Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

PHN kirjoitti: 25 Touko 2022, 16:50
HeseJoki57 kirjoitti: 25 Touko 2022, 15:22 Minulla ollut tuo motonetin 1x16A kaapeli myynnissä Tori.fi hintaan 110€. Ostin hätäpäissäni kun en tiennyt että auto tarviikin 1x32A johdon. Olin vähän "vihreä" näissä sähkö asioissa.
No hemmetti, ehdinpä jo ajaa Motonetin kautta kotiin... Sulla on siis se lisävarusteena oleva 7,4kW laturi autossasi?
Minulla tuo ei ollut lisävaruste vaan se oli jo kiinni autossa. Kauppoja autosta kun tehtiin niin olisin halunnut punaisen tai sinisen, mutta Hangon satamassa oli vain valkoinen joku helmiäisvärisenä. Vain yksi oli enää tuota pienempi tehoista ja tartuttiin heti siihen kiinni kun myyjä halusi sen aivan välttämättä myydä hintaan kuin hintaan. Silloin oli nolla korolla ja haluttiin vanha mallisista eroon, uutta mallia olisi varmaan tarvinnut odottaa muutamia kuukausia. Eikä sitä tarvinnut kuin kaksi viikkoa odottaa. Saatiin kaksi autoa pois ja yksi tilalle.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Huollatin juuri ensimmäisen kerran autoni Grandland X PHEV300 ATOY:ssa hinta 190,00.
Vaimon Kia Picantto 1,0 merkki liikkeessä 240,00
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Ongelmia sähköajossa.
Viime talvena sähköajo oli estynyt ja laittaessani electric moden päälle tuli ilmoitus: "Toiminto ei mahdolinen, automaattitoiminto menossa".
Soitin huoltoon josta sanoivat että näitä tapauksia on ollut muutama, mutta aja yhteen menoon maantienopeudella noin 70-100 km niin pitäisi mennä ohi. Epäilivät että on ehkä vanhentunutta bensiniä yms. ??
Kun tilanne tuli vielä toisen kerran eteen ennen kevättä tutkin asiaa netistä.. ja sieltä se vastaus löytyi. Järjestelmä lataa 12vakkua vain kun ajoakku lataantuu. Ostin talvella 3-vaihe latauslaitteen jolla sain ajoakun pikku ajojen jälkeen ladattua 1/2 -1 tunnissa. Sepä ei yli 15 asteen pakkasessa riittänyt lataamaan 12v akkua. Kun jännite laski pakkasilla tarpeeksi 12v akku ladattiin bensakoneella.
Ongelma poistui kun latasin 1-vaihe latauslaitteella pidempiä aikoja, 6-7tuntia.
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 30 Touko 2022, 15:22 Ongelmia sähköajossa.
Viime talvena sähköajo oli estynyt ja laittaessani electric moden päälle tuli ilmoitus: "Toiminto ei mahdolinen, automaattitoiminto menossa".
Soitin huoltoon josta sanoivat että näitä tapauksia on ollut muutama, mutta aja yhteen menoon maantienopeudella noin 70-100 km niin pitäisi mennä ohi. Epäilivät että on ehkä vanhentunutta bensiniä yms. ??
Kun tilanne tuli vielä toisen kerran eteen ennen kevättä tutkin asiaa netistä.. ja sieltä se vastaus löytyi. Järjestelmä lataa 12vakkua vain kun ajoakku lataantuu. Ostin talvella 3-vaihe latauslaitteen jolla sain ajoakun pikku ajojen jälkeen ladattua 1/2 -1 tunnissa. Sepä ei yli 15 asteen pakkasessa riittänyt lataamaan 12v akkua. Kun jännite laski pakkasilla tarpeeksi 12v akku ladattiin bensakoneella.
Ongelma poistui kun latasin 1-vaihe latauslaitteella pidempiä aikoja, 6-7tuntia.
Huonosti tietävät huolloissa tämän asian vielä. Pakkasta kun on hieman reippaammin niin "Toiminto menossa" useamminkin ja pidempään. Minulla viime talvena sattui pahimmillaan yli viikon bensiinillä ajo. Tämä ei ole pelkästään Opel PHEV:n asioita, vaan olen kuullut että Skoda PHEV käyttäytyy aivan samoin. Epäilisin että muutkin automerkit myös, en ole seurannut.
Tuo 12v akun lataus tapahtuu aina kun ajoakkua lataa. Aika herkästi myös bensalla. Olin kaupan pihassa ja kuuntelin radiota ehkä n.15min niin lähtiessä heti moottori käynnistyi, muutaman minuutin kävi ja sitten sammui. Päättelin että latasi akkua kun kuitenkin oli Electrik tilassa kun lähdin liikkeelle.

