Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Oli helpompi kuin etukäteen jännitin tuo tiivisteiden vaihto, ihmetytti ettei väkivaltaa tarvinu tässä remontissa ollenkaan. Vika paheni niin pahaksi ennen remonttia ettei meinannu millään saada enää käyntiin vaikka sähköpumppu lappo suodatinkoteloa täyteen koko ajan.. ja sammu vielä käyntiinlähdön jälkeenkin ekoissa liikennevaloissa. Ja vaikka sammutti vain minuuteiksi tarvi 10 sek startin..Kakkossuuttimen tiiviste oli ihan antautunu, kuvassa tuo oikeanpuolimmainen. Ainakin mitä nyt ajelin niin tuntu että käynnistysongelmat korjaantu tällä.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Otitko nokka-akselin kokonaan pois ja tarvitsiko käyttää erikoistyökaluja? Vaihdoitko kupariprikat myös?seero kirjoitti:Oli helpompi kuin etukäteen jännitin tuo tiivisteiden vaihto, ihmetytti ettei väkivaltaa tarvinu tässä remontissa ollenkaan. Vika paheni niin pahaksi ennen remonttia ettei meinannu millään saada enää käyntiin vaikka sähköpumppu lappo suodatinkoteloa täyteen koko ajan.. ja sammu vielä käyntiinlähdön jälkeenkin ekoissa liikennevaloissa. Ja vaikka sammutti vain minuuteiksi tarvi 10 sek startin..Kakkossuuttimen tiiviste oli ihan antautunu, kuvassa tuo oikeanpuolimmainen. Ainakin mitä nyt ajelin niin tuntu että käynnistysongelmat korjaantu tällä.
Minulla on osat ( ventiilikopan tiiviste, imusarjan yläkopan tiiviste, ruiskutussuuttimen yläpään tiivisteet ja suutinsiltojen O- renkaat) hankittu, mutta vuodon pienuuden takia en ole vielä alkanut vaihtamaan ja kun olen kuullut juttuja vaihtamisen vaikeudesta on myös aloitusta viivyttänyt.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
En ottanu nokka-akselia. Nostelin vaan nokka-akselin laakeripukit pois, ja nousi sen verran,että suutinsillat mahtui ihan helposti pois. Oikeastaan ei tarvinu edes nostaa kun yksin nokka sattui olemaan ala-asennossa niin venttiili painatti nokka-akselia sen verran ylöspäin että tiivisteiden vaihto onnistui ihan mukisematta. En käyttäny suuttimia pois enkä vaihtanu niitä kuparirikkojakaan. Minusta ne ei liity mitenkään ilmavaivoihin, ne vaan eristää palotilan venttiilikotelosta, jos ne vuotaa niin pitäs käydä melkonen tohina ja porina venttiilikopan alla koneen käydessä. Mutta kannattaa nuo suutinsillan tiivisteet vaihtaa heti kun vaan on aikaa ja paikka, paljo helpompi homma mitä uhkaillaan. hommaan meni ehkä kolme tuntia aikaa vaikka tiskasin nuo imusarjan osat aika huolella liuotinpesuaineilla niin siinä säätäessä meni pitkään. Oli muuten pysyny sisältä mukavan puhtaana kun EGRää on kielletty toimimasta. Suutinsillat oli jokseenkin tiukassa, piti kammeta ensin ylöspäin sieltä takapuolelta ja sitten eteenpäin samalla nitkutellen niin lähti.
Tää meni niin pahaksi mulla parissa päivässä että käyntiinlähtö oli tosi työlästä ja sammui jopa tyhjäkäynnillä kun oli jyrkässä ylämäessä liikennevalot.. Löyty kyllä nyt samalla vuotoja muualtakin kun kirkasta letkua laittelin, vuoti suodatinkotelon joku liitos ja vuoti myös vähäsen tollanen siirtopumppu jonka joskus asensin letkun väliin.
Muuten menee tuo homma ihan vaikka tietämättäkin mitään mutta ne suutinsillan kiinnityspulttien kiristys oli tosiaan se sormilla ensin niin tiukkaan kun menee, ja sen jälkeen täysi kierros. Momenttiavain ainut "erikoistyökalu", Nokka-akselin laakeripukit 20Nm ja kiristelee ne alusta alkaen vähän kerrallaan tasaisesti (löysääminen myös tasaisesti).
