Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

ascona_c kirjoitti: 13 Elo 2023, 20:04 Hyvää tekemistä. 👍👍
Jees, tänks :)

Nyt vähän edenny taas hitaammin, pohjasta hioin pintaruosteita pois, fosforihapolla käsittely ja temacoat rm40 päälle. Samalla hitsasin irronneen pakoputkenkannakkeen suoraan palkkiin kiinni. Perästä irroittelin vetarit jotka lähti kun vähän kampesi taltalla tumpin ja perän välistä, sen sijaan täyttöproppu oliki sitten vaikee saada auki... Kuusiokolo meni heti pyöreäksi, joten hakkasin torxin joka sekin pyörähti, lopuksi hitsasin parilla täpällä em. torxin proppuun jolloin aukesi :D Seuraavana sais vaihdella uudet stefat, öljyiksi otin Redlinen LS lukkoperäöljyt joita täälläkin jotkut käyttäny.

Sellanen kysymys heräsi kun tutkailin alustan kiristysmomentteja että kiritäänkö nuo poikittaiseen runkopalkkiin tulevat kannakepuslienpannat todellakin 100Nm ja vielä asteet päälle? :o Kun ne isojen puslien läpi tulevat pultit kuitekin tulee vaan 65Nm, niin kuullostaa hurjalta tai sitten oon tulkannu jotain väärin, kun englannin kielisessä ohjeessa cross memberinä puhutaan välillä apurungontakaosana ja välillä korinrunkopalkkina, mitä Haynesin PDF:nä imutetusta manuaalista katoin :roll: Tuo 65Nm oli ilmoitettu kuvauksella apurunko koriin, joten laitetaanko nuo poikkipalkkiin tulevan pannat sitten siihen?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Minkäkokoinen pultti? M12?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

M12 muistaakseni taisi olla kaikissa jotka auton pohjalevyyn kiinnittyi.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kyllä M12 kestää vetää 100nm ja kohtuulliset asteet päälle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Niin kestää kai se pultti, mutta lähinnä niitä korinpalkkien sisään tulevia jenkoja ajattelen tässä :roll: Tulee aika kiva työmaa rälläköidä yläpuolelta auki ja hitsailla taas kasaan että pääsee vastakappaleen uusimaan/korjaamaan...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Siellä kestää jenka yhtälailla kunhan se vasta kappale ei pyörähdä paikaltaan. Oletan että siellä on ([]) muotoinen mutteri semmoisen 3mm paksun peltiholkin sisällä missä se voi vähän liikkua.

Voit toki odottaa tietävämpää kaveria sanomaan kun itse en ole juuri omegasta takakelkkaa irroitellut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja @@po »

Neljä takimmaista pulttia mitkä pitää niitä pantoja kiinni on vaan 65nm eikä yhtään asteita ainakin mun haynessin ja tehtaan korjausoppaan mukaan.

"Attach damping blocks to vehicle underbody with fastening bolts (2) – tightening torque 65 Nm / 48 lbf. ft."


Itehän ampunu ne vaan pulttikoneella kiinni koska mäkihyppykalustossa ei oo niin väliä :lollis:
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

^
Joo en vetäny sitten mäkään momenttiavaimella, mutta juuri tuo tieto ohjearvoista oli kuitenki oleellista, että on joku haju miten tiukkaan noita uskaltaa murjoa.



Projektikin on taas edenny..

Kuva

Tukivarsiin tuli uudet puslat, varsinkin tuo sisempi oli ihan saatanan tiukassa, mutta kummiski sen sai pois sopivalla hylsyllä ja mustalla pultilla, asennus myös samalla metodilla. Ulomman sain kierretangolla ja hylsyilla tilaansa aika helposti.

Kuva

Perään tuli uudet stefat samalla kun akselisto on nyt purettuna, vaikka joo saishan ne paikallaan ollessakin vaihdettua, ja oon esimerkiksi moneen etuvetoiseen näin tehnykin.

Kuva

Koko kelkka taas kasattuna. Vakaajallekin tuli uudet puslat, kun hivenen ahdasta vaihtaa ne myöhemmin...

Kuva

Remontin puslasaldoa :D

Kuva

Ja lopulta akseli meni takaisin autoon. Yhdellä tunkilla nostin keskeltä niin lähelle kun sain ja siitä pikkutunkilla avitin puoli kerrallaan apurunkoa että sain isot pultit yltämään jotka tulee puslan läpi. Pultteihin laitoin kuparirasvaa niin ei tartte jännittää reidet yhdessä seuraavalla irrotus kerralla että lähteekö ehjinä pultit auki :roll:

Iskarien vaihto oli sekin vähän odotettua kimurantimpaa, kun kumpikaan yläkiinnitys ei auennut avaimella ja pitämällä kiinni siitä yläpäästä...

