Z22SE kokemuksia?
Z22SE kokemuksia?
Onko millainen moottori ja hyvät ja huonot puolet?
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Re: Z22SE kokemuksia?
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Z22SE kokemuksia?
Hei
Z22se moottori on hyvin suunniteltu ja tehokas masina,,,paitsi jakopäänsä osalta.
näissä moottoreissa on aivan liikaa jakoketjun venymisen ( jakoketju hyppää rattaan yli)
sekä ketjun öljynpaineella toimivan kiristimen kanssa,jopa alle 100tkm ajetuissa moottoreissa on jakopään ( ketjun tai kiristimen ) poikiminen aiheuttanut ison ja kalliin moottorivaurion,,,jos männät ja venttiilit kohtaavat niin pelkkä sylinterikannen korjaaminen ei välttämättä riitä,myöskin männän päähän kohdistuva isku saattaa vaurioittaa mäntää/männänrengasuraa sekä pahimmillaan moottorin laakerointia!
Eli kansiremontoitu moottori ei välttämättä ole enää ok koska esim ylimpien männänrengasurien/männänrenkaiden liikkumavara on hieman litistynyt,,,tämä tapahtuma riippuu kierrosluvusta jolloin vaurio on tapahtunut.
Minulla olisi ilman muuta Vectra B z22se mutta tämän jakopään kestävyys
sai minut vaihtamaan Omegan Volvoon
Z22se moottori on hyvin suunniteltu ja tehokas masina,,,paitsi jakopäänsä osalta.
näissä moottoreissa on aivan liikaa jakoketjun venymisen ( jakoketju hyppää rattaan yli)
sekä ketjun öljynpaineella toimivan kiristimen kanssa,jopa alle 100tkm ajetuissa moottoreissa on jakopään ( ketjun tai kiristimen ) poikiminen aiheuttanut ison ja kalliin moottorivaurion,,,jos männät ja venttiilit kohtaavat niin pelkkä sylinterikannen korjaaminen ei välttämättä riitä,myöskin männän päähän kohdistuva isku saattaa vaurioittaa mäntää/männänrengasuraa sekä pahimmillaan moottorin laakerointia!
Eli kansiremontoitu moottori ei välttämättä ole enää ok koska esim ylimpien männänrengasurien/männänrenkaiden liikkumavara on hieman litistynyt,,,tämä tapahtuma riippuu kierrosluvusta jolloin vaurio on tapahtunut.
Minulla olisi ilman muuta Vectra B z22se mutta tämän jakopään kestävyys
sai minut vaihtamaan Omegan Volvoon
Re: Z22SE kokemuksia?
Joo tässä olis vaan tutulla myynnissä 330tkm ajettu auto. Eli noilla metreillä ei vielä ole hajonnut.
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Re: Z22SE kokemuksia?
Oletettavasti noilla ajokilometreillä jakoketjusarja on jo kertaalleen vaihdettu. 330 tkm on jo jonkinverran enemmän kuin tehtaan määrittelemä elinikä. Toki en väitä, että olis mahdotonta.
Turbon kiristimellä varustettu jakopää voi kestää hyvinkin tuon verran, mutta B-Vectrassa ja alkupään C-Vectroissa Z22SE - koneessa ei ole alunperin kyseistä kiristintä käytetty.
Useimmiten tuo jakopää varoittaa ennen ketjun pomppaamista tai katkeamista... rallattaa tyhjäkäynnillä tai kilisee. Kyllä sen kuulee.
Ei siis ehdoin tahdoin tarvitse moottoria rikkoa.
Joillakin on mennyt kansi halki tulpanreiän kohdalta.
Esikatti tuppaa tukkeentumaan (voi poistaa).
Saattaa kuluttaa öljyä. Joissakin vuosimalleissa on männänrenkaiden tangentiaalinen voima liian pieni... öljyä pääsee palotilaan. Venttiilinvarren tiivistekumit voi olla noilla kilometreillä jo kypsät.
Ulkoisia öljyvuotoja on tosi vähän , kun koko kone on alumiinia. B-Vectrassa ihan mukavan tehoinen ja vääntävä kone.
Turbon kiristimellä varustettu jakopää voi kestää hyvinkin tuon verran, mutta B-Vectrassa ja alkupään C-Vectroissa Z22SE - koneessa ei ole alunperin kyseistä kiristintä käytetty.
Useimmiten tuo jakopää varoittaa ennen ketjun pomppaamista tai katkeamista... rallattaa tyhjäkäynnillä tai kilisee. Kyllä sen kuulee.
Ei siis ehdoin tahdoin tarvitse moottoria rikkoa.
Joillakin on mennyt kansi halki tulpanreiän kohdalta.
Esikatti tuppaa tukkeentumaan (voi poistaa).
Saattaa kuluttaa öljyä. Joissakin vuosimalleissa on männänrenkaiden tangentiaalinen voima liian pieni... öljyä pääsee palotilaan. Venttiilinvarren tiivistekumit voi olla noilla kilometreillä jo kypsät.
