Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

1,2sorsa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 18:55 Nyt kuulosti kyllä kallilta
Ei niitä hirveesti ollut tarjolla alkuperäisinä... Yhdellä toisella saksalaisella firmalla n. 120€, mutta naapurimaita lukuunotamatta kovat rahtimaksut. Useat firmat esim. ebay:ssä eivät lupaa Suomeen lähetellä :(

Tarvikelasin toki olis saanut huomattavasti halvemmalla, mutta identtisyys ja laatu aina arvoitus...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

7Zapissa on 2016-2017 vuosimallin varaosakuvat.
https://7zap.com/en/catalog/cars/Opel/A ... zhTZz09--/
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

JKAVS kirjoitti: 20 Heinä 2023, 21:39 7Zapissa on 2016-2017 vuosimallin varaosakuvat.
https://7zap.com/en/catalog/cars/Opel/A ... zhTZz09--/
Katsos mokomaa. Suuret kiitokset sinulle. :worship: Taitavasti oli piilotettu? Aloitusvalikossa ei ole Astra K -mallia, eikä vin-numerolla päässyt, kuin rikkinäiselle sivulle...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

JKAVS kirjoitti: 14 Heinä 2023, 18:19 Käsittääkseni tämä ratkaistiin uudella moottoriöljylaadulla vuosia sitten.
En tiedä puhummeko nyt samasta vai eri asiasta, mutta minäkin muistelen, että nykyään suositellaan Dexos2 eikä enää kannattaisi käyttää vanhempaa Dexos1 laatua. Sit taas jossain sanottiin, ettei näitäkään laatuja saisi sekoitella, vaan sillä pitää mennä koko auton elinkaari millä on aikanaan aloitettu. Kummallista kyl, onko niissä tosiaan niin iso ero, etteikö voisi parempaan vaihtaa?

Niin tai näin, kun en itse öljyistä riittävästi ymmärrä, niin marssin Länsiautoon, kerroin rekisterinumeron ja sain kouraani Dexos1 purkin. En rohjennut nostaa meteliä, kun en tosiaan tiedä dumpattiinko mulle vanhaa erää varastosta pois, vai tuotako mun autoon sitten pitääkin laittaa. (1.4 autom, vm. -16)

En tiedä onko kyse LSPIstä vai risoista tulpista/puolista, mutta silloin tällöin harvakseltaan autoni kyllä pätkii ylämäkeen vedätettäessä. Ja siis ihan D-asennossa ajan, ettei siinä kovin väärällä vaihteellakaan voi ajaa, mut juurikin ylämäkiin kun lähtee kevyesti painamaan poljinta syvemmälle, niin ennenkuin aski vaihtaa pienemmälle, saattaa moottori kerran yskähtää. Kierroksia on kuitenkin jo yli 2000 rpm, ettei ihan pienillä kierroksilla tärryytellä tuossa tilanteessa. Huollossa oon tästä välillä valittanut, tulppia on vaihdettu paremmalla ja huonommalla menestyksellä. Ei ole moottorihäiriövaloa sytyttänyt, niin eivät ole päässeet ongelman juurisyyhyn kiinni. Kerran on kyl pari vuotta sitten ravistanut oikein kunnolla ja ehkä parin sekunnin ajan, mutta ei silloinkaan sytyttänyt moottorihäiriövaloa, vaikka nopeuskin taisi ehtiä jo vähän laskemaan. Pakkasella ehkä pätkii useammin, mutta teki se tässä tänä kesänäkin yhden kerran taas sen verran pahan pätkäisyn, että piti jo ihan taustapeiliin kurkata, että tuleeko perskärpänen kontista sisään, kun mä "en lähtenytkään kiihdyttämään" ylämäkeen.

