Astra H takajarrun automaattisäätö
Astra H takajarrun automaattisäätö
Korjasin kaverin autoa... Tämän satulatyypin sisällä asti en ole ikinä käynyt.
Astra H 1,8 farkku -04
Vaihdoin takalevyt ja palat. Palat olivat tasaisesti kuluneet ja auto on leimattu kesällä. Satulat ovat melko hyvän näköiset. Luultavasti ne on uusittu auton historian aikana kerran. Valmistaja Lucas.
Jarrumännät kiertyivät sisään ilman suurempaa tuskaa omatekemällä holkilla ja paineilmaräikällä.
Unohdin, että männän kolot pitää kääntää pohjaamisen jälkeen linjaan satulan aukon kanssa.
Muistin asian kotona nukkumaan mennessä ja suoritin kaverille takaisinkutsun seuravalle päivälle.
Vasemmassa satulassa automaattisäätö oli alkanut toimia ja oikeassa ei. Oli helppo todeta kun toinen levy oli lämmin ja toinen kylmä sekä nosturilla katsellen kun kaveri käytti jarruja. Oikea mäntä palautui takaisin kauas.
Käänsin molemmat männät uudestaan pohjaan ja siitä takasin päin kolot n. vaakatasoon eli linjaan satulan taka-aukon kanssa.
Oikean satulan säätömekanismi ei lähtenyt vieläkään toimimaan ja aika loppui. Käänsin mäntää n. samaan säätöön kuin vasemmalla että oikeallakin tapahtuisi jotain ennen seuraavia toimentpiteitä.
Mutta, onko jotain kikkoja saada säätö heräämään vai onko satulan sisällä tapahtunut jotain mikä vaatii korjausta tai uutta satulaa? Tuon oikean puole vaijeri oli kerran tänä syksynä jäätynyt ja laahauksen kanssa oli ajettu, mutta tuskin vaikuttaa tähän. Pölysuojakumikin oli ehjä ja kimmoisa eikä levykään aivan punaisena ole käynyt.
Kiitos jo etukäteen kommenteista
Astra H 1,8 farkku -04
Vaihdoin takalevyt ja palat. Palat olivat tasaisesti kuluneet ja auto on leimattu kesällä. Satulat ovat melko hyvän näköiset. Luultavasti ne on uusittu auton historian aikana kerran. Valmistaja Lucas.
Jarrumännät kiertyivät sisään ilman suurempaa tuskaa omatekemällä holkilla ja paineilmaräikällä.
Unohdin, että männän kolot pitää kääntää pohjaamisen jälkeen linjaan satulan aukon kanssa.
Muistin asian kotona nukkumaan mennessä ja suoritin kaverille takaisinkutsun seuravalle päivälle.
Vasemmassa satulassa automaattisäätö oli alkanut toimia ja oikeassa ei. Oli helppo todeta kun toinen levy oli lämmin ja toinen kylmä sekä nosturilla katsellen kun kaveri käytti jarruja. Oikea mäntä palautui takaisin kauas.
Käänsin molemmat männät uudestaan pohjaan ja siitä takasin päin kolot n. vaakatasoon eli linjaan satulan taka-aukon kanssa.
Oikean satulan säätömekanismi ei lähtenyt vieläkään toimimaan ja aika loppui. Käänsin mäntää n. samaan säätöön kuin vasemmalla että oikeallakin tapahtuisi jotain ennen seuraavia toimentpiteitä.
Mutta, onko jotain kikkoja saada säätö heräämään vai onko satulan sisällä tapahtunut jotain mikä vaatii korjausta tai uutta satulaa? Tuon oikean puole vaijeri oli kerran tänä syksynä jäätynyt ja laahauksen kanssa oli ajettu, mutta tuskin vaikuttaa tähän. Pölysuojakumikin oli ehjä ja kimmoisa eikä levykään aivan punaisena ole käynyt.
