vectra C1 GTS sivu4–> leimattu

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vectra C1 GTS sivu 4->

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Joulu 2023, 20:20
Vikakoodin freezeframe 8g/s aika alhainen kierroslukuun nähden. 8g/s on tyhjäkäynnillä (800rpm noin) normaalisti
Ja kierroksilla kuten edellä mainittua.

Voisiko lambda ryttyillä tyhjäkäyntiäkin heti käynnistyksen jälkeen?
Ainakaan kapeakaistalambdaa ei tyypillisesti lueta, tai lukemaan ei ainakaan reagoida, heti käynnistyksen jälkeen kun se anturi ei pysty näyttämään mitään luotettavia lukemia ennen kuin se lämpenee.

Noin yleisenä havaintona jotain 2.7 biturbo Audia tekohengittäessä havaitsin että MAF oli sökö (näytti liian vähän todelliseen ilmamäärään nähden) ja em. häikkään ecu reagoi antamalla vikakoodin lambdasta, kun vehje meni laihalle liian pieneksi mitatun ilmamäärän mukaan annostellusta bensasta johtuen. Omistaja oli vaihtanut koodin takia lambdan, mutta eihän se mitään auttanut, kun ei se vanhakaan ollut rikki.

Käytännössä hyvä hihavakio on 0,82 g/s per heppa. Eli jos läpy pohjassa ei tule tehot x 0,82 grammaa sekunnissa virtausta, on aihetta olettaa että MAF alkaa pehmetä (tai voihan moottorikin olla sohlo, mutta se nyt harvemmin muuttuu kovin nopeasti - ellei nyt joku venttiili kypsy tms.)
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 6&start=30

Oisko tuosta keskustelusta vinkkejä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tänään auto toimi normaalisti mutta vikavalo syttyi aamulla heti käynnistyksen jälkeen. Ja yhdessä ylämäessä ryytyi pieneksi hetkeksi.
ascona_c kirjoitti: 20 Joulu 2023, 17:45 https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 6&start=30

Oisko tuosta keskustelusta vinkkejä?
Joo. Eli toiminta logiikka olisi sellainen että ottaa lambdan pois kun havaitsee että laihalla mennään? Sen vuoksi virta tuolla 50mv luokassa ja kierroksilta laskiessa herää hetkeksi
900mv alueelle. Eli lambdan voisi jättää pois laskuista ja epäillä maffia. Valitettavasti ei tuon op-com kanssa oikein onnistu tuo ajossa arvojen seuraaminen
Teuwo kirjoitti: 20 Joulu 2023, 11:44
1,2sorsa kirjoitti: 19 Joulu 2023, 20:20
Vikakoodin freezeframe 8g/s aika alhainen kierroslukuun nähden. 8g/s on tyhjäkäynnillä (800rpm noin) normaalisti
Ja kierroksilla kuten edellä mainittua.

Voisiko lambda ryttyillä tyhjäkäyntiäkin heti käynnistyksen jälkeen?
Ainakaan kapeakaistalambdaa ei tyypillisesti lueta, tai lukemaan ei ainakaan reagoida, heti käynnistyksen jälkeen kun se anturi ei pysty näyttämään mitään luotettavia lukemia ennen kuin se lämpenee.

Noin yleisenä havaintona jotain 2.7 biturbo Audia tekohengittäessä havaitsin että MAF oli sökö (näytti liian vähän todelliseen ilmamäärään nähden) ja em. häikkään ecu reagoi antamalla vikakoodin lambdasta, kun vehje meni laihalle liian pieneksi mitatun ilmamäärän mukaan annostellusta bensasta johtuen. Omistaja oli vaihtanut koodin takia lambdan, mutta eihän se mitään auttanut, kun ei se vanhakaan ollut rikki.

Käytännössä hyvä hihavakio on 0,82 g/s per heppa. Eli jos läpy pohjassa ei tule tehot x 0,82 grammaa sekunnissa virtausta, on aihetta olettaa että MAF alkaa pehmetä (tai voihan moottorikin olla sohlo, mutta se nyt harvemmin muuttuu kovin nopeasti - ellei nyt joku venttiili kypsy tms.)
Kapeakaistahan tuo, virta, singnaali ja 2x lämmitys.

Tuossa facebookin ryhmässä ehdotettiin että voisi olla bensapumpun tuotossa ongelmaa. Eli tuotto ei riittäisi ja sen takia voisi ryttyillä jo heti startinkin jälkeen. Tämä olisi halvin kun käytetty siirtopumppu löytyy yhdestä direct koneisen vectran raadosta. Toki yleensä bensapumput hajoaa niin että ovat laakista vainaa kunnes potkaisee tankkia.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Nappasin tuolta farkku 2,2direct pumpun irti -10c pakkasessa ilman sääliä. Tässä 3-letkulähtöä ja aika vittumaisesti selkänojan alla. Varmaan hapettunut rikki kun tankki oli tyhjä eikä lähtenyt edes käyntiin tällä pumpulla. Joten vaihdettiin vielä illalla se vanha takaisin. Ei sakkaa tankissa, letkut ehjät eikä muutakaan näkyvää vikaa.Pumppu sama mutta kannessa 2-lähtöä tässä (z18xe gts)
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Pumpulle voisi ehkä olla joku painearvo, joka pitää täyttyä - jonka perusteella voisi sitten tuomita onko se harvenemassa vai ei.

Tämä tietysti perustuu olettamaan että saisi mittauksen lähdön tai t-haaran jonnekin inhimillisellä vaivalla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Teuwo kirjoitti: 22 Joulu 2023, 15:48 Pumpulle voisi ehkä olla joku painearvo, joka pitää täyttyä - jonka perusteella voisi sitten tuomita onko se harvenemassa vai ei.

Tämä tietysti perustuu olettamaan että saisi mittauksen lähdön tai t-haaran jonnekin inhimillisellä vaivalla.
Tankin päällä ei ole putkissa yhtään löysää. Paineensäädin on tankkilaitteessa, konehuoneesen letkun väliin saisi mutta en halua letkua silpoa. Suutintukista varmaan löytyy venttiili mihin saisi mittarisarjan ostettua jota taas ei auta ajaessa siellä katsella.
Eli vaiva hieman suurempi mitä rahallinen panostus

Tosin sitä helpottaa takapenkin alta löytynyt 50sentin kolikko :thumbsup:

Ensi viikolla voisi työpaikalta lainata autocomin ja katsella maf arvoa kun saa vian päälle. Tänään toimikin taas normaalisti paitsi -3c kylmä startista suoraa 1km päähän jyrkkään ylämäkeen ja ryytyi nelosvaihteelta 50km/h vauhdista ihan että piti kakkoselle asti pykältää. Ei sammunut eikä meinannut alle tyhjäkäynnin mennä kuitenkaan vaikka vauhtivajosi kävelyvauhtiin asti. Hyvään alamäkeen siittä ja kaikki taas hienosti seuraavat 20km :lol:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuossa nyt 80km/h nytkytystä ja MAF arvot.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1g/s =3,6kg/h ja tämä jaettuna 4
Neljällä vastaa karkeati kilowatteja eli 0,9kw

Eli 20g/s = 72kg/h eli 18kw 80km/h tasakaasulla.



Ja 39g/s = 140kg/h eli 35kw kaasupohjassa kolmosella
4000—>4500rpm kohdalla tuo 39g/s

Ja jos autossa pitäisi olla 122 vai 125heppaa uutena niin ei taida maf arvot piisalle nousta. 90kw kun pitäisi rykäistä sen 81g/s jos täyskaasulla vetää kolmosella.


Lyhyt aikainen seoskorjaus on joko 0% tai 12%.
1-lambda autocomilla samaa kuin op-com eli välillä
Piikkejä hlös mutta muuten jännite jumittaa 0,04v eli 40mv luokassa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

90530463 5wk9606 vdo valmistaman massamittarin tilasin aeromotorssilta
Uusi oli halvempi mitä käytetty liikkeessä eikä näkynyt oikein muitakaan vaihtoehtoja ellen sitten olisi koko autoa hakenut 400km päästä trailerilla vaikka siittä olisi muutakin iloa ollut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Vahva mutu, että sillä tulee kuntoon. -(z)-
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ascona_c kirjoitti: 29 Joulu 2023, 10:49 Vahva mutu, että sillä tulee kuntoon. -(z)-
Juu. Ja on mukavampi ajaakkin kun jättää massamittarin pistokkeen irti. Käy tyhjäkäyntiä kylmänä just eikä melkein kuten pitää. Nyt vain sitten odotellaan :kahvia:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

