Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1017tkm

Edellinen tankkaus 4,8saa.

Multitimeri pätkäisi vartiksi mittarivalot mutta palautui.
Voi toki olla että sen töpselissä on vaan kosketushäiriö (kuten B-Vectroissa usein oli) mutta 24 vuoden iässä voi olla lopun eessä ihan elektroniikkakin.
Ihan sama, sitten kun pimenee lopullisesti, kontista uus ajoon.

Eberi ei mennytkään lukkoon. Voi olla että sekoilu johtuukin pehmenevästä ohjainkortista, taikka likaantuneesta liekkivahdista.
No ei tässä nyt ole niin paljoa talveakaan tähteellä. Tosin minulla on "vähänkäytetty uusi" ohjainkortti edellisen Eberin raadossa, josta meni paloilmapuhallin jumiin ja hehku loppu yms. siihen oli kuitenkin vaihdettu uusi kortti edellisenä talvena.

Termari pitää kyllä uusia, jahka tulee, kun se auttaa ihan kesäkulutukseenkin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1020tkm

Keli oli aikalailla nollissa, joten meni 4,7aa.

Mittarivalot ei ole nyt pilluilleet, mutta yllättävää kylläkin viime kymppitonnit palanut flektin merkkivalo on satunnaisesti sammunut :)
Eli kosketushäiriö jossain liittimessähän tuo varmaan on.
Vähän samanlainen ilmiö kuin ajovalojen korkeudensäätö - joka pelaa vasemmassa moitteetta ja oikeassa vain riittävän kostealla kelillä.

Muutenkin tällainen meininki tuntuisi olevan parin viime vuosikymmenen autojen elinkaaren luontainen pää - huollettu voimalinja (voi, ei aina) kestää vaikka kuinka hyvin - lopulta kori lahoaa ja korisähköt alkavat routia tasaisesti vähän joka puolelta, kunnes omistajaa ei kiinnosta enää parsia jompaa kumpaa - tai molempia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1023tkm

Nollakelissä paljon kahdeksaakymppiä jurraten, viimeksi tankatessa tulos oli 4,6 keskikulutus.

Siinä olikin paras havainto, muuten vastustaa hieman - joskaan ei mitään dramaattista.

Perjantaina kytkimen nestepiiri alkoi ottaa ilmaa.
Käytännössä lirputtamalla poljinta muutaman kerran pienellä liikkeellä se menee kovaksi - eli ilma varmaan nousee pääsylkyn männän edestä nestesäiliöön tai sen yhdysletkuun. Nestepinta ei säiliössä laske, joten luultavasti pääsylkky laskee männän tiivisteiden väliin.

Kytkin vaihdettiin 975tkm kohdalla, mukaan lukien molemmat sylinterit.
Ja silloin orggis nestepiirin osat olivat vielä aivan iskussa - levystähän hajosi yksi keskiön jousista, jonka pätkä esti kytkimen irroittamisen.
(Levyn kitkapintakaan ei ollut loppu, vaan niittehin oli hyvin matkaa)

Mutta on toki mahdollista, että ainut vanha osa, eli letku on routinut ja laskee ilmaa.
Jos kuitenkin pääsylkky on harvennut, niin melkoista paskaa on tarvike - se kun ei kestänyt edes vuotta ja kilsojakin on alle 50tkm.

Toinen marginaalinen ärsytyksen aihe oli termostaatti, jota siis olen odottanut Joulukuusta asti.
No paikallinen Marmoritiski ilmoittikin nyt kysellessä että heillä ei sitä ole hyllyssä - eikä myöskään tilauksella - WTF???

Eli tosiasiassa jättivät tilaamatta silloin Joulukuussa - taikka osaa ei enää saa ja jättivät sen kertomatta.

No ei tässä nyt vielä mitään ihmeitä ole, joskin sitten alkaa vituttaa aidosti, jos irroitinlaakeriin integroitu työsylkky on sohloontunut.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1023tkm, edelleen.

