Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
jakoavain22
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2022, 13:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakoavain22 »

Ei oo vaihekeppiin koskettu, alkuviikosta oli aikaa mekaanikolla tutkia tilannetta jollon ollaan toki viisaampia.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

jakoavain22 kirjoitti: 19 Elo 2023, 13:02 Jaahas täällä taas. Heinäkuussa -22 ostettu litranen automaatti astra -18 mallia ja ajettu nyt 49t. Heti oston jälkeen moottorinvikavalo palaa, vaihdettiin solenoidi ja puhdistettiin öljyjärjestelmät. Kuukausi oston jälkeen "huolla valojärjestelmät", tästä selvittiin merkkihuollossa ohjelmistopäivityksellä, tässä kuitenkin maininta kuitissa että jos uusii niin umpiot vaihtoon. Tuolloin kouluttivat vaihteiston uudelleen koska vaihtoi todella kovilla kierroksilla vasta isompaa vaihdetta. Katsoivat myös peruuttaessa ilmennyttä ajoittaista nykimistä mutta eivät olleet saaneet esiin. Selvittiin auton kans suht kivuttomasti kesään, kunnes alkoi uskomaton sirkus.

Heinäkuun alussa normaaliin merkkihuoltoon, huollon yhteydessä oli pitänyt vaihtaa moniurahihna? Käsittääkseni ei ihan näin äkkiä yleensä kulu. Korjauskehotukset jarrupaloihin ja iskareiden suojien vaihtoon, ainakin jarrupalat ennen katsastusta. Jarrupalahuoltoa odotellessa parkkipaikalla peruuttaessa auto sekosi, D ja R kun laittoi päälle liikku auto kyllä mutta nyki ja rytkytti molempiin suuntiin, alkoi heittää vaihdetta pois päältä ja auto ilmoitti "huolla vaihteisto" tekstillä ongelmasta. Hinurilla merkkikorjaamolle jossa seisoi viikon päivät, eivät löytäneet muuta kuin vikakoodeja esim parittomat vaihteet luistattaa, vika ei seisotuksen jälkeen enää ilmennyt. Laittoivat auton takaisin minulle ajatuksella että ota koeajoon ja katotaan uusiiko. Jarrupalojenvaihdossa jarrusatula paskana ja sen uusiminen, kun tämä oli hoidettu alkoi auto ilmoittaa toisen puolen jarrusatulaa, jossa ei kuitenkaan päällisin puolin vikaa. Ajettiin auto merkkihuoltoon koska pojilla loppui korjaamolla taidot ja laitteet. Merkkihuollossa oli pari viikkoa tutkimuksissa, jossa ei kuitenkaan sitte löydetty mistä tämä johtui. Epäilivät että olisi korjaamonpoikien laitteista seonnut jarrujärjestelmä. Välillä epäilivät jarruille jotain parin tonnin remonttia, kunnes soittivat että auto ihan priima tuuhan noutamaan. Auto kotiin, aamulla katsastukseen ja kaikki ok.

Auto on tehnyt edelleen myös katsastuksen jälkeen ajoittaista nykimistä peruuttaessa riippumatta siitä onko välillä pysäytetty kokonaan ennen R siirtyymistä, alkaako heti kaasuttamaan enemmän peruuttaessa tai hiljaa ryömittäen. Nykii halutessaan. Eilen parkkihallissa kun siirsin R, ei se enää jäänyt päälle. Mittaristossa R ja N vilkkui vuorotellen kunnes jäi N, kokeilin mennä eteen niin ei mennyt enää D päälle, teki saman eli D ja N vilkkui vuorotellen kunnes jäi N päälle. Auto siis ei edes yrittänyt ottaa vaihteita eikä tullut esim edellisen hinauksen aikana ilmennyttä nykimiseytkymistä tai huolla vaihteisto tekstiä. Mutta hinaushan se piti hommata. Hinasivat merkkihuoltoon ja soitin perään että tällä kertaa en autoa ota takaisin "koeajoon" vaan parempi löytää nyt joku vika koska ei voi kahta kertaa hinata "priimakuntoista" autoa huoltamolle kuukauden sisään.

