Opel Insignia eber

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
piirer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Maalis 2020, 13:00

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja piirer »

Vaihdoin eberiin seuraavat hilut
252121990113 Hehkun sihti
201820990001 Tiivistesarja
252106011300 Hehkutulppa
Ja samalla puhdistin sen hyvin. Paloilmapuhaltimen ropelli hieman tuntui ottavan lämmittimen runkoon kiinni. En viitsinyt alkaa irroittelemaan ropelia, vaan ratkaisin ongelman 800:lla vesihiomapaperilla joka juuri ja juuri mahtuu ropelin ja rungon väliin. Tavallaan hioin ropelin alareunaa niin ettei hankaavaa ääntä enää kuulunut. Lämmitin kasaan ja testien jälkeen uskaltaa todeta, savutusongelman ja vikakoodin 31 hävinneen.
piirer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Maalis 2020, 13:00

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja piirer »

Hyödyllisiä linkkejä tiedoksi muillekin D5WS Eberin huoltoa suunnitteleville.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Tulipa tuokin viimenään rassailtua kuntoon.
Tilasin Siikalatvasta uuden sukan ja tiivistesarjan.
Nuo vaihtamalla ainakin kerran toimi ja savutus vaihtoi paikkaa.
Pakoputken eristeet on vissiin vähän imeneet dieseliä epäonnistuneiden käynnistysyritysten seurauksena.

Ihan kiva hommahan tuo oli korjata.

Värkin irroitus ja etenkin autoon takaisin laittaminen vaan oli vähän perseestä, kun joku on joskus keksinyt, että auton rakentamisessa tärkeintä on säästää mahdollisimman paljon rahaa. Jos vesiletkut olisi muutaman sentin pidemmät ja kiinnitetty jollain muulla kuin ärsyttävillä jousiklemmareilla niin noitahan voisi korjata harrastuksena.
Tehtaalla se on varmaan laitettu sinne ennen kuin siihen on ängetty se moottori eteen.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
Pitko
OCF Member 2015
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Pitko »

Eberi lähtee käyntiin kun auton käynnistää, mutta ei kaukosäätimestä.
Kaukosäädin näyttää auton lämpötilan ja hanskalokerossa oleva valo syttyy, mutta ei eberi.
Mitään vikakoodia kaukosäädin ei näytä.
Auto on 2015 bensa Insignia.
Olisiko ideaa missä vika voisi olla ?
Ohjainlaitteen käytin korjautettavana, puhallin ja sukka on vaihdettu.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Eberin vesipumppu voi olla rikki, laite ylikuumenee ja sammuu, jos moottori ei ole käynnissä.
anttruoh
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Syys 2008, 14:19

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja anttruoh »

Pitko kirjoitti: 04 Joulu 2022, 21:41 Eberi lähtee käyntiin kun auton käynnistää, mutta ei kaukosäätimestä.
Kaukosäädin näyttää auton lämpötilan ja hanskalokerossa oleva valo syttyy, mutta ei eberi.
Mitään vikakoodia kaukosäädin ei näytä.
Auto on 2015 bensa Insignia.
Olisiko ideaa missä vika voisi olla ?
Ohjainlaitteen käytin korjautettavana, puhallin ja sukka on vaihdettu.
Täysin identtinen vika ja 2015 1,4 bensa insignia. Alkoi viime viikolla ja kiinnostaa kovasti miten lähteä setvimään.
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Kolmas Insignia toden sanoo.. Vaan eipäs mennyt kuukauttakaan puolet aikaisempia vähemmän ajetun facelift-A Inkun kanssa kun eka onkelma tuli vastaan (2.0CTDi 4x4 country 2014, ajettu 156tkm, eberin ohjainlaitteessa D5WS ja 25 2630).

Eli eberi lähtee tulille just sillon kun planeetat on oikeassa asennossa. Vikakoodit F30, eli paloilmapuhaltimeen viittaa. Purin kertaalleen paikallaan niin pitkälle kun ilman tiivistelmä kannattaa ja toimikin sen jälkeen hienosti viikon verran. Nyt ei älähdä ei vaikka miten narrais.

Lukemani perusteella ohjainlaite on herkkä vioittumaan (paloilmapuhaltimen maa-liittimen juotos). Ehkäpä purku ja kasaus sai hieman nytkähtämään liittimeen tulevaa huonojuotoksista pinniä ja toimikin hetken hyvin. Korjaus kaikkea välitä 50-500€. Tuli kuitenkin mieleen, uskaltaisiko pinniä lämmittää kolvilla siinä toivossa, että tina sulaisi uudelleen siellä toisessa päässä ja tarraisi kiinni. Vai liekö se hyytelömäinen möhnä pilaa sen vähänkin kontaktin lämmetessään..