Kytkimestä laski o-rengas, siitä letkun yhdistyspalikasta kytkinkopan päällä, jossa on ilmausruuvikin.
Palikka tiivistyy itse irroitinlaakerilta tulevaan linjaan kyseisellä o-renkaalla, joka oli 24 vuodessa pekehtynyt ja alkoi paineen alla hiljalleen mehiä.

Edit: Alkuperäistä termostaattia ei merkkiorganisaatio toimita enää.
Eli valmistus varmaan loppunut milloin lie ja nyt myös varastot.
Tämä on tietysti harmillista koska se oli huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1025tkm

Ei mitään erityistä mainittavaa, kulutus näytti olleen 4,8 viimeksi tankatessa.

(Edit: @1026tkm näytti tippuneen 4,5een - 80 rajoitukset ja lämmin keli selvästi vaikuttaa positiivisesti.)

Astran kytkinrempan aikaiseksi vara-autoksi hommaamani kollegan äidin vanhan Hyundai Accentin kesävalssit olivat melko ryytteiset, joten investoin siihen G-Astran nelipulttiset valut.
Ei paljoa enää kannata peltivanteita puhaltaa ja maalata, kun Irmscherin Soft Sternet (alihankkijana näköjään Ronal saksassa) maksoivat ihan kerrassaan 40€ kierros, kun kävi itse hakemassa ne myyjältä.
Asiaan saattoi kyllä vaikuttaa että auto josta ne olivat kotoisin oli paalattu ajat sitten ja myyjällä oli hieman kiire saada talli tyhjäksi, kun oli myynyt itse talonkin :)

Keskireikä on eri, mutta keskitysrenkaat maksoivat luokkaa pari euroa pala tms.
ET on eri, mutta valssin sisäreuna jää 5mm sisään leveimmästä orggisvanteesta - ellei satu pitää panna 5mm spacerit.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1032tkm

Vaihdoin kesärenkaat ja jarrunesteet normaalitapaan.
Tämä varmaan auttoi kulutukseen, kun se motaririssauksesta huolimatta oli 4,9 luokkaa.

Samaten uusin palat taakse, kun kuskin puolen jarru alkoi rohista - näppärästi juuri rengasjumppaa edeltävänä päivänä.
Männän puolen pala oli paria milliä vaille loppu toiseltakin puolelta - eli tasaisesti kuluvat. Passiivisen puolen paloissa oli selvästi enempi pintaa, mutta se lienee löysän talvilirutuksen kevyiden jarrutusten aiheuttamaa - palat ja satulat kaikkineen kun olivat aivan herkät.

Mikä taas ärsytti, niin pari jänistä singahti tielle joista toista en saanut väistettyä ja oikean etusumarin lasi hajosi + oikean puolen etuhelman kumilistan puolikas poistui samalla.
No kannatti väistää koska aiemmalla jänisinsidentillä pupu meni keskeltä alailmanotosta sisään ja jäähdytin puhkesi - nyt vahinko on lähinnä kosmeettista luonteeltaan.

No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Iro »

Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Iro kirjoitti: 26 Huhti 2022, 15:24
Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
Osakasko korvaa eläinvahingot. Se kannattaa pitää paskassakin. Ja palovakuutus tulee mukana myös.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Iro »

Juho M-P kirjoitti: 26 Huhti 2022, 17:47
Iro kirjoitti: 26 Huhti 2022, 15:24
Teuwo kirjoitti: 25 Huhti 2022, 13:18 No katsotaan nyt mitä vakuutusyhtiön setä sanoo.
Onko sulla vielä kasko tässä?? :o
Osakasko korvaa eläinvahingot. Se kannattaa pitää paskassakin. Ja palovakuutus tulee mukana myös.
Todentotta, osakaskossahan on myös eläin/hirvitörmäyskin mukana.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1032tkm edelleen.

Nyt on uusi tarvike lyhty ja poistona halvalla saatu orggis kumilista paikallaan.
Vielä jäi pieni halkeama puskurin alalaitaan, josta en jaksa välittää.

Koko homman kulut jäi niin liki omavastuuta / alle sen että vakuutuksen sijasta kustannukset kattoi oma lompsa.

Meno jatkuu taas kuten ennenkin - kohti uusia metsän petoja :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1035tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1033tkm

Hyvin rabottaa, kulutus oli edellisellä tankillisella 4,8 - mutta siinä oli motariakin mukana, joten oikein kohtuullinen.

(Edit. nyt 1034tkm ja 90/110 seka-ajossa kesäkelille tyypillinen 4,6).
(Edit. II, 1035tkm ja 4,9. Kilsoja on kertynyt vähän laiskaa tahtia, kun on tullut ajettu muilla autoilla - hyvin Astra toimii kyllä.
Seuraava öljynvaihto on n.1036 tkm kohdalla, joten kohta sitten selviää alkaako Astma taas tarjota INSP tekstiä, kun vaikutti että miljoonan rebootti herätti huoltoväli-ilmaisimen uuteen eloon :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1040 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1037tkm ja 4,65.

No INSPihän sinne tuli tarjolle, eli kyllä miljoonan rebootti tosiaan virvoitti tuonkin toiminnon.

Edit:
Nyt 1039tkm ja edelleen 4,65.

Edit. II:
1040tkm, 4,75 ja uudet öljyt sisään ja taas kelpaa lennättää.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1040 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1040tkm

No, joo olikin hyvä merkkiliikkeen öljynvaihto, kun ei hävinnyt kuin n. sata hevosta autosta :)

Eli taisivat vahingossa nuijia jonkin alipainepilleistä löysälle niistä yhdyskappaleina toimivista kumiletkun pätkistä ja vuotavaksi, eli näin ollen hukkiksen kello ei saa käyttövoiman (alipaineen) puuttuessa vedettyä porttia kiinni kun ecu tilaa ahtoa.

Edellisellä kerralla, vastaavassa skenaariossa, (joskin vuosia sitten) oli MAP anturin töpseliltä mennyt karva pätki - arvattavasti suodatinta vaihtaissa.

Töissä pukkaa vähän deadlinen tynkää ja näin ollen pitkää päivää + jokainen iteraatiolooppi auton kanssa aiheuttaa tunnin ylimääräistä ajelua ja vartin käppäilyn hakemaan toisen auton kämpiltä, joten en voi sanoa olevani asiasta aivan ylettömän hyvilläni.

No luonnonvakiohan on että kaikki kaluston vituilleenmeno tapahtuu silloin kun siitä on eniten haittaa :)

Edit: kävin vitutuspäissäni pyörimissä pellin alla duuniparkkiksella ja imusarjan pyörreläppien alipainekellon letkuhan siellä oli irrallaan.
Letku paikalleen, pikainen koepoljenta ja potilas todettu terveeksi.
Nollasin huoltoväli-indikaattorinkin samoilla lämpöisillä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1041 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1041tkm

Hyvin rabottaa.
Ensimmäistä kertaa taisi mennä yli tuhat kilometriä ennen kuin polttoainevalo syttyi (1012km tarkkaan ottaen).

Eturenkaat piti uusia ja yllätys oli karski, kun pari vakiokokoisia Efficent Grip Performanceja oli melkein kolmesataa alle laitettuna. No OK, Vianor on aina kallis, mutta ihmetellä täytyy missä hinnoissa talvirenkaat on syksyllä, kun Ryssän kauppasaarto vaikuttaa ihan oikeasti niiden saatavuuteen.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1043 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

(Edit: olikin jo)
1043tkm

Edellinen tankkausväli meni 4,5 kulutuksella.

Vasen etujousi oli mennyt poikki, mutta minullahan oli hyllyssä eteenkin uudet -30mm Eibachit odottamassa vuoroaan, taaksehan ne piti vaihtaa jo aiemmin.
Edelliset jouset olivat siis identtiset. Iskarit ovat Bilstein B6et.

Vaihdoin tolppien yläpäiden ja korin väliset hilut samalla. Se osoittautuikin hyväksi ratkaisuksi, oikealta kun oli kääntölaakerin kooli säröillyt palasiksi. Uudet eturenkaat, jouset ja vasta säädetyt pyöräkulmat tekevätkin ajamisesta melkoisesti vakaampaa ja mutkatiellä lennättäissä tarkempaa.
Vastaa Viestiin