Kiitos jo etukäteen kommenteista
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Paina jarrupoljin pohjaan ja nyi sen jälkeen käsijarrua useita kertoja. Sen jälkeen dynamolle ja jos jarrut on tasaiset eikä laahaa niin kovaa ajoa
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Täysin sama ongelma rouvan Zafirassa. Toinen puoli ei halua säätyä, ei sitten millään. Lucaksen jarrut vaihdettu joskus tuohon, kun luettelon mukaan tuo on Boschilaisilla osilla tehtaalta lähteny.
Otinpa sit tänään männän pois satulasta, kun netistä löysin ohjeet Boschin satulan korjaukseen, mutta yllätys yllätys Lucas on erilainen. Nyt on se mäntä-säätö-viritys pöydällä sitten osina, kun se ei tullutkaan sieltä ulos kokonaisena pakettina. Pari tuntia sitä yrittänyt saada kasattua takaisin, mutta ei onnistu. Olisko jollain räjäytyskuvaa tuosta Lucaksen satulasta? Tai linkkiä johonkin oppaaseen mistä vois kaivaa lisätietoa. Nyt ei enää sormet riitä tuon läjäämiseen. Epäilen että yritän kasata sitä jotenkin väärin tai väärässä järjestyksessä, tai sit tuo on vain niin paskamainen kasata, että ennemmin lähtee järki kuin saa kaikki osat oikeille paikoille.
Niin ja ketjun aloittajalle, en ainakaan suosittele tuon satulan purkamista. Siinä vaiheessa kun ne kuulat (3kpl) kilahtaa pöydälle niin henkinen hajoaminen on valmis. Jos olisin tiennyt mitä on tulossa, niin pajalle olisin jonkun muun vaivoiksi vienyt...
Otinpa sit tänään männän pois satulasta, kun netistä löysin ohjeet Boschin satulan korjaukseen, mutta yllätys yllätys Lucas on erilainen. Nyt on se mäntä-säätö-viritys pöydällä sitten osina, kun se ei tullutkaan sieltä ulos kokonaisena pakettina. Pari tuntia sitä yrittänyt saada kasattua takaisin, mutta ei onnistu. Olisko jollain räjäytyskuvaa tuosta Lucaksen satulasta? Tai linkkiä johonkin oppaaseen mistä vois kaivaa lisätietoa. Nyt ei enää sormet riitä tuon läjäämiseen. Epäilen että yritän kasata sitä jotenkin väärin tai väärässä järjestyksessä, tai sit tuo on vain niin paskamainen kasata, että ennemmin lähtee järki kuin saa kaikki osat oikeille paikoille.
Niin ja ketjun aloittajalle, en ainakaan suosittele tuon satulan purkamista. Siinä vaiheessa kun ne kuulat (3kpl) kilahtaa pöydälle niin henkinen hajoaminen on valmis. Jos olisin tiennyt mitä on tulossa, niin pajalle olisin jonkun muun vaivoiksi vienyt...
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Opel Zafira 1.8 -99
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Käsijarruvaijeri vaihtoon.
Jos ei auta niin sitten satula vaihtoon.
Jos ei auta niin sitten satula vaihtoon.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Kiitos FullMetallille neuvosta, toinenkin puoli lähti säätymään toimenpiteen jälkeen.
Jarruvaijeritkin vaihdoin, mutta niistä ei ollut kyse tässä säätymisongelmassa. (Harmi vaihtaa vaijereita pelkästään kumihaitarien vuoksi!)
Kun en ole tätä satulatyyppiä ikinä purkanut niin ihmettelen, onko siinä todellakin jotakin "taikaa" kun korjausoppaissa neuvotaan kääntämään männän kolot vaakatasoon, samaan linjaan satulan takareiän kanssa?
Vai onko oleellista kääntää mäntää vain jonkin verran takas päin pohjasta?
Tsemppiä satulan purkaneelle kaverille, ihminen sen on rakentanut niin ihminen sen kokoaakin.
Jarruvaijeritkin vaihdoin, mutta niistä ei ollut kyse tässä säätymisongelmassa. (Harmi vaihtaa vaijereita pelkästään kumihaitarien vuoksi!)
