Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
jjj^
OCF Member 2020
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 19:09

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja jjj^ »

Onnea
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kakkukahvien paikka. Ja kerholehteen juttua
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Komeat kilometrit, onnea!
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

-(z)- :thumbsup:
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
uuno antero
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Elo 2014, 17:04
Paikkakunta: Heinola

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja uuno antero »

Loistohomma :ruoska:
Huonossa repussa voi olla hyvät eväät.
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

Juho M-P kirjoitti: 21 Loka 2021, 16:55 Kakkukahvien paikka. Ja kerholehteen juttua
Oishan hienoa sitten 2025 vuoden ekassa lehdessä, joka ehkä ilmestyisi jo syyskuussa :lollis:
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onnea!

Tämä on vaan kuin katsoisi elokuvaa ilman kuvaa. Eli mukava lukea ja seurata, mutta tietty miljoonan ajetusta olisi mukava nähdä kuviakin. 👍
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Deme79 kirjoitti: 23 Loka 2021, 06:06
Juho M-P kirjoitti: 21 Loka 2021, 16:55 Kakkukahvien paikka. Ja kerholehteen juttua
Oishan hienoa sitten 2025 vuoden ekassa lehdessä, joka ehkä ilmestyisi jo syyskuussa :lollis:
Eikö sitä enää julkaista?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Juho M-P kirjoitti: 23 Loka 2021, 09:45
Deme79 kirjoitti: 23 Loka 2021, 06:06
Juho M-P kirjoitti: 21 Loka 2021, 16:55 Kakkukahvien paikka. Ja kerholehteen juttua
Oishan hienoa sitten 2025 vuoden ekassa lehdessä, joka ehkä ilmestyisi jo syyskuussa :lollis:
Eikö sitä enää julkaista?
Huhujen mukaan uusitekijä opettelemassa :roll:
Mutta siihen löytynee sopivampia topikkeja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @1004 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1004tkm

@4,6l/100km.

Yöllä maan poikki komennuspaikalle hörrätessä, päätin uhrata taas muutaman aivosolun tieteelle ja valutin koko matkan 80km/h.
Kulutus oli 4,6 - joka oli selvästi heikommin kuin kesälämpöisessä ajettu samojen polttoainemittarien välisen reitin ennätys 4,1.
Mutta yöllä oli pakkasta kuuden ja kahdeksan välissä - joten lämpötila oli enemmän kuin 30 astetta matalampi.

Lämpötilan laskiessa luokkaa yli 30C ei ole mitenkään epätavallista että kulutus voi pompata +15% - tässä tapauksessa nyt +12%.

Muutenkin Astra pelaa kuin junan vessa.
Ajanhetkellä X pitää varmaan vaihtaa se takaluukun pyyhkijän moottori, se kun pysähtelee satunnaisiin asemiin, otettuaan itseensä raskaan loskan liippaamisesta. Vaihtokappale on toki ollut hyllyssä vaikka ja kuinka pitkään - en vaan ole saanut aikaiseksi laittaa sitä paikalleen.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1006 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1006tkm

@5,1l/100km

Hyvin loogisesti toiseen suuntaan pakkaskelissä ajallessa - normaaleilla 90/110 vauhdeilla - rajoituksen mukaan - kulutus nousi sen puoli litraa, ylöspäin pyöristäen.

MIelenkiintoinen ilmiö oli että kun korisähkökeskuksen näkemä ajomäärä meni yli miljoonasta sen näyttämä vaihtui 999 999 => 0 ja alkoi nousta siitä.
Samalla nollaantui nopeusmittarissa näkyvä matkamittarinäyttö. Se siis ei jatkanut 300tkm ylöspäin, vaan meni nollille uudelleen (edellinen nollaantuminen tapahtui 699 999 kohdalla.)