Onkos kellään tietoa tästä vaihteistoviasta mistä voisi johtua? Tällä hetkellä toiveissa olisi joku hintava ja aikaa vievä remontti koska ollaan vielä mahdollisuudessa että saisi kaupat ehkä peruttua liikkeen kanssa.

Sanotaanko näin että tähän taloon ei enää opelia tule jos tästä joskus eroon pääsee.
Merkkiliikkeellä pitäisi olla tiedossa tsb tiedote, siinä avataan vaihdelaatikko ja vaihdetaan siirtäjä jonka vuoksi R pompottaa.
Tuossa autossa ei ole perinteinen automaatti vaan manuaaliloota jota käyttää robotti. Vähän outoa että noilla kilometreillä kytkin olisi loppu ja luistaisi mutta ei täysin pois suljettua. Kytkimellä on asennon tunnistin mikä voi jumiutua kun kytkin kuluu. Se sitten tekeekin kaikkea kivaa oiretta kun kytkimen ohjaus sekoaa. Jos se jumii pohjaan niin kytkimen asentoa ei tunnisteta muutosta niin juuri kuvailemasi mukaan vilkuttaa eikä kytke vaihdetta kun lulee ettei kytkin liiku. Elikkäs loota irti ja korjaamaan siirtäjä niin samalla näkee kytkimen kunnon.

Iskarien pölysuojat on näistä usein rikki. Ei kannata välittää.

Takajarrupalat kannattaa uusia ja hiekkapuhaltaa ja rasvata olkaimien vastinpinnat liukupeltien alta niin ei jumiudu enää.

Moniurahihnan vaihtoväli on 6v/150tkm joten kuuluu asiaan vaihtaa muutenkin.

Jos öljysolenoidissa oli kyse nokka-akselin solenoideista niin niiden osatoimittaja vaihtuu. Varaosaohjelmassa lukee että vaihdettava parettain imu ja pako uuden toimittajan osiin.

Sanoisin että huoltoliikkeesi ei ole ollut asian tunteva.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jakoavain22
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2022, 13:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakoavain22 »

Jes jarrupalat, moniurahihnat jne mukisematta maksettu. Iskareiden pölysuojista sainkin korjaamolta ohjetta että "turha" vaihtaa. Moottorivikaa ei solenoidin vaihdon jälkeen onneksi ole tullut takaisin, toivotaan jatkossakin näin.

Onko tietoa mitä kustantaa yllämainitut vaihdelaatikon siirtäjän vaihtaminen? Äkkiseltään googlettamalla näyttäisi että muissakin saman ikäisissä suht vähillä kilometreillä olevilla astroilla ollut myös tuota kytkinongelmaa se ilmeisesti 900-1000 luokkaa?

Kiitos paljon selvityksistä!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

jakoavain22 kirjoitti: 19 Elo 2023, 21:32 Jes jarrupalat, moniurahihnat jne mukisematta maksettu. Iskareiden pölysuojista sainkin korjaamolta ohjetta että "turha" vaihtaa. Moottorivikaa ei solenoidin vaihdon jälkeen onneksi ole tullut takaisin, toivotaan jatkossakin näin.

Onko tietoa mitä kustantaa yllämainitut vaihdelaatikon siirtäjän vaihtaminen? Äkkiseltään googlettamalla näyttäisi että muissakin saman ikäisissä suht vähillä kilometreillä olevilla astroilla ollut myös tuota kytkinongelmaa se ilmeisesti 900-1000 luokkaa?

Kiitos paljon selvityksistä!
No vaihteiston irroitus ja asennus sekä kytkimen vaihto on päivän työ. Siihen kun lisää vaihteiston avaamisen ja siirtäjän vaihdon päälle mille en tuntimäärää tiedä niin puhutaan luokkaa 10-12h töitä eli merkkikorjaamon veloituksella ollaan jossain 1300euron työlaskussa ja osia päälle varmaan alkuperäisenä tonnin luokkaa sisältäen kytkimen, parit pultit ja tiivisteet sekä siirtäjän. Kytkimen anturi on integroitu painelaakeriin ja mangneettisena jumii herkästi

Sanoisin että järkevintä on pyytää kirjallinen kustannusarvio.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
matto81
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2023, 11:07

