Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Kaksialueisella automaatti ilmastoinnilla, otsikon mukaan siis joinain aamuina puhallin ei puhalla muualta kuin etusuulakkeista. Vaikka mitä painaa ja kikkailee, ei suostu puhaltamaan muualle. Seuraavalla käynnistyksellä saattaa taas toimia normaalisti. Korjaamolla sanoivat olevan softavika, joka korjaantuisi uusilla ajureilla, ei kuitenkaan auttanut. Kellään ollut vastaavaa ongelmaa, tai ajatusta mistä olisi kyse? Villejä veikkauksia?
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
En tiedä onko samaa vikaa:
Itsellä kylmällä ei puhalla millään ilveellä tuulilasille.
Sitten kun auto lämmennyt kuuluu "loksahdus" ja sen jälkeen puhaltaa lasille.
Toinen miten oireilee on että kylmällä ilmalla puhaltaa melkein aina lämmintä:
Eli lämpötilasäädöt 17- HI puhaltaa lämmintä, vasta kylmin asetus eli LO niin alkaa puhaltaa kylmää.
En tiedä missä voisi olla vikaa?
Itsellä kylmällä ei puhalla millään ilveellä tuulilasille.
Sitten kun auto lämmennyt kuuluu "loksahdus" ja sen jälkeen puhaltaa lasille.
Toinen miten oireilee on että kylmällä ilmalla puhaltaa melkein aina lämmintä:
Eli lämpötilasäädöt 17- HI puhaltaa lämmintä, vasta kylmin asetus eli LO niin alkaa puhaltaa kylmää.
En tiedä missä voisi olla vikaa?
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Jos auton sisälämpötila on alle 17c, puhaltaa auto sisälle lämmintä tuolla lämpötilasäädöllä. Auto pyrkii saamaan tuon sisälämpötilan sisälle mahdollisimman pian.ddude kirjoitti: ↑08 Helmi 2020, 22:28 En tiedä onko samaa vikaa:
Itsellä kylmällä ei puhalla millään ilveellä tuulilasille.
Sitten kun auto lämmennyt kuuluu "loksahdus" ja sen jälkeen puhaltaa lasille.
Toinen miten oireilee on että kylmällä ilmalla puhaltaa melkein aina lämmintä:
Eli lämpötilasäädöt 17- HI puhaltaa lämmintä, vasta kylmin asetus eli LO niin alkaa puhaltaa kylmää.
En tiedä missä voisi olla vikaa?
LO-asetuksella puhaltaa aina kylmää ulkoilmaa sisälämpötilasta riippumatta.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Itsellä talvella parkkihalleista pois lähtiessä (jossa auto on seissyt noin 1h pitemmän ajon jäljiltä) usein sisälle puhaltaa turhan kuumaa ilmaa. lämpötilan säätäminen ei vaikuta puhallustehoon/lämpöön. Joskus tasaantuu muutaman km jälkeen tai vasta seuraavana aamuna.
Autoa säilytän lämpimässä tallissa ja sieltä lähtiessä aamuisin ei tätä ilmiötä ole tullut.
Autoa säilytän lämpimässä tallissa ja sieltä lähtiessä aamuisin ei tätä ilmiötä ole tullut.
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Mun mielestä tuo siis puhaltaa lämmintä vaikka sisälämpö on jo kuuma eli luokkaa 24-26, vasta kun pistää tosiaan LO asentoon tulee kylmää.ascona_c kirjoitti: ↑09 Helmi 2020, 07:14Jos auton sisälämpötila on alle 17c, puhaltaa auto sisälle lämmintä tuolla lämpötilasäädöllä. Auto pyrkii saamaan tuon sisälämpötilan sisälle mahdollisimman pian.ddude kirjoitti: ↑08 Helmi 2020, 22:28 En tiedä onko samaa vikaa:
Itsellä kylmällä ei puhalla millään ilveellä tuulilasille.
Sitten kun auto lämmennyt kuuluu "loksahdus" ja sen jälkeen puhaltaa lasille.
Toinen miten oireilee on että kylmällä ilmalla puhaltaa melkein aina lämmintä:
Eli lämpötilasäädöt 17- HI puhaltaa lämmintä, vasta kylmin asetus eli LO niin alkaa puhaltaa kylmää.
En tiedä missä voisi olla vikaa?
LO-asetuksella puhaltaa aina kylmää ulkoilmaa sisälämpötilasta riippumatta.
Ainoa mikä voisi olla vikana että sisälämmön anturi olisi jossain jalkatilassa jossa voisi olla vielä alle 17 mutta käsitykseni mukaan se on taustapeilin yhteydessä.
Täytyy tarkkailla tuota ongelmaa vielä, jokatapauksessa homma korjaantuu aina hetken päästä.
Olen miettinyt että voisiko olla joku anturivika joka antaisi tietoa että kabiini on kylmempi kuin oikeasti onkaan?
Molemmat viat tosiaan korjaantuu kun moottori tarpeeksi lämmin.
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Tuulilasissa on huurtumisanturi ja tuulilasin lämpötila-anturi. Puhallettavan ilman lämpötila-anturit ovat sekä oikean, että vasemman puolen tuloilmakanavissa... ylhäällä ja alhaalla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Insignian automaattisen ilmastoinnin toimintaselostus:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Tuliko tähän alkuperäiseen kysymykseen vastausta? Samaa vikaa on myös täälläpäin havaittavissa.
Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Kohtalotoveri ongelmaan ilmoittautuu
Toissapäivänä piti lähteä lyhyellä varoituksella liikenteeseen ja ulkona -15°. Auto sisäpuhaltimen kanssa roikkaan vartiksi ja liikkeelle. Ei pitkälle päässyt kun huomasin, että alkaa keräämään huurretta lasin alareunaan. Kädellä kokeiltaessa ei puhalla tuulilasille ollenkaan. Ihan sama missä asennossa säätimet olivat, puhallus tuli vain eteenpäin.
Huurteenpoisto-nappulaa kun painoi, nopeus kyllä automaattisesti puhaltimessa nousi, mutta ääni kuulosti siltä että puhaltaa suoraan ohjainläppiä vasten. Normaalistihan huurteenpoiston kun kytkee, äänestä kuulee että nopeuden noustessa myös ilmavirta kääntyy tuulilasille ja puhallus pääsee virtaamaan voimalla.
Ongelma ratkesi ajamalla auto takaisin kotipihaan ja laittamalla sisälämppärin kanssa letkuun reiluksi tunniksi. Auto lämpeni sisältä ja kaikki toimi taas normaalisti. Ongelma ei tämän jälkeen toistunut.
Kerran on tehnyt tuon aiemminkin, ehkä reilu 2 vuotta sitten. Ajoin töihin aamulla vesisateessa ja päivän aikana ilma meni pakkasen puolelle. Töistä lähtiessä ihmettelin kun huurtuu tuulilasi eikä meinaa pysyä auki. Täysin sama homma, puhallin ei käännä suuntaa vaikka mitä teki tai autoa käytti pois päältä. Vasta kotona roikkaan laitto ja sisälämppärillä lämmitys poisti ongelman. Tosin työmatka vain noin 10-15min sutaisu, jossa auto ehdi edes lämmetä kunnolla pakkasilla.
Molemmilla kerroilla pakkanen liittyi asiaan, voiko nuo läpät jäätyä jotenkin? Luulisin että jos vika läppiä ohjaavassa hammaspyörässä tms. tämän kuulisi äänestä eikä lämmitys ratkaisisi ongelmaa
Pitää varmaan käydä ostamassa biltsukasta 12v lämmityspuhallin / hiustenkuivaaja, jolla pitää tuulilasi avoimena jos sattuu tapahtumaan reissun päällä
Ps. Omassa katiskassa erona aloittajan malliin vain 1 alueinen autoomaatti-ilmastointi.
Toissapäivänä piti lähteä lyhyellä varoituksella liikenteeseen ja ulkona -15°. Auto sisäpuhaltimen kanssa roikkaan vartiksi ja liikkeelle. Ei pitkälle päässyt kun huomasin, että alkaa keräämään huurretta lasin alareunaan. Kädellä kokeiltaessa ei puhalla tuulilasille ollenkaan. Ihan sama missä asennossa säätimet olivat, puhallus tuli vain eteenpäin.
Huurteenpoisto-nappulaa kun painoi, nopeus kyllä automaattisesti puhaltimessa nousi, mutta ääni kuulosti siltä että puhaltaa suoraan ohjainläppiä vasten. Normaalistihan huurteenpoiston kun kytkee, äänestä kuulee että nopeuden noustessa myös ilmavirta kääntyy tuulilasille ja puhallus pääsee virtaamaan voimalla.
Ongelma ratkesi ajamalla auto takaisin kotipihaan ja laittamalla sisälämppärin kanssa letkuun reiluksi tunniksi. Auto lämpeni sisältä ja kaikki toimi taas normaalisti. Ongelma ei tämän jälkeen toistunut.
Kerran on tehnyt tuon aiemminkin, ehkä reilu 2 vuotta sitten. Ajoin töihin aamulla vesisateessa ja päivän aikana ilma meni pakkasen puolelle. Töistä lähtiessä ihmettelin kun huurtuu tuulilasi eikä meinaa pysyä auki. Täysin sama homma, puhallin ei käännä suuntaa vaikka mitä teki tai autoa käytti pois päältä. Vasta kotona roikkaan laitto ja sisälämppärillä lämmitys poisti ongelman. Tosin työmatka vain noin 10-15min sutaisu, jossa auto ehdi edes lämmetä kunnolla pakkasilla.
Molemmilla kerroilla pakkanen liittyi asiaan, voiko nuo läpät jäätyä jotenkin? Luulisin että jos vika läppiä ohjaavassa hammaspyörässä tms. tämän kuulisi äänestä eikä lämmitys ratkaisisi ongelmaa
Pitää varmaan käydä ostamassa biltsukasta 12v lämmityspuhallin / hiustenkuivaaja, jolla pitää tuulilasi avoimena jos sattuu tapahtumaan reissun päällä
Ps. Omassa katiskassa erona aloittajan malliin vain 1 alueinen autoomaatti-ilmastointi.
Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTi Automatic 2009
Re: Insignia -09 huurteenpoisto toimii/ei toimi
Edellinen vastaus mätsää myös minun ongelmaani, muutoin mutta ongelmat ovat olleet lähellä nollakelejä, muutaman asteen pakkasilla. Eli juurikin tuo puhallin nopeutuu, kun huurteenpoiston laittaa päälle, mutta mitään ei tule "ulos". Tuntuu kuin kaikki ohjainläpät olis kiinni, koska ilma ei tule mistään ulos kunnolla. Talven aikana probleema esiintyi ehkä 3-4 kertaa satunnaisesti. Vielä tuon kans on pärjäillyt, vaikka toki ongelmia saattaa aiheuttaa.
Opel Kadett 1.6S LS 4d '89 (EX)
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07
Opel Vectra 1.8i GL 4d '92 (EX)
Opel Astra 1.6i-16 Merit 4d '97 (EX)
Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo '09 (EX)
Opel Corsa E 1.4 Cosmo '16
Opel Vectra C 1.8 Station Wagon OPC-Line '07