Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo, voi hyvin ollakin - aika näyttää.

Kykä ei kyllä luista, isoimmallakaan vaihteella, täydellä väännöllä lähettäessä, mutta voihan se olla että vaikkapa levyjousen sormet on niin kuluneet että työsylkyn nettoliike ei tosiaan piisaa.

Siltä varalta että vaunu makaa kytkin/laatikko jumpan takia telakalla vähän pitempään, tein nopeita peliliikkeitä ja lunastin kollegan mummon vanhan Hyundain tilapäiskulkineeksi/vara-autoksi :)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Näillä kilometreillä voi olla mitä vaan hajalla tai vähän kaikki. Yleensä jos pumppaaminen auttaa niin vika on sylinterien puolella.

Katso valmiiksi miltä näyttää apurungon yläkorvakkeet. Mulla oli yhdestä pultti niin ruosteessa että meni avattaessa poikki.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo, alustava masterplan on että pääsylinteri, työsylinteri/irroitinlaakeri, kytkinpaketti ja vetarien stefat uusiksi.

Uudet nesteet teki itse polkimesta paremman tuntuisen, mutta ei se kyllä irroita edelleenkään kunnolla.
Ei niinkään pumppaus, kuin polkaisun nopeus saattoi auttaa marginaalisesti - tai sitten ei.

Voihan se olla myös että levy takertaa booreista ja jää laahaamaan vauhtipyörää vasten, vaikka asetelma peräytyy aivan kuten pitääkin.
Olen kyllä antanut koemielessä kytkinpommia kumpaankin suuntaan, eikä se ole vaikuttaanut mitään.

(Edit. 3.6. tänään kytkin laahasi työmatkalle lähtiessä, perillä irroitti aivan hyvin ts. vaihdekaavion sai veivata moneen kertaan molempiin suuntiin läpi parkkiruudussa ja kolme minuuttia myöhemmin seuraavalla käynnistyksellä laahasi todella pahasti vaihde päällä startatessa. Loppuun kuluneet osat tahtovat myös pysyä sellaisina, joten voihan tuo ollaa että boorit takertelee, mutta aika sama sinällään pitää se kykäsysteemi nyt vaan kunnostaa joka tapauksessa.)

Likemmäs miljoonan ajetussa kytkinsysteemissä tosiaan vähän kaikki täytyy olla hyvin liki loppua, joten se on enempi akateemisen mielenkiinnon kohde mikä kohta luopui ensimmäisenä - on toki perin kiintoisaa nähdä missä kuosissa noin paljon ajetut osat ovat.
Miljoonan ajettuja rekan kytkimiä on vaikka kuin, mutta henkilövaunuissa harvemmin.

Motissa on kumminkin taas uudet ölpät, joilla mennäänkin yli miljoonaan.
Minimissään 35-40 kertaa auki käytetyn öljypropun jenkatkin antautui, mutta pientä kulumavikaa nyt on odotettavissakin näillä kilsoilla vähän kaikkeen mitä ei ole matkan varrella uusittu.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen 976tkm

No nyt on uudet rojut kytkimessä, vetarien stefat ja öljyt laatikossa.

Poljin on tietysti aivan eri tuntuinen ja kykä irroittaa kunnolla + uusilla ölpillä vaihteet menee hyvin päälle.

Muuta samassa yhteydessä mennyttä.
Uusi siirtotangon ristitappi, kun niitä sattui olemaan.
Uusi etummainen koneen kannatin, koska vanha finaalissa.
Uusi kuskinpuolen vetarin sisemmän murroksen kumi, koska rikki. (Vetareille ei ole siis tehty tähän mennessä mitään muuta.)
(Edit: niin joo ja suuttimien paluuletkut unohtui mainita)

Seisominen ei tee hyvää autoille ja takaluukun lukon nuppi jäi pohjaan luukkua avatessa, mutta heltyi voiteella ja edestakaisella nylkytyksellä.
Teki saman kyllä joskus vuosia aiemmin, kun auto seisoi tyyliin toista kuukautta kun käkin Uudessa-Seelannissa. Hertyi samalla tapaa silloinkin.

Lämppärin puhallin paskoi vastuspakettinsa, jonka arvelen johtuvan siitä että kuluneen moottorin laakerit jäpettyivät seisoessa ja hitaammat nopeudet imaisivat sen verran virtaa että lämpösulake öylähti paketista. Nelosnopeus (suora akun jännite) pelaa kyllä.
Taistelen tässä itseni kanssa annanko motoorille pelkkää voiteluhoitoa, vai vaihdanko koko p*skan (ja tietysti sen vastuspaketin).
Robelin motti ei ole alkuperäinen, mutta onhan se ollut siellä jo n. puoli miljoonaa, eli on varmaan jo kulunutkin aika lähelle luontaisen elinkaarensa päätä.
Ei ole kyllä pitänyt ihmeemmin ääntä, eikä pidä nytkään.