Kuva

Mutterinsärkijää meinasin jo lähteä hakemaan, mutta turvauduin rälläkkään ja suojasin kontin sammutuspeitteellä ettei pala paikat. Irtoshan se sieltä :D

Kuva

Nytpähän olisi narisevat iskarit uusittu taakse :)


Kardaanin ruuvasin jo takaisin autoon, mutta yksi pultti meni paskaksi lievän ajatusvurheen vuoksi, niin korvasin saman lujuusluokan vakiokierteisellä 10.9 pultilla, joka tulee perän ja laipan liitokseen. Sitähän tässä jäin funtsimaan että kuinka herkkä tuo on tasapainoa ajatellen kun yksi pultti on eri painoinen kuin ne kaksi muuta että alkaako ravistaa kardaani ajossa tms? Kehänopeus ei varmaan aivan järjetön tuossa laipassa, mutta oma pultti oli siis ehkä 3-4mm pidempi kuin orkkis, joten jonkun gramman saattaa painaa enempi.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pakoputken ja lämpöpellit ruuvasin jo takaisin, samalla säädin käsijarruvaijerin siihen kireyteen jossa oli ennen irroitusta. Linkuille uusin palautusjouset ku sattu olemaa Motonetin hyllyssä. Aurauksensäätö tangot säädin nyt niin että kumpikin yhtä pitkänä, niin ei ihan järkyttävänä puolla tms. kun ajaa suuntaukseen, n. 20km matka siis. Enää tarttis jarrut tosiaan rasvailla ja pestä vanteet. Eteen vaihdan varoiksi kuskinpuolella raidetangon kerta se tuli hommattua keväällä, niin saavat varmasti joka nurkasta säädettyä kulmat. Menee tosin sunnuntaille että seuraavan kerran taas teen jotain autolle, on jääny kaikkee muuta tekemättä tämän projektin takia, niin otetaan vähän löysiä pois :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Renkaat ehdin sentään tänään huuhtaista puhtaaksi painepesurilla...

Kuva

Kuva

Takarenkaat alkaa olla urasyvyyden puolesta lähellä sakkorajaa ja hylkäystä leimalla, mutta ykskään rengas ei ollu kulunu toiselta laidaltaan eikä myöskään runkovikoja/kudosvaurioita havaittavissa. Vähän siinä että saisko nää kestämään vielä leimalle saakka, jos en sitte heti aja konttorille kun saan suunnattua. Tietysti kutos-Omegasta voisi lainata tähän pyörät leiman ajaksi :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Nonniin, taas edistystä ja autokin itseasiassa jälleen ajossa! :)

Ilmasin takaa jarrut ja voitelin kässärienlinkut. Samaten edestä voitelin palojen liukukiskot sekä liukutapit. Eteen tuli nyt kuskinpuollekin uusi raidetanko, koska sellanen pyöri nurkissa jo hommattuna. Perään Redlinen LS öljyt ruuttasin sisään, hyvin tuntuu lukko pitävän, jätti hiekalla kaksi yhtä pitkää raitaa liikkeelle lähdössä ja pirun makeesti menee linkussa märällä asfaltilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Pesasin auton ulkoo ja sisältä. Mukavaa saada auto kolmen viikon jälkeen omin voimin ulos tallista. Kutos-Omegakin piti ajaa rinnalle samaan kuvaan :D

Kuva

Auton kävin suuntauttamassa entisellä duunipaikalla, ja ai että, nyt oli camberitkin takana kunnossa, tehtaan arvoissa siis! Auraukset saatiin myös juuri eikä melkein, jonka seurauksena auto menee luoti suoraan eikä puolla yhtään :worship:

Kuva

Eilen olikin otollinen keli todentaa suuntauksen onnistuneisuus :lol: Pitää vaan varoo ettei kortti lähtisi taas :roll:

Kuva

Koneeseen tuli All Climate 5w40 öljyt sillä vanhemmalla GM:n speksauksella, kun Dexos 2-putelit oli kaikki menneet. Suodattimeksi GM:n orkkis. Kesti vaan öljyjen täyttö normaalia pidempään, kun noissa Valvolinen pulloissa on se typerä sinetti, joka pitää puhkaista, ajattelinkin ottaa puukolla auki, mutta eiköhän tippunu roska pulloon eikä saanu millään ongittua pois :banghead: Siispä piti kaataa koko 4,5 litraa sihdin läpi koneeseen, viimeisten lisäysten jälkeen sain roskan nokareenkin kiinni suppilossa olleesta sihdistä :D

Kuva

Konttiinki tuli vihdoin oikeat tekstit, kun siellä aiemmin oli "2.6 V6" :oops:

Jännäähän tässä on se että autolle olis oikeestaan tehty kaikki mitä oli aikomus eli viat ostohetkeltä korjattu eli ruosteet, pakosarja/pakoputki, venakoppa/huohottimet kaikki alustageometriaan vaikuttavat nivelet/puslat, jarrut kokonaisuudessaan satulat+levyt+letkut. Joten tavallaan projekti olisi tavoitteiden puolesta "valmis", mutta tämähän on mulla käyttiksenä joten aina jotain korjattavaa ilmaantuu ja ihmetelvää tulee, vaikken tätä aiokaan virittää tai tuunata.