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja matto81 »

matto81 kirjoitti: 15 Elo 2023, 14:32 2016vm astran led matrix valot antaa välillä virhettä "Huolla ajovalon suuntausjärjestelmä". Yks päivä tuli virhe huolla kaarreajo järjestelmä mutta sitä virhettä ei ole sen jälkeen enään tullut. Virhe tulee näytölle ja katoaa heti. Yleensä virhe tulee risteyksessä kääntyessä kun valoautomatiikka on päällä. Led päivävaloilla eikä manuaalivaloilla ei tule virheitä. Varasin kyllä huollon varalta autoasi korjaamolle kun Seinäjoella ei opel huoltoa enään ole.

Auto on hetki sitten hankittu. Nyt kun aamuisin on jo pimeämpää niin automatiikka sytyttää valot niin virhe tullut eteen. Forumia lukiessa vähän hirvittää jos vika on umpioissa... Löyty myös juttua että jollain päivityksellä olisi joillakin korjaanut. Onko kohtalon tovereita?
Mulla huollossa päivitettiin softa BCM K9 ja K26. Pitää nyt seurata vieläkö virhettä tulee.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Jahas... Sunnuntaina rouvan Astra kertoi kuulemma, että "tehoa rajoitettu" ja sytytti häiriövalon mittaristoon.
Mitähän tästäkin seuraa... Onneksi on vielä FlexCare voimassa muutaman vuoden :arque:

Tuli lauantaina käväistyä työmatkan ohessa Russelsheimissä Lidlissä, Adam Opel Strassella :D
Suuttuivatkohan Opel jumalat tuosta, kun alla oli vuokrattu Buimuri :lol: :o :oops:
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
jakoavain22
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2022, 13:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakoavain22 »


Merkkiliikkeellä pitäisi olla tiedossa tsb tiedote, siinä avataan vaihdelaatikko ja vaihdetaan siirtäjä jonka vuoksi R pompottaa.
Tuossa autossa ei ole perinteinen automaatti vaan manuaaliloota jota käyttää robotti. Vähän outoa että noilla kilometreillä kytkin olisi loppu ja luistaisi mutta ei täysin pois suljettua. Kytkimellä on asennon tunnistin mikä voi jumiutua kun kytkin kuluu. Se sitten tekeekin kaikkea kivaa oiretta kun kytkimen ohjaus sekoaa. Jos se jumii pohjaan niin kytkimen asentoa ei tunnisteta muutosta niin juuri kuvailemasi mukaan vilkuttaa eikä kytke vaihdetta kun lulee ettei kytkin liiku. Elikkäs loota irti ja korjaamaan siirtäjä niin samalla näkee kytkimen kunnon.

Iskarien pölysuojat on näistä usein rikki. Ei kannata välittää.

Takajarrupalat kannattaa uusia ja hiekkapuhaltaa ja rasvata olkaimien vastinpinnat liukupeltien alta niin ei jumiudu enää.

Moniurahihnan vaihtoväli on 6v/150tkm joten kuuluu asiaan vaihtaa muutenkin.

Jos öljysolenoidissa oli kyse nokka-akselin solenoideista niin niiden osatoimittaja vaihtuu. Varaosaohjelmassa lukee että vaihdettava parettain imu ja pako uuden toimittajan osiin.

Sanoisin että huoltoliikkeesi ei ole ollut asian tunteva.
Onko kellään parempaa tietoa mihin päin kannattaisi Oulussa suunnata jos haluaisi nämä saada selville?

"Merkkikorjaamo" vastasi että "no haluatko kuulla minkälainen tiedote se on ollu. Että pakki pitää vaihtaa hitaasti N kautta että ei pomppaa. Eli ei mitään mainintaa osien vaihdosta." Vika ei siis ollut taas ollut päällä vaikka kaksi vikakoodia oli ollut havaittavissa, kytkinvikaa epäilivät. Mutta vähän mututuntumalla ehdottelevat nyt tuota kytkinremppaa kun eivät varmaksi edes tietä onko siellä ja kun oma osaaminen tuntui loppuvan niin syyhän on tietenkin kuskissa. Kyllä tuota on koitettu pitää ajaessa kuin kukkaa kämmenellä että ei oikein mennyt tuo nyt ihan läpi. Pilkkanaan taitavat pitää kun itsellä ei autoista niinkään isompaa tietoa ja nuori naispuolinen ihminen. :D
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ics »

