Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: pari kysymystä automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

pmarjeta kirjoitti: 24 Helmi 2023, 10:35 Mikä automaattivaihtestolaatikko on OPEL Insignia A Sports Tourer (G09) 2.0 CDTI 4x4 (35) Diesel 170 hv / 125 kW? Aisin Warner jotain?
Mitä laatuvaatimuksia kyseinen laatikko vaatii/ kannattaa laittaa: ATF III vai VI vai jotain muuta?
Yhdistin aloituksesi sopivaan viestiketjuun josta voit löytää vastauksen tai odotella vastausta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

6 vaihteinen automaatti T40 tai T45 , öljy Dexron VI
8 vaihteinen automaatti Aisin AF50-8 , öljy AW-1
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: pari kysymystä automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

pmarjeta kirjoitti: 24 Helmi 2023, 10:35 Mikä automaattivaihtestolaatikko on OPEL Insignia A Sports Tourer (G09) 2.0 CDTI 4x4 (35) Diesel 170 hv / 125 kW? Aisin Warner jotain?
Mitä laatuvaatimuksia kyseinen laatikko vaatii/ kannattaa laittaa: ATF III vai VI vai jotain muuta?
Tuota käyttänyt hyvällä menestyksellä insignian ja volvon aisin laatikkoon

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... teistooljy

https://fi.commaoil.com/products
wannabeawd
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Helmi 2023, 10:03

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja wannabeawd »

kadett90 kirjoitti: 26 Helmi 2023, 02:42 6 vaihteinen automaatti T40 tai T45 , öljy Dexron VI
Tähän käy myös Fordin luokituksella Mercon LV oleva öljy jossei muuta satu löytymään. Ford käyttää samaa vaihteistoa, mutta heillä kauppanimi vaihteistolle on 6F40. Motonetillakin on myynnissä öljyjä jotka täyttää dexron vi ja mecron lv luokituksen joten lähtökohtaisesti kyseessä on sama öljy eri nimellä.

Öljyjen luokitus on sama kuin lisenssi. Öljynvalmistajan täytyy maksaa rojalteja autonvalmistajalle, jotta öljypurkin kyljessä saa lukea "täyttää hyväksynnän X"

Männä viikonloppuna laitoin Mannol 8218 öljyt 6T40. Tuota öljyä laitoin myös meidän inkkuun jossa tf-80sc laatikko.
Roketti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Elo 2021, 16:07

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Roketti »

Moi. Mikä vaihteisto lie inkussa 1.6 bensa 2014 malli? Pakille kun vaihtaa nin melko terävä nyläys tulee. Öljyt on vaihdettu jot venttiilipöytä ongelma iskee mieleen. Jos Amerikasta moista osaa alkaisi etsimää?
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja daa »

Autolla ajettu vajaa 190tkm ja päälle 60tkm sitten vaihdettu öljyt huuhteluvaihdolla. Nyt vaihatin uusiks ja oli kuulemma pikimustaa öljyä.
Lämmittyään laatikko nytkäyttää N>D vaihdattaessa lämpimänä lähes aina. Joskus käsijarru ei lähde automaattisesti pois päältä, kun vaihtaa d-asentoon. Viittausko ohjainlaite ongelmaan?

Mietin nyt vaihtoehtoja tälle, että mitä tehdä. Onko suomessa etelässä(mahdollisimman lähellä ok-seutua) pajaa, joka osaa noita automaattilaatikoita korjailla? Vai recro keikka?

Mikä tuon öljyn polttaa mustaksi 60tkm ajolla? Kun öljyn pitäisi olla punertavaa.

