Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Täydennän vielä sen verran, että mulla itseasiassa on tapana käyttää suunnanvaihdon yhteydessä usein myös N-asennossa hetken aikaa. Otan siis vauhtia D tai R asennossa sen mitä tarvii, rullaan N asennossa niin pitkälle kuin missä tartteis alkaa vekslaamaan, pysäytän jarrupolkimella ja sit vasta uusi suunta (D tai R). En tiedä mahtaako tuo N-asennon aktiivinen käyttö helpottaa vaihdeaskin työtä, kun pääsee suunnanvaihdon välissä "lepäämään hetken" vai aiheutuuko siitä vaan askille ylimääräistä työtä, kun pitää vaihtaa "tuplasti useammin" esim. D > N > R.

Samoin kun ajan autotalliin keula edellä, niin kun eturenkaat on kynnyksen yli, vaihdan jo D > N. Rullaan perille vapaalla, pysäytän jarrulla ja sit vaihdan N > P. Tämä lähinnä sen vuoksi, että S&S ei sammuta autoa N-asennossa (D-asennossa sammuttaisi turhaan ja käynnistäisi uudelleen kun siirrän D > P).

Vaihdeaskin kestävyyden suhteen ois kyl kiva tietää, onko N-asennon käyttö hyvä vai huono tapa?
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

Askoik kirjoitti: 04 Elo 2023, 20:05 Onko teillä tapana heittää vauhdissa R tai D pesään, vai miten olette onnistuneet laatikkonne rikkomaan? Momentinmuunnin-laatikko kun on yleisesti ottaen hyvässä maineessa pitkäikäisyytensä suhteen.
Tähdennän nyt että mun laatikko ei ole rikki, vaan se on joskus täristänyt jos lähtee peruuttamaan heti pakin kytkemisen jälkeen. Koskaan en kytke pakilta D:lle tai toisin päin liikkeessä vaan pysähdyksen kautta. Kun odottaa sen hengenvedon verran ennen liikkeelle lähtemistä ei pakissa ole mitään vikaa ja olen sen kanssa pidempiäkin matkoja peruutellut ilman tärinöitä.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
ZeusMass69
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Helmi 2020, 19:29

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ZeusMass69 »

kjans kirjoitti: 05 Elo 2023, 11:35
Askoik kirjoitti: 04 Elo 2023, 20:05 Onko teillä tapana heittää vauhdissa R tai D pesään, vai miten olette onnistuneet laatikkonne rikkomaan? Momentinmuunnin-laatikko kun on yleisesti ottaen hyvässä maineessa pitkäikäisyytensä suhteen.
Tähdennän nyt että mun laatikko ei ole rikki, vaan se on joskus täristänyt jos lähtee peruuttamaan heti pakin kytkemisen jälkeen. Koskaan en kytke pakilta D:lle tai toisin päin liikkeessä vaan pysähdyksen kautta. Kun odottaa sen hengenvedon verran ennen liikkeelle lähtemistä ei pakissa ole mitään vikaa ja olen sen kanssa pidempiäkin matkoja peruutellut ilman tärinöitä.
Totean myös nyt tässä yhteydessä että kertaakaan en ole vauhdista heittänyt pakkia päälle, enkä heitä jatkossakaan. Tärinä ilmeni paikalla ollessa, ja itse asiassa häipyi omia aikojaan eli nyt ei ongelmaa ole. Tapahtui ehkä 2-3 kertaa, sinänsä mysteeri mistä johtui.
Viimeksi muokannut Rookeri, 05 Elo 2023, 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaukset kuntoon!!!
Opel Astra Sports Tourer 1,4 AT -18
LassiKoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Marras 2021, 10:18

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja LassiKoo »

LassiKoo kirjoitti: 29 Heinä 2023, 21:47 :(
PolarSeaBlue kirjoitti: 27 Heinä 2023, 16:46
LassiKoo kirjoitti: 26 Heinä 2023, 17:31 Minkälainen homma on vaihtaa tuo peili? Pitääkö purkaa paljonkin ja onko jotain jippoja?
Mä vaihdoin tänään aamupäivällä pelkän pohjamuovilla varustetun peililasin...
Koko peilin vaihtaminen edellyttää mm. ovipahvin irrottamista.
Tarkoitin tuota peililasia. Pitääkö peilin suojakuoria purkaa jotenkin?
Vastaan tässä itselleni ja muille joiden tarvitsee vaihtaa peililasi. En saanut purkaantumaan itse lasin koteloa, joten vääntelin lasin vain irti. Vääntelyä piti tehdä useasta suunnasta ja käyttää jonkin verran voimaa. En löytänyt yuotubista hyvää videota, mutta muutamassa vastaavassa oli käytetty samaa tekniikkaa. Sanoisin, että lasia ei saa irti ilman että se halkeaa. Itsellä oli tosin jo valmiiksi haljennut. Ikävintä vaihdossa oli surkean lyhyet johdot sekä peilin lämmitykseen ja kaistavahtiin. Jos olisi ollut paremmin aikaa ja välineitä kannattaa tehdä ehkä kaikkiin johtoihin 5cm jatkot. Aikamoinen ähellys oli saada liittimet paikalleen. Käytännössä onnistui pitkillä ja ohuilla pihdeillä, joilla yritin saada liittimet paikalleen lasin ja kehyksen välistä. Liittimet on lisäksi verran heikkoa tavaraa, että niitä sai hieman puristaa kasaan, jotta tarttuivat uudelleen kiinni. Vanhasta peilistä piti lisäksi siirtää 2 metalliklipsua, joiden merkitys oli hieman hämärä. Itse lasin saa kiinni vain painamalla ja tässä on myös yksi heikko kohta. On vaikea sanoa milloin kaikki klipsut ovat kiinni. Nimittäin itse vielä lopuksi painelin peiliä kiinni niin kovasti kuin uskalsin voimaa käyttää ja yllättäen lasin kiinnikkeitä vielä napsahti kiinni.

Summa summarun. Jos nyt tekisin, niin jatkot johtoihin, jotta voi olla varma, että liittimet ovat paikallaan ja niiden paikalleen laittamiselle olisi tilaa. Samoin kaistavahdin liitin ei lukitu kuin kumisella "tutilla" sekin olisi saanut varmasti paikalleen jatkamalla johtoja.
matto81
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2023, 11:07

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja matto81 »

2016vm astran led matrix valot antaa välillä virhettä "Huolla ajovalon suuntausjärjestelmä". Yks päivä tuli virhe huolla kaarreajo järjestelmä mutta sitä virhettä ei ole sen jälkeen enään tullut. Virhe tulee näytölle ja katoaa heti. Yleensä virhe tulee risteyksessä kääntyessä kun valoautomatiikka on päällä. Led päivävaloilla eikä manuaalivaloilla ei tule virheitä. Varasin kyllä huollon varalta autoasi korjaamolle kun Seinäjoella ei opel huoltoa enään ole.

Auto on hetki sitten hankittu. Nyt kun aamuisin on jo pimeämpää niin automatiikka sytyttää valot niin virhe tullut eteen. Forumia lukiessa vähän hirvittää jos vika on umpioissa... Löyty myös juttua että jollain päivityksellä olisi joillakin korjaanut. Onko kohtalon tovereita?
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Juu mulla on alkanut MY 16.5 autossa esiintymään säännöllisesti Intellilux-valojen herjoja. Kaksi ilmoitusta esiintyy:
#1 "Palvelu: Ajovalon suuntausjärjestelmä ; Ohita"
#2 "Palvelu: Kaarreajovalojärjestelmä ; Ohita"
Alkuun noin vuosi sitten hyvin satunnaisesti, nyt säännöllisesti, mutta ei kuitenkaan ihan joka päivä. Myös "pakkovaloilla" eli manuaalisesti ajovalot päälle kytkettynä! Kun etsiskelin lähinnä englanninkielisilta sivuilta vastaavia tapauksia, alkoi herätä epäily, että kyseessä voisi olla BCM-moduulin (Body Control Module) bugisen softan päivitystarve?

Vastaavat enkunkieliset herjat ovat -> Service: Headlamp Levelling Malfunction ; Dismiss & Service: Advanced Front Lighting ; Dismiss

Eräällä saitilla kerrottiin, että olisi Technical Service Bulletin TSB / DACT number = DACT4094 koskien K9-modulin (BCM) päivitystä, mikäli asiakas johonkin tähän liittyvästä ongelmasta raportoi ja tuo päivitys pitäisi lisäksi olla ilmainen? Koskisi kuulemma juuri alkupään K Astroja esim. my16 ja my16.5. Tuo keskustelu löytynee hakukoneella käyttäen avainsanaa: DACT4094

Epäilemättä ko. moduuli ohjailee mm. korin asennosta juoruilevia sensoreita ym., joten itse aion luultavasti katsoa ensimmäiseksi "tämän kortin"
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

PolarSeaBlue kirjoitti: 16 Elo 2023, 13:57 Juu mulla on alkanut MY 16.5 autossa esiintymään säännöllisesti Intellilux-valojen herjoja. Kaksi ilmoitusta esiintyy:
#1 "Palvelu: Ajovalon suuntausjärjestelmä ; Ohita"
#2 "Palvelu: Kaarreajovalojärjestelmä ; Ohita"
Alkuun noin vuosi sitten hyvin satunnaisesti, nyt säännöllisesti, mutta ei kuitenkaan ihan joka päivä. Myös "pakkovaloilla" eli manuaalisesti ajovalot päälle kytkettynä! Kun etsiskelin lähinnä englanninkielisilta sivuilta vastaavia tapauksia, alkoi herätä epäily, että kyseessä voisi olla BCM-moduulin (Body Control Module) bugisen softan päivitystarve?

Vastaavat enkunkieliset herjat ovat -> Service: Headlamp Levelling Malfunction ; Dismiss & Service: Advanced Front Lighting ; Dismiss

Eräällä saitilla kerrottiin, että olisi Technical Service Bulletin TSB / DACT number = DACT4094 koskien K9-modulin (BCM) päivitystä, mikäli asiakas johonkin tähän liittyvästä ongelmasta raportoi ja tuo päivitys pitäisi lisäksi olla ilmainen? Koskisi kuulemma juuri alkupään K Astroja esim. my16 ja my16.5. Tuo keskustelu löytynee hakukoneella käyttäen avainsanaa: DACT4094

Epäilemättä ko. moduuli ohjailee mm. korin asennosta juoruilevia sensoreita ym., joten itse aion luultavasti katsoa ensimmäiseksi "tämän kortin"
Led matrix valoissa tyypillinen ongelma mihin olemassa kaksi tsb:tä

1—> päivitetään muistaakseni ajovalojen ohjainlaite
2—> mikäli ei auta niin uusitaan vikakoodin mukainen
Ajovalo.

Huomattavaa on se että umpiot vaihtaneet osanumeroa useaan kertaan ja nykyään tulee erillainen umpio johon tarvii mhös ohjainlaitteen. Jos itse joutuu maksamaan niin voi olla jopa 3000euron paukku. Aikoinaan oli spesial coveredge joihinkin alkupään malleihin 5-vuoteen asti mikä mennyt jo umpeen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Hyviä lisätietoja...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Omallani (vm. 2016) olen rullannut kohta 240 tkm, lähes aina pakotetut lähivalot päällä. Muutaman kerran vuodessa on herjannut kaarrevalojärjestelmästä, mutta eipä ole menoa haitannut. Talvella varmaan enemmän kuin kesällä, että voisko olla joku tilapäinen kosteus vaan syynä. Pajalle veisin vasta jos joku valo jäisi pimeäksi tai oikeasti sekoilisi jotenkin oudosti.

PS. Mitään pakotettuja LED-päivävalojahan tässä ei ole. On ainoastaan automaattiasento, parkit ja lähivalot. Ja ne parkit on siis himmeämmät kuin päivävalot, joten niillä ei pidä ajella!
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Ensin itsekin epäilin tilapäisiä kosteusongelmia, mutta nyt tänä kesänä esim. kesäkuussa oli kuukauden yhtäjaksoinen kuivuus ja silti antoi usein näitä herjoja? Mahtaako nämä ilmoitukset mennä vikamuistiin, joka katsastajaa kiinnostaa?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Opelinno
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 128
Liittynyt: 25 Syys 2018, 18:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Opelinno »

Minulla tuli myös nuo samat herjat pari kertaa. Vaihtoivat huollossa umpion ohjainlaitteen. (450€ + työ). Onneksi oli FlexiCare jatkotakuu voimassa.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
t-ph
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 80
Liittynyt: 17 Joulu 2007, 08:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja t-ph »

Löytyykö täältä ketään, joka olisi asentanut k-astraan opetuspolkimen keskikonsolin muovien sisäpuolelta, ei siis ulkopuolelta joka se normaali ja yleinen tapa tehdä asia? Jos, niin vinkkejä kaivataan.
jakoavain22
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2022, 13:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakoavain22 »

Jaahas täällä taas. Heinäkuussa -22 ostettu litranen automaatti astra -18 mallia ja ajettu nyt 49t. Heti oston jälkeen moottorinvikavalo palaa, vaihdettiin solenoidi ja puhdistettiin öljyjärjestelmät. Kuukausi oston jälkeen "huolla valojärjestelmät", tästä selvittiin merkkihuollossa ohjelmistopäivityksellä, tässä kuitenkin maininta kuitissa että jos uusii niin umpiot vaihtoon. Tuolloin kouluttivat vaihteiston uudelleen koska vaihtoi todella kovilla kierroksilla vasta isompaa vaihdetta. Katsoivat myös peruuttaessa ilmennyttä ajoittaista nykimistä mutta eivät olleet saaneet esiin. Selvittiin auton kans suht kivuttomasti kesään, kunnes alkoi uskomaton sirkus.