Ei tainnut olla Länsiauton liike? Koitappa soitella vaikka lähinpään sellaiseen ja kysellä vähän eri mielipidettä.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Onko Astra Koota ikinä myyty Xenoneilla? Mun silmään noissa valokuvissa näyttäis olevan ihan perus halogenit.

https://www.nettiauto.com/opel/astra/13722295
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Askoik kirjoitti: 29 Elo 2023, 20:30 Onko Astra Koota ikinä myyty Xenoneilla? Mun silmään noissa valokuvissa näyttäis olevan ihan perus halogenit.

https://www.nettiauto.com/opel/astra/13722295
Halogen tai ledmatrix. Xenoneita en ole nähnyt.
Myyntiilmoituksiin kannattaa suhtautua hieman varauksella
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Zekkepuu
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Huhti 2022, 11:37

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Zekkepuu »

Onko porukka disabloinut EGR 1.6cdti koneella olevista k astroista?
pannacotta
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 13:58

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja pannacotta »

Hei, autona astra K 1,4 150 hv 2018. Ajettu 34000 km.
Tyhjäkäynti meni yhtäkkiä epätasaiseksi ja syttyi samalla moottorin häiriövalo. Kävin luetuttamassa korjaamolla vikakoodit ja oli P0171 liian laiha seos. Totesivat että vika ei poistu.. Vikavalo ei kuitenkaan pala juuri nyt,ja tuntuu käyvän normaalisti, mutta mikähän lie..? Eivät osanneet korjaamon pojat enempiä sanoa. Onkohan ollut vastaavaa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

pannacotta kirjoitti: 04 Syys 2023, 18:37 Hei, autona astra K 1,4 150 hv 2018. Ajettu 34000 km.
Tyhjäkäynti meni yhtäkkiä epätasaiseksi ja syttyi samalla moottorin häiriövalo. Kävin luetuttamassa korjaamolla vikakoodit ja oli P0171 liian laiha seos. Totesivat että vika ei poistu.. Vikavalo ei kuitenkaan pala juuri nyt,ja tuntuu käyvän normaalisti, mutta mikähän lie..? Eivät osanneet korjaamon pojat enempiä sanoa. Onkohan ollut vastaavaa?
Tuo vikakoodi tulee jos ecu joutuu korjata seosta liikaa.
Vaatii tietyn ajosyklin että vikakoodi tallentuu uudelleen.
Ammattitaitoinen korjaamo tarkistaisi seoskorjauksen arvon ja lähtisi etsimään savukoneella imuvuotoa tai tarkistelemaan1-lambdan käppyröitä arvon ollessa koholla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
valtsuvaltsu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 16 Loka 2021, 10:34

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja valtsuvaltsu »

Tänään peruuttaessa tuli näytölle virheilmoitus: "tarkastuta peruutuskamera". Suuntaviivat eivät myöskään näkyneet vaikkakin kameran kuva näkyi normaalisti. Ei ole aikaisemmin tämmöistä näknytkään. Sain toistettua virheen peruuttamalla uudestaan, mutta auton uudelleenkäynnistämisen jälkeen ei enää toistunut vaan kaikki toimii normaalisti. Onkohan kokemusta moisesta muilla? Ei äkkiseltään vaikuta vakavalta mutta eihän noita mielellään katselisi.
PeeCee
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2023, 07:46

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PeeCee »

Muutamana päivänä tullut nyt kun pysäköi auton, niin ”laita valitsin p-asentoon” vaikka olen jo laittanut. 2019 astra 1.4 ja automaatti siis, 71tkm ajettu. Onko vaihdelaatikossa joku tunnistin menossa rikki, että ei tunnista kepin olevan jo p-asennossa, onko jollain ollut samaa ongelmaa ja onko kallis korjata? Nyt vielä päässyt ohi kun keppiä vähän liikuttanut, niin on lopulta tunnistanut että on p-asennossa.
Vastaa Viestiin