Vectra C Sähköhydraulinen ohjaustehostin " VIKA SELVITETTY"

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Vectra C Sähköhydraulinen ohjaustehostin " VIKA SELVITETTY"

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

2007 CDTI DTH koneella olevan Vectran ohjaustehostin alkoi tuossa hiljan temppuilemaan, ulkomaanfoorumit on tullut läpi koluttua ja ongelmaan etsinyt ratkaisua mutta ei mitään vakuuttavaa ratkaisua ole vielä löytynyt. Eli vika on ajoittainen jolloin ohjaus menee jäykäksi, n.1/3 kierrosta normaali ja sitten tulee pirun jäykkä kohta missä saa tosissaan vääntää ratista että menee yli ja sitten taas normaali tehostus, sama homma molempiin suuntiin käännettäessä. Etupään kun käytti ilmassa ja renkaasta käänsi niin sama jäykkä kohta tulee myös siellä vastaan, oli auto käynnissä tai ei. Virtapuoli on käyty läpi ja pumppu ottaa normaalit Amppeerit ja toimii, hydraulinesteet on vaihdettu säännöllisesti ja nyt vian ilmetessä vielä uudestaan, CAN väylältä tulee oikea tieto ratin kulma-anturilta. Vika on säännöllisen epäsäännöllinen, itse sen kanssa elää, mutta kun tuo parempi puolisko autoilee se voi yllättää kun ratti ei yhtäkkiä pyörähdäkkään helposti tai palautus jumii mutkassa :roll:

Nyt lähinnä kiinnostaa onko kukaan tuota ohjausvaihdetta ikinä purkanut kun viimeinen epäilys on että siellä täytyy venttiilin jumitella, suht edullisesti saksanmaalta saa koko raidetankohässäkkää pumppuineen, mutta kiinnostaisi myös korjausmahdollisuus.
Ensinmäinen kerta kun joutuu apua muualta kyselemään Vectran vian vuoksi :lol: :lol:
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Vectra C Sähköhydraulinen ohjaustehostin " VIKA SELVITET

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Ajankuluksi ja katsastuksen lähestyessä piti alkaa sitten tarkemmin tutkimaan jumimisen syytä, eli keula ylös ja renkaat irti, molemmat raidetankojen päät irti ei jumitusta kummassakaan tolpassa, mutta tehostus jumii edelleen kun kiskoo raidetangosta edestakaisin. Seuraavaksi sitten ohjausakselin väliakselin pää irti ohjausvälityksestä konehuoneen puolelta ( 13mm pultti ) ja vetoja raidetangosta, niin kappas vaan raidetanko liikkuu hyvin pehmeästi.

No sitten irroittamaan kabiinin puolelta polkimien yläpuolinen verhous joka on 6 kpl torx20 ruuvilla kiinni kolme ahaalla, kaksi ratin alla ( ratti yläasentoon niin ruuvit saa auki) ja yksi on valokatkaisijan takana ( jokainenhan tietää että C Vectran valokatkaisin irtoaa kun painaa nuppia alaspäin ja kääntää katkaisijaa samalla myötäpäivään, niin katkaisijan lukituskynnet liukuu sisään ja katkaisinpaketti lähtee näppärästi ulos ) Niin ei tarvitse sitä ruuvimeisselillä vääntämällä rikkoa :D

Väliakseli on kiinni ohjaustolpassa Torx E10 pultilla, ja ratti kannattaa sitten lukita suoraan asentoon niin ei mene kiertokulma-anturi sekaisin, sitten vaan kiskaistaan väliakseli läpivientikumeineen jalkatilaan.

Väliakselin konehuoneen puoleisesta ristinivelestä yksi laakeri jumitteli ihmeellisesti, välillä sai sormin väännellä puolelta toiselle kunnes iski jumin päälle jolloin joutui akselin lyömään ruuvipenkkiin ja hylsysarjan 40cm jatkovarrella väännellä niveltä edestakaisin. No joskus on tullut rasvanippaan epoxilla juntattua 0,8 injektioneula kiinni millä on sitten on voinut helposti kelkan telaston kestovoideltuihin laakereihin lisätä vaseliinia stefan helman välistä :D samalla neulalla sai nyt sitten rutistettua hitusen rasvaa ristinivelen laakeriin pikkuhiljaa että alkoi tunnin näpertelyn jälkeen liikkumaan jumimatta.

Väliakseli asennetaan sitten konehuoneen puolelta, vetämällä läpivientikumen suurin helma kabiinin puolelle ja sen oikea asento kannattaa katsoa valmiiksi muuten akselia saa kiskoa konehuoneesta useampaan kertaan :D , läpivientikumeen kannattaa laittaa joko silikonia tai fairyä liukkariksi niin onnistuu helpommin.

Lopuksi kamat kasaan, väliakseli ei sitten mene rattiakselin booreille eikä konehuoneessa ohjausvälitykseeen kiinni kuin oikeassa asennossa.
Mutta oli ilo ajella kun sai parkkiruutuunkin ajaessa pyöritellä ihan kämmenpohjalla rattia aikaisemman kaksinkäsinirvistyksenkera sijaan :lol: :lol:

Eli tuon väliakselin kunto kannattaa tarkistella jos ohjaus alkaa jumimaan epämääräisesti.

Kotomaan autopurkaamot on niin rakastuneita purkuosiinsa että edullisin käytetty raidetankopaketti olisi maksanut 350e + 12e rahti. Saksanmaalta kunnostettua raidetankopakettia vuoden takuulla saa 289e + rahti 9e. :arque:
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
hannes123
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Syys 2018, 20:50

Re: Vectra C Sähköhydraulinen ohjaustehostin " VIKA SELVITETTY"

Viesti Kirjoittaja hannes123 »

Eihän se tietenkään ole raidetangossa se vika vaan tuossa ohjauspylvään väliakselissa. ristikkonivelen laakeri näyttäisi olevan aika edullinen. Ajattelin kokeilla vaihtaa sen sun ohjeilla.
t.Hannu s
Vastaa Viestiin