Onko b-inkun 8vaihteinen automaattilaatikko myös yhtä vika-altis vai onko niissä vähemmän ollut ongelmia? Entäs manuaali aski, onko ne samaa m32 laatikolla, jossa poskilaakeriongelmaa?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

daa kirjoitti: 15 Elo 2023, 08:21
Mietin nyt vaihtoehtoja tälle, että mitä tehdä. Onko suomessa etelässä(mahdollisimman lähellä ok-seutua) pajaa, joka osaa noita automaattilaatikoita korjailla?
Kysäiseppä täältä: https://www.nettiauto.com/palvelut/auto ... en-oy/2039
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
moilanen88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Kesä 2023, 12:50
Paikkakunta: Kajaani

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

https://www.vaihteistohuolto.fi/vaihtei ... kunnostus/

Omassa inkussa luistattelee vaihtojen väli aikalailla,öljyjä kerran vaihettu ja korpinmustaa oli,ja haisi oksennukselle,kilometrejä 201tkm.
On tainnu paskoa sen venttiilihässäkän niin hyvin ettei öljyjenvaihto enää auta ollenkaan.
Insignia country tourer vm-13 AT6 A20DTH 4x4
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Olen tänne 2019 kirjoitellut että laatikon toiminnassa ollut häikkää. Öljyt vaihdeltiin tuolloin huuhtelemalla ja oli huonoon kuntoon mennyt öljyt ja ne oli vaihdettu viimeksi 70tkm aiemmin. Vaihdoin myöhemmin osavaihtona laatikkoon öljyt kertaalleen ja sen jälkeen vaihdellut 3l osavaihtona normi öljynvaihdon yhteydessä. Laatikko toimii hyvin, ei ole enää ollut ongelmia. Yli 50tkm ajettu tuon huuhteluvaihdon jälkeen ja matka jatkuu.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja daa »

Eräs laatikkoihin erikoistunut korjaamo sanoi, että joku pääakselin tiiviste alkaa vuotamaan ja päästää hetken painetta väärään paikkaan, kunnes rupee taas tiivistämään. Siitä voi johtua myös nykäisy, (venttiilikoneiston lisäksi) kun laittaa N->D asentoon kepin. Oireina just, että kuumana tekee sen, kylmänä toimii hyvin. Myös pienemmälle vaihtaessa voi myös nytkäyttää hieman. Tähän on volvolla myynnissä parannettu tiivistesarja, joka estää tuon ongelman tulemisen. En tiedä, missä vuosimallissa volvoissa on alettu käyttää parannettuja tiivisteitä, mutta 2017 mallissa todennäköisesti on jo paremmat tiivisteet kuulemani mukaan. Sanoivat myös, että yleensä vikoja alkaa ilmenee 120-160tkm ajetuilla laatikoilla.

Sanoivat myös, että huonokuntoinen turbiini tummentaa öljyt nopeasti, kun kyselin miksi öljyt on muuttunut pikimustaksi 60tkm ajolla.
Suosittelivat myös öljyn vaihtoa 30tkm välein, että öljyt pysyvät punaisina. Vaihtomäärän sanoivat olevan päälle 3litraa, eli osa öljyistä vaihtuu. Itse vaihtaisin kokonaan, vaikkakin vähän pitemmälle vaihtovälillä. Kuitenkin 60tkm välein pitäisi viimeistään vaihtaa öljyt.

Käytin öljynvaihtoihin erikoistuneessa firmassa vaihdattaa päälle 60tkm sitten öljyt ja nyt vajaa kuukausi sitten. Öljyä oli litra liian vähän ja pikimustaa.
Onko öljy vaihdettu kun laatikko ollut kuumana, vai mistähän tuommonen litran vajaus on johtunut? Ei ole vuotanut minnekkään kuitenkin.
Öljynvaihtofirman osaamutta?

Mitä mieltä väki on näistä väittämistä?

Selvittelin noita firmoja niin:
vaihteistokeskus, huittinen (hyvää palvelua)
Vantaan erikois-auto, vantaa (osaavan oloinen palvelu)
vaihteistohuolto, järvenpää. (vaihtavat myös uudet osat sisälle, kuten recro ja antavat takuun)
ja muutama muu firma, joista ei niin hyvää mielikuvaa jäänyt.

t. Huolto varattu.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

daa kirjoitti: 31 Elo 2023, 09:13 Sanoivat myös, että huonokuntoinen turbiini tummentaa öljyt nopeasti, kun kyselin miksi öljyt on muuttunut pikimustaksi 60tkm ajolla.
Vai sillai sano ...
Transmission fluid naturally takes on a darker, deeper color as you drive, but in some cases, it’s appearance will be a sign that you require service. Here are the signs you should look for:
If your transmission fluid is a dark, translucent red, it’s either new or like-new. As long as you haven’t leaked too much of the fluid, you’re good to go!
Once it’s spent a few months or years in your vehicle, it will start to take on a darker, brick red color. This is normal, and you have nothing to worry about.
If your transmission fluid is blood red or rust red in color, then you should schedule service in the near future.
If your transmission fluid appears burnt or near-black in color, then you should take your vehicle directly to the nearest Marietta service center.
https://www.mariettatoyota.com/service/ ... ion-fluid/
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja daa »

daa kirjoitti: 31 Elo 2023, 09:13 Eräs laatikkoihin erikoistunut korjaamo sanoi, että joku pääakselin tiiviste alkaa vuotamaan ja päästää hetken painetta väärään paikkaan, kunnes rupee taas tiivistämään. Siitä voi johtua myös nykäisy, (venttiilikoneiston lisäksi) kun laittaa N->D asentoon kepin. Oireina just, että kuumana tekee sen, kylmänä toimii hyvin. Myös pienemmälle vaihtaessa voi myös nytkäyttää hieman. Tähän on volvolla myynnissä parannettu tiivistesarja, joka estää tuon ongelman tulemisen. En tiedä, missä vuosimallissa volvoissa on alettu käyttää parannettuja tiivisteitä, mutta 2017 mallissa todennäköisesti on jo paremmat tiivisteet kuulemani mukaan. Sanoivat myös, että yleensä vikoja alkaa ilmenee 120-160tkm ajetuilla laatikoilla.

Sanoivat myös, että huonokuntoinen turbiini tummentaa öljyt nopeasti, kun kyselin miksi öljyt on muuttunut pikimustaksi 60tkm ajolla.
Suosittelivat myös öljyn vaihtoa 30tkm välein, että öljyt pysyvät punaisina. Vaihtomäärän sanoivat olevan päälle 3litraa, eli osa öljyistä vaihtuu. Itse vaihtaisin kokonaan, vaikkakin vähän pitemmälle vaihtovälillä. Kuitenkin 60tkm välein pitäisi viimeistään vaihtaa öljyt.

Käytin öljynvaihtoihin erikoistuneessa firmassa vaihdattaa päälle 60tkm sitten öljyt ja nyt vajaa kuukausi sitten. Öljyä oli litra liian vähän ja pikimustaa.
Onko öljy vaihdettu kun laatikko ollut kuumana, vai mistähän tuommonen litran vajaus on johtunut? Ei ole vuotanut minnekkään kuitenkin.
Öljynvaihtofirman osaamutta?

Mitä mieltä väki on näistä väittämistä?

Selvittelin noita firmoja niin:
vaihteistokeskus, huittinen (hyvää palvelua)
Vantaan erikois-auto, vantaa (osaavan oloinen palvelu)
vaihteistohuolto, järvenpää. (vaihtavat myös uudet osat sisälle, kuten recro ja antavat takuun)
ja muutama muu firma, joista ei niin hyvää mielikuvaa jäänyt.

t. Huolto varattu.
Tiiviste vaihdatettu päälle kuukausi sitten ja laatikko pelaa taas niinkuin pitääkin. Eli venttiilikoneisto ei ole aina syyllinen vaikka vian oireet ovat samankaltaisia.
Tiiviste on volvon uudistettu tiiviste minkä laittoivat laatikkoon, kun opelilta ei saanut kuin vanhanmallista.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
jomb3
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Helmi 2024, 21:25

Re: Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jomb3 »

Oma Insignia A Sports Tourer 2.0 cdti 120kw alkanut hieman nykäisemään alasvaihtaessa tietyssä kohtaa. Oliskohan Oulun alueella osaavaa kaveria/liikettä, joka osaisi tuota lähtä selvittelemään, kun oma osaaminen ei siihen riitä? 🤔
Vastaa Viestiin