Ulkoisia öljyvuotoja on tosi vähän , kun koko kone on alumiinia. B-Vectrassa ihan mukavan tehoinen ja vääntävä kone.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z22SE kokemuksia?
Ostin juuri 270tkm ajetun b-vectran kyseisellä kattilalla. 160tkm on laitettu koko jakopää uusiksi. Käynti on vielä siistiä. Tiedä sitten miten rallattaa pakkasilla. Huomasin että välillä kolmosella kiihdyttäessä veto hieman aaltoili kunnes kierrokset nousivat. Toisaalta muuten ja yleensä vetää hyvin ja kiertää siistin kuuloisesti. Liekö tasapainotusakselin ansiota.
Citroen C5 2.0 i 2006
Re: Z22SE kokemuksia?
Jos on jakopäässä turbon kiristin, niin kyllä se sitten kestää. Kunnon öljyä kannattaa käyttää ja vaihtoväli max. 15 tkm.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z22SE kokemuksia?
Niin. En oo kattonu vielä kattonu kiristintä kun en autoa heinäkuussa juuri näe. Tyttö ajellu satoja kilometrejä työajua ja öljyä piti lisätä. Ei tämä peli tartte öljynvaihtoja omistusaikanani joka on muutenkin meininki jäädä lyhyeksi. Eli ajattelin myydä toukokuussa ennen leiman umpeutumista halvalla pois. Hyvät renkaat ja alut. Öljystä että Motox fulsyn 5w40 on edullista 5L-kannuissa ja täyttää vaatimukset. Varmaan kiristäjän pitäisi kestää sitä ettei matka katkea tykkänään.
Sitten taas keväällä joku katsastettu pommi tilalle.
Sitten taas keväällä joku katsastettu pommi tilalle.
Citroen C5 2.0 i 2006
Re: Z22SE kokemuksia?
Kun auto on noin lyhyen aikaa käytössä, niin tuskin on väliä, kumpi kiristin siellä on. Kyllä sillä 60 - 80 tkm ajaa ongelmitta... näin arvelen. Öljyä saattaa tosiaan syödä... voi johtua venttiilinvarren kumeista tai männänrenkaista. Öljylaadulla on merkitystä kulutuksen suhteen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z22SE kokemuksia?
Olen ymmärtäny että yksi ongelma on heikko voima jolla männänrenkaat puristuu sylintereihin. Onko muuten kokemuksia että onko männänrenkaissa tapahtunut karstan takia jumittumista johon saattaisi joku motorflush -käsittely jotain auttaa, sen verran että se kannattaisi tehdä.
Citroen C5 2.0 i 2006
Re: Z22SE kokemuksia?
Nyt olikin öljy reilusti yli ylärajan kun seisonnan jälkeen katoin. Käytin ja tarkistin ja vieläkin oli täynnä. Autolla ajettu muutama satku täytöstä. Pitää seurailla aluksi tiuhaan ettei hörppää tyhjää. Luin että nämä koneet on hörppineet kolmekin litraa öljyä tonnille. Ehkei tilanne tässä vielä niin paha ole. Aika näyttää.
Citroen C5 2.0 i 2006
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Z22SE kokemuksia?
Tehdas taisi ilmoittaa juuri tuolle koneelle 0,8l/100km normaaliksi.opelteke kirjoitti:Nyt olikin öljy reilusti yli ylärajan kun seisonnan jälkeen katoin. Käytin ja tarkistin ja vieläkin oli täynnä. Autolla ajettu muutama satku täytöstä. Pitää seurailla aluksi tiuhaan ettei hörppää tyhjää. Luin että nämä koneet on hörppineet kolmekin litraa öljyä tonnille. Ehkei tilanne tässä vielä niin paha ole. Aika näyttää.
Ja kyllä laatuöljyt ja joku 1000km yhtenäinen rupeama auttoi yhdet astran renkaat irti. Toki se oli xel.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Z22SE kokemuksia?
Tehtaan ilmoittamat öljynkulutukset ei vastaa millään tavalla todellisuutta. Ne on kirjattu vihkoon siksi että takuutapauksista saadaan pestä kädet.
Jos moottori vie 0,5L/100km on siinä jotain pahasti vialla.
Jos moottori vie 0,5L/100km on siinä jotain pahasti vialla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Z22SE kokemuksia?
Tottahan tuo. Ja se 0,5litraa helposti karstoittaa koneen hajallekkin.Juho M-P kirjoitti:Tehtaan ilmoittamat öljynkulutukset ei vastaa millään tavalla todellisuutta. Ne on kirjattu vihkoon siksi että takuutapauksista saadaan pestä kädet.
Jos moottori vie 0,5L/100km on siinä jotain pahasti vialla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Z22SE kokemuksia?
Mulla oli eka autona -71 corolla joka lopulta vei öljyä 1L/40km reippaassa maantieajossa. Jäteöljyä lisäilin. Hajosi vasta kun velipoika varasti sen ja oli huvikseen painanu paikallaan kaasun pohjaan ja huudattanut kunnes kone hajosi.
Citroen C5 2.0 i 2006