Mitenkäs kun ATOY:ssa huollattaa saako siellä viimeisimmät päivitykset samalla? Huolto on ainakin edullisempi kuin merkkiliikkeessä, mutta onko ne vertailukelpoiset keskenään? Tarkoitan onko niissä sama sisältö?
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Niinpä niin. Kuten olen useasti tässä ketjussa kirjoitellut, autossani on monen monituista kertaa ollut menossa tuo automaattinen toimenpide. Minulle autohuollosta sanottiin sen johtuvan siitä, että bensaa on päässyt öljyn sekaan ja sitä pitää polttaa pois. Kaksi - kolme tuntia tyhjäkäyntiä on auttanut tuohon. Välillä sanottiin, että vika johtuu kondenssivedestä, jota pitää sieltä poistella. Tuo akun lataus kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä, mutta sitä ei ole selitykseksi vielä tarjottu kertaakaan.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1349
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Startti akkua taidetaan ladata myös bensa moottorin käynnissä ollessa, kun siellä on moottorin kyljessä ihan normaalin laturin näköihin vekotin. Sen verran letkuja ja johtoja edessä että ei saa ihan selvää. Ja eiköhän sitä toista akkua ladata sähköllä ajettaessakin.
Jos siis on että moottoritilassa oleva 12V akku on vain bensan starttausta varten ja se kontin 12V akku hoitaa sitten muun. Huolto-ohjelmassahan on noiden akkujen (tai ainakin ollut) 4 vuoden välein.
2021 huollosta tuli se vanha GM:n aikainen tarkastuslappu, jossa tuosta maininta, mutta tänä vuonna tuli uusi psa pohjainen tarkastuslappu jossa ei. Ainoastaan käyttöakun tarkistus (tavaratilassa)

Millaista ajoa teillä, joilla tuota automaattista toimenpidettä esiintyy on?

Oma auto maaliskuussa 2020 käyttöönotettu ja nyt ajettu n. 32tkm. Ja ei kertaakaan ole valittanut tuosta.
Tankillisten keskikulutukset pyörii siinä 2,5-3,5l/100km välillä pääsääntöisesti aina. Tankkausväli sellaista 30-40 päivää normaalisti.
Eli sellainen 30-40 litraa kuukaudessa menee bensaa. Melkein viikottain tulee sellainen tunnin ajelu suuntaansa, josta n. puolet tai vähän enemmän menee bensalla. Pääosin joka kerta ainakin 30km bensalla 105 vakkarissa.