Kun en ole tätä satulatyyppiä ikinä purkanut niin ihmettelen, onko siinä todellakin jotakin "taikaa" kun korjausoppaissa neuvotaan kääntämään männän kolot vaakatasoon, samaan linjaan satulan takareiän kanssa?
Vai onko oleellista kääntää mäntää vain jonkin verran takas päin pohjasta?
Tsemppiä satulan purkaneelle kaverille, ihminen sen on rakentanut niin ihminen sen kokoaakin.
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 3231
- Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Uittu ku olis tämän hokannu, ennen leimalle vientiä!FullMetal kirjoitti:Paina jarrupoljin pohjaan ja nyi sen jälkeen käsijarrua useita kertoja. Sen jälkeen dynamolle ja jos jarrut on tasaiset eikä laahaa niin kovaa ajoa
Jonnii verran nimitttäin raavitutti päätä tuo satula, kaikki on "kunnossa" mutta ei vaan säädä itteään.
edit:
Tätä metodia ei sitten kannata soveltaa ainakaan C Vectrassa. Nim. automaattinen vaijerin säätö veti vaijerin liian lyhyeksi ja käsijarru jäi laahaamaan todella pahasti.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Unohtunu päivittää, että kyllä se satula viimein kasaan meni. Jos olisin tupakkamiehiä niin ei kartonki olis riittäny.
Mutta ei se säätö halunnu siltikään pelata kunnolla, käsijarru piti vähän, mutta ei tasaisesti. Loppu ideat, taidot ja kärsivällisyys joten AD:lta sain ratkaisun ongelmaan 150 eurolla ja katsastusinssikin kehui, että hyvät on jarrut.
Mutta ei se säätö halunnu siltikään pelata kunnolla, käsijarru piti vähän, mutta ei tasaisesti. Loppu ideat, taidot ja kärsivällisyys joten AD:lta sain ratkaisun ongelmaan 150 eurolla ja katsastusinssikin kehui, että hyvät on jarrut.
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Opel Zafira 1.8 -99
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Ratkaisu oli?Azzyyr kirjoitti: joten AD:lta sain ratkaisun ongelmaan 150 eurolla-(z)-
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Mulle mainittiin just eilen huollossa, että käsijarru ei ota kunnolla kuskin puolelta ja se vipu siellä satulassa liikkuu kolminkertaisen määrän vasempaan/normaaliin verrattuna. Sanoivat myös, että vaikea korjata ja helpointa vaihtaa uusi satula.
Olin kyllä vajaa vuosi sitten huomannut takajarrulevyjen ja -palojen vaihdon jälkeen, että käsijarrukahva nousi entistä korkeammalle, mutta piti mielestäni ihan hyvin.
Sain kuitenkin eilen tietää, miten se säätö oikeasti toimii ja miten käsijarrun saa tuntumaan taas napakalta.
Käsijarru vapaaksi. Ota käsille käsijarruvaijerin satulan pää ja "vipu", johon se satulassa kiinnittyy. Nosta vipu yläasentoon (mahdollisimman vapaaksi) ja pidä se siellä samalla, kun pumppaat jarrupoljinta. Vapauta vipu ja testaa käsijarrua. Toista tarvittaessa muutaman kerran.
Olin kyllä vajaa vuosi sitten huomannut takajarrulevyjen ja -palojen vaihdon jälkeen, että käsijarrukahva nousi entistä korkeammalle, mutta piti mielestäni ihan hyvin.
Sain kuitenkin eilen tietää, miten se säätö oikeasti toimii ja miten käsijarrun saa tuntumaan taas napakalta.
Käsijarru vapaaksi. Ota käsille käsijarruvaijerin satulan pää ja "vipu", johon se satulassa kiinnittyy. Nosta vipu yläasentoon (mahdollisimman vapaaksi) ja pidä se siellä samalla, kun pumppaat jarrupoljinta. Vapauta vipu ja testaa käsijarrua. Toista tarvittaessa muutaman kerran.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Uusi jarrusatula.Iro kirjoitti:Ratkaisu oli?Azzyyr kirjoitti: joten AD:lta sain ratkaisun ongelmaan 150 eurolla-(z)-
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Opel Zafira 1.8 -99
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Tuossa on vikaa sitten koska sen vivun siellä satulassa pitäs oll aina siellä ihan yläasennossa jos käsijarru ei ole päällä.Nalen kirjoitti:Mulle mainittiin just eilen huollossa, että käsijarru ei ota kunnolla kuskin puolelta ja se vipu siellä satulassa liikkuu kolminkertaisen määrän vasempaan/normaaliin verrattuna. Sanoivat myös, että vaikea korjata ja helpointa vaihtaa uusi satula.
Olin kyllä vajaa vuosi sitten huomannut takajarrulevyjen ja -palojen vaihdon jälkeen, että käsijarrukahva nousi entistä korkeammalle, mutta piti mielestäni ihan hyvin.
Sain kuitenkin eilen tietää, miten se säätö oikeasti toimii ja miten käsijarrun saa tuntumaan taas napakalta.
Käsijarru vapaaksi. Ota käsille käsijarruvaijerin satulan pää ja "vipu", johon se satulassa kiinnittyy. Nosta vipu yläasentoon (mahdollisimman vapaaksi) ja pidä se siellä samalla, kun pumppaat jarrupoljinta. Vapauta vipu ja testaa käsijarrua. Toista tarvittaessa muutaman kerran.
=> eli satula jumittaa sulla tai vaijeri vänkää vastaan jos se jousi ei jaksa palauttaa sitä vipua alkuasentoon saakka. Kannattas alkaa ruiskuttelemaan sinne vähä CRC:tä ku tuo on nyt ensiapua.
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Voi tosiaan olla satulan jousessa paskaa. Pitää varmaan käydä ruikkii jotain voiteluainetta siihen. Tosin nyt siis käsijarru toimii hyvin. Paljon pienempi liikerata kahvalla ja muutenkin jämäkämpi.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
joo jos se vipu ei mee sinne ylös asti niin se tarkoittaa sitä että se jarru ei palaudu ja saattaa jopa laahata, lyhyempi liikerata kielii sitä että pala on tosi lähellä levyä.. Toki se sieltä kuluu muttaNalen kirjoitti:Voi tosiaan olla satulan jousessa paskaa. Pitää varmaan käydä ruikkii jotain voiteluainetta siihen. Tosin nyt siis käsijarru toimii hyvin. Paljon pienempi liikerata kahvalla ja muutenkin jämäkämpi.
kannattaa kattoa että ei vanne mene kuumaksi. Kohta on levy tummanpunainen ku käy kuumana ja sitä myöten myös entinen.
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Oon kyllä tarkkaillu laahaamista ja tunnustellu välillä vannetta eikä oo ollu lämmin. Jos nyt ensiapuna voitelee sen kunnolla ja katsoo, mitä lukemia katsastuksessa tulee. Vaihtaa sit satulan, jos tarvitsee.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Astra H takajarrun automaattisäätö
Kysyin asiaa aikanaan huollosta, eli mäntiä käännetään takaisinpäin siksi, että muuten ne eivät välttämättä lähde tulemaan takainsinpäin, kolojen ei tarvitse olla linjassa.Janne_K kirjoitti:Kiitos FullMetallille neuvosta, toinenkin puoli lähti säätymään toimenpiteen jälkeen.
Jarruvaijeritkin vaihdoin, mutta niistä ei ollut kyse tässä säätymisongelmassa. (Harmi vaihtaa vaijereita pelkästään kumihaitarien vuoksi!)
Kun en ole tätä satulatyyppiä ikinä purkanut niin ihmettelen, onko siinä todellakin jotakin "taikaa" kun korjausoppaissa neuvotaan kääntämään männän kolot vaakatasoon, samaan linjaan satulan takareiän kanssa?
Vai onko oleellista kääntää mäntää vain jonkin verran takas päin pohjasta?
Tsemppiä satulan purkaneelle kaverille, ihminen sen on rakentanut niin ihminen sen kokoaakin.