z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kakkku
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Helmi 2021, 11:33

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja kakkku »

Rookeri kirjoitti: 06 Maalis 2021, 19:16 Ennen tuo kone oli kovin pahamaineinen kun pumppuvikoja ollu ja ainoa korjaus oli uusi tonnin pumppu. Nyt tuon korjaus on vaa muutaman kympin :peukku:
joo ei tuo tosiaan jäänyt maksamaan kuin 60€ yhteensä, 47€ kalvot posteineen suomeen ja 14€ meni öljyihin :D olihan tuossa se miinus että auto seisoi pari viikkoa kun odotteli uusia kalvoja mutta hyvin pärjäs ilman autoakin hetken.
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Markus »

Terve,

Potilaana Vectra C2 2005 Z22YH.

Auto toimi pari kuukautta ihan normaalisti ja sitten yhdellä ajokerralla nykäisi ensin pariin kertaan, toimi minuutin vielä normaalisti ja sitten meni vikatilaan. Noin 50 km/h vauhdilla sai ajettua kotiin.

Vikakoodi 11915A.

Käynnistyksen jälkeen moottori toimi hetken ihan normaalisti, niin päättelin, että tuskin korkeapainepumppu voi olla viallinen. Vaikutti siis siltä, että korkeapainepumppu pystyi kyllä tuottamaan halutun paineen, mutta se ei vain pysynyt vakaana. Myöskin tuo, että auto nykäisi pari kertaa ja sen jälkeen vielä toimi hetken normaalisti sai kuvittelemaan, että tuskin korkeapainepumppu noin hajoaisi. Tuntui enemmänkin sähköisten osien vikaantumiselta. Autosssa on paikallaan suhteellisen tuoreen näköinen Continentalin korkeapainepumppu. Näin ollen ajattelin, että vika on paineensäädössä. Vaihdoin railin paineensäätimen ja paineanturin uusiin. Ei tullut kuitenkaan noilla kuntoon.

Nyt oireilee seuraavasti:

Käynnistyksen jälkeen railin paine nousee hetkeksi (2-10 s) lähelle tavoitearvoa (5000-6000 kPa) ja sitten romahtaa sieltä noin 500 kPa-tasolle, minkä jälkeen painemittakanavan näyttämä putoaa kerrasta arvoon 379,8 kPa ja jää siihen.

Kun laittaa sytytysvirran päälle (ja ei käynnistä), railin paine näyttää alkuun reilu 500 kPa, josta liukuu pikkuhiljaa arvoon 390 kPa. Muutaman kerran teki sitäkin, että näytti vain noin 2 s tuota reilua 500 kPa ja putosi sitten heti arvoon 379,8 kPa. Sama toistui useamman kerran, kun käytti virtoja päällä ja pois. Ei siis vaadi aina edes moottorin käynnistämistä, että jotain outoa tapahtuu tuossa railin painearvon lukemisessa.

Mittailin myös johtosarjaa ja äkkiseltään näytti olevan kunnossa anturiliittimiltä anturijohtosarjan isommalle liittimelle sekä edelleen tuolta isommalta liittimeltä ECU:n liittimeen. ECUn pinnit olivat myös siistin näköisiä. 5V syöttöjännite paineanturille tulee virrat päällä sekä 12 V jännite paineensäätimelle.

Onko ideoita? Täytyykö vain vaihtaa myös korkeapainepumppu?
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Markus »

Olihan siellä pumpussa yksi kalvo rikki. Kaksi muuta olivat ihan ehjiä.

Taidan tilata Puolan pojan kalvot ja katsoa josko kestäisivät. Tämä auto on kuitenkin vain vara-autona, jolla ajetaan vain silloin, jos jommassakummassa talon käyttöautossa on isompaa remonttia.

Kysymys kuuluukin, että vaihdanko vain tuon rikkinäisen puolankalvoon vai kaikki. Toki, jos jollain on ehjä alkuperäinen joutilaana, niin se vaihtoehto kiinnostaisi.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mikäs tuonne pumppuun on oikea öljy?

Itsellä on vähän se kokemus, että alkuperäisasenteiset stefat ja tiivisteet pitävät kaikkein parhaiten, joten en ole vuotamattomia tiivisteitä lähtenyt vaihtelemaan ennakoivana huoltona, jos kyseisiä paikkoja ei ole muuten ollut tarve avata. Erityisesti stefojen olen antanut olla, varsinkin, jos uusi ei ole ollut ns. merkkistefa. Olikos näissä pumpuissa joku tiiviste joka alkaa usein vuotaa ja olisi siitä syystä hyvä vaihtaa ennakoivasti?
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

GM:n perus moottoriöljyä olen tuossakin käyttänyt.