Täällä juttua korjauksesta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112562.0
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Eberin kanssa aamu taas painittu. Purkasin osiksi ja aivot pöydälle. Yleismittarin toinen koetin hauenleualla johtosarjan ruskeaan (oletettu maa) ja toisella päällä koestettu paloilmapuhaltimen pinniä. Kun pinniä ”työnnätti” eri ilmansuunnista, vastus vaihteli 4..95ohmin välillä -> vaikutti selkeästi paloilmapuhaltimen maadoituksen juotosvialta piirilevyn kääntöpuolella. Ajattelin että rohkea rokan syö ja kolvi max-asetukselle sekä siitä kahvilla käymään. Vartin jälkeen kolvilla kyseisen pinnin lämmitystä rohkeasti perstuntumalla 10-20 sekuntia. Tämän jälkeen uusi mittaus ja nyt vastusta oli 4,5ohm huolimatta miten ja mistä suunnasta pinniä painatti.

Kaikki kasaan ja toiveikkaana eberi tulille. Vaan eipä lähde. Paloilmapuhallin hönkäsee jonka jälkeen err ja AF30-vikakoodi. Toistakymmentä käynnistyskertaa ja kas, käynnistys jatkuikin. Viitisen minuuttia savua ja tohinaa jonka jälkeen err ja AF52.

Kai se on pakko uskoa, että purkauksen tarve on suuri ja laite käytettävä pöydällä.

Kaikille tiedoksi miten vikakoodinluku easystart remonte +:lla toimii (kun itsellä meni ikä ja terveys ennen kun onnistuin netistä luetuista ohjeista huolimatta):
- paina lämmitin päälle (on/off-painike)
- kun lämmitin päällä (alanurkassa symboli), paina KERRAN yhdessä vasenta ja oikeaa nuolinäppäintä jonka jälkeen näyttöön tulee ”SEND” ja kohta sen hetkinen vikakoodi (AF) sekä vikakoodit muistipaikoista F1..F5 (selataan nuolinäppäimillä).

Itse pidin painikkeita pohjassa ja odotin jotain tapahtuvan, vaan sillä tavoin ei näköjään koodien luku toiminut
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Saaga jatkuu. Näyttää olevan herkkä kapistus jännitteenvaihtelulle. Kesken sytytyksen kytkin älylaturin päälle, niin täysstoppi ja AF30. Uudelleenkäynnistys perään (kun laturissa) ja poltto käynnistyi ja laite lämmitti koko pyydetyn jakson. Melkoinen savu oli pihassa ensimmäiset 10..15min kaikkien epäonnistuneiden käynnistymisen jälkeen.

Seuraavat asiat lienee paras tarkistaa/suorittaa ennen kun voi olla toiminnasta varma:
- purku ja puhdistus
- maa- ja plus-liittimet
- akun kunto
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Missäs ulkolämpötilassa tuo eperi lähtee avittamaan kun auton käynnistää? Varsin erikoista, että ajossa kyllä toimii ja käynnistyy joka kerta, mutta esilämmittäessä sitten ei..
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Mulla on hatarat tiedot noista lisälämmittimistä, mutta jos auto on 2014 niin se taitaa olla "Euro6" päästöluokaltaan?

Niissä polttoainelämmittimen päästöt lasketaan yhteen moottorin päästöjen kanssa, joten esilämmitystä ei välttämättä ole ollenkaan.
Olen kuullut, että koneen pitäisi lämmitä 60 asteeseen, ennen kuin lisälämmitys sallitaan, mutta se riippuu ihan moottorista ja sen ohjelmistosta mitä se antaa tehdä.
Nykyään "Euro6" tulkinta on ehkä väljentynyt, sillä uudemmat autot saattavat sallia esilämmityksen? Sen tiedän, että noilla lämmittimillä on nykyään päästörajat, joita eivät saa ylittää. Rajoihin menevä lämmitin saanee sit lämmitä kylmänäkin?

Ennen oli helpompaa, kun webasto/eber sai poltella vapaasti eikä mitään vaatimuksia päästörajoista.
prööt
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

2014/9 on näemmä tullut euro6. Tämä on 2014/6 ja melko varmuudella euro5 (A20DTH eikä adblue paskaa). Lisäksi kaukkari ajastimella eperille. Ongelmia olen avannut aikaisemmissa viesteissä. Ei lähde joka kerta tulille (esilämmituksessä), vaan tökkää F30 tai F52 -vikakoodin. Nyt olen kuitenkin huomannut, että näin ”kevät viileällä” eperi käynnistyy esim. kauppamatkoilla, eli toimii syystä tai toisesta paremmin kun auto käynnissä. Pitänee tarkastaa akun kunto.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Onko sulla start/stop siinä autossas? Sekin rasittaa akkua hurjasti ja jos ei ole AGM akku, niin ei välttämättä kumpikaan toimi. :P
prööt
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Valittavasti kyseinen ”varuste” löytyy vaikka sellaista en olisi tahtonutkaan. Tosin joka kerta kun käynnistän, kytken napista pois. Voi kun tuon sais ohjelmoitua kokonaan käytöstä.

Aikaisemmalla vilkaisulla ei mielestäni AGM akkua ollut. Voin tosin olla väärässäkin.
Avatar
qrx
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 22:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja qrx »

Saahan sen pois. Tuossa ketjussa ohjeet. https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 5&t=226940
Olen lukenut tuon sinun ongelman, niin epäilen että ohjainlaite ei lämmitä hehkutulppaa tarpeeksi. Minulla oli samanlainen ongelma bensa eberin kans.
omansa saa särkee
Vastaa Viestiin