Masi..kiitos vinkistä. Piti hakia pullo. No auton sain aamulla huoltoon ja vaihtoivat litkut. Hiukan säkä kävi kun oli peruutus tullu niin sai heti viedä. Samoten laittovat lisäaineen kun vuotoa ohjausvaihteen stefoissa. Se oli karvan päälle satasen moka...
Jatketaan tätä.... Kulkine teki eilen stopin. Ajosta parkkiin ja pieni tauko. Lähtiessä ei käyntiin. Ikään kuin olisi akku tyhjä. Ulkoisella avulla käyntiin. Kotiin päästyä aloin hiukan ulkona pimiässä tutkimaan. Mittuksen perusteella akun napajännite auton ollessa käynnissä noin 12.5V. Ei ollu apuja käytettivissä jotta olisi saanu mitattua napajännitteen suuremmalla kierroksella. Mielestäni näyttäisi jotta laturi tullut tiensä päähän. Hiilet loppu tms. Mutta, tuli myös mieleen... Ohjaako ecu tms kontrolleri latausjännitettä vai onko latauksensäädin laturissa? Hiukan ollut lujassa löytää uutta laturia...
Latausjännitteen säädin taitaa aina olla laturissa? Kokeiles soittaa vaikka Adita :lle, ne on aina kaivanu ainaki mulle sopivan esiin jostain. Mittaa suoraan laturin ulostulosta jännite, siitä näet onko se rikki. Jännite pitäs aina olla 13.8-14.8v, kierrokset ei vaikuta.
Fmon kirjoitti: ↑10 Tammi 2019, 10:46
Latausjännitteen säädin taitaa aina olla laturissa? Kokeiles soittaa vaikka Adita :lle, ne on aina kaivanu ainaki mulle sopivan esiin jostain. Mittaa suoraan laturin ulostulosta jännite, siitä näet onko se rikki. Jännite pitäs aina olla 13.8-14.8v, kierrokset ei vaikuta.
Tuo mainitsemasi jännitealue on itelläkin mielessä jotta noilla seuduin sen tulee olla myös tyhjäkäynnillä. Paras tarjous laturista tähän mennessä luokkaa 380€. Nyt en kykene suorittamaan mittausta laturin ulostulosta. Kaksi kulkuneuvoa taloudessa ja kummatkin samaan aikaan ongelmissa,,, Mutta, kiitän infosta. Ajomäärä nyt noin 213tkm ja alkuperäinen laturi. Noissa kun peruskuormaa kohtuullisesti kuten Quick Heat jne. Siten epäilen hiilien loppumista. Niitäkään kun ei monikaan paja vaihda.
Hetki sitten suoritettiin mittauksia. Tyhjäkäynnillä jännite noin luokkaa 14.5V, pyöristettynä. Valot päällä ja mittaustulos sama. Kierrosten nosto ei tuossa mittauksessa vaikuttanut vaan pysyi hyvinkin vakiona. Noh, jotenkin nyt toimii mutta selvitys jatkuu huomenna huollossa. Pitää kuitenkin varautua laturin hankintaan ja vaihtoon. Toki, hapettunut liitos akun kengillä yksi mahdollisuus. Latausta kuitenkin tarkkaillaan muuta kautta ei suoraan navoista. Kaikki johdot on suoraa kengissä ja kengät navassa... Tuo nyt mutua...
Ei tolla diagnoosilla ole laturikaupan ovea tarve avata. Ehkä ollut kontaktihärö, käy liittimet ja akkukengät läpi vaan hyvin. Mulla ei ole ikinä laturi lauennut niin ettei se latausjännitteessä näkyisi.
tuosta kontaktihäiriöstä nyt tosiaan jatketaan. Liitosten puhdistus ja mahdollisten vikakoodien nollaus. Se kun eilen startti yrityksessä kyykkäs kunnolla. Ikkunat "pyyti" jokaisen avaamaan ja sulkemaan. Itellä on joskus miekka ja kivikirves ollut tilanne jotta latausjännitteestä päästiin selvyyteen hiilien loppuminen.
Ompa outo ongelma... Käynnistyksen jälkeen jännite pyörii 14.5 - 14.9V välillä, tuolla tasolla pysyy tyhjäkäynnillä sekä taajama-ajossa. Jonkin aikaa ajettua normaalia kantatienopeuksia se laskee 13.3 - 13.5V tasolle. Kun jännite on tuolla alemmalla tasolla niin myös tyhjäkäynnillä pysyy tällä tasolla. Suoritettaessa uudelleen käynnistys, esim heti ajon jälkeen, kohoaa jännite jälleen tuolle 14.5 - 14.9V tasolle. Huomioitavaa on jotta latauksen merkkivalo ei kuitenkaan pala.. se tässä hiukan oudostuttaa. Vielä havaintona jotta kuorman lisääminen ei aiheuta juurikaan jännitteen laskemista kummassakaan tilanteessa. Hiukan pihalla nyt tuon kanssa ja vahvasti epäilen jottei ne huollossa kykene yhtään enempään. Mutta, katotaan...