Bensan ja veden öljyihin meno taitaa johtua että kone ei ehdi lämmetä tarpeeksi. Ainoastaan noita itsellä tulee, kun pakkasta 0- -10 välillä. Moottori käy sen pari minuuttia ja sammuu. Tosin on tullut pakkasilla muutenkin vähennettyä pätkäajoja.
Ja noiden lisäksihän siten on vielä se hiukkaspönttö, tosin bensat taitaa polttaa sitä tyhjäksi dieseleitä enemmän jo normi käynnillä, niin nuo erilliset poltot taitaa olla vähän harvemmassa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

Näillä lämpimillä ilmoilla ei ole kertaakaan tehnyt. Kun oli pakkasta -5 ja enemmän, sitä tapahtui. Noin 15 km ensin töihin ja sitten päivän aikana useita pieniä pätkiä ajoa ja jälleen 15 km takaisin kotiin. Tuommoinen päivärytmi, kylmällähän ei moottori pääse kunnolla lämpiämään kun jatkuvasti moottori käy hetken ja sammuu. (Millainen starttimootori on, kestääkö se tuollaista jatkuvaa starttailua.) Kyllä tuollainen kondenssi vettä järjestelmiin tuo.

Minulla on autossa yksi aivan turha "varuste" jos sitä sellaiseksi voisi sanoa. Varmaan teidänkin autossa on se sama, nimittäin ratin takana oleva vaihdevalitsin. Jos olisi manuaali vaihteet niin ymmärtäisin sen tarkoituksen paremmin. En ole löytänyt vielä ajossa sellaista kohtaa missä sitä voisi käyttää. Automaatti pelaa ihan tarpeeksi hyvin, kun lähtee kiihdyttään automaatti on jo vaihtanut ennen kuin ehdin sitä käyttämään. Kertokaapa kuinka olette sen kanssa toimineet, ehkä sen jälkeen osaan sitä käyttää oikein. Vai tarviiko edes opetellakaan?
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1349
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

HeseJoki57 kirjoitti: 02 Kesä 2022, 17:18 Näillä lämpimillä ilmoilla ei ole kertaakaan tehnyt. Kun oli pakkasta -5 ja enemmän, sitä tapahtui. Noin 15 km ensin töihin ja sitten päivän aikana useita pieniä pätkiä ajoa ja jälleen 15 km takaisin kotiin. Tuommoinen päivärytmi, kylmällähän ei moottori pääse kunnolla lämpiämään kun jatkuvasti moottori käy hetken ja sammuu. (Millainen starttimootori on, kestääkö se tuollaista jatkuvaa starttailua.) Kyllä tuollainen kondenssi vettä järjestelmiin tuo.

Minulla on autossa yksi aivan turha "varuste" jos sitä sellaiseksi voisi sanoa. Varmaan teidänkin autossa on se sama, nimittäin ratin takana oleva vaihdevalitsin. Jos olisi manuaali vaihteet niin ymmärtäisin sen tarkoituksen paremmin. En ole löytänyt vielä ajossa sellaista kohtaa missä sitä voisi käyttää. Automaatti pelaa ihan tarpeeksi hyvin, kun lähtee kiihdyttään automaatti on jo vaihtanut ennen kuin ehdin sitä käyttämään. Kertokaapa kuinka olette sen kanssa toimineet, ehkä sen jälkeen osaan sitä käyttää oikein. Vai tarviiko edes opetellakaan?
Ainoastaan silloin on tullut vaihdevalitsimia käytettyä, kun perässä on ollut kärry kera kuorman. Sai pakotettua ajelun tapahtumaan 7. vaihteella eikä 8. vaihteella.

Pakkasilla vain ulkoiset olosuhteet on ollu syynä että ei ole suostunut hybrid tilasta electric tilaan siirtymään. Eli pakkanen suurempi kuin -10. -9 siirtyy vielä ihan hyvin electric tilaan, kunhan moottori on lämmittänyt itsensä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

Atoy huollossa tehtiin Opelin huolto-ohjelman mukaiset työt ja tarkistukset, niihin ei kuulu päivityksiä. 1. vuoden ja 11000km kohdalla vain oljyn ja suodattimen vaihto sekä tarkistuslistan läpikäynti. Siis sisältö on sama.