No eiköhän tuolla taas lennätä hetken aikaa mutkaista tietä näkymättömiin, kohti sitä miljoonan rajapyykkiä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @976tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

977tkm

Kulutus on ollut rempan jälkeen 4,7-4,8 haarukassa, eli hyvin rokkaa.

Lämppärin puhaltimen kun purki pois ja pyöritteli käsineen niin kyllä se äänti aikalailla pysähtyessään.
Käyttötunneista johtuen päätin vaan vaihtaa koko roskan (asiaan vaikutti myös se että se oli halvempi kahdesta tyypistä, eli Delphi, kalliimman vaihtoehdon ollessa Behr.) vastuspaketteineen.
Manittakoon että vanhan aparaatin moottorin päässä luki että "Made in Vietnam" - ilmeisesti Toveri Komissaari(TM) on osoitellut lapsityövoimaa riittävän pelottavasti R*ssien KehitysapuTokarevilla, kun ovat noinkin kunnollisen saaneet tehtyä :)

Imeytin uuden puhaltimen laakereihin vielä prätkiin tarkoitettua ketjuvoidetta, siis sellaista jossa on liuotinta. Tökötti on purkista tullessaan kuin vettä ja liuottimen haihduttua tarttuu raivolla kiinni tahmaisena rasvana. Uusi puhallin on Professional Parts Sweden (eli halpispaska) ja vastuspaketti Febi.

Jos tuo nyt kestäisi korin paalaukseen asti.

Kun aiemmin jäi erittelemättä, niin vanhasta kytkimestä oli mennyt levyn keskiöstä yksi kammen vääntövärähtelyä vastaanottava kierrejousi poikki.
Jouset ovat siis neljä sisäkkäistä paria kehällä.
yhdestä oli mennyt ulompi jousi pätki, pätkät kiertyneet sisäkkäin ja pötkö päässyt kääntymään siten että kytkintä painaessa levyjousen sormet painoivat pötkylän välityksellä itse kytkinlevyä vauhtipyörää vasten ja se ei irroittanut kunnolla.

Nestepiirin osat, irrotinlaakeri ja kytkin oli muuten oikein hyvässä hapessa.
Massalevy oli kulunut 7,65mm => 7,3mm - ei luistanut ja lähimpiin niitin kantoihin oli vielä yli milli matkaa.

Ilmeisesti liki 750tkm kengitys, vähän auki 100% vireillä, oli väsyttänyt jousen ja se murtui läpy pohjassa täydellä väännöllä vitosella autosta ohi lennättäessä.

No en jaksa ihan kamalasti moittia halpavalmistaja LUKin aikaansaannosta.
Tietysti vakiona, tai vähemmällä kengityksellä, ois varmastikin mennyt yli miljoonan että heilahtaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @981tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

981tkm

Kulutus on pysynyt 4,8 tasossa pari tankillista.
Joko on tullut läheteltyä uudella kytkimellä marginaalisesti enempi, taikka ajettua satasen rajoitusta.
Lievän innonpuuskan vallassa pyykkäsin K&N paneelisuotimen.

Muuten ei mitään ihmeitä - takalasin pyyhkijää pitäisi joskus katsoa.
Se kyllä pelaa, mutta talvella raskasta loskaa kaapiessa menetti kai asentotietonsa, eli mekanismista jokin kai luisti kun vippari pysähtyy välillä väärään asemaan.
Tätä on käynyt muillekin ja releen vaihto ei heillä auttanut, joten joko koko kikotin pitää purkaa, taikka vaihtaa.

Miljoona tuskin tulee ennen leimaa, joten pitää vähän henkisesti varautua mahdolliseen "viimeiseen taistoon" - tosin voihan se mennä ihan heittämälläkin.

Kolmenkympin helle tuntuu selvästi suorituskyvyssä, pieni välijäähy ei varmaan oikein piisaa, kun ero päivän ja yön (jälkimmäinen tyyliin +12C lämpö)
turbon heräämisessä ja vedossa on huomattava.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @983tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

983tkm

Kulutus samaa 4,8aa - puuttuvan ilmastoinnin takia ei ole helteellä tullut ajettua niin paljoa.

