Omega 3000 -90

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Pukkas tänneppäin Suomeakin jääratakelit.
Omega kaivettu kuusen alta ja aloitettiin ke iltana jäärataan valmistautuminen.Vakio etujarrut,keulaa ylöpäin 20mm ja piikkirenkaisiin ilmaa.

Tänään sitten käytiin päästelemässä,olihan saakelin hienoa, 8 vuotta taitaa olla viime kerrasta ku piikkipyörillä on käynyt ajelemassa.

Kuva
Kuva
Kuva
https://aijaa.com/yKDzQP
https://aijaa.com/X3BBac
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Kyl se vaan näyttää hauskalta peliltä jäälläkin. Joskus pitäisi itsekkin rakennella vastaavalla tekniikalla omppu.

Ensiksi kyllä pitäisi jostain löytää itse auto :D
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kilpuri01 kirjoitti: 08 Tammi 2022, 06:55 Kyl se vaan näyttää hauskalta peliltä jäälläkin. Joskus pitäisi itsekkin rakennella vastaavalla tekniikalla omppu.

Ensiksi kyllä pitäisi jostain löytää itse auto :D
On tuo saakelin hauska missä vaan alustalla,mihinkään totiseen ajamiseen tuosta ei olekkaan.

Ja parasta mitä takavetoOoppelille voi tehdä on vaihtaa tehtaantekniikka johonkin toiseen :D
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Hauskan näköistä touhua :peukku:

Missäs päin jäärata on?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ja parasta mitä takavetoOoppelille voi tehdä on vaihtaa tehtaantekniikka johonkin toiseen :D
Tehtaan tekniikkaa on ollut tämän korisissa monenlaista, ainakin kun mennään pallon toiselle puolelle. Aussit tunki tehtaalla Nissan RB30 ja omia V8-moottoreita. Saivat ne vielä kulkemaankin toisin kuin saksalaiset.

A-Omega on kyllä nostalginen laite. Ilo silmälle, että joillain vielä on näitä ja tämmöisessä aktiivikäytössä.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Stuke kirjoitti: 08 Tammi 2022, 09:25 Hauskan näköistä touhua :peukku:

Missäs päin jäärata on?
Lohjalla.
Käytiin tänäänkin,mutta 5vuotta vanha bilteman hukkis jämähti jumiin, kun pakopuoli hehkui lähes valkoisena :)
Pakopesän lämpöhuppukin syttyi jo palamaan.

Sen jälkeen 2bar ahtoraja tuli vastaan täydellä kaasulla,se vaan on ihan liikaa vakio motille bensalla.

Käytettiin dp irti , uusittiin lämpökääreet ja hukkis sekä lisättiin yksi lämpöpelti tulipellin kohdalle.
Vielä pitää hommata uusi huppu ahtimelle niin pääsee taas kurvailemaan.


motorsport kirjoitti: 08 Tammi 2022, 11:55
Ja parasta mitä takavetoOoppelille voi tehdä on vaihtaa tehtaantekniikka johonkin toiseen :D
Tehtaan tekniikkaa on ollut tämän korisissa monenlaista, ainakin kun mennään pallon toiselle puolelle. Aussit tunki tehtaalla Nissan RB30 ja omia V8-moottoreita. Saivat ne vielä kulkemaankin toisin kuin saksalaiset.

A-Omega on kyllä nostalginen laite. Ilo silmälle, että joillain vielä on näitä ja tämmöisessä aktiivikäytössä.
Nojoo,lähinnä näitä Saksalaisia malleja tarkoitin.
On tuommoinen RB30kin kyllä aika CIHhiläiseen verratava "teho"moottori

Aktiivikäyttö on aika kaukana tämän Omegan käytöstä,mutta sentään välillä tulee pärtsäiltyä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

Eikun auto traikulle ja reissu tänne Pohjois-karjalaan, löytyy hieno rata ja kunnon penkat.
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Deme79 kirjoitti: 09 Tammi 2022, 07:17 Eikun auto traikulle ja reissu tänne Pohjois-karjalaan, löytyy hieno rata ja kunnon penkat.
Kiitos kutsusta!

Jotain tuollaista onkin ollut jo monena talvena mielessä,tätä vehjettä vaan melko usein joutuu vähän remppaamaan :D

Ei ole kiva lähteä korjaamaan johonkin 400km päähän,huonolla tuurilla tulee melko kallis "turha reissu".
Jos olisi ylimääräistä aikaa ja rahaa niin tätäkin voisi huoltaa,eikä vaan korjata kun jokin hajoaa.

Tekniikanvaihdosta on nyt jo sen verta aikaa jotta alkaa kaikilla asennuksilla/muutoksilla tulla uusimistarvetta esim.kaikki letkut alkaa haurastua yms.

Ajo tällä autolla on lähinnä sitä mihinkä on tehtykkin,eli kaasu pohjassa.Semmoinen rasittaa vähän joka paikkaa eri lailla kuin katukäyttö.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tähän tehtii vihdoin etanolimuutos,870cc decat,Lensun bensakisko ja säädettävä b.paineen säädin.

Pe säädeltiin osakaasut lumimyräkässä ja tänään käytiin rullilla.

Bensa vs etanoli tuli n.40hv eroa samalla ahtopaineella ja samoilla rullilla.
https://aijaa.com/nJTAeQ

Toiveissa olis päästä vielä jääradalle tälle vuoteen.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

?! kirjoitti: 06 Helmi 2022, 15:30 Tähän tehtii vihdoin etanolimuutos,870cc decat,Lensun bensakisko ja säädettävä b.paineen säädin.