Tuo automaattitoiminto on kytkeytyi päälle siis pari kertaa silloin kun olen ajanut yli 10 asteen pakkasilla vain lyhyitä ajoja ja nekin pääosin sähköllä, polttomoottori käydessä vain hetken, jos sitäkään. Toiminto ei palautunut normaaliksi ennen kuin ajoin 70-80km yhteen menoon. Mietin sitäkin että kannattaisiko asentaa ns. ylläpitolaturi se ei paljon maksaisi.

Vaihteenvalitsijat oli minulla Suzukin Vitarassa ahkerassa käytössä, ohitustilanteessa sai pientä sisään ja ohituksen jälkeen isompaa,300hp tekee ne kyllä ihan turhiksi.
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 30 Touko 2022, 15:22 Ongelmia sähköajossa.
Viime talvena sähköajo oli estynyt ja laittaessani electric moden päälle tuli ilmoitus: "Toiminto ei mahdolinen, automaattitoiminto menossa".
Soitin huoltoon josta sanoivat että näitä tapauksia on ollut muutama, mutta aja yhteen menoon maantienopeudella noin 70-100 km niin pitäisi mennä ohi. Epäilivät että on ehkä vanhentunutta bensiniä yms. ??
Kun tilanne tuli vielä toisen kerran eteen ennen kevättä tutkin asiaa netistä.. ja sieltä se vastaus löytyi. Järjestelmä lataa 12vakkua vain kun ajoakku lataantuu. Ostin talvella 3-vaihe latauslaitteen jolla sain ajoakun pikku ajojen jälkeen ladattua 1/2 -1 tunnissa. Sepä ei yli 15 asteen pakkasessa riittänyt lataamaan 12v akkua. Kun jännite laski pakkasilla tarpeeksi 12v akku ladattiin bensakoneella.
Ongelma poistui kun latasin 1-vaihe latauslaitteella pidempiä aikoja, 6-7tuntia.
Hmh, onkohan kuitenkin niin, että lataat nyt suuremmalla virralla, etkä useammalla vaiheella? Jos en aivan pieleen muista, niin Grandland ei tue kuin yksivaihelatausta (max 32A). Itsekin käytin alkuun 8A matkalaturia, ja ostin tilalle 10A/16A laturin, jolla akku täyttyy vauhdikkaammin.

Jos ostit uuden latauslaitteen, olisiko se ns. vaiheita yhdistelevä laturi, jolloin auto näkee sen edelleen yksivaihelatauksena, vaikka laturi ottaakin sisään kolmea vaihetta? Näissä latureissa on se etu, että et tarvitse kuin 3x16A sulakkeet, mutta laturi pystyy siitä vaiheita yhdistämällä antamaan täyttä höökiä autolle. Esimerkiksi tässä tällainen laturi: https://evasema.fi/tuote/accelev-v2-6kw/
(voi olla että juuri näin tapahtui, ja kuulostan vain hölmöltä kun tässä selitän ns. selvää asiaa :D )

Hyvä esimerkki yksivaihelatausrajoituksesta on se, että jos lataat julkisella 11kW laturilla, ei auto ota sisään kuin 3,7kW (16A), koska 11kW laturit ovat toteutettu 3x16A sulakkeilla. Jos taas lataa 22kW laturista, ne on toteutettu 3x32A sulakkeilla, jolloin auto saa siitä yhdestä vaiheesta täydet 7,4kW (jos sellaisen laturin olet autoosi lisävarusteena ottanut).

Itse tosiaan lataan 16A virralla kotona, jolloin pienet ajot saa nopeasti ladattua. Lidlin pihassa taas on näitä suurempitehoisia latureita suuremmilla sulakkeilla, jolloin saa täydet 7,4kW teholla ladattua.
morojarm57@gmail.com
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Touko 2022, 14:20

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja morojarm57@gmail.com »

No joo.. asioita voi toki aina pyöritellä miten vaan, tarkoitin ostaneeni latauslaitteen johon saa 3- vaihevirtaa. Oikein kun pilkkua viilaa niin tuo auton ulkopuolella oleva laitehan ei ole laturi laisinkaan vaan latauslaite ja itse laturi on asennettuna autoon.

