Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Osaamista tai takuutöiden hinnottelua epäilen. Eka merkkiliike tutki ja sano, ettei ollu mitää vikaa. Toises sitte haukuin autoa tosta ominaisuudesta ja kerrottiin heti, et vika se on ja oltiin jo varaamas aikaa korjaukselle. Asiahan on vanha ja oon jo siirtyny taas tein itse ja säästin -autoiluun, kunhan jaoin kokemuksen, että nykimistä ei kannata sietää ominaisuutena, vaikka lähin merkkiliike väittäiski auton olevan kunnos :ruoska:
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

:o Rouvan Astra kiukutteli perjantaina.
On kuulemma muutaman kerran aiemminkin tehnyt saman, että jättää starttaamatta uudestaan kun moottori on sammunut start & stop funktion toimesta.
Lisäksi kytkin kiukutteli. Ei kuulemma meinannut saada vaihteita vaihdettua ilman kiukkuisempaa kytkimen polkemista.
Pääsi kuitenkin perille sukuloimaan, missä olin jo odottamassa. Kokeillessani kytkin tosiaan tuntui "oudolta" ja sen joutui runttaamaan aivan viimeistä milliä myöden pohjaan, jotta vaihde vaihtui nätisti.

Kuitenkin pumppailun jne. jälkeen se toimi jotenkin. Mutta kuitenkin auto lähti Opel Assistancen avittamana lavetilla lähimpään huoltoon.
Eilen olivat tutkineet ja koeajaneet. Mutta ei kuulemma löydy mitään selkeää vikaa tai vikakoodia :o

Samaa oiretta on rouvan mukaan ollut aiemminkin. Mutta ilmeisesti käytännössä ainoastaan hyvin kuumilla keleillä.
Perjantaina oli ~30 lämmintä, joten eiliseen nähden eroa on n. 10c... Aika mystistä. :roll:
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
handle
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 16:41

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja handle »

Ahnuld kirjoitti: 27 Heinä 2022, 08:54 :o Rouvan Astra kiukutteli perjantaina.
On kuulemma muutaman kerran aiemminkin tehnyt saman, että jättää starttaamatta uudestaan kun moottori on sammunut start & stop funktion toimesta.
Lisäksi kytkin kiukutteli. Ei kuulemma meinannut saada vaihteita vaihdettua ilman kiukkuisempaa kytkimen polkemista.
Pääsi kuitenkin perille sukuloimaan, missä olin jo odottamassa. Kokeillessani kytkin tosiaan tuntui "oudolta" ja sen joutui runttaamaan aivan viimeistä milliä myöden pohjaan, jotta vaihde vaihtui nätisti.

Kuitenkin pumppailun jne. jälkeen se toimi jotenkin. Mutta kuitenkin auto lähti Opel Assistancen avittamana lavetilla lähimpään huoltoon.
Eilen olivat tutkineet ja koeajaneet. Mutta ei kuulemma löydy mitään selkeää vikaa tai vikakoodia :o

Samaa oiretta on rouvan mukaan ollut aiemminkin. Mutta ilmeisesti käytännössä ainoastaan hyvin kuumilla keleillä.
Perjantaina oli ~30 lämmintä, joten eiliseen nähden eroa on n. 10c... Aika mystistä. :roll:
Meillä oli samanlaista oiretta alkukeväästä 105tkm ajetussa -16 Astra 1.4T automaatissa (ja juurikin vaimon raportoimana). Eli start/stopin jälkeen auto jäi valoihin vaimon sanoin "kihnuttamaan", ja piti rämpätä starttia useamman kerran että lähti käyntiin. Mitään vikavaloa tästä ei syttynyt tai jäänyt auton vikamuistiin.

Olin itse hetken aikaa asiasta kuutamolla, mutta vian toistuttua vaimon mukaan ehkä 3-4 kertaa, motivoiduin pitemmälle koeajolle ja sammuttelin/käynnistelin autoa reippaasti. Lopulta sain vian esiin: Yhdellä startilla auto jätti käynnistymättä ja moottoritilasta kuului kirskuva, hieman rälläkkämäinen ääni n. 10 sekunnin ajan. Vaikutti siltä, että startin vapaapyörä kytkeytyi virheellisesti vauhtipyörän hammaskehälle ja jäi pyörimään itsekseen jotain muuta metallia vasten.

Sain vian toistumaan ja reklamoin auton 2022 tammikuussa myyneeseen liikkeeseen, että startissa on jotain vikaa. Päädyttiin vaihtamaan startti tehdaskorjattuun samanlaiseen Länsiautossa (750€ kokonaisuudessaan). Vika ei kuitenkaan poistunut 100%:sti, mutta parani: Tämän jälkeen auto on muutaman kuukauden tehnyt tuon saman starttaamisongelman 2 kertaa. Länsiauton mukaan tällaista vikaa ei ole kohdattu aiemmin ja tuossa irroitetussa startissa ei ollut mitään ulkoisella tarkastelulla havaittavia vaurioita.

En keksi muuta selitystä, kuin että kytkimen hammaskehällä on jokin vaurioitunut hammas johon osuessaan startti ei kytkeydy, vaan jää edelleen itsekseen pyörimään virheasentoon. Nykyisellään tuo kuitenkin tapahtuu niin harvoin, ettei oikeastaan haittaa auton käyttöä.
Opel Astra Sports Tourer 1,4T -16
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Minä olen ajanut -16 Astra 1.4T automaatillani nyt yli 200 tkm ja päivittäin myös Hki keskustassa. Aina on ollut Start&Stop käytössä liikennevaloissa, eikä ole ikinä oireillut millään tavalla. Monituisia kertoja on ollut sellainenkin tilanne, että moottori ei ehdi edes kunnolla pysähtyä, kun jarrupolkimen ylös nostaminen jo käskyttää sen takaisin käyntiin. Aina on käynnistynyt yhtä nopeasti ja ilman mitään ylimääräisiä ääniä.

Ahtaalle parkkialueelle saapuessani disabloin S&Sn, kun hitaasti ruutuun ryömiessä se joskus pysäyttää menon jo puoliväliin ruutua.

PS. Mainittakoon vielä, että minulla on myös Kessy. En siis talviaamuinakaan avaimesta vääntämällä pysty vaikuttamaan starttauksen kestoon, vaan tökkään vaan pyöreää start-painiketta lyhyesti ja koneäly sit veivailee starttia sen aikaa kun parhaaksi näkee. Tällä systeemillä ei tule sitäkään vahinkoa, että pääsis avainta kääntämään kun kone jo onkin käynnissä.
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai avaimella ole tuplastarttia saanu enää 80-luvun jälkeen? Tai no sammuttamalla vauhdista ja laittamalla vaan virrat päälle joo, mutta ainaki mun autois on kaikis ollu sellanen, et virrat pitää käyttää pois jotta avaimen saa starttakselle käännettyä... Plus en tiä onnistuisko tolla vauhdista sammuttamallakaan, kun eihän johto oo menny virtalukolta startin solenoidille enää aikoihin, vaan virtalukolla annetaan käsky yksikölle x joka väylää y pitkin kuljettaa sen bitin sitte boksille z joka taas jatkaa lenkkiään kunnes joku antaa käskyn antaa startille virran. Kai nois joku suojaus luulis olevan...
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Nible »

JP_Vette kirjoitti: 28 Heinä 2022, 10:44 Eikai avaimella ole tuplastarttia saanu enää 80-luvun jälkeen? Tai no sammuttamalla vauhdista ja laittamalla vaan virrat päälle joo, mutta ainaki mun autois on kaikis ollu sellanen, et virrat pitää käyttää pois jotta avaimen saa starttakselle käännettyä... Plus en tiä onnistuisko tolla vauhdista sammuttamallakaan, kun eihän johto oo menny virtalukolta startin solenoidille enää aikoihin, vaan virtalukolla annetaan käsky yksikölle x joka väylää y pitkin kuljettaa sen bitin sitte boksille z joka taas jatkaa lenkkiään kunnes joku antaa käskyn antaa startille virran. Kai nois joku suojaus luulis olevan...
J Astrat oli jo ainakin sellaisia, että ei sitä avainta tarvinnut siellä Start asennossa pitää, vaan käynnistykseen riitti avaimen käyttäminen Start asennossa.
Huomasin vahingossa Cruzessa aikanaan tuon ja sen jälkeen olikin hankalaa saada muita autoja käytiin, kun oli tottunut tuohon. Saman ikäinen Focus vaati vähän pidempää avaimen pitämistä siellä startti asennossa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Nible kirjoitti: 28 Heinä 2022, 11:53
JP_Vette kirjoitti: 28 Heinä 2022, 10:44 Eikai avaimella ole tuplastarttia saanu enää 80-luvun jälkeen? Tai no sammuttamalla vauhdista ja laittamalla vaan virrat päälle joo, mutta ainaki mun autois on kaikis ollu sellanen, et virrat pitää käyttää pois jotta avaimen saa starttakselle käännettyä... Plus en tiä onnistuisko tolla vauhdista sammuttamallakaan, kun eihän johto oo menny virtalukolta startin solenoidille enää aikoihin, vaan virtalukolla annetaan käsky yksikölle x joka väylää y pitkin kuljettaa sen bitin sitte boksille z joka taas jatkaa lenkkiään kunnes joku antaa käskyn antaa startille virran. Kai nois joku suojaus luulis olevan...
J Astrat oli jo ainakin sellaisia, että ei sitä avainta tarvinnut siellä Start asennossa pitää, vaan käynnistykseen riitti avaimen käyttäminen Start asennossa.
Huomasin vahingossa Cruzessa aikanaan tuon ja sen jälkeen olikin hankalaa saada muita autoja käytiin, kun oli tottunut tuohon. Saman ikäinen Focus vaati vähän pidempää avaimen pitämistä siellä startti asennossa.
Jenkki-GM:n tuotteet on tehneet tuota jo ainakin 2000-luvun puolivälissä.
Voin sanoa, että ominaisuudesta on todellista hyötyä, sillä minulle on Astran kanssa muodostunut rutiini laittaa turvavyö kiinni sinä aikana kun auto käynnistää itsensä.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