Tää meni niin pahaksi mulla parissa päivässä että käyntiinlähtö oli tosi työlästä ja sammui jopa tyhjäkäynnillä kun oli jyrkässä ylämäessä liikennevalot.. Löyty kyllä nyt samalla vuotoja muualtakin kun kirkasta letkua laittelin, vuoti suodatinkotelon joku liitos ja vuoti myös vähäsen tollanen siirtopumppu jonka joskus asensin letkun väliin.
Muuten menee tuo homma ihan vaikka tietämättäkin mitään mutta ne suutinsillan kiinnityspulttien kiristys oli tosiaan se sormilla ensin niin tiukkaan kun menee, ja sen jälkeen täysi kierros. Momenttiavain ainut "erikoistyökalu", Nokka-akselin laakeripukit 20Nm ja kiristelee ne alusta alkaen vähän kerrallaan tasaisesti (löysääminen myös tasaisesti).
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Teuwo kirjoitti:Polttoainepiiri toimii siten että ruiskupumppu imee tankilta, suodattimen läpi polttoaineen.
Ruiskujen paluulinjat yhtyvät imulinjaan suodattimen jälkeen, juuri ennen pumppua.
Tästä syystä ruiskujen paluulinja altistuu suht.voimakkaalle alipaineelle ja vuotaessaan päästää käynnin estävän ilman pumppuun, mutta ei oikeastaan koskaan vuoda dieseliä näkyvästi pihalle.
Ruiskupumpulta lähtee sitten jousikuormitteisellä paineensäätimellä varustetusta banjopultista polttoaineen paluulinja takaisin tankille.
DTi C-Vectroissa on tässä linjassa jäähdytin polttoaineelle, tämä saattaa parantaa pumpun elektroniikkaosan elinkaarta.
En pidä kovinkaan todennäköisenä että varsinaisen imulinjan vuodosta tuleva ilma päätyisi myös ruiskujen paluulinjoihin, mutta eihän se nyt mahdotontakaan ole, samaan paikkaan, eli pumppuun, se menee kuitenkin sitten kun moottori alkaa pyörimään ja aiheuttaa samalla tapaa käyntihäiriön - tai estää käynnin kokonaan jos vuoto on tarpeeksi suuri.
Koska ruiskujen ylikaadoista tulee hyvin vähän dieseliä voi paluuletkun ohjata johonkin soveltuvaan astiaan ja tulpata huolellisesti sen liitoksen imulinjasta.
Jos kiukuttelu jatkuu on ongelma tankin ja pumpun välissä - jos loppuu on ongelma paluulinjoissa tai luultavammin ruiskujen yläpäiden tiivisterenkaissa.
Edellisenä viikonloppuna sain aikaiseksi laittaa paluulinjojen polttoaineen mennemään pulloon. Viime yöksi laitoin keulan ylämäkeen. Tänä aamuna starttasin ja lähti hyvin käyntiin, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen. Sitten muutaman sekunnin sahaus ja lähti taas käyntiin. Eli vuotokohta lienee tankin ja pumpun välillä.
Voiko tuollaisesta oireesta tehdä mitään johtopäätöstä vuotokohdasta, kun sammuu muutaman sekunnin kuluttua käyntiinlähdöstä? Onko niin, että mitä kauemmin pyörii ennen sammumista , niin vuoto sitä kauempana ruiskutuspumpusta???
Voiko pumpun ja tankin välistä tiiveyttä mitata liittämällä alipainepumpu imulinjan paluuletkun liittimeen?
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
En osaa suoriltaan sanoa voiko ajasta päätellä mitään, pumppu kierrättää aika paljon löpöä koska se ottaa aina täydet männälliset, josta sitten liikaa päästetään paluuseen.Aimo kirjoitti: Edellisenä viikonloppuna sain aikaiseksi laittaa paluulinjojen polttoaineen mennemään pulloon. Viime yöksi laitoin keulan ylämäkeen. Tänä aamuna starttasin ja lähti hyvin käyntiin, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen. Sitten muutaman sekunnin sahaus ja lähti taas käyntiin. Eli vuotokohta lienee tankin ja pumpun välillä.