Astra toimii kuin junan vessa, pitäisi kyllä varmaan ihmetellä sitä takaluukun vipparia - mutta se saa odottaa seuraavaan lomajaksoon.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @987tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

987tkm

Kulutus samaa vajaata vitosta.

Leimari käski vaihtaa kuskinpuolen alapallon ja laittaa lappua helmakoteloihin.

Öljyisestä moottorista tuli kehoitus, joten taidan vaihtaa alipainepumpun tiivisteen pitkästä aikaa ja pestä padan.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @988tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

988tkm

Pallo vaihdettu ja auraus säädetty.
TRW siellä oli ennestään ja samanlainen, aka "Motonetin parempi" meni tilalle.
Orggikset on todella hyviä, mutta kun en aio ajaa autolla enää +600tkm, ei 150€/pala hinta ja toimitusaika oikein vedonnut :)

Koronan takia kyyläilin kauempaa kun leimari heilui raudan kanssa auton alla ja piirteli rukseja hylsylappuun.
No ei niissä helmoissa mitään ollut, vaan takajalkatiloista oli varissut kolme kastomaalauksen valutusaukkojen tulppaa vekes, pellin hapattua reikien ympäriltä.

No paikat on helpot, joten niihin pitää turata laput päälle ja uusintanäytön jälkeen on taas hyvää vuodeksi.

Meinasin kyllä vaihtaa myös purkaamomoottorin takavippariin, joka kyllä liikkuu mutta pysähtyy satunnaisiin asentoihin.

Ennakkohuoltona vaihdoin takajouset ja etulevy&palat ennen leimaa.

Levyt kesti taas n. 300tkm ja 2.palat ko.levyillä oli aika tarkkaan puolessa välin - eli 200/300 elinkaari pitää edelleen kutinsa.

Itseasiassa tilasin alipainepumpun tiivisteen lisäksi venttiilikopan tiivisteen myös, joka on ollutkin auton minulla ollessa koko ajan sama - eli lienee jo aika koppura. Joten jos se ei vielä tihuta niin ainakin tulevaisuudessa => vaihdan molemmat samalla kun vaiva on perin pieni.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @990tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

990tkm

Tuli käyty Tcadissa päin niin edellisen tankillisen keskikulutus nousi ihan 4,9 tasolle :)

Paikkalaput on pohjan alla ja vaihdoin ne tiivisteet venakoppaan ja alipainepumppuun.

Ajattelin tehdä taktiset ja käydä uusintanäytöllä aivan takaraja-ajan lähellä, jolloin saan maksimoitua leiman pituuden.

Pyyhkijän moottori takaluukkuun on hankittu, mutta en saanut aikaiseksi vaihtaa sitä vielä paikalleen.

Mietin hieman sitäkin jos kävisi miljoonan täytyttyä dynolla, kun on uusi kytkinkin ja katsoisi onko pata harvennut.
Tosin mahdollinen tehoero kyllä luultavimmin tulee siitä että imupuolella on n.tonni egr tuomaa basaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @990tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen samalla tuhatluvulla, 990tkm.

Kulutuskin samaa, vähän vajaata vitosta.

Kävin uusintanäytöllä, jossa ei tietysti mitään erityistä ohjelmaa.

Takaluukun vipparinmotoori edelleen vaihtamatta.
Sen lisäksi pitää ihmetellä mihin varastoin kylmäsprayn - idea kun olisi koeponnistaa Eberin toiminta - ennen räntäsateita ja pakkasta.
Keraamisen hehkun pitäisi olla liki ikuinen, mutta ainahan siitä voi mennä paloilmapuhallin jumiin tai polttoainelinja vuotaa ilmaa.
Tosin kohmettuuhan se Eberin ulkoilmanlämpöanturi jääpallallakin, mutta toki vaivattomammin kylmää suihkimalla.

Etuovien alalaidat näyttävät siltä että jos leimaan auton vielä vuoden päästä, pääsee niiden suhteen vähimmällä vaivalla vaihtamalla koko ovet.
Jonka ei pitäisi olla erityinen ongelma, varastossahan on saman väriset sähkölasilliset ovet odottamassa ja korissa olevien saranatappeja on nyt lioteltu pari - kolme vuotta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @991tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

991tkm

Kulutus 4,8aa.

Muuten ei mitään erityistä, mitä nyt Eberi starttasi vallan nöyrästi seisonnan jäljiltä. [Lämpöanturi kylmäspaylla jäädytettynä]
Joka tietysti oli ihan positiivinen asia.