Kohta menossa 240 tkm huoltoon, jossa taas tulpat vaihdetaan, niin täytyypä ihan seurailla milloin on taas seuraava pätkiminen havaittavissa. Luultavasti taas jouluun mennessä ainakin jotain pientä, josta ei oikein viitsi mennä huoltoon sanomaan, jos ainoastaan kerran syksyssä tapahtuu eikä sen pahemmin matkantekoa häiritse.
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Se uudempi öljy on nimenomaan Dexos 1 gen2, kun tuo Dexos 2 on vanhempi, joka vissiin käy dieseleihin nykyäänkin. LSPI:n takia tuli markkinoille tuo Dexos 1 gen2.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Ahaa, no onpas erikoinen versionumerointi. Tuleekohan seuraavaksi sit Dexos 0 vai Dexos -1 :D
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Ei versionumeroinnissa ole mitään erikoista. Dexos 1:stä on eri versioita, pelkkä Dexos 1, Dexos 1 Gen 2 ja uusimpana Dexos 1 Gen 3. Dexos 1:n eri versiot ovat taaksepäin yhteensopivia, joten jos kaupassa on vain Gen 3 saatavana, niin se sopii.

Dexos 2 on ihan eri öljylaatu vanhempiin malleihin ja dieseleihin. On olemassa myös muita Dexos-laatuja, mutta niitä ei taida Euroopan markkinoilla ollakaan.

https://www.gmdexos.com/index.html
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Käykääpäs tuolla katsomassa faktaa.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 2#p2482530
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
LassiKoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Marras 2021, 10:18

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja LassiKoo »

PolarSeaBlue kirjoitti: 20 Heinä 2023, 18:51 Astrojen peilit näköjään putoilee edelleen! Luulin jo K-Astran kyseessä ollen päästyn G- ja H-Astroja vaivanneesta ongelmasta, että sivupeilit itsestään putoilee maantielle :) No, 2017 mallisen farkku K-Astrani kuskin puoleinen peili just tipahti moottoritielle, joten tästä tyyppiviasta ei ole vieläkään päästy?
Yllättävän työlästä oli löytää oikea GM/Opel-varaosanumero just määrätynlaiselle peilinlasille. Asfäärinen, lämmitetty peili, kuolleen kulman varoittimella vasemmalta ohjattavaan autoon... Nyt ei auttanut tutuiksi tulleet 7zap.com, nemigaparts.com, catcar.info, tai (ex ecat24.com) eli oeparts24.com, joista on ollut suuri hyöty G- ja H-Astrojen kanssa sekä Insignia A:n osien etsinnässä. Näissä lähteissä tuorein on Astra J-malli!
Tietäneekö joku (esim. englanninkielisen) sivuston osoitteen, jossa olisi ilmaiseksi tarjolla K Astran osiin räjäytyskuvat ja alkuperäiset osanumerot? Yhden sivuston löysin, mutta puolankielisenä ( https://doopla.pl/czesci-opel-astra-k) Ihme kyllä, Google-kääntäjä tarjoili melko moitteetonta käännöstä suomeksi :o Mutta kyllä aidosti englanninkielinen saitti olis vielä mukavampi...

Kuskin puoleisen sivupeilin lasi (GM# 39172731 ; Opel 13396532) meni siis tilaukseen Saksasta, 145,78€
Tuolta dooplasta olis näköjään saanut 40€ halvemmalla...
Minkälainen homma on vaihtaa tuo peili? Pitääkö purkaa paljonkin ja onko jotain jippoja?
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

LassiKoo kirjoitti: 26 Heinä 2023, 17:31 Minkälainen homma on vaihtaa tuo peili? Pitääkö purkaa paljonkin ja onko jotain jippoja?
Mä vaihdoin tänään aamupäivällä pelkän pohjamuovilla varustetun peililasin...
Koko peilin vaihtaminen edellyttää mm. ovipahvin irrottamista.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Beat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2016, 21:04

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Beat »