Pe säädeltiin osakaasut lumimyräkässä ja tänään käytiin rullilla.

Bensa vs etanoli tuli n.40hv eroa samalla ahtopaineella ja samoilla rullilla.
https://aijaa.com/nJTAeQ

Toiveissa olis päästä vielä jääradalle tälle vuoteen.
Teitkö yhtään vetoa ihan vaan bensan ennakkokartalla?

Olen utelias sen suhteen kuin paljon (jos yhtään) tulee eroa pelkästä etanolista ja kuin paljon sen mahdollistamasta ennakosta.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

Teuwo kirjoitti: 15 Helmi 2022, 14:48
?! kirjoitti: 06 Helmi 2022, 15:30 Tähän tehtii vihdoin etanolimuutos,870cc decat,Lensun bensakisko ja säädettävä b.paineen säädin.

Pe säädeltiin osakaasut lumimyräkässä ja tänään käytiin rullilla.

Bensa vs etanoli tuli n.40hv eroa samalla ahtopaineella ja samoilla rullilla.
https://aijaa.com/nJTAeQ

Toiveissa olis päästä vielä jääradalle tälle vuoteen.
Teitkö yhtään vetoa ihan vaan bensan ennakkokartalla?

Olen utelias sen suhteen kuin paljon (jos yhtään) tulee eroa pelkästä etanolista ja kuin paljon sen mahdollistamasta ennakosta.
Itse asiassa suurin ero taisi tulla polttoaineen vaihdosta,ennakkoa muistaakseni lisättiin 2-3 astetta ja viimeisellä asteella teho nousi enään 6hv joten otettiin yksi takaisinpäin.

Tuossa kokoonpanossa alkaa olla jo ahtimen tuotto tehokkaasti käytössä sekä (hiljainen) pakoputkikin ahdistamaan ja ehkä eniten voiman tuottoa pienehköllä paineella rajoittaa todella miedot nokat.
lift 7.69/7.95
duration (adv) 224°/228°
duration @1mm 189.1°/194.1°

Eli todennäköisesti jokin "hengittävämpi" kokoonpano olisi voinut antaa ennakon muutoksella merkittävämmän eron.

Mulla on tuo toinen toiyotanmoottori Omega johon tulee
Miedot virinokat(8.74 nostoa /264° )sekä vähän isompi ahdin.
Tarvii siinä tehdä vertailua 95E vs E85 sitten aikanaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Hyvin mielenkiintoista.

Lienee ollut seokset hyvin kohdillaan, kun olen elänyt uskossa että alkoholin palamisnopeus versus seos käyrä on lähinnä harjakatto, kun taas bensalla enempi laakea kaari. Jossa harjakaton kärki on aika liki bensaseoksen palamisnopeutta, ts tarpeellisessa ennakossa on vähän eroa.

Sivumennen, nyyssäsin vast'ikää "Teuwon Astran" kytkinpokan aikaisen sijaisauton - sittemmin talli- ja vara-autona toimivan - Koreahimmelin yhdet nokat Virtaselle hiottaviksi.
Kapineen suunnittelun suurin päämäärä lienee tehtaalta tullessaan pieni kulutus ja se että se ei sammahda helposti ruokakauppaan ajavilta mummoilta ja papoilta - eikä juuri muuta.
Löysänpulskan G4ED 1.6 dohc poraus x isku on 76,5 x 87mm - eli suhde on aikalailla luokkaa Puumalan Lossi.

Vakiokepit olivat - kiintoisasti - hyvin liki samat.

Imu: @1,0mm - 187 - 7,40mm lift.
Pako @1,0mm - 194 - 7,85mm lift.

Ajatus oli panna joku parisataa millistä milliin ja 8,5 nostoa - jos se sitten vaikka vetäisi vähän paremmin - kaatumatta naamalleen kauan ennen punarajaa. Tonnin pahvilaatikkoa on yllättävän hauska kenkiä, kun sitä ei tarvitse sääliä tippaakaan.

Toki olisi ollut soveliaampaa, jos samoilta kyliltä olisi saanut esimerkiksi puoli-ilmaisen 1.6 Tigran, Corsan tms. mutta sen hetkinen aikataulu ei oikein sallinut merkkiuskollisuutta.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

En tiä kiinnosteleeko ketään,mutta Omegalla käyty ajelemassa muutama kerta.

Vantaan radalla viime viikon torstaina oli vähän tilannetta konehuoneessakin
Kuva

Tuli parsittua perjantaina kondikseen ja
11.6 käytiin Miataclubin päivillä Ahvenistolla.
Siellä meni ilman hämminkiä koko päivä.
Kuva

On tuossa pikkuHolsetissakin vaan ihan mukava äänimailma😃,paranis vaan jos nostaisi ahtopainetta.
https://aijaa.com/BUXR1c
https://aijaa.com/uR5IfM
https://aijaa.com/6GRRhb
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
tuominiemi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 12:31
Paikkakunta: kaustinen

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja tuominiemi »

Kyllä kiinnostaa🤘 hyvin tuntuu vetävän😁
rekord coupe 2,5 -70
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega 3000 -90

Viesti Kirjoittaja ?! »

tuominiemi kirjoitti: 17 Kesä 2022, 00:12 Kyllä kiinnostaa🤘 hyvin tuntuu vetävän😁
Joo,kulkua on Suomen radoille ja näille ranteille ihan riittävästi😂.

Pitäisi saada vain aikaiseksi lähteä enempi ajelemaan isommille radoille,aika harvassa on vaan ratapäivät joilla perääkin saisi vähän liirata.

Auto ja kuski tykkäisi enempi jos ei koko ajan tarvisi "varoa" sutimista.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin