Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Huomasin nyt myös että kesän päivitysten jälkeen polttomoottori käynnistyy hetkeksi jo nollakelissä. Tuo saattaa olla turvatoimi.
Kuulin viime talvena tapauksesta: Kaveri osti uuden Mesen hybridin ja lähti sillä ajelulle 15 asteen pakkasella. Pikku matka moottoritielle, nopeutta sen mitä sähköllä pääsi kunnes bensakone käynnistyi... ja poks.
On muutenkin järkevämpää lämmittää polttoaineella, sillä siihen se on tarkoitettu.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 19 Marras 2022, 17:10 Huomasin nyt myös että kesän päivitysten jälkeen polttomoottori käynnistyy hetkeksi jo nollakelissä. Tuo saattaa olla turvatoimi.
Kuulin viime talvena tapauksesta: Kaveri osti uuden Mesen hybridin ja lähti sillä ajelulle 15 asteen pakkasella. Pikku matka moottoritielle, nopeutta sen mitä sähköllä pääsi kunnes bensakone käynnistyi... ja poks.
On muutenkin järkevämpää lämmittää polttoaineella, sillä siihen se on tarkoitettu.
Onhan sitä muilla merkeillä sattunut. Skodasta räjähti pakoputkisto tielle kun oli pätkäajon takia jäätynyt umpeen, mersut sytyttelee vikavaloja kun öljymäärä koneessa tuplaantuu ajoprofiilin sekä sen takia että isompi kaasunpainallus starttaa aina moottorin kylmänä.

Hybridillä tulisi aina ajaa kone lämpimäksi tai koko reissu sähköllä jotta se olisi toimintavarma
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Marras 2022, 17:36
Onhan sitä muilla merkeillä sattunut. Skodasta räjähti pakoputkisto tielle kun oli pätkäajon takia jäätynyt umpeen, mersut sytyttelee vikavaloja kun öljymäärä koneessa tuplaantuu ajoprofiilin sekä sen takia että isompi kaasunpainallus starttaa aina moottorin kylmänä.

Hybridillä tulisi aina ajaa kone lämpimäksi tai koko reissu sähköllä jotta se olisi toimintavarma
Pakkasillahan tuo ei Grandlandilla onnistu, kun se haluaa tehdä tuon 0,1l bensaa kuluttavan käynnistyksen tehdä turhaan. Tuskin tuo parin minuutin käyttö ja tuo 0,1 litraa bensaa sitä konetta vielä tarpeeksi lämpimäksi saa. Tosin onhan ne vedet jonkin lämpöiset jo, jos sisätilat esilämmitetty, kun ei tuolla nyt varmaan kahta vesipiiriä ole. Tosin tekee vähän pakkasen määrästä riippuen vähän kovemmilla kierroksilla välillä tuon lämmityksen, mutta ei siellä bensaa sen enempää ainakaan tuon sovelluksen perusteella mene.

Se tuossa on sentään hyvää että tuo ei kovinkaan herkästi lähde sitä kylmää konetta rasittamaan, eli liikkuminen on sähkön varassa, kunhan kone lämmennyt.

Kyllähän tuo tuon hybrid tilaan käynnistyksen ja bensakone käyntiin teki, eli aiemmat puutokset varmaan johtunut että lämpötila ollut vain tuossa alimmillaan -3 ja nyt yöllä oli vähän enemmän jo pakkasta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 228
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

Nyt talvikelien myötä tavaksi tullut laittaa neliveto päälle aina liikkeelle lähtiessä. Etenkin kun alla vielä hetken keskieuroopan kitkat. Yllättävän hyvin pärjännyt lumisilla kaduilla, viime sunnuntain pääkallokeleissä aamun suolaamattomalla kehä kolmosella oli kyllä suuria vaikeuksia. Vaikeuksia toki oli myös muillakin autoilla, oletan myös nastarenkailla ajavilla. Päädyin nyt kuitenkin tilaamaan Continentalin Viking Contactit, kun niistä oli tullut 205/55 19 malli. Vaikka eurokitkat pikkupakkasella yllättävän hyvåtkin, niin "yllättävän hyvä" ei ole sama kuin hyvä, ja kaikki ei ole itsestäkään kiinni, vaan tilateet tulevat eteen niin kuin tulevat.