(Manittakoon että 18.päivä La, näin hehkuvalon ensimmäistä kertaa tänä syksynä ja Eberikin teki ihan luomustartin aamun ensimmäisellä ajolla.
Lähestyvän talven merkkien seurauksena pitäisi varmaan vähän katselmoida talvipallojen kuosia - ennen suuremman talvirengas ryysiksen alkua.)

Takaluukulle en ole saanut aikaiseksi tehdä vielä mitään.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @995tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

995tkm

Ei ihmeitä, innostuspäissään on tullut joko läheteltyä - taikka kylmempi keli vaikuttaa - kun kulutus nousi ihan kerrassaan 5,1 tasolle :)

1/1 lähestyy vakaasti - joskin tienpenkkoja on tullut zoomailtua öiseen aikaan normaaliakin tarkemmin, kun ajatus kalkkiviivoilla tapahtuvassa Metsäkauris/Valkohäntäpeura/muu metsän peto (TM) peltipokasta ei oikein innosta...

Motissa olevilla öljyillä on kairattu 19tkm ja pinta on n. 1/3 viivavälin päästä alarajasta - voi olla että ennen vaihtoa tulee laitettua liru.

Toinen lähivalon polttimo pimeni - saatuaan kämmentä umpioon se pelasi vielä viikon ja sitten vaihdoinkin ne parina.

Kojelaudan sulakerasian takana asuva Multitimer loota taisi säikähtää - se kun on pelannut nöyrästi sen jälkeen kun hommasin vaihtokappaleen.
Mittariston valot siis pimenivät viikon - parin välillä päiväksi, mutta alkoivat pelittää.
Voi olla että häikkä on vaan kosketusvika lootan töpselissä - kuten B-Vectroissa usein oli - taikka se on hajoamassa, kuten G-Astroissa kävi jo suht. uutena.
Mittarivalojen polttimot on siis kytketty rinnan, joten todennäköisyys että kaikki kolme palavat samalla sekunnilla on hyvin pieni, sen sijaan niiden kirkkauden säätö on ilmeisestikin hoidettu PWM'llä jonka MultiTimer boksi hoitaa.
Sama pömpeli tekee sisätilavalojen viiveet - jotka ovat toimineet pidemmän aikaa jotenkin epäloogisesti.

Sain uuden laatikon edullisesti ja sen vaihtaminen ei ole iso työ, joten en erityisemmin jaksa välittää asiasta - hajoaa jos on hajotakseen ja uusi osa kontista tilalle & kovaa ajoa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @998tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

998tkm (edit: olikin su matkalla komennuspaikalle kääntynyt seuraavalle tonnille)

4,7 kulutus.

Renkaat olivat hieman vajuneet, tai siis paine laskenut kun keli kylmeni, täsmälleen saman verran siis jokaisessa.
Laitoin normit, eli suositus +0,1bar.ts. 2,5 ja 2,3 (e/t)

Öljy alkoi lähestyä alarajaa, joten laitoin ensi kertaa pitkästä aikaa sitä lisää.
On mahdollista että bränikkä kytkin on kannustanut vaan availemaan enempi, kun sen kestävyydestä ei ole tarvinnut murehtia.
Vaihtovälin täyttymiseen on alle kymppitonni ja täyttä litran purkkia ei mennyt yläviivalle, joten en jaksa erityisesti piitata onko öljynkulutus tyyliin 3dl vai 4dl / 10tkm.

Imusarjassa ja kannen imukanavissa on varmasti huima määrä EGR bashaa, koska ne on pyykätty vain kahdesti.
Turbon spoolaaminen on ainakin siirtynyt n. 1600 rpm tienoilta ylöspäin, tosin siihen vaikuttaa yllättävän paljon kelin kylmyys. (Kylmällä kelillä siis spoolaa paremmin kuin lämpöisellä, kun ilmamassa ja näin ollen pakokaasumäärä per isku on parempi - joten pakokaasuvirtaa ja sen entalpiaa on enempi kiihdyttämään turbiiniasetelmaa. Tosin näinhän se menee käytännössä kaikissa turbovehkeissä.
EGR Paskottunut kansi tekee "käänteisen porttauksen", ts. kun ei virtaa, menee vähempi ilmaa per isku ja rolli herää myöhemmin.)

Koska auto pelaa hyvin ja kulutus on perin kohtuullinen, en kyllä ryhdy minkäänmaan puhdistusoperaatioon, ainakaan ennen kevättä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @998tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Rookeri kirjoitti: 11 Loka 2021, 16:24 Koskahan h-hetki on miljoonalle 😊
Jaa-a, ellei metsän pedot syö taas autosta keulaa, niin veikkaan että kuun lopussa alkais olla "täysi ämpärillinen" kasassa...
Vastaa Viestiin