-34,5 pakkasta menomatkalla moottorin lämpömittari nousi just eikä melkeen mittarinneulan paksuuden verran ylös.
Palatessa sama juttu ja kädellä koittaen moottori aikalailla 50asteinen. Pahvia puoleen syyläriin kuten yleensä tullut laitettua. Pitäisi varmaan termostaatti hommata kun pienemmilläkin pakkasilla ottaa sen 8-10km ajoa että lämpenee 90asteeseen. Edellisen kerran termostaatinon vaihdettu 230tkm kohdilla. Laitoin lisää pahvia ja kyselyä alkuperäisestä termostaatista merkkiliikkeeseen :roll:

Merkkiliikkeestä vastattiin ettei opel toimita enään :banghead:
Aeromors yms ei myy wahleria :banghead:
Muualtakaan ei saa wahleria :banghead:

Bechr sai kokkolan varaosakeskukselta tilaamalla huomiselle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2161
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

1,2sorsa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 17:53 -34,5 pakkasta menomatkalla moottorin lämpömittari nousi just eikä melkeen mittarinneulan paksuuden verran ylös.
Palatessa sama juttu ja kädellä koittaen moottori aikalailla 50asteinen. Pahvia puoleen syyläriin kuten yleensä tullut laitettua. Pitäisi varmaan termostaatti hommata kun pienemmilläkin pakkasilla ottaa sen 8-10km ajoa että lämpenee 90asteeseen. Edellisen kerran termostaatinon vaihdettu 230tkm kohdilla. Laitoin lisää pahvia ja kyselyä alkuperäisestä termostaatista merkkiliikkeeseen :roll:

Merkkiliikkeestä vastattiin ettei opel toimita enään :banghead:
Aeromors yms ei myy wahleria :banghead:
Muualtakaan ei saa wahleria :banghead:

Bechr sai kokkolan varaosakeskukselta tilaamalla huomiselle
Behr on toiminut itsellä monessa merkissä hyvin, mihin ei Wahleria ole saanut. Aikoinaan v6 omegan termarin, kun wahlerina osti, siitä oli gm loko hiottu pois :peukku:
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Deme79 kirjoitti: 03 Tammi 2024, 13:15
1,2sorsa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 17:53 -34,5 pakkasta menomatkalla moottorin lämpömittari nousi just eikä melkeen mittarinneulan paksuuden verran ylös.
Palatessa sama juttu ja kädellä koittaen moottori aikalailla 50asteinen. Pahvia puoleen syyläriin kuten yleensä tullut laitettua. Pitäisi varmaan termostaatti hommata kun pienemmilläkin pakkasilla ottaa sen 8-10km ajoa että lämpenee 90asteeseen. Edellisen kerran termostaatinon vaihdettu 230tkm kohdilla. Laitoin lisää pahvia ja kyselyä alkuperäisestä termostaatista merkkiliikkeeseen :roll:

Merkkiliikkeestä vastattiin ettei opel toimita enään :banghead:
Aeromors yms ei myy wahleria :banghead:
Muualtakaan ei saa wahleria :banghead:

Bechr sai kokkolan varaosakeskukselta tilaamalla huomiselle
Behr on toiminut itsellä monessa merkissä hyvin, mihin ei Wahleria ole saanut. Aikoinaan v6 omegan termarin, kun wahlerina osti, siitä oli gm loko hiottu pois :peukku:
IMG_4609.jpeg
Vanhassa luki wahler, saattoi olla alkuperäinen osa laitettu mutta osanumeroa en tarkastanut. Uudessa oli mhös mittaristoa varten anturi mikä on tässä turha. 10km+tyhjäkäyntiä 5min ja sitten nousi lämmöt 80asteen tietämiin. Jäähdytin pysyi kylmänä. Ei vain riitä enempää lämpöä edes 20km ajolla kun pakkasta on -30astetta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: vectra C1 GTS käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Iro »

Tuossa vuoden 2018 kataloogissa termari vielä on mutta, olisiko jäänyt pois tuotannosta BorgWarnerin ostaessa yrityksen.
https://cdn.borgwarner.com/docs/default ... 270b73c_34
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Vastaa Viestiin