Nelivedosta vielä, tuli ajettua toistasataa kilometriä pitkä lenkki, joten akku tietysti tyhjeni nopeasti. Koska halusin varmistaa, että takapyörät mukana myös koko matkan, niin laitoin päälle sen akkuasetuksen, joka varmistaa että koko ajan 10km edestä virtaa. Eli moottori lataa koko ajan akustoa. Odotin jonkun lukemani testin perusteella isompaa vastusta, mutta ei tuota kyllä huomannut ajaessa mitenkään. Samoin hybrid tilassa kesälläkin silloin tällöin laittoi moottorilatauksen päälle, ilmeisesti tietyn minimivarauksen säilyttämiseksi akustossa.

Mitäs muuta. Range tippunut nyt 30 km kohdalle, varmastikin koska suurin osa ajoista on 10 - 15 km yksittäisen reissun pyörimistä, ja keskimääräinen virrankulutus per matka korkeampaa kuin jos ajaisi pidempään jo lämmitetyllä autolla. Esilämmitystä käytän kun piuha kiinni, mutta toisaalta en ole ladannut ennenkuin virta alle puolivälin, eli en pidä koko aikaa seinässä kiinni. Siitäkään tuskin varsinaista haittaa olisi? Eikös nämä ole suunniteltu päivittäiseen lataukseen.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

PHN kirjoitti: 27 Marras 2022, 14:35 Nyt talvikelien myötä tavaksi tullut laittaa neliveto päälle aina liikkeelle lähtiessä. Etenkin kun alla vielä hetken keskieuroopan kitkat. Yllättävän hyvin pärjännyt lumisilla kaduilla, viime sunnuntain pääkallokeleissä aamun suolaamattomalla kehä kolmosella oli kyllä suuria vaikeuksia. Vaikeuksia toki oli myös muillakin autoilla, oletan myös nastarenkailla ajavilla. Päädyin nyt kuitenkin tilaamaan Continentalin Viking Contactit, kun niistä oli tullut 205/55 19 malli. Vaikka eurokitkat pikkupakkasella yllättävän hyvåtkin, niin "yllättävän hyvä" ei ole sama kuin hyvä, ja kaikki ei ole itsestäkään kiinni, vaan tilateet tulevat eteen niin kuin tulevat.

Nelivedosta vielä, tuli ajettua toistasataa kilometriä pitkä lenkki, joten akku tietysti tyhjeni nopeasti. Koska halusin varmistaa, että takapyörät mukana myös koko matkan, niin laitoin päälle sen akkuasetuksen, joka varmistaa että koko ajan 10km edestä virtaa. Eli moottori lataa koko ajan akustoa. Odotin jonkun lukemani testin perusteella isompaa vastusta, mutta ei tuota kyllä huomannut ajaessa mitenkään. Samoin hybrid tilassa kesälläkin silloin tällöin laittoi moottorilatauksen päälle, ilmeisesti tietyn minimivarauksen säilyttämiseksi akustossa.

Mitäs muuta. Range tippunut nyt 30 km kohdalle, varmastikin koska suurin osa ajoista on 10 - 15 km yksittäisen reissun pyörimistä, ja keskimääräinen virrankulutus per matka korkeampaa kuin jos ajaisi pidempään jo lämmitetyllä autolla. Esilämmitystä käytän kun piuha kiinni, mutta toisaalta en ole ladannut ennenkuin virta alle puolivälin, eli en pidä koko aikaa seinässä kiinni. Siitäkään tuskin varsinaista haittaa olisi? Eikös nämä ole suunniteltu päivittäiseen lataukseen.
Minulla on nuo Viking Contactit olleet alla nyt yhden talven. Ajoin myös aina liukkaalla neliveto päällä ja pito oli tosi hyvä paitsi jarruttaessa jäisellä pinnalla. Jäällä ei kai mikään kitka pärjää nastoille.