Oleellisinta alkuperäisessä viestissäni oli se että 7,4kW:n teholla ajoakku lataantui niin nopeasti ettei 12v akku ehtinyt pakkasessa lataantua juuri lainkaan. Siksi järjestelmä pakotti lataamaan sen polttomoottorilla. Tämä ongelma on monissa hybridiautoissa, eli kun ajoakun lataus loppuu niin päättyy myös 12v "starttiakun" lataaminen vaikka se olisi aivan tyhjä.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2142
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

morojarm57@gmail.com kirjoitti: 04 Kesä 2022, 14:51 Oleellisinta alkuperäisessä viestissäni oli se että 7,4kW:n teholla ajoakku lataantui niin nopeasti ettei 12v akku ehtinyt pakkasessa lataantua juuri lainkaan. Siksi järjestelmä pakotti lataamaan sen polttomoottorilla. Tämä ongelma on monissa hybridiautoissa, eli kun ajoakun lataus loppuu niin päättyy myös 12v "starttiakun" lataaminen vaikka se olisi aivan tyhjä.
Mahtaako kuitenkaan olla enää eroa 3,5kW tai matalampien välillä?
Täytyy pitää mielessä yön yli lataillessa. Voisi tiputtaa vaikka 10A asetukselle laturin yöksi.
Vai oliko tuolla jotain merkitystä esilämmityksen kanssa?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1349
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Ahnuld kirjoitti: 04 Kesä 2022, 15:07
morojarm57@gmail.com kirjoitti: 04 Kesä 2022, 14:51 Oleellisinta alkuperäisessä viestissäni oli se että 7,4kW:n teholla ajoakku lataantui niin nopeasti ettei 12v akku ehtinyt pakkasessa lataantua juuri lainkaan. Siksi järjestelmä pakotti lataamaan sen polttomoottorilla. Tämä ongelma on monissa hybridiautoissa, eli kun ajoakun lataus loppuu niin päättyy myös 12v "starttiakun" lataaminen vaikka se olisi aivan tyhjä.
Mahtaako kuitenkaan olla enää eroa 3,5kW tai matalampien välillä?
Täytyy pitää mielessä yön yli lataillessa. Voisi tiputtaa vaikka 10A asetukselle laturin yöksi.
Vai oliko tuolla jotain merkitystä esilämmityksen kanssa?
On, -20 tai enemmän jos on, niin ei tuolla 10A:lla saa otettua seinästä tarpeeksi, vaan kuluu ajoakustakin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

Olenkohan ihan tyhmä ja en nyt huomaa/tajua jotain. Kävin tuossa rauhallisella ilta-ajelulla, jolla sain kulutukseksi 17 kWh/100km, kun matkaa kertyi 52 kilometriä. Kotipihalla näytti vielä 2km rangea, ja MyOpel akulle 5% varaustasoa. Tästähän nopealla kalkyylilla saa tuolle kokonaisuudelle karvan alle 9kWh nettoakkukapasiteetin. Eikös tässä enemmän pitänyt olla käytettävissä, vai onko omassa kaksivuotiaassa Grandlandissa akkujen "terveys" vain heikentynyt niin paljon?

Ensin mietin että kyllähän se kabiinin lämmitys/viilennys syö akkua, eikä ulkoilman lämpötilakaan ollut kuin 13-15 lämpöastetta, mutta kyllähän se kulutus heti nousee kun talvella lämmitys on päällä, joten kaiken järjen mukaan kaiken sähkönkulutuksen pitäisi tuohon kulutuslukemaan sisältyä.

Valistakaapa tyhmää tässä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

eco-driving in a city (Varsova) 0,61x15,8 = 9,6kWh

Vastaa Viestiin