Positiivinen havainto oli että tämän "Suuren Resetin" seurauksena huoltoväli-ilmaisin alkoi toimia uudelleen.
Ts. FULL teksti loistaa poissaolollaan ja INSP on taas tarjolla :)

Eberi starttaa täysin kylmänä oikein kiltisti, mutta välillä puolilämpöisenä työntää savua ennenkuin lähtee.
En ole varma onko niin että jollain spesifisellä vedenlämmöllä se yrittää lähteä käyntiin suoraan puoliteholle (?) tms. omituisuus ohjauslogiikassa.
Pitääkin katsoa että paloilmaletku ei ole osin lutussa, tms. kärsinyt oikean puolen ajovalon polttimoita vaihtaessa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1007 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1007tkm

@5,0l/100km

Muuten pelaa hyvin, Eberi ei tahdo sammua, ilman kovaa lähettelyä ja pakkasta ei ollut kuin kahtapuolta kymmenen.
Laitoin tekohengitysmielessä huovan jäähdyttimen eteen, joskaan koko pintaa ei saa kätevästi peittoon kun IC - kiinnikkeineen - on edessä.
Ongelma ei kuitenkaan poistunut.
Hyvin ilmeisesti lämpö jää taas sen "viisarinleveyden" alla Eberin sammutuslämmön.

Noin koemielessä ajoin 90/110 matka-ajoa n.350km putkeen ja kuselle pysähtyessä lämmitin puhkutti edelleen puoliteholla.

Asia on tietysti siinä mielessä harmillinen, että termostaatti on vaihdettu alkuperäiseen viime Tammi - Helmikuussa.
Eli tuntuisi että ovat ruojat vielä huonompia kuin ennen - jos edes mahdollista.

Toki pitemmillä matkoilla lämmittimen saa sammumaan siten että ajaa auton lämpöiseksi, sammuttaa sen ja antaa lisälämmittimen sammutussyklin kaikkine jälkituuletuksenineen mennä läpi - jos Eberin näkemä veden lämpö on yli +70C ei se käynnistä itseään kun moottorin starttaa uudelleen.

No pitää nyt sitten neuvotella liikkeen kanssa, jahka tilattu uusi termari tulee, mutta oishan tuo haluttavaa että orggis osat kestäisi edes sen vuoden kunnossa.

Edit: Eberin savutus starttiyrityksillä senkun lisääntyy - joten on hyvin mahdollista että "ikuinen" keraamihehku ei nyt niin häävi ollutkaan.
Noin vanhassa D3WZ ei minun käsittääkseni edes ole sitä "sihtiä" hehkun ympärillä, joka voisi kärähtää puhki, tai paskoittua toimimattomaksi.

Edit2: Hmm, hmm, toisella kertaa Eberi lähti kuin palmun alta - kun vain lähti ajamaan saman tien.
Voi olla että ongelma liittyy akun napajännitteeseen, sehän toki on ylempänä kun on jenkaa enempi ja laturi lataa enempi kuin tyhjäkäynnillä. Ajastimen perässä olevat tuntuvat olevan aika tarkkoja akun kuosin suhteen, mutta sama mekanismi pätee varmasti muutenkin.

Kolmas, vähemmän viehättävä, vaihtoehto on että lämmittimen ohjainkortti alkaa lähestyä tiensä päätä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Edelleen:

1007tkm.

Akku hyytyi ja meinasin käydä purnaamaan, että eihän nää kestä pyhätöntä viikkoa, kun vastahan minä sen vaihdoin.

No pikaisella tarkastelulla, vaihdoin joo - just vast'ikään Tammikuussa 2013... 506tkm sitten.

Eli ei se Varta Silver Dynamic nyt niin sysip*ska tainnut ollakaan.

Saa nähdä kuin Eberi reagoi pitemmällä aikavälillä vaihtoon - ainakin parkkien / sisävalon kirkkauden väreily tyhjäkäynnillä, Eberin polttoainepumpun nakutuksen tahdissa, loppui akunvaihtoon :)

Auto lähtee parinkympin pakkasessa hyvin käyntiin, mutta on poltellut vikavaloa jälkihehkutuksen aikanan nyt pari kertaa - joka on aika selvä merkki että joku, tai jotkut, moottorin hehkut on liki tiensä päätä.

No olen vaihtanut ne vain kerran, joten puoli milliä / kierros ei ole minusta kohtuuttoman lyhyt elinkaari.
Toki laitoin nykyiset antiseize mäskin kanssa kasaan, joten toivot on hyvät että hertyvät suosiolla irti jos/kun vaihtoaika tulee.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1011tkm

Edellinen tankkaus yhä 5,0aa.