Nyt ensi liukkailla olen testaillut Grandlandit luistonestoa ja renkaiden pitoa parissa pienessä liikenneympyrässä. En ole uskaltanut ajaa niin lujaa etteikö luistonesto olisi hienosti korjannut alkavat liirrot, niin electric kuin neliveto päällä. Itse asiassa en ole enää automaattisesti laittanut nelivetoa päälle liukkaalla, sillä etuveto tulee nopeasti mukaan tarvittaessa.
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 228
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

Pitääkin kokeilla minkälaista ajo ihan normimoodissa, 4WD:kään ei aivan koko ajan aja nelivedolla.

Luistonesto ja myös ajonvakaus tuli testattua jäisellä kehätiellä silloin viikko takaperin, hyvin toimivat!
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Ei tuolla ole päässyt electric eikä hybrid tilassa edes liikkeelle kitkoilla ja jos jäätä alla. luistonesto ei anna yhtään takapyörien luistaa.
Viime viikolla -4 lämpötila ja satoi alijäähtynyttä vettä. Eli vaatii sen rivakan kaasun painamisen tai sitten pohjaan niin tulee etupää mukaan. Tosin luistonesto pois, niin hyvin pyörähtää auto :)

Jos tuo lähtisi aina 4wd tilassa liikkeelle, oli sitten valittu mikä tila tahansa, olisi jo paljon parempi. Tuo 4wd tila on talvella ja kaupungissa siitä hyvä, että se auto on tällöin etuvetopainotteinen, eli takapää avustaa.

B-tilakin toimii talvella liukkailla keleillä paljon paremmin 4wd tilassa kuin hybrid tai electric. Tekee sen regenin silloin pääosin etupäässä, kun tuo regen tipahtaa aika herkästi liukkailla takapäästä pois.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

PHN kirjoitti: 28 Marras 2022, 14:10 Pitääkin kokeilla minkälaista ajo ihan normimoodissa, 4WD:kään ei aivan koko ajan aja nelivedolla.

Luistonesto ja myös ajonvakaus tuli testattua jäisellä kehätiellä silloin viikko takaperin, hyvin toimivat!
Niin no ajonvakautustahan minäkin tarkoitin, luistoneston lisäksi. :oops:
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

Tästä taisi joskus olla keskustelua, mutta kyselläänpä taas ajatuksia ja kokemuksia.

Muistelisin joskus kysyneeni maahantuojalta tuosta PHEV-Grandlandin 12V akusta, ja sanoivat sen latautuvan samalla kun ajoakkua ladataan. Onko kellään päässyt (ei ajo-)akku loppumaan/kuolemaan? Ilmeisesti se sitä lataa kuten maahantuoja sanoikin, koska varsinkin talvella polttis hörähtää helpommin käyntiin, eikä aina kauaa hurruttele ja akkua lataile. Mutta taisivat myös sanoa että ajoakusta menee virtaa myös 12V-akulle tietyissä tilanteissa tien päällä.

Miten tuo homma menikään 12V akun kanssa? Toki kaipa ne insinöörit ovat tämän homman edes jotenkin loppuun asti miettineet siellä suunnittelupöydällä. :D
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 228
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

Nible kirjoitti: 28 Marras 2022, 16:39 Ei tuolla ole päässyt electric eikä hybrid tilassa edes liikkeelle kitkoilla ja jos jäätä alla. luistonesto ei anna yhtään takapyörien luistaa.
Viime viikolla -4 lämpötila ja satoi alijäähtynyttä vettä. Eli vaatii sen rivakan kaasun painamisen tai sitten pohjaan niin tulee etupää mukaan. Tosin luistonesto pois, niin hyvin pyörähtää auto :)

Jos tuo lähtisi aina 4wd tilassa liikkeelle, oli sitten valittu mikä tila tahansa, olisi jo paljon parempi. Tuo 4wd tila on talvella ja kaupungissa siitä hyvä, että se auto on tällöin etuvetopainotteinen, eli takapää avustaa.