Ite omasta 2016 vuoden Astrasta liimannut kontaktiliimalla jo molemman puolen peilit uudestaan kiinni. Viime kesänä apparin puolen ja tänä keväänä oli kuskin puolen peilin vuoro

Itellä ei onneks kumpikaan ehtiny kadulle asti tippumaan ku huomasin ajossa että rupesivat väpättää ajoviimassa

Oli kuolleenkulman varoittimien pikkuset abiko liittimet sen verran hapettuneen näköset että ei varmaan olis ehjänä irronnu peilin taustalevystä
LassiKoo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Marras 2021, 10:18

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja LassiKoo »

:(
PolarSeaBlue kirjoitti: 27 Heinä 2023, 16:46
LassiKoo kirjoitti: 26 Heinä 2023, 17:31 Minkälainen homma on vaihtaa tuo peili? Pitääkö purkaa paljonkin ja onko jotain jippoja?
Mä vaihdoin tänään aamupäivällä pelkän pohjamuovilla varustetun peililasin...
Koko peilin vaihtaminen edellyttää mm. ovipahvin irrottamista.
Tarkoitin tuota peililasia. Pitääkö peilin suojakuoria purkaa jotenkin?
ZeusMass69
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Helmi 2020, 19:29

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ZeusMass69 »

opelonparas kirjoitti: 07 Huhti 2022, 18:12
ZeusMass69 kirjoitti: 07 Huhti 2022, 16:40 Opelin laatua, tulevaisuutta ajatellen kannattaa varmaan hankkiutua eroon. Mittarissa nyt vasta 32000 km. Toisaalta, jälleenmyyntiarvo lienee niin huono että olen tuomittu köröttelemään Astralla.
Mitä ongelmia sun autossa on?

Itse olen ajanut nyt reilut 40K (mittarissa 85K), ainoa ongelma ollut valojen virheilmo, joka sekin poistui minulle maksuttoman softapäivityksen jälkeen. Olleet huolettomia kilsoja, ja auto on pirun hyvä ajaa!
Nyt on mittarissa 52 tkm ja alkoi ilmetä voimakasta tärinää kun peruutusvaihde kytketään päälle, automaatti siis.
Opel Astra Sports Tourer 1,4 AT -18
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

ZeusMass69 kirjoitti: 02 Elo 2023, 19:34 Nyt on mittarissa 52 tkm ja alkoi ilmetä voimakasta tärinää kun peruutusvaihde kytketään päälle, automaatti siis.
Huomannut itsekin joskus että täristää jos lähtee ”liian nopeasti” pakille laittamisen jälkeen peruuttamaan isommalla kaasulla. Sitten opettelin vetämään henkeä pakin kytkemisen jälkeen ennen liikkeelle lähtöä niin ei tärinää ole enää tullut. Mutulla vaikuttais että pakki kytkeytyy kunnolla vähän hitaasti ja tärinä johtui ainakin omassa autossa siitä…
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Enpä ole ikinä tällä 240 tkm matkallani tuollaista tärinää havainnut, vaikka olen kyllä raskaallakin kaasulla peruutellut painavia kärryjä ja asuntovaunua ylämäkeen. Tosin olenkin rauhallinen kuski ja youtubesta oppinut, että menosuuntaa vaihtaessa on ensin viisaampaa pysäyttää vauhti käyttöjarruilla, kuin vaihdeaskilla. Siellä vaihdeaskissa on todella ohut peltilärpäke vastaanottamassa niitä voimia, jos vauhdissa vaihtaa menosuuntaa ja alkaa polkea kaasua. Sen lärpäkkeen vaihto on paljon hankalampaa, kuin jarrupalojen vaihto. ;)

Onko teillä tapana heittää vauhdissa R tai D pesään, vai miten olette onnistuneet laatikkonne rikkomaan? Momentinmuunnin-laatikko kun on yleisesti ottaen hyvässä maineessa pitkäikäisyytensä suhteen.
Vastaa Viestiin