Uusi termari ei ole tullut, joten eberi puhkuu edelleen turhan pitkiä aikoja.

Koska satunnainen vikavalon polttelu jatkui jälkihehkun aikana ja muistiin jäi hehkulaitteen geneerinen vikakoodi P1635, tuumasin vaihtaa ne hehkut.
Olin vaihtanut hehkut n. 13 vuotta sitten, yhden 770tkm ja loput kolme 740tkm sitten.
Koska kasasin ne silloin alumiinitahnan ja momenttiavaimen kanssa, en ollut kovin huolissani osien irtoamisesta kannesta.

Moottori kuumaksi, ahtoputki pois ja kylmäspraytä hehkuun ja jokainen lähti in effect rannemomentilla.
Minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää toteutui kerrankin positiivisella tavalla :)

Kylmänä vanhojen hehkujen vastukset oli ihan järkevissä rajoissa - mutta voi olla että kuumana tilanne on eri, tai ovat rappeutuneet sen verran että varsi hehkuu mutta kärki ei kunnolla, tms.

Muistaakseni ostin ne hehkut silloin GM Marmorilta - pois purkaissa vanhin näkyi olevan Berü Germany ja kolme muuta Bosch France valmistamaa - no tilalle meni neljä identtistä Boschia - paitsi tällä kertaa Boschin laatikosta :)

No oli mikä oli, auto seisottua yön kympin pakkasessa se lähti lämmittämättä kuin palmun alta ja vikavalo loisti poissaolollaan.
(Alle kaksi viikkoa ajetulla akulla ja 500Km motissa olleilla hehkuilla pitäisikin kyllä olla massiivinen ilmavuoto tai muuten oikein kunnolla p*skana että ei lähtisi).
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ +1 000 000 km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1016tkm

Sama meno kuin ennenkin - joulupyhinä kulutus nousi viiteen puoleen lyhyemmässä ajossa, Eberin puhkuessa käytännössä koko ajan.

Sittemmin tippui takaisin viiteen.

Termostaatista ei ole kuulunut mitään, joten pitää varmaan alkaa kohta kyselemään.
Voi toki olla että Stellantis tms. ei ole erityisen kiinnostunut vanhojen Opelien osista.

Mittarivalojen kirkkaus on välillä heitellyt itsestään, mutta en jaksa asiasta niin stressata koska minulla on uusi "Multitimer" moduli kontissa odottamassa paikallaan olevan kosausta. Sen hankin varalle kun ko.valaisu häivisi tilapäisesti, mutta palasi ilman toimenpiteitä.

Takaluukun pyyhkijän moottori olisi hyvä vaihtaa, mutta taidan tyynesti odotella kevätlämpimiä ja vaihdan sen sitten pihalla.
Sinällään vippari pyyhkii, mutta pysähtelee satunnaisiin asentoihin - paitsi jos laskee takalasille vettä jolloin se tekee täydet liikkeet.

Eberi on välillä haissut tai savuttanut, mutta startannu kyllä aina - akunvaihdon jälkeen.
Näin vanhassa D3WZ ei ole edes sitä sukkaa hehkun ympärillä, joten suuri käyttötuntimäärä liene karstannut itse hehkua.
Huonolla tuurilla voi ohjainkorttikin olla kusahtamassa.
Jos autoa pitäisi vielä pitkään D5WZ olisi hyvä upgrade - töpselit käy suoraan ja vehje on identtinen ulkomuodoltaan - paitsi pari senttiä pitempi,
Polttoainepumppu on eri numerolla, joten se voi olla tehokkaampi. Nykyinen on alkuperäinen, joten pisteet sille kestävyydestä.

[Edit: No Eberihän sitten päätti mennä lukkoon, eli epäonnistuneita peräkkäisiä starttiyrityksiä tuli ilmeisesti liian monta. Semisti ärsyttävää, idea kun oli että hehku uusiksi termostaatin vaihdon yhteydessä. No termarista ei ole kuulunut mitään, mutta nyt sitten pitää nollauttaa Eberin koodi hehkujumpan lisäksi. Blaah, no tyhmästä päästä kärsii koko ruumis kun en omista Eberin diagnostiikkaa taikka jompaa kumpaa kelloa, joilla saisi luettua/nollattua vikakoodit.]
Vastaa Viestiin