Voiko tuollaisesta oireesta tehdä mitään johtopäätöstä vuotokohdasta, kun sammuu muutaman sekunnin kuluttua käyntiinlähdöstä? Onko niin, että mitä kauemmin pyörii ennen sammumista , niin vuoto sitä kauempana ruiskutuspumpusta???
Voiko pumpun ja tankin välistä tiiveyttä mitata liittämällä alipainepumpu imulinjan paluuletkun liittimeen?
Bosch speksaa pumpulle muistaakseni max.50hv/pytty, mutta käytäntö on opettanut että ainankin 6 pyttyisissä (Veneiden ja Ramin Cumminsit) päästään tupliin tästä riittävillä suutinkärjillä ja putkilla.
Eli neloskoneessa pumppu voi kierrättää hyvin 400hv edestä löpöä koko ajan.
Joten polttoainelinjoissa on ihan reipasvauhtinen virtaus käynnissä.
Ihan puhtaasti todennäköisyyspohjaisesti veikkaan että ensimmäinen ja luultavin paikka joka alkaa oikutella on polttoainesuodattimen liittimet tai kansi (taikka tarvikesuodattimen huonosti istuva tiiviste, jos semmoinen on käytössä.) ihan sen takia että oikeastaan ainut paikka pumpun ja tankin välillä jota säännöllisesti auotaan on suodatin lähiympäristöineen.
Toinen mahdollisuus on Eberspächerin, jos on, polttoainelinja - jos se on T-haaralla jossain linjassa tankin ja pumpun välissä - kuten maahantuojan asennuksen jäljiltä alunperin oli.
Haaroistus ei ole tehtaan designia ja voi alkaa valskaamaan ja siksi niitä on muutettu siten että pächerin pumppu ottaa tankilta suoraan.
(Periaatteessa se voisi ottaa tankille menevästä paluulinjasta myös, koska ilmavuoto siihen ei riskeeraa käyntiä.)
Pumpun ja tankin välin alipainetestaus vaatisi sen että tankin pään linjasta saisi tukittua jollain.
Tankkihan ei ole "umpiperä" vaan sinne on tultava korvausilmaa, taikka alipaine saisi sen painumaan ruttuun, eikä sieltä käytännössä tulisi polttoainetta.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Tänään vaihdoin uuden M-Filtterin polttoainesuodattimen, joita olen käyttänyt vuosien ajan ja ilmavaivoja ei ole aikaisemmin ollut. Suodatin oli hieman tummunut, eli suutinsillan tiiviste(et) hieman vuotaa. Pitää nyt seurata muutama päivä vieläkö ilmavaivat jatkuu ja jos jatkuu pitää sitten vaihtaa polttoainesuodattimen liittimien tiivisteet sekä tutkia Eberin polttoaineputket sekä viimekädessä uusia suodattimen kansi.Teuwo kirjoitti:En osaa suoriltaan sanoa voiko ajasta päätellä mitään, pumppu kierrättää aika paljon löpöä koska se ottaa aina täydet männälliset, josta sitten liikaa päästetään paluuseen.Aimo kirjoitti: Edellisenä viikonloppuna sain aikaiseksi laittaa paluulinjojen polttoaineen mennemään pulloon. Viime yöksi laitoin keulan ylämäkeen. Tänä aamuna starttasin ja lähti hyvin käyntiin, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen. Sitten muutaman sekunnin sahaus ja lähti taas käyntiin. Eli vuotokohta lienee tankin ja pumpun välillä.
Voiko tuollaisesta oireesta tehdä mitään johtopäätöstä vuotokohdasta, kun sammuu muutaman sekunnin kuluttua käyntiinlähdöstä? Onko niin, että mitä kauemmin pyörii ennen sammumista , niin vuoto sitä kauempana ruiskutuspumpusta???
Voiko pumpun ja tankin välistä tiiveyttä mitata liittämällä alipainepumpu imulinjan paluuletkun liittimeen?
Bosch speksaa pumpulle muistaakseni max.50hv/pytty, mutta käytäntö on opettanut että ainankin 6 pyttyisissä (Veneiden ja Ramin Cumminsit) päästään tupliin tästä riittävillä suutinkärjillä ja putkilla.
Eli neloskoneessa pumppu voi kierrättää hyvin 400hv edestä löpöä koko ajan.
Joten polttoainelinjoissa on ihan reipasvauhtinen virtaus käynnissä.
Ihan puhtaasti todennäköisyyspohjaisesti veikkaan että ensimmäinen ja luultavin paikka joka alkaa oikutella on polttoainesuodattimen liittimet tai kansi (taikka tarvikesuodattimen huonosti istuva tiiviste, jos semmoinen on käytössä.) ihan sen takia että oikeastaan ainut paikka pumpun ja tankin välillä jota säännöllisesti auotaan on suodatin lähiympäristöineen.
Toinen mahdollisuus on Eberspächerin, jos on, polttoainelinja - jos se on T-haaralla jossain linjassa tankin ja pumpun välissä - kuten maahantuojan asennuksen jäljiltä alunperin oli.
Haaroistus ei ole tehtaan designia ja voi alkaa valskaamaan ja siksi niitä on muutettu siten että pächerin pumppu ottaa tankilta suoraan.
(Periaatteessa se voisi ottaa tankille menevästä paluulinjasta myös, koska ilmavuoto siihen ei riskeeraa käyntiä.)
Pumpun ja tankin välin alipainetestaus vaatisi sen että tankin pään linjasta saisi tukittua jollain.
Tankkihan ei ole "umpiperä" vaan sinne on tultava korvausilmaa, taikka alipaine saisi sen painumaan ruttuun, eikä sieltä käytännössä tulisi polttoainetta.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Tumma se suodatin on aina. Mulla on ihan musta ja siltikään ei oo ilmavaivoja. Kolmekin kuukautta kesti seisoa ja silti rykimättä käyntiin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Edellisen suodattimen tiivisteineen hain marmorilta, maksoi 18€ ja se iso tiiviste istui paljon huonommin mitä aikasemmin tarviketorilta hakemien tiivisteet.. Oli halkaisijaltaan liian niukka, piti todella hartaasti asetella sinne uraan että pysy paikoillaan eikä pompannu pois.Teuwo kirjoitti:
Ihan puhtaasti todennäköisyyspohjaisesti veikkaan että ensimmäinen ja luultavin paikka joka alkaa oikutella on polttoainesuodattimen liittimet tai kansi (taikka tarvikesuodattimen huonosti istuva tiiviste, jos semmoinen on käytössä.) ihan sen takia että oikeastaan ainut paikka pumpun ja tankin välillä jota säännöllisesti auotaan on suodatin lähiympäristöineen.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Siinä vaiheessa tiiviste viimeistään siirtyy urasta pois kun on täyttänyt suodatinkotelon piripintaan polttoaineella ja alkaa painaman kantta paikalleen polttoaineen valuessa hieman yli. Nyt olen muutaman kerran tehnyt niin, että en täytä suodatinkoteloa aivan täyteen ja sitten painan kannen varovasti kiinni ja kiinnitysruuvin reiästä lääkeruiskulla täyteen ja lopuksi ruuvi kiinni. Ei tarvitse sahata, lähtee käyntiin heti.seero kirjoitti:Edellisen suodattimen tiivisteineen hain marmorilta, maksoi 18€ ja se iso tiiviste istui paljon huonommin mitä aikasemmin tarviketorilta hakemien tiivisteet.. Oli halkaisijaltaan liian niukka, piti todella hartaasti asetella sinne uraan että pysy paikoillaan eikä pompannu pois.Teuwo kirjoitti:
Ihan puhtaasti todennäköisyyspohjaisesti veikkaan että ensimmäinen ja luultavin paikka joka alkaa oikutella on polttoainesuodattimen liittimet tai kansi (taikka tarvikesuodattimen huonosti istuva tiiviste, jos semmoinen on käytössä.) ihan sen takia että oikeastaan ainut paikka pumpun ja tankin välillä jota säännöllisesti auotaan on suodatin lähiympäristöineen.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Suodattimen vaihdon jälkeen ilmavaivat hävisivät. Menneen kesän aikana aukaisin suodattimen kannen muutaman kerran ja vanha tiiviste sen verran paininut kasaan, että ei enää pitänyt. Auto oli nyt kaksi yötä ylämäessä (etupyörät autorampin päällä) ja tankissa n. 1/3 polttoainetta, lähti hyvin käyntiin. Samalla kertaa laitoin paluuletkuihin 0.8 baarin alipaineen. Ensimmäisen yön jälkeen alipaine tippunut 0,3 baariin ja toisen yön jälkeen 0,25 baariin. Eli suutinsillan tiivisteet eivät aivan horot ole. Paluu menee edelleen pulloon.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
No hyvä kun homma selvisi.
Sitten ei muuta kuin kovaa ajoa kohti auringonlaskua
Sitten ei muuta kuin kovaa ajoa kohti auringonlaskua
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Joulun pyhien aikana auto seisoi 3 päivää. Tapaninpäivänä starttasin, lähti hyvin käymään, mutta sammui muutaman sekunnin jälkeen, eli jossain on edelleen pieni vuoto. Suuttimilta paluu menee edelleen pulloon, eli vuoto on takin ja pumpun välillä.Aimo kirjoitti:Suodattimen vaihdon jälkeen ilmavaivat hävisivät. Menneen kesän aikana aukaisin suodattimen kannen muutaman kerran ja vanha tiiviste sen verran paininut kasaan, että ei enää pitänyt. Auto oli nyt kaksi yötä ylämäessä (etupyörät autorampin päällä) ja tankissa n. 1/3 polttoainetta, lähti hyvin käyntiin. Samalla kertaa laitoin paluuletkuihin 0.8 baarin alipaineen. Ensimmäisen yön jälkeen alipaine tippunut 0,3 baariin ja toisen yön jälkeen 0,25 baariin. Eli suutinsillan tiivisteet eivät aivan horot ole. Paluu menee edelleen pulloon.
Muutama viikko sitten kysyin merkkiliikkeestä suodattimen putkien tiivisteitä, mutta ei saa pelkkiä o-renkaita pitäisi ostaa suodattimen kansi ja maksaa maltaita. Tarvikeosana kantta ei varmaan saa mistään.
Tutkin juuri miten saisi laitettua kirkkaan putken tankilta ennen suodatinta, jotta voisi todeta mahdollisen vuodon tankin imuputkessa. Kirkas putki olisi helppo laittaa jos olisi toinen samanlainen metalliputki, jonka on pikalukituksella suodattimen kannessa kiinni.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Kaivoin oman viestini historiasta. Nämä mitat on x20dht Vectrasta, 2.2:ssa ilmeisesti on isommat?Aimo kirjoitti:Muutama viikko sitten kysyin merkkiliikkeestä suodattimen putkien tiivisteitä, mutta ei saa pelkkiä o-renkaita pitäisi ostaa suodattimen kansi ja maksaa maltaita.
Tänne myös taidettiin kirjoittaa, että pikaliitoksen kuoret purkautuisi ja sitten voi pinota tavarat putkeen paljaskäsin. Minulla on ollut nuo mustat o-renkaat vuosikausia käytössä, joten kestävyys on riittävä. Toisaalta liekö niissä alkuperäisissä ollut vikaa???O-renkaita on 2 kummassakin pikaliittimessä. Kahden millin tavarasta tehdyt 9 millin renkaat käy. Alkuperäiset on erivärisiä, mutta mustatkin toimii. Asennus vaatii hieman kärsivällisyyttä, o-renkaiden välissä on kova muovirengas ja takimmaisen kääntäminen asentoon on hieman konstikkaampaa kuin lähempänä olevan, ehkä...
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Kansi maksoi oulussa n.60€, täydellinen suodatinkotelo sis. suodattimen 90€. Eli jos päädyt uuden kannen ostoon niin osta koko roska. Minulta löytyis muuten käytetty tiivis kansi 20€:llä, on testattu ettei vuoda paineistettuna eikä alipaineella, siinäkin mustat tarvike o-renkaat. Ite laittoin ne sinne eli onnistuu, mutta oli työlästä juurikuin rgs mainitsi. Tai sitten vedä vaan pikaliittimet ympäriinsä sikamassalla..ei niitä tarvi koskaan irrotella.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?
Jos ei vuotoa mistään löydy ni kattokaa pumpun akselin stefa et onko siinä vuotoa ku auto sammuksis. Ja siis jakopäänpuolelta.