B-tilakin toimii talvella liukkailla keleillä paljon paremmin 4wd tilassa kuin hybrid tai electric. Tekee sen regenin silloin pääosin etupäässä, kun tuo regen tipahtaa aika herkästi liukkailla takapäästä pois.
Tulipa sunnuntaina ja eilen testailtua 4WD tilaa takavetoa vasten. Vaikka neliveto nappasee tarvittaessa mukaan Electric tilassakin, niin vasta kun meno alkaa hyytyä, eli meni liukkaalla kyllä vähän nykiväksi se meno. Neliveto eteni kuin juna, voisi tosiaan muistaa valmiiksi seuraavaa kertaa varten. Mutta eipä tuo iso asia ole muistaa neppasta se päälle autoa käynnistäessäkään.

Totta tuo huomiosi B-tilastakin, sekä erilaista että tehokkaampaa kuin jos vain takatuuppari päällä.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

scarecrow kirjoitti: 29 Marras 2022, 07:26 Muistelisin joskus kysyneeni maahantuojalta tuosta PHEV-Grandlandin 12V akusta, ja sanoivat sen latautuvan samalla kun ajoakkua ladataan. Onko kellään päässyt (ei ajo-)akku loppumaan/kuolemaan? Ilmeisesti se sitä lataa kuten maahantuoja sanoikin, koska varsinkin talvella polttis hörähtää helpommin käyntiin, eikä aina kauaa hurruttele ja akkua lataile. Mutta taisivat myös sanoa että ajoakusta menee virtaa myös 12V-akulle tietyissä tilanteissa tien päällä.
Vahvistinta asennellessa tuota latautumista tutkin hieman. 12v akku latautuu ainakin, electric ajotilassa ja auton ollessa latauksessa.
Eli käytännössä aina, kun auto on aktiivisessa käytössä. Virran määrästä en osaa sanoa. Mutta ainakin jännite nousee noissa tilanteissa.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Selvisi tuollainenkin asia,
Grandland Phev katkaisee nettiyhteyden kun auto on käyttämättä 7pv. Näin suojataan 12v "starttiakun" riittävyyttä. Turha yrittää lentokentällä matkatavaroita odotellessa esilämmitystä päälle.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 07 Joulu 2022, 14:31 Selvisi tuollainenkin asia,
Grandland Phev katkaisee nettiyhteyden kun auto on käyttämättä 7pv. Näin suojataan 12v "starttiakun" riittävyyttä. Turha yrittää lentokentällä matkatavaroita odotellessa esilämmitystä päälle.
Vaikka on laturin päässä? :o
Jostain syystä en saanut sunnuntaina tuota esilämmitystä päälle, vaikka ehti olla siellä parkissa vasta n.16h vajaa viikon :what:
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Taitaa tuo ei saada yhteyttä autoon olla samaa ensioiretta akusta kuin tuo ovet avaudu lukosta kahvaan koskemalla tai ei ovet mene lukkoon kahvasta.

Tuota ei saada yhteyttä autoon ilmoitusta on itsellä kesällä tullut, kun auto muutaman päivän seissyt ajamatta. Riittänyt sitten kun avannut lukituksen ja takaisin ovet lukkoon.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Nible kirjoitti: 07 Joulu 2022, 20:53 Taitaa tuo ei saada yhteyttä autoon olla samaa ensioiretta akusta kuin tuo ovet avaudu lukosta kahvaan koskemalla tai ei ovet mene lukkoon kahvasta.

Tuota ei saada yhteyttä autoon ilmoitusta on itsellä kesällä tullut, kun auto muutaman päivän seissyt ajamatta. Riittänyt sitten kun avannut lukituksen ja takaisin ovet lukkoon.
Ilmoituksessa oli selkeä teksti että yhteyden katkaisu johtuu 7 vrk käyttämättömyydestä ja on varotoimenpide 12v akun suojelemiseksi. Auto ei tuolloin ollut viikkoon edes latauksessa ja ajoakuissa 6km jäljellä.
Vastaa Viestiin