitin ja muutama liitin. Kantta avatessa putosi toista kiloa maantiepölyä... Ei ihme jos tunnistimet hiukan lukevat väärin.. :no:
Tuohon P20E8 vikakoodiin liittyen oma tarina tästä:
viewtopic.php?f=35&t=271544

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 06 Kesä 2020, 21:09
Kirjoittaja JoneKoo
Hyvää lisätietoa. Täytin tankin aivan täyteen mutta pukkaa koodia jo miltei välittömästi. Marmoritiskin kautta tutkintaan parin viikon päästä... :cry:

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 07 Kesä 2020, 11:38
Kirjoittaja Summit
JoneKoo kirjoitti: 06 Kesä 2020, 21:09 Hyvää lisätietoa. Täytin tankin aivan täyteen mutta pukkaa koodia jo miltei välittömästi. Marmoritiskin kautta tutkintaan parin viikon päästä... :cry:
Toivottavasti selviät sillä "korjaussarjalla". :thumbsup:

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 17 Kesä 2020, 12:44
Kirjoittaja JoneKoo
Ongelma selvisi! Ureasuutin oli rikki. Mittauksissa pumppu antoi täyden paineen ja tunnistimet toimivat oikein :worship: Tässä mallissa ureasuutin on auton alla, ekassa mutkassa keulan päässä, kun pakoputki putoaa alas. Suuttimen säätöarvo pitäisi olla 60ml, kun minulla pukkasi 200ml. Kun lähdössä antoi rieskaa, pölläytti harmaata usvaa putkesta. Huomenna vaihdetaan osat ja toivottavasti -(z)- rokkaa jälleen.
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!! :thumbsup:

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 19 Elo 2020, 11:16
Kirjoittaja Basso
Terve,

Tuli tuollainen vikakoodi: P11DB.

Eli Nox tunnistin (lohko 1). Teho liian alhainen/ ei tehoa.

Onko kokemuksia/mitä käytännössä tarkoittaa?

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 31 Joulu 2020, 17:46
Kirjoittaja Summit
Basso kirjoitti: 19 Elo 2020, 11:16 Terve,

Tuli tuollainen vikakoodi: P11DB.

Eli Nox tunnistin (lohko 1). Teho liian alhainen/ ei tehoa.

Onko kokemuksia/mitä käytännössä tarkoittaa?
Veikkaan, että tarkoittaa sitä, mitä mulla kävi. Anturin vaihtoa pukkaa... -(z)-

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 31 Joulu 2020, 17:48
Kirjoittaja Summit
Summit kirjoitti: 21 Helmi 2020, 13:21 Hep,
Oma kokemus BTH2.0 motilla olevasta vm15 Insigniasta.

Kerran olen joutunut vaihdattamaan Nox2 anturin, kallis homma. Ei saa OEM varaosana ainakaa vielä.
Tuohon "ongelmaan" on olemassa korjaussetti, jos siellä on vain korroosiota, jota sinne kertyy. Mulla anturi hajosi.

AdBlue systeemi toimi ok 30-35 pakkasessa, ei ongelmaa sillä kertaa. (Toisin kuin Citröeni samassa reissussa)
Keula oli lähes kokonaan kiinni,että ajoviimalla olisi vähemmän vaikusta mahdolliseen jäätymiseen.
Käsittääkseni ADblue tankissa on jonkinlainen "lämmitys" systeemi, josta en tarkemmin tiedä, miten se pelittää.

Tossa vm15 autossa ei ole niin fixua systeemiä, että se kertoisi paljonko sitä aureaa on litroina jäljellä. Se kyllä varoittaa asiasta, noin 2000 km jälkellä. Mutta kun range menee alle 2000km se alkaa varoittamaan apt 5min välein, että lisää AD ainetta ja oranssia valoa kabiini täynnä. Jossaki vaiheessa auto kertoo (noin 1000km range), että "lisää välittömästi Adblue nestettä ja moottorin uudelleen käynnistys estetty". Minimi määrä lisäkyseen on käsittääsekni 3L. Kun AdBlue range on alle 500km, auto lopettaa asiasta varoittamisen kokonaan.Jotenkin outoa.
Todellä ärsyttävä setti kuitata varotuksia pois pimeässä kolmen tunnin ajan... ( vaikka olikin oma moka :bonk: )
Itsellä on AdBlue tonkka tallissa, josta lisään apt joka kerta ureatankin täyteen ennen pitkiä duuni reissuja. Maakunnista ei illalla ihan joka paikasta saa ainetta.
Tähän pitää päivittää, että jouluna oli Sodankylässä -36 ja systeemi pelasi ok. :thumbsup:

Re: Kokemuksia Opelin AdBlue-systeemistä?

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 20:27
Kirjoittaja Summit