JKAVS kirjoitti: 28 Heinä 2022, 16:46 Jenkki-GM:n tuotteet on tehneet tuota jo ainakin 2000-luvun puolivälissä.
Voin sanoa, että ominaisuudesta on todellista hyötyä, sillä minulle on Astran kanssa muodostunut rutiini laittaa turvavyö kiinni sinä aikana kun auto käynnistää itsensä.
Ja todella mukava tuo oli etenkin silloin kun muksu oli pienempi eikä päässyt itse autoon niin hantterin puolelta kätevästi auto käyntiin (automaatti ei vaadi jarrun painamista tms jotta lähtee käyntiin) ja siitä laittamaan naperoa vöihin. Sai auto pöhistä hetken ja puhallella flektejä ennen kuin itse meni sisään. Kyllähän tuo vaimon Kian ”pidä avain käännettynä kunnes käynnistynyt” tekniikka tuntuu vähän paluulta ysärille kun on tottunut ettei tarvitse kuin pyöräyttää avainta startin puolella ja auto hoitaa loput.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ddude »

Sorry tätä on kysytty varmaan paljon mutta ketju on pitkä ku nälkävuosi niin...
Auto vaihtumassa A Insigniasta ja K astra voisi olla yksi vaihtoehto.
Moottori lienee diesel kun kilsoja tulee 30-35tkm ei paljon eroa mutta kuitenkin. Onko toi 1.6 cdti ihan ok? Ilmeisesti kaikki dieselit on samaa 1.6 ja 136 hv mallia.
Vaihteisto automaatti, kenen laatikkoa käytetään ja onko ollut vikoja?

Muuta mitä pitäisi huomioida ostaessa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ddude kirjoitti: 03 Elo 2022, 17:56 Sorry tätä on kysytty varmaan paljon mutta ketju on pitkä ku nälkävuosi niin...
Auto vaihtumassa A Insigniasta ja K astra voisi olla yksi vaihtoehto.
Moottori lienee diesel kun kilsoja tulee 30-35tkm ei paljon eroa mutta kuitenkin. Onko toi 1.6 cdti ihan ok? Ilmeisesti kaikki dieselit on samaa 1.6 ja 136 hv mallia.
Vaihteisto automaatti, kenen laatikkoa käytetään ja onko ollut vikoja?

Muuta mitä pitäisi huomioida ostaessa?
1,6cdti ääntää ketju startissa 1-2sekuntia seisonnan jälkeen. Tämä "normaalia" kiristimen alle saa tiivisteen mutta sen asennus on iso työ.

Automaatti on perinteinen automaatti. Mukava, kuluttaa vähän enemmän mitä kilpailijoiden kaksoskytkin robotit. Kuitenkin kestää isältä pojalle kun huuhtelemalla vaihdattaa vaihteistoöljyt vaikka 90tkm välein. Suodatin ei ole vaihdettavissa. Ja vaihteiston huolto ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Testaa intellink näyttö. Alkupään malleissa oli kosketusnäyttövikoja mitä tarkistettiin aktiona.

Led matrix valoissa ollut ongelmia ja umpio ja ohjainlaite vaihtanut osanumeroa pariin kertaan.
Aikoinaan asiakastyytyväisyys aktiona päivitettiin softaa ja vian uusiessa vaihdettiin umpioita.
Suurella todennäköisyydellä käytetty auto on jo korjattu. Korjauksesta tietää vain merkkiliike joka pääsee globalwarranty järjestelmään.

takajarrut tapaa laahaamaan kun olkaimet ruostuu liukupeltien alta ja palat jää jumiin.

Helmamassa on ohutta ja jos yli 100tkm ajettua haet niin erittäin todennäköisesti sinkki paistaa helmojen etunurkasta jos ei ole lisävarusteena laitettu roiskeläppiä (noin 60e merkkiliikkeessä pari)

Sähköisen takaluukun pumppuja mennyt.
Harmillisen kallis sähköpumppu.

Suosittelen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ddude »

Kiitos!
Kenen toi laatikko on? Ei kai se sentään enää ole se Af-40-6 ?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ddude kirjoitti: 03 Elo 2022, 23:01 Kiitos!
Kenen toi laatikko on? Ei kai se sentään enää ole se Af-40-6 ?
En ole varma asiasta. Joko aisin tai sitten GM.
Eikä sillä niin väliä ole kun ne on kestäviksi todettu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

ddude kirjoitti: 03 Elo 2022, 17:56 Sorry tätä on kysytty varmaan paljon mutta ketju on pitkä ku nälkävuosi niin...
Auto vaihtumassa A Insigniasta ja K astra voisi olla yksi vaihtoehto.
Moottori lienee diesel kun kilsoja tulee 30-35tkm ei paljon eroa mutta kuitenkin. Onko toi 1.6 cdti ihan ok? Ilmeisesti kaikki dieselit on samaa 1.6 ja 136 hv mallia.
Vaihteisto automaatti, kenen laatikkoa käytetään ja onko ollut vikoja?

Muuta mitä pitäisi huomioida ostaessa?
Tuosta dieselistä on olemassa kahta eri mallia, eli tuo 136 hv ja sitten tehokkaampi biturbo, josta irtoaa tehoja 160 hv.
Avatar
vectratemmi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Touko 2005, 00:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja vectratemmi »

Omistin 1.6cdti k astra sport tourerin vm. 2016 kilometrit 90000-144000km välillä. Yhtään huolto väliä ei päässyt ilman murheita. Ns. Kuluvia osia meni koiranluut ja watt linkin keskimmäinen tuki kumi(oli kallis.) Apukuskin peili lasi irtosi meni uusiksi koko lasi koska liimaamalla ei voinut korjata sotki katvevaroittimen. Tutkien johdotuksia oli korjattava oli takaa piuha poikki. Sekalaista harmia löytyi 3-4 kertaa jäi käynnistymättä. Yhdellä kerralla ehdittiin hälyttää hinuri kun yhtäkkiä starttasikin. Kaksi kertaa ajotietokone vaivautui esittämään syyn "ohjauslukko päällä" se peräkontin sähkömoottori hajosi ja hajoitti samalla lukon oli aivan törkeän kallis remontti sähköluukkua tuskaisen vaikea käyttää manuaalisesti jäi esimerkiksi takakontin valo palamaan ja hälytteli ajaessa jatkuvasti. Ylimääräiset piippaukset ja tuuttaukset arkipäivää varsinkin vaimo koki kiusallisiksi. Jakoketjuhan piti varsinkin käynnistäessä raakaa ääntä ja alkoi myös jäädä ääni päälle ajaessa. Oli hivenen liikaa kaikkea minulle:p Niitä takajarruja piti herkistellä kunnes sovittiin huollossa että putsaavat ne joka huollon yhteydessä. Sitähän nyt käy muissakin autoissa tietty. Ylivoimaisesti paras vielä muistui mieleen takalasin pyyhkijän varsi katkesi. Sekin maksoi 115 euroa jos en väärin muista.
Avatar
vectratemmi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Touko 2005, 00:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja vectratemmi »

Niin auton vaihdon aikaan alkoi taas hälyttämään myös tutka viasta silloin tällöin ja bonuksena taas kolisi koiranluu:( niin ja intellink näyttö pimeni toisinaan. Onhan tässä kuultu että olisi kestävän ja huolettoman auton maineessa, mutta itse vannoin että kerron omasta yksilöstä jos joku kysyy rehellisen mielipiteeni. Itse en hyväksy tuon verran ajetussa autossa tollaista showta. Kai sekin on hyväksyttävä että mitä enemmän herkkuja on myös murheitakin. Takaluukku kannattaa noista tarkistaa ainakin omassa alkoi olla kukkaa rekisteri kilven yläpuolella.
Vastaa Viestiin