Jos käytät käytettyjä alkuperäiskalvoja ja "puolan" kalvoja sekaisin, niin voit empiirisesti tutkia niiden keskeistä kestävyyttä :)
koiruus
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 18:18

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja koiruus »

Minulla oli juuri se iso käyttöakselin stefa pullahtanut paikoiltaan. Mitä ulkomaanfoorumeilta luin, se on juuri sellainen joka kannattaa vaihtaa jos pumpun avaa. Sanoivat, että kun se kerran liikahtaa, ei se enää tahdo pysyä paikallaan edes lukitteella. Onneksi niitä saa ihan kotimaastakin uusia.
Astra 1.4t Sports Tourer -13
Ex- Vectra 2.2 Direct farkku -05
carmake
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja carmake »

Purin juuri omasta Vectrasta korkeapainepumpun ja yksi kalvo oli rikki. Kuinkas paljon teillä on ollut roskia/likaa/muuta pumpun sisällä? Jonkun verran jotain mönjää tuolla oli ja kuparinväristä metallimössöä tai jotain. Bensatankistako tulee roskia?
Vectra C 2.2 Direct -06
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

carmake kirjoitti: 19 Huhti 2021, 17:38 Bensatankistako tulee roskia?
No ei ainakaan pitäs. Yleensä se lika on pumpun omaa kulumaa. Tuossa suht siisti pumppu.
Pumpun tuloputkessa on pikku sihti, jonka voi tarkistaa.

carmake
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja carmake »

Täsmälleen samalla tavalla oli yksi kalvo revennyt multakin. Mutta videon pumppu itsessään näytti kyllä huomattavan paljon siistimmältä. Mitenkäs tuo öljy? Videossa mainittiin hydrauliöljyn käyttämisestä ja myös vaihteistoöljyä sekä tavallista moottoriöljyä käytetään. Kumpaakin löytyis tallin hyllystä, mitä sanoo raati?
Vectra C 2.2 Direct -06
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Markus »

Terve taas.

Ehdin nyt lopulta taas pumpun pariin ja kasasin pumpun uusilla kalvoilla öljykylvyssä. Pumpun ulkokuoren puoliskojen väliin jäi kuitenkin noin 0,80 mm rako, eli rakenne pohjaa "sisältä" ennen kuin ulkokuorten puoliskot ottaisivat toisiinsa kiinni. Pitääkös tuon ollakin noin? Kaikki osat tuntuvat loksahtelevan hyvin paikoilleen. Polttoainepäätä en purkanut ollenkaan. Ei tullut kuvattua pumppua ennen avaamista niin ei pysty kuvista tarkistamaan oliko jo alun perinkin rako pumpun puoliskojen välillä.

Eli kuuluuko jäädäkin pieni rako pumpun kuoren puoliskojen väliin?

Öljypuolella oli pumpun avaamisen hetkellä melkein pelkkää bensaa ja pumpussa sisällä vähän messinkihilettä. Vähän oli myös mustia pieniä kuminpaloja ilmeisesti hajonneesta kalvosta. Paisuntakalvo oli turvonnut muodottomaksi ilmeisesti bensan vaikutuksesta. Samoin öljypuolen O-rengas oli turvonnut bensan takia.

Itse päätin kasata pumpun automaattivaihteistooöljyllä, kun ei tuohon tuntunut mitään ihan selkeää oikeaa vaihtoehtoa olevan.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
veijoxx
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2021, 11:41

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja veijoxx »

Vectrasta hajosi keväällä korkeapainepumppu. Etsin täältä palstalta tietoa, jonka jälkeen tilasin Ebay:sta "Puolan kalvot" korjausarjan. Kalvot tuli muutaman viikon päästä ja vaihdoin ne Youtuben ohjeiden mukaisesti öljykylvyssä. Korjaus näytti hyvältä, mutta n. kuukauden kuluttua oli sama vika uudestaan. Nyt tilasin "Saksalaiset kalvot". Ne olivat n. 30 euroa kalliimmat ja korjaussarjassa oli ainoastaan ne kolme kalvoa. Nyt auto on toiminut n. 6 kuukautta. Öljynä käytin ATF-öljyä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ebay:ssä nykyisin myytävien kalvojen valmistusmaa on tietääkseni yleensä Kiina. Pistäpä linkki noihin "Saksan kalvoihin".

Aika vähän on raportoitu Kiinan kalvojen hajoamisista tai kestosta.
veijoxx
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2021, 11:41

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja veijoxx »

Tältä myyjältä tilasin kesällä "Saksan kalvot". Silloin ilmoituksessa sanottiin valmistusmaaksi Saksa ja tosiaan kyseessä oli vain ne 3 kalvoa. Nyt kaupitellaan koko korjaussarjaa ja valmistusmaa on vaihtunut Turkiksi (Herstellungsland und -region: Türkei). Hauska yksityiskohta: Ostajien arvioissa kehutaan tuotteiden olevan Saksalaisia ja haukutaan Puolassa tai Turkissa tehtyjä kalvoja.
https://www.ebay.de/itm/284346417324?ep ... SwGi9hLmKu
veijoxx
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2021, 11:41

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja veijoxx »

Saksan Ebayn myyjä "65_leon" kaupittelee kalvosarjoja (45 euroa) sekä kokonaisia korjaussarjoja (59 euroa) ja väittää niiden valmistusmaaksi Saksaa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Aiemmat turkkilaiset ruskeat ja vetelät kalvot oli paskoja. Ilmeisesti sama valmistaja on nyt parantanut laatua.
Paljonko niillä on nyt km takana? Ja kerro sit jatkossakin miten ne kestää.

GM/Opel:ltä v-maisesti tehty, kun ei ole järjestänyt korjaussarjaa vaikkei pumppu ole edes korjattavaksi suunniteltukaan.
Rikkinäisistä pumpuista saattaa löytyä hyvälaatuisia originaali kalvoja, kun vain osa niistä on susia.
Vastaa Viestiin