Heinäkuun alussa normaaliin merkkihuoltoon, huollon yhteydessä oli pitänyt vaihtaa moniurahihna? Käsittääkseni ei ihan näin äkkiä yleensä kulu. Korjauskehotukset jarrupaloihin ja iskareiden suojien vaihtoon, ainakin jarrupalat ennen katsastusta. Jarrupalahuoltoa odotellessa parkkipaikalla peruuttaessa auto sekosi, D ja R kun laittoi päälle liikku auto kyllä mutta nyki ja rytkytti molempiin suuntiin, alkoi heittää vaihdetta pois päältä ja auto ilmoitti "huolla vaihteisto" tekstillä ongelmasta. Hinurilla merkkikorjaamolle jossa seisoi viikon päivät, eivät löytäneet muuta kuin vikakoodeja esim parittomat vaihteet luistattaa, vika ei seisotuksen jälkeen enää ilmennyt. Laittoivat auton takaisin minulle ajatuksella että ota koeajoon ja katotaan uusiiko. Jarrupalojenvaihdossa jarrusatula paskana ja sen uusiminen, kun tämä oli hoidettu alkoi auto ilmoittaa toisen puolen jarrusatulaa, jossa ei kuitenkaan päällisin puolin vikaa. Ajettiin auto merkkihuoltoon koska pojilla loppui korjaamolla taidot ja laitteet. Merkkihuollossa oli pari viikkoa tutkimuksissa, jossa ei kuitenkaan sitte löydetty mistä tämä johtui. Epäilivät että olisi korjaamonpoikien laitteista seonnut jarrujärjestelmä. Välillä epäilivät jarruille jotain parin tonnin remonttia, kunnes soittivat että auto ihan priima tuuhan noutamaan. Auto kotiin, aamulla katsastukseen ja kaikki ok.

Auto on tehnyt edelleen myös katsastuksen jälkeen ajoittaista nykimistä peruuttaessa riippumatta siitä onko välillä pysäytetty kokonaan ennen R siirtyymistä, alkaako heti kaasuttamaan enemmän peruuttaessa tai hiljaa ryömittäen. Nykii halutessaan. Eilen parkkihallissa kun siirsin R, ei se enää jäänyt päälle. Mittaristossa R ja N vilkkui vuorotellen kunnes jäi N, kokeilin mennä eteen niin ei mennyt enää D päälle, teki saman eli D ja N vilkkui vuorotellen kunnes jäi N päälle. Auto siis ei edes yrittänyt ottaa vaihteita eikä tullut esim edellisen hinauksen aikana ilmennyttä nykimiseytkymistä tai huolla vaihteisto tekstiä. Mutta hinaushan se piti hommata. Hinasivat merkkihuoltoon ja soitin perään että tällä kertaa en autoa ota takaisin "koeajoon" vaan parempi löytää nyt joku vika koska ei voi kahta kertaa hinata "priimakuntoista" autoa huoltamolle kuukauden sisään.

Onkos kellään tietoa tästä vaihteistoviasta mistä voisi johtua? Tällä hetkellä toiveissa olisi joku hintava ja aikaa vievä remontti koska ollaan vielä mahdollisuudessa että saisi kaupat ehkä peruttua liikkeen kanssa.

Sanotaanko näin että tähän taloon ei enää opelia tule jos tästä joskus eroon pääsee.
jakoavain22
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2022, 13:31

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakoavain22 »

Myös lisämainintana että täällä aikaisemmin mainittu näytön pimeneminenkin ilmennyt kaksi kertaa mutta saanut aina pois kun sammuttanut auton kokonaan ja käynnistänyt uudelleen. Ihan on koko lottorivi kerätty. :D

Vielä tuosta vaihteistoviasta että eilen tosissaan auto meni aivan mykäksi, moottori huusi kaasuttaessa vaan tyhjää vapaalla.

Auto ollut kesän aikana korjaamolla yli 30 päivää ja sijaisautoakaan ei ole saanut kuin itse opelin takuuseen hommaamalla 5 päiväksi. Mukava kesä takana.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Onkos vaihteenvalitsin/vaihdekeppi uusittu?

Minullakin oli joskus (172tkm kohdalla) vm. 2016 automaatissa tämmöistä vaivaa:
1. Pysäköin ja laitoin P-asentoon.
2. Sammutin moottorin ja avasin oven.
3. Virrat ei sammunutkaan kokonaan, vaikka moottori sammui. Mittaristo huutaa "Laitahan nyt ääliö se keppi sinne P-asentoon" tjsp
4. Vähän tönäsin tai vatkasin keppiä, niin mittaristo pimeni ja virrat sammui oikeasti.

Kovin montaa viikkoa en jaksanut seurailla, että paheneeko yskä ja jääkö sitten joku kaunis ilta virrat päälle koko yöksi. Vein huoltoon, vaihtoivat vissiin koko vaihdekepin, niin sen jälkeen on auto uskonut kiltisti niitä toivomuskepillä esitettyjä toiveita.
Vastaa Viestiin