No niin, samaa ongelmaa tyttären Vectrassa.
Oli sitten 4-pyöräsuuntauksen "yrityksessä" eilen. Takapään camber säätöpultti tyypillisesti jumissa alatukivarren puslan sisällä. Vääntämällä lähtee menemään punneelle eli kiertymään, joten aukaisu jätettiin sikseen.
Kulmat edessä olivat ok, mutta juuri takana takapyörät harittavat aika reilusti. Camber on juuri ja juuri hiukan minimin alapuolella. Menisivät kyllä periaatteessa sellaisenaan, mutta auraus pitäisi saada kohdilleen. Tällä hetkellä aurauskin on säädetty jo aiemmilta säädöiltään valmiiksi tappiin, joten sekään ei nyt onnistu ennenkuin camberia saadaan säädettyä ensin lisää sillä tämä alkaa vähentämään haritusta (tai lisäämään aurausta).
Kaiken lisäksi samalla huomattiin oikean takajarrusatulan tihkuvan jarrunestettä
Selvisi syy miksi hiljattain piti vähän lisätä jarrunestettä
Saa nähdä mitä tämän auton kanssanyt tehdään. Alkaa pikkuhiljaa kun vasta kuukauden sisään olen vaihtanut ne takajouset katkenneiden tilalle ja lisäksi toinen etunapa laakerivian vuoksi. Tämä takajousien vaihto oli syy, että nyt kannattaa käyttää 4-pyöräsuuntauksessa, kun sitä meidän 5,5 vuoden aikana ei ole tehty ja milloin sitä ennen, mene ja tiedä. Tämä pulttien jumiutuminen oli periaatteessa odotettavissa.
Maptun myy 16,90/kpl euron hintaan säätöpulttisarjaa, niin auraukseen kuin camberiinkin. Ainakin tuo camber sarja menisi uusiksi. Samasta paikasta saa Powerflex sisempää uretaanipuslaa poikittaiseen alatukivarteen 85,39/kpl euron hintaan. Lisäksi Motonetista saa vaihtojarrusatulan 89,90 euron hintaan. Kokonaisen alatukivarren saa muuten Skandixilta 127,39/kpl hintaan (väitetäään että OE). Siinä jäisi silloin tukivarren puslan vaihto-operaatio pois. Joten helpottaisi työtä.
Nuo osat ovat Saab 9-3II:n, mutta samalla GM numerolla ovat Vectran kanssa.
Siinäpä pähkäiltävää, kun on ollut muutenkin mielessä auton vaihto. Ollut jo muutaman kerran aika lähellä.
Menisi minimissään osiin 16,90x2 + 85,39x2 + 89,90 eli yhteensä 294,48. Kaikki ilman lähetyskuluja.
Mikäli vaihtaakin koko tukivarren ja lisäksi vielä aurauksen koko säätösetin (Autodoc tuote 36112, 27,61/kpl euroa) niin hinta nousee jo 16,90x2 + 127,39x2 + 89,90 + 27,61x2 yhteensä 488,92
Huh huh.
vectra c taka camber pultti poikki.
Re: vectra c taka camber pultti poikki.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: vectra c taka camber pultti poikki.
Ei ainakaan 7zap opel näy erikseen saavan sisempää puslaa missä tuo camber säätö on.
Pari vaihtoehtoa.
1, mitata pusla ja katsoa löytyykö vastaavaa jostain muusta.
2 säätää aurausta lisää löysäämällä etutukivarren kehikonpultit ja kääntämällä etutukivarsia niistä niin paljon kuin mahdollista jos airauksiin saisi tällä hieman lisää säätövaraa.
3 porata vanha pultti penkkiporakoneessa pois ja uusi tilalle
Pari vaihtoehtoa.
1, mitata pusla ja katsoa löytyykö vastaavaa jostain muusta.
2 säätää aurausta lisää löysäämällä etutukivarren kehikonpultit ja kääntämällä etutukivarsia niistä niin paljon kuin mahdollista jos airauksiin saisi tällä hieman lisää säätövaraa.
3 porata vanha pultti penkkiporakoneessa pois ja uusi tilalle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: vectra c taka camber pultti poikki.
Tuossa: https://www.maptunparts.fi/alusta/ureta ... sempi.html
Eli osa numero 16 joka on juuri tuo alatukivarren sisempi pusla. Tuo tukivarsi on sama Saabissa ja Vectrassa joten osa siis käy myös Vectraan.
Toki koko tukivarrenkin voi ostaa: https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1041401/
Toisaalta asialla ei ole enää mitään merkitystä, auto meni vaihdossa ja uusi tilalla
Eli osa numero 16 joka on juuri tuo alatukivarren sisempi pusla. Tuo tukivarsi on sama Saabissa ja Vectrassa joten osa siis käy myös Vectraan.
Toki koko tukivarrenkin voi ostaa: https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... r/1041401/
Toisaalta asialla ei ole enää mitään merkitystä, auto meni vaihdossa ja uusi tilalla
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra c taka camber pultti poikki.
Vasta saman rempan tehneenä c vectraan listataan tänne ylös jos jollain tarvetta, itselle tuli osat Aeromotorsilta.
Alatukivarren sisempi pusla 18e/kpl
M12x100 säätöpultti 4e/kpl
säätöpulttia en löytänyt sarjana, mutta itsellä onneksi sain prikan ja mutterin käytettyä uudelleen vanhasta pultista. samaa epäkeskopulttia löytyy lyhyempänä M12x85 ja se on aurauksensäätötankoon.
Alatukivarren sisempi pusla 18e/kpl
M12x100 säätöpultti 4e/kpl
säätöpulttia en löytänyt sarjana, mutta itsellä onneksi sain prikan ja mutterin käytettyä uudelleen vanhasta pultista. samaa epäkeskopulttia löytyy lyhyempänä M12x85 ja se on aurauksensäätötankoon.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Käyttikset
Opel Vectra C GTS -05 (Z22YH)
BMW E91 320d -12 (N47)
BMW E91 330xd -09 (N57)
Käyttikset
Opel Vectra C GTS -05 (Z22YH)
BMW E91 320d -12 (N47)
BMW E91 330xd -09 (N57)