Muuten taloudessamme ollaan tyytyväisiä tähän kulkuneuvoon. Jottei mitään vaihtovimmaa ole syntynyt. Ainoa harmi on "nypyyttävä" alusta. Toki kulkee tasaisemmilla alustoilla kivasti mutta suomen kanteiden kunto kun tiedetään. Pääteillä kiva ajettava, se on tunnustettava.
Tuo kuulostaa loogiselta, akku ei ota vastaan enempää, joten latausjännite lasketaan alemmas jotta akun käyttöikä paranee. En tiennyt että noin fiksuja systeemejä on edes käytössä. Noi jännitteet on kuitenkin ihan oikeissa arvoissa, joten hassua jos siellä jotain on rikki.
Kamppi kirjoitti: ↑11 Tammi 2019, 07:23
Ompa outo ongelma... Käynnistyksen jälkeen jännite pyörii 14.5 - 14.9V välillä, tuolla tasolla pysyy tyhjäkäynnillä sekä taajama-ajossa. Jonkin aikaa ajettua normaalia kantatienopeuksia se laskee 13.3 - 13.5V tasolle. Kun jännite on tuolla alemmalla tasolla niin myös tyhjäkäynnillä pysyy tällä tasolla. Suoritettaessa uudelleen käynnistys, esim heti ajon jälkeen, kohoaa jännite jälleen tuolle 14.5 - 14.9V tasolle. Huomioitavaa on jotta latauksen merkkivalo ei kuitenkaan pala.. se tässä hiukan oudostuttaa. Vielä havaintona jotta kuorman lisääminen ei aiheuta juurikaan jännitteen laskemista kummassakaan tilanteessa. Hiukan pihalla nyt tuon kanssa ja vahvasti epäilen jottei ne huollossa kykene yhtään enempään. Mutta, katotaan...
Ohessa äskettäin toiseen viestiketjuun kirjoittamani teksti:
Noista latausjännitteiden mittauksista vielä sen verran, että periaatteessa kaikki täälläkin edellä esitetyt mittaustulokset ovat yhtä oikeita tai vääriä.
Insignian latausjännite nimittäin vaihtelee normaalisti 11 - 15,5 V välillä BCM:n (Body Control Module) ohjaamana. Noiden arvojen ulkopuoliset (alle 11 tai yli 16V) arvot ovat sitten vääriä ja tuottavat vikailmoituksen kuljettajalle.
Yleismittarilla mittaaminen ei siis anna luotettavia tuloksia, koska latausjännitettä säädetään automaattisesti seuraavista asioista johtuen, eikä mittaaja voi tietää mittaushetkellä missä moodissa BCM-akkua lataa:
- akun lämpötila
- havaittu lataustarve(=lämmityslaite, ilmastointi, lasinpyyhkijät, akunjännitteen lasku alle 12,56V jne...)
- taloudellisuuden tavoittelu
- ajovalojen käyttö
- juuri tapahtunut käynnistys
- akun sulfatoituminen
Ja studiojoukkueen veikkaus täältäkin on, että akku alkaa olla finaalissa. Omassani vm. 2010 on nyt kolmas akku. Ensimmäinen vuosi happoa miinusnavan vierestä, toisesta mykistyi yksi kenno ja kolmannella on nyt reilut pari vuotta ajeltu. Nuo kaksi ensimmäistä olivat Opelin alkuperäisosia.
No niin.. testissä todettu laturi toimivaksi. Akun kuormitustestissä napajännite putosi melko alhaiseksi. Tuon jälkeen kone toki käynnisty. Vaan kun autos sattui oleen ainakin parkit päällä ja oottelivat diagnostiikkaläppärin vapautumista noin 15min niin eipä käynnistyny. Ei muuta kuin akku vaihtoon.
Hyvä toi edellä kerrottu jännitteen vaihteluväli. Hyvä tietää kuitenkin. Kyllä huollossakin kertomani havainnon mukaan otaksuivat laturin, latauksen toimivan.
Näin "kestotesti" ja kokemuksien keräys jatkuu..
Tähän omaa aloitettuun topikkiin taidan alkaa tarinoimaan katkossa. Tämän topikin aloitus yksilö on vaihtunu xc60:seen. Mutta jälkikasvu vinkui käytössä olleen v70:sen niin joutui itelle jonkin kulkuneuvon ettiin. Siten löytykin vm 2011 insignia. Nyt sitten nähdään miten tämän kanssa pärjäilee tulevaisuudessa. Sinänsä hyvä kun entuudestaan hiukan tuntee mallin kujeet vikoineen. Ei kun siis ominaisuudet .