Leima on toki seuraava etappi, johon uskosin että joutuu tuulilasin vaihtamaan, kun nykysäännökset ovat vähän tiukkoja halkeamien suhteen, muutoin asiat on katsastusta ajatellen kyllä hyvällä tolalla.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Ennen katsastusta, vaihdoin vielä jarrukengät molemmin puolin, huomasin paikkoja kasatessa että kuskin puolelta säätö täysin ulkona eikä silti tule kengät kunnolla iholle, tämä selittenee sillä että kyseisellä puolella jumi vaijeri joka kulutti kengät nopeammin verrattuna oikeaan puoleen. Meni kyllä vielä vuosi sitten läpi, mutten halunnu lähtee kerjäämään vaikeuksia jotka on helposti korjattavissa :)

Kuva

Asennussarjat oon tonne jo uusinu kolme vuotta sitten, joten mentiin olemassa olevilla jousilla.

Kuva

Kuva

Muutaman polttimonkin vaihdoin, ja tarkistelin että uudet peränstefat pitää :D , muuta en keksiny enää enää konttorille lähtöä. Vähän jännitti päästöjen puolesta, kun toisesta katista puuttu puolet kennosta, mutta sieltähän tuli ihan hyvät arvot:

Kuva

Kuva

Ja leimaakin taas vuodeksi eteenpäin! :thumbsup:

Kuva

Kässäriä piti tänään säätää apparinpuolelta uusiksi, kun leiman jälkeen näemmä asettui rumpuun inssin riuhtoessa, eikä meinannu tuo puoli oikein pitää mitä kokeilin tallinpihatiellä. Nyt toppaa taas kunnolla eikä kahvakaan nouse enää niin hiton ylös.

Vaikka noi renkaat onkin vielä lailliset urasyvyyden puolesta, niin voi helkkari että olivat liukkaat kaatosateessa, motarille kiihdyttäessä lähti vielä kolmosella irti :o Toki tohon liukkauteen sateella sopeutuu aika hyvin, pääasia ettei lähde puskemaan/aliohjaamaan :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

No nythän taas paskan lykkäsi... Auton alle oli ilmaantunu lammikko jäähäriä ja säiliössä pudonnu pinta alle minimin :x Katoin että syyläri, ala- ja ylävesiletkut kuivia, mutta vuoto näkyy olevan imusarjan ja koneen takaosan puolella. Kiertovesipumppu näytti kuivalta, mutta tonne letkuhässäkän keskelle on vähän vaikea nähdä. Kuitenkin etupalkin päällä on nestettä ja samoin apusimpukankääntövarsi on märkä. Täältä lukaisin että vesiventtiili tuntuu näissä aiheuttavan vuotoa juuri tuolla alueella. Ajattelin tarvikeosan hommata, alkuperäistä tuskin ihan helpolla löytääkään enää, jos vaikka tulisi kuntoon tuolla :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Sain omin voimin auton siirrettyä tallille, 20km matkalla sai lisätä litran jäähäriä :roll:

Kuva

Tuolta näytti kun "huoltoluukusta" kurkkasi, ilmesesti vuotaa tuosta jonkin alipainekalvonläpi kerta kostea siitä kohtaa.

Kuva

Oliphan ährääminen saade klemmarit auki.. Ehdin jo luulla ettei nelos-Omegan konetilassa ole sellaista juttua kuin ahdasta paikkaa, olin väärässä :lol: Huomiselle pitäis tulla Motonettiin uusi, ei kuulemma ollutkaan heillä hyllyssä vaikka varastosaldon mukaan piti olla, joten meni tilaukseen.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Eilen sain osan paikalleen ja auton taas ajoon :)

Kuva

Koska en omista kunnollisia tarkotukseen sopivia pihtejä, asensin takaisinpäin niin että noi klemmarien kynnet osoittaa nyt sitten alas, jolloin tilaa käyttää ihan siirtoleukapihtejä, yläpuolella kun on niin ahdasta. Seuraavalla vaihtokerralla tietääkin sitten samantien nostaa keulan pukeille ja ryömiä auton alle...

Kuva

Onneksi keli on mitä mainioin :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin