Crossland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Reijol
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 03:00

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Kyllä asia vaan taitaa olla niin, että oma autoni on vuosimallia 20, ja silloin Navi ei kuulunut Innovation-varustukseen. Malliin 21 se kuuluisi, sigh.

Mutta muuten hyvältä tuo vaikuttaa. Tilaa on tämmöiseen kahden hengen talouteen ruhtinaallisesti, ja auto on kevyt ja ketterä käsitellä. Maantiellä ohjaus tukevoituu hyvin, ja kulkua riittää vähintäänkin riittävästi. Vakionopeussäädin vaan on mutkikkaampi käyttää kuin Zafirassa, mutta kaipa tuohon tottuu.
pekaani
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Maalis 2018, 14:05
Paikkakunta: Sipoo

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja pekaani »

pekaani kirjoitti: 29 Syys 2020, 11:14
srout kirjoitti: 28 Elo 2020, 21:31 Löytyy uusi kartta https://download.tomtom.com/OEM/PSA/MAP ... _WAVE2.tar
Tämän kanssa kävi samoin kuin edellisen, päivitys keskeytyi jostain syystä ja karttanäyttö pimeänä. No, auto sammuksiin ja käyntiin, tikku sisään, päivitys käyntiin uudestaan ja meni (kuten viimeksikin) ok.
Kokeilin päivittää tätä uutta karttaa Crosslandiini. Päivitys eteni noin puoliväliin, minkä jälkeen tuli virheilmoitus ettei tiedosto kelpaa. Minulla ei mikään temppu tepsinyt, vaan virheilmoitus tuli aina uudelleen kun koetin jatkaa asennusta. No, laitoin tikulle takaisin viimeisen virallisen Opel-kartan (2019-Q3), joka onneksi asentui uudelleen mukisematta. Autoni on 2018.5-vuosimallia, ehkä sen ohjelmistoversio on liian vanha uusille kartoille. Mutta firmware-päivitystä en ala kokeilla itse.
Palaan vielä karttapäivityksiin. Luin Saksan Crossland-forumilta, että uuden TomTom-kartan päivityksen pitäisi kyllä onnistua vanhempaankin autoon. Siellä neuvottiin formatoimaan muistitikku niin, että sen varausyksikkö on 4096 tavua (Windows tarjosi oletuksena 8192). Tein työtä käskettyä, ja tällä kertaa päivitys onnistui. Puolivälissä tuli nytkin virheilmoitus, mutta se muistaakseni sanoi että päivitys epäonnistui, toisin kuin edelliskerralla jolloin se sanoi että tiedosto ei kelpaa. Otin tikun irti, sammutin auton hetkeksi ja käynnistyksen jälkeen tikku uudelleen sisään. Päivitys alkoi alusta, mutta nyt se meni onnistuneesti loppuun saakka.
PormestariSisu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Touko 2019, 21:06

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja PormestariSisu »

- rattilämmittimen painike alkoi toimimaan epäsäännöllisesti --> painike vaihdettiin mutta ei tullut kuntoon, huollon mukaan ominaisuus
- start/stop ei toimi pakkaskeleillä lainkaan
- radio kadottaa silloin tällöin tallennetut kanavat

Puolessa vuodessa puolen tusinaa keikkaa korjaamolle. Vaimon mitta tuli täyteen ja perjantaina alle tulee VW T-Cross. Joten Turussa myynnissä kohta oranssi crossland, ei kannata ostaa koska ilmiselvä maanantaikappale.

Oma mielipiteeni puolen vuoden jälkeen, ainoa hyvä asia autossa oli mukavan menohaluinen moottori. Lämmitettävä tuulilasi oli kuulemma myös mukava.
PormestariSisu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Touko 2019, 21:06

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja PormestariSisu »

Listasta unohtui, kabiinin katossa takapenkkien valomoduuli putoilee alas pienestäkin töyssystä. Metallinen jousiklipsi ja verhoilun reuna ei muodosta riittävästi kitkaa. Jousiklipsejä taivuttamalla tuon varmaan saisi pysymään ja ehkä sen vielä teenkin niin seuraavalta omistajalta säästyy sekin vaiva.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Reijol
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 03:00

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Hö, keulan ilmeestä tulee mieleen volkkari, entinen on parempi. Omaani olen ollut tyytyväinen, eipä tuolla vielä ole koronan aikaan tullut ajettua kuin 1000 km. Ajo-ominaisuuksiin olen tykästynyt erityisesti, kyllä minulle tuo joidenkin moittima jousitus kelpaa. Ainoa ärsyttävä piirre on, että etuturvavöissä ei ole siirrettävää muoviklipukkaa rajoittamassa kiinnityssoljen putoamista pohjille, nyt sitä saa aina kaivaa lattian rajasta. Kymmenen centin säästöllä aiheutettu tämä.
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Errror »

Reijol kirjoitti: 04 Helmi 2021, 14:45 Hö, keulan ilmeestä tulee mieleen volkkari, entinen on parempi. Omaani olen ollut tyytyväinen, eipä tuolla vielä ole koronan aikaan tullut ajettua kuin 1000 km. Ajo-ominaisuuksiin olen tykästynyt erityisesti, kyllä minulle tuo joidenkin moittima jousitus kelpaa. Ainoa ärsyttävä piirre on, että etuturvavöissä ei ole siirrettävää muoviklipukkaa rajoittamassa kiinnityssoljen putoamista pohjille, nyt sitä saa aina kaivaa lattian rajasta. Kymmenen centin säästöllä aiheutettu tämä.
Onko tuollaisiakin turvavöitä olemassa? Itse veikkaisin, että sulla on joku puute noissa - ottaisin huoltoon yhteyttä.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Errror kirjoitti: 04 Helmi 2021, 15:30
Reijol kirjoitti: 04 Helmi 2021, 14:45 Hö, keulan ilmeestä tulee mieleen volkkari, entinen on parempi. Omaani olen ollut tyytyväinen, eipä tuolla vielä ole koronan aikaan tullut ajettua kuin 1000 km. Ajo-ominaisuuksiin olen tykästynyt erityisesti, kyllä minulle tuo joidenkin moittima jousitus kelpaa. Ainoa ärsyttävä piirre on, että etuturvavöissä ei ole siirrettävää muoviklipukkaa rajoittamassa kiinnityssoljen putoamista pohjille, nyt sitä saa aina kaivaa lattian rajasta. Kymmenen centin säästöllä aiheutettu tämä.
Onko tuollaisiakin turvavöitä olemassa? Itse veikkaisin, että sulla on joku puute noissa - ottaisin huoltoon yhteyttä.
Turvavöihin saa jälkiasenteisia toppareita ja jos ei muuten niin skodalta saa varaosana turvavyön läpi painettavaa muovi knasteria erikseen joka sopii autoon kuin autoon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Garbanomi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Garbanomi »

Palaan pikkasen kommentoimaan omaa Crossland (110hp, manuaali) uraa reilun kahden vuoden kokemuksella. Hommasin kulkineen uutena marraskuussa 2017 ja olin ihan tyytyväinen pikkuautoon muuten, mutta pitkällä reissulla sen huomasi että kyse on pikkuautosta. Tuulisella kelillä melko levotonta menoa nopeassa ajossa.
Luovuin autosta maaliskuussa 2020 ja suurin syy siihen oli paikkakunnalla tapahtunut edustuksen ja merkkihuollon vaihtuminen, joka taas johtui samaan aikaan tapahtuneesta maahantuojan vaihtumisesta.
Auto alkoi oireilemaan niin että moottoria kuormittaessa (esim. kiihdytys moottoritien rampissa) se alkoi himmaamaan kuin rajoitin menisi päälle ja samalla alkoi nypyttämään selkeästi. Autoa tutkittiin kolmeen eri kertaan ja vaihdettiin sytytystulppia yms. tuloksetta. Vikakoodeja oli olemassa, mutta tulkinta ei tainnut oikein onnistua, koska ongelma jatkui aina tehtyjen toimen piteiden jälkeen muutaman tuhannen ajetun kilometrin jälkeen uudestaan.
Olin yhteydessä silloin myös uuteen maahantuojaan, mutta siellä tuntui olevan tärkeämpääkin tekemistä, eikä asiaan palattu, saatika otettu mitään kantaa.
Itselläni alkoi usko horjumaan hommaan, koska jälkimarkkinointi oli sitä sun tätä ja vaihdoin kulkineen pois.
Sanoisin että pääosin hyvät muistot jäi kivasta kaupunkiautosta, ongelmista huolimatta, mutta jälkimarkkinoinnin ontumisen johdosta saattaa mennä pitkään ennen seuraavaa Opel kokemusta.
Reijol
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 03:00

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Minä en koe Crosslandia mitenkään pikkuautona, vaikka olen ajanut viimeiset 14 vuotta Zafiroilla. Toki tavaratilaa on paljon vähemmän, mutta kuskilla ja apukuskilla on ruhtinaalliset tilat. Maantiestä en vielä osaa sanoa, mutta ei Zafirakaan niitä tuulivakaimpia ollut. Silti sillä tehtiin monet Lapin reissut yhdellä istumalla.

Minä olen pysynyt Opeleissa juurikin hyvän jälkimarkkinoinnin takia. Hämeenlinnassa huolto toimi erittäin hyvin, nyt siellä huoltoneuvoja jäi eläkkeelle, joten katsotaan miten tilanne kehittyy. Mutta toistaiseksi olen tyytyväinen.
majuhoxx
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 08 Loka 2017, 11:15

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja majuhoxx »

Suosittelen koeajamaan uuden Crosslandin. Jousitusta ja alustaa hieman muutettu. Entistä mukavampi ajaa. Ajotuntuma todella hyvä.
majuhoxx
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 08 Loka 2017, 11:15

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja majuhoxx »

PormestariSisu kirjoitti: 28 Tammi 2021, 04:07 - rattilämmittimen painike alkoi toimimaan epäsäännöllisesti --> painike vaihdettiin mutta ei tullut kuntoon, huollon mukaan ominaisuus
- start/stop ei toimi pakkaskeleillä lainkaan
- radio kadottaa silloin tällöin tallennetut kanavat

Puolessa vuodessa puolen tusinaa keikkaa korjaamolle. Vaimon mitta tuli täyteen ja perjantaina alle tulee VW T-Cross. Joten Turussa myynnissä kohta oranssi crossland, ei kannata ostaa koska ilmiselvä maanantaikappale.

Oma mielipiteeni puolen vuoden jälkeen, ainoa hyvä asia autossa oli mukavan menohaluinen moottori. Lämmitettävä tuulilasi oli kuulemma myös mukava.
-Start/Stop.. jos moottori on kylmä, kuten pakkasilla monesti on, niin eihän sen pitäisikään toimia.
- En mitenkään jaksa uskoa että huolto sanonut että rattilämmittimen epäsäännöllinen toimivuus on ominaisuus
- Takuu hoitaa radion vaihdon jos tuollaisia vikoja

Ihmettelen ettet pidä puoliasi tuollaisissa asioissa, vaan sitten täällä valitat niistä :o
majuhoxx
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 08 Loka 2017, 11:15

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja majuhoxx »

majuhoxx kirjoitti: 08 Helmi 2021, 11:53
PormestariSisu kirjoitti: 28 Tammi 2021, 04:07 - rattilämmittimen painike alkoi toimimaan epäsäännöllisesti --> painike vaihdettiin mutta ei tullut kuntoon, huollon mukaan ominaisuus
- start/stop ei toimi pakkaskeleillä lainkaan
- radio kadottaa silloin tällöin tallennetut kanavat

Puolessa vuodessa puolen tusinaa keikkaa korjaamolle. Vaimon mitta tuli täyteen ja perjantaina alle tulee VW T-Cross. Joten Turussa myynnissä kohta oranssi crossland, ei kannata ostaa koska ilmiselvä maanantaikappale.

Oma mielipiteeni puolen vuoden jälkeen, ainoa hyvä asia autossa oli mukavan menohaluinen moottori. Lämmitettävä tuulilasi oli kuulemma myös mukava.
-Start/Stop.. jos moottori on kylmä, kuten pakkasilla monesti on, niin eihän sen pitäisikään toimia.
- En mitenkään jaksa uskoa että huolto sanonut että rattilämmittimen epäsäännöllinen toimivuus on ominaisuus
- Takuu hoitaa radion vaihdon jos tuollaisia vikoja

Ihmettelen ettet pidä puoliasi tuollaisissa asioissa, vaan sitten täällä valitat niistä :o
Itseäni vielä lainaten.. eli tuo rattilämmittimen painike. Olen varma että tarkoitat sitä, että jos rattilämmitin on päällä, sammutat auton, ja kun käynnistät auton uudelleen, se on edelleen päällä. Olenko oikeassa? Mielestäni tuo on hyvä ominaisuus, sillä kylmällä ilmallahan tuota useasti käytetään, eikä se ilma niin nopeasti yleensä lämpene ettei sitä tarvita kun uudestaan käynnistää.
PormestariSisu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Touko 2019, 21:06

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja PormestariSisu »

majuhoxx kirjoitti: 08 Helmi 2021, 12:02 -Start/Stop.. jos moottori on kylmä, kuten pakkasilla monesti on, niin eihän sen pitäisikään toimia.
Moottori lämpimänä.
- Takuu hoitaa radion vaihdon jos tuollaisia vikoja
Näin varmaan tulee tekemäänkin, seuraavan omistajan aloitteesta.
Ihmettelen ettet pidä puoliasi tuollaisissa asioissa, vaan sitten täällä valitat niistä :o
Tarkoituksena ei ole valittaa, vaan jakaa ajatukset, kokemukset ja näkemykset. Pidän kyllä puoleni mutta tämän asian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Auto oli vaimon ja haluaa itse hoitaa asiat sen kanssa.

[/quote]
Olen varma että tarkoitat sitä, että jos rattilämmitin on päällä, sammutat auton, ja kun käynnistät auton uudelleen, se on edelleen päällä. Olenko oikeassa? Mielestäni tuo on hyvä ominaisuus, sillä kylmällä ilmallahan tuota useasti käytetään, eikä se ilma niin nopeasti yleensä lämpene ettei sitä tarvita kun uudestaan käynnistää.
[/quote]
Varmuutesi on ihailtavaa, mutta harhaista. Toimi satunnaisesti, jonka huoltokin havaitsi, vaihtoi napin ja totesi ettei tainnut tulla kuntoon. Totta on etteivät ominaisuudeksi sanoneet.
Reijol
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 03:00

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Start/Stop painikkeessa on Crosslandissa pahuksen hyvä ominaisuus, se pysyy pois päältä pysyvästi. En todellakaan tajua tätä starttimoottorin/akun tuohoajatoimintoa. Saavutettu hyöty on laskennallisesti viherpiiperöllinen, jos edes sitäkään.

Jälkimarkkinoinnin toimintaa ei voi kuin ihmetellä tässä tapauksessa. Ei noin. Omalla kohdalla tilanne on ollut tasan päinvastainen, senpä takia menossa on neljäs uusi Opel tällä erää. Ascona C tämän taudin tartutti aikoinaan, se oli viides.
Vastaa Viestiin