Omega B V6 termostaatin vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja sepse »

Mitenkäs olette saaneet ehjänä irti sen valua olevan putken joka liittyy termoataatin koppaan .
Kaksi olen irrottanyt ja molemmat rikkonut :roll: Ainoa paikka josta voi varovasti vivuta putkea ulospäin on se kiinnitys korva siinä putken päässä , no sehän katkeaa heti . Tällä kertaa kun uusi termostaatti koppineen oli valmiina niin korvakkeen katkeamisen jälkeen kopistelin isolla vasaralla tuurnan välityksellä kopan holkkia rikki ja irtoshan ne toisistaan ja varaosa lootasta ehjä putki käyttöön uuden termostaatin kanssa .
Ainoa mitä tuosta hommasta havaitsi että termostaatin vaihto - moottori kiinni autossa - täydelliset ohjeet oli käytössä mutta tuo lukitus pultti m8 jolla putki on kiinnitetty (nosto korvake ja öljytikun putki myös) - siihen pääsee käsiksi parhaiten jos ottaa ohjaustehostimen säiliöstä pumpulle tulevan letkun pois muuten ei ainakaan mulla sopinu sormet eikä avain kun ABS murikka on tiellä (liki) .
Mutta takas alkuperäiseen , kun se putki on jumissa termarin kopassa kahdella o-renkaalla oletteko lämmittäneet kopan liitoskohtaa vai miten olette irrottaneet ja millä olette vetäneet ulospäin . :lollis: Ajatuksena olis että jos vielä ikuna yritän kolmatta kertaa irrottaa sais ehjänä edes sen putken .
Tuli muuten huippu aika / termostaatin vaihto ja auto uudestaan ajokuntoinen , välissä 6 h kiroilua ja ähellystä kynnet palasina kämmenet täynnä haavoja - väsynyt mutta onnellinen - eräs tapa viettää juhannusta hyttysiä ja paarmoja ruokkien . :bonk:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
polilara
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 13:13

Re: Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja polilara »

Terve

Jos englanniksi sopii niin kato tuolta se linkin video.
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... ic=90647.0
Ideana on nylkyttää lukkopihdeillä koppa irti, hyvin lähte ja ehjänä pysyvät.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tuossapa ihan kuvista kattomalla on se lukituspultti torx ja ihan selkeesti näkösällä , mulla oli syvällä kuopassa ja 13mm kannalla -lienee vaihdettu :no: Tuota videoo en saanu auki kun se flash on joteski koneelta kielletty , täytyy kokkeilla myöhemmin uusix.
Siinäkö videossa irrotettua termostaatti koppaa käännellään putkeen nähden löystyttääkseen?
Kiitosta ohjeista :peukku:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Irrotusöljyä vaikuttamaan muutamaksi tunniksi tai vaikka pariksi päiväksi ennen nitkuttelua niin kyllä se sieltä lähtee. Särkymisen rajamailla se voiman tarve siltikin saattaa olla.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Timonen »

sepse kirjoitti: 25 Kesä 2018, 12:56Siinäkö videossa irrotettua termostaatti koppaa käännellään putkeen nähden löystyttääkseen?
Kiitosta ohjeista :peukku:
Seppo
Mäkään en tuota videota nähny, vaikka mulla on tuo uusin Flash... Mutta just tuolla kirjoittamallas tavalla sain viime kerralla X25XE:stä sen termarikopan irti putkesta, mitään rikkomatta. Olisin päässyt pelkällä irto-termarilla.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B V6 termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Itse aloin painia myös tämän ongelman kanssa... Eli pitäisi saada tuo E-Torx- kannalla oleva pultti auki joka pitelee koneennostokorvaa ja tuota vesiputkea, jotta saisi niin paljon tilaa että termarin mahtuisi nyppäämään pois (koppa liikkuu jo kun pyörittelee). Mitenkä tohon oikein saa mitään hylsyä väliin mahtumaan, kun irroitin kyllä OT-nestesäiliön mutta tilaa ei hirveästi tule vasemmalta ohjattavassa autossa :roll: , 10mm lenkki avain ei ota tohon kantaan ja 9mm ei uppoa ylle. Onko tossa mitään muuta mitä voisi enää tehdä että saisi tilaa järkevästi? Sekin epäselvää onko tuo nyt E11 vai E12 kannalla kun oon sitä yrittäny peilillä tutkia...?

EDIT: Jaahas, ois pitänyt lukee ketjunaloitusviestikin :lollis:
siihen pääsee käsiksi parhaiten jos ottaa ohjaustehostimen säiliöstä pumpulle tulevan letkun pois
Elikkäs täytää saada tuo letku kokonaan irti :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin