2.2DTI omega potkua...
Lähetetty: 21 Loka 2014, 13:36
Moro! elikkäs nyt kun on toi mun vähäpääle puolimiljoonaa ajettu omega kunnossa teknisesti, nii aloin räpelteleen muokkauksia tohon koneeseen. Mitään pysyvää ei oo, ku tarkotus on että saa viä palautettua normaaliks.
Tässä vähän vakio tietoja:
http://www.cars-data.com/en/opel-omega- ... pecs/32482
eli vakio 0-100 13 sek. Ja tähän mää keskityn ite.
Sitte mun autoon, eli enskiks tottakain egr tukittuna, tein pellin egr kanavaan pakosarjaan, ja 15k vastus imm.
(op-com näyttää imuilman lämmöksi -32 astetta)
Imm oli rikki multa, arvot aivan liian pienet, joten siihen hyvillä mielin patenttia. Eli johtosarjaan imm johdoille mistä tulee 12v niin potikka ja lähtö karvaan mistä mitttasin 0v. näin saan kiinteästi arvon 3277 mg/s. Auto ei mene vielä tässä vikatilaan.
Tässä on vielä ongelma. Aina kaasuttaessa lukema pienenee, ja menee sinne 600-1000 tietämille täyskaasulla, eli rajoittaa syöttöä jos lukeman pitäisi olla noin 1200mg/s.. näin oon jostakin joskus saanu tietää/luulla...
ongelmaan jotain ehkä toimivaa ratkaisua oon pohtinut, ja koska yksi johdoista jää yli imm luona, ja siihen tulee 5v jännite kokoajan. ajattelin että tämä on se joka pitää imm sisällä olevan langan lämmössään, tarvii sille saada myös vastusta? en ole ehtinyt kokeileen muuta kuin että laitoin karvan imm kiinni jolloin arvo nousi n 100-200 mg/s, eli oon jäljillä?..
Sitten tuli mukaan ahtopaine, eli ahtomittari kabiiniin, ja lukemat oli n. 0.7-0.8bar täys kaasulla.
(Noh, vanhassa omegassa jossa oli vielä ei vnt ahdin, vaikutti kiihtyvyyteen kun nosti vastuksella huijaamalla ahtopainetta niin tonne 1.3bar.)
Ajattelin heti tietysti että samantapainen vaikututus voisi tässäkin olla. joten ei muuta kuin kokeilemaan. Eli siipien ohjausventtiili alipaine pois.. (vaikutus: savua paljon, ei vikatilaa ja ahdot nousee vasta vajaan 4000rpm) eli ei kulje ihan liikaa. sitten harmiton kokeilu nippusiteiden kanssa, eli sitä tankoa turbon päällä vedin kelloon päin vähän kerrallaan. Tämän vaikutuksena sain ahdot nousemaan 1.3bar. Alkaa ahtaan n 2000rpm kohdalla jo 0.6bar ja nousee suht nopeasti sinne 1.3bar lukemiin.
Eli ei sähköistä huijausta eculle ahtopaineesta, jolloin ecu näkee todellisen paineen. eikä mene vikatilaan ja eikä tuu vikakoodia.
Nyt auto on ajettava, savua kivasti alle 2000rpm ja sitten lähtee vetään melko kivasti...
Lukemiin. 0-100 n. 11sek parhain 10.5sek ja huonoin 11.6sek.
60-120 12sek 3 ja 4 vaihteilla
Enempää en ehtinyt mittaan. Mun mielestä on selkeetä parannusta ku kattoo tota sivua vakioautosta.
Mutta nyt mua mietityttää, että kun saisi ton imm lukeman vielä yli isoks kierroksilla, jolloin ecu ei rajoita niinpaljoa syöttöä voisi vaikuttaa ihan positiivisesti.
Sekä kun saisi ton vnt siipienohjauksen käyttöön jollain erillisellä ahtopaineanturilla vaikka sinne 1.3bar lukemiin, jolloin turbo heräisi oikein, kun ei viittis huijata ecuuta pienentämällä ahtoa vastuksella, silloinhan se ei syötä yhtä paljoa, koska luulee ahtopaineen olevan pienempi. Kai?
Sitten vielä sellanen että ei tartte vittuilla, tiedostan kyllä riskit tässä hommassa, ja tää on vaan mielenkiinnosta tapahtuvaa säätämistä tän auton kanssa. Kommenttia toki jos on ideoita, Halvalla tässä toimitaan kuitenkin.
Tässä vähän vakio tietoja:
http://www.cars-data.com/en/opel-omega- ... pecs/32482
eli vakio 0-100 13 sek. Ja tähän mää keskityn ite.
Sitte mun autoon, eli enskiks tottakain egr tukittuna, tein pellin egr kanavaan pakosarjaan, ja 15k vastus imm.
(op-com näyttää imuilman lämmöksi -32 astetta)
Imm oli rikki multa, arvot aivan liian pienet, joten siihen hyvillä mielin patenttia. Eli johtosarjaan imm johdoille mistä tulee 12v niin potikka ja lähtö karvaan mistä mitttasin 0v. näin saan kiinteästi arvon 3277 mg/s. Auto ei mene vielä tässä vikatilaan.
Tässä on vielä ongelma. Aina kaasuttaessa lukema pienenee, ja menee sinne 600-1000 tietämille täyskaasulla, eli rajoittaa syöttöä jos lukeman pitäisi olla noin 1200mg/s.. näin oon jostakin joskus saanu tietää/luulla...
ongelmaan jotain ehkä toimivaa ratkaisua oon pohtinut, ja koska yksi johdoista jää yli imm luona, ja siihen tulee 5v jännite kokoajan. ajattelin että tämä on se joka pitää imm sisällä olevan langan lämmössään, tarvii sille saada myös vastusta? en ole ehtinyt kokeileen muuta kuin että laitoin karvan imm kiinni jolloin arvo nousi n 100-200 mg/s, eli oon jäljillä?..
Sitten tuli mukaan ahtopaine, eli ahtomittari kabiiniin, ja lukemat oli n. 0.7-0.8bar täys kaasulla.
(Noh, vanhassa omegassa jossa oli vielä ei vnt ahdin, vaikutti kiihtyvyyteen kun nosti vastuksella huijaamalla ahtopainetta niin tonne 1.3bar.)
Ajattelin heti tietysti että samantapainen vaikututus voisi tässäkin olla. joten ei muuta kuin kokeilemaan. Eli siipien ohjausventtiili alipaine pois.. (vaikutus: savua paljon, ei vikatilaa ja ahdot nousee vasta vajaan 4000rpm) eli ei kulje ihan liikaa. sitten harmiton kokeilu nippusiteiden kanssa, eli sitä tankoa turbon päällä vedin kelloon päin vähän kerrallaan. Tämän vaikutuksena sain ahdot nousemaan 1.3bar. Alkaa ahtaan n 2000rpm kohdalla jo 0.6bar ja nousee suht nopeasti sinne 1.3bar lukemiin.
Eli ei sähköistä huijausta eculle ahtopaineesta, jolloin ecu näkee todellisen paineen. eikä mene vikatilaan ja eikä tuu vikakoodia.
Nyt auto on ajettava, savua kivasti alle 2000rpm ja sitten lähtee vetään melko kivasti...
Lukemiin. 0-100 n. 11sek parhain 10.5sek ja huonoin 11.6sek.
60-120 12sek 3 ja 4 vaihteilla
Enempää en ehtinyt mittaan. Mun mielestä on selkeetä parannusta ku kattoo tota sivua vakioautosta.
Mutta nyt mua mietityttää, että kun saisi ton imm lukeman vielä yli isoks kierroksilla, jolloin ecu ei rajoita niinpaljoa syöttöä voisi vaikuttaa ihan positiivisesti.
Sekä kun saisi ton vnt siipienohjauksen käyttöön jollain erillisellä ahtopaineanturilla vaikka sinne 1.3bar lukemiin, jolloin turbo heräisi oikein, kun ei viittis huijata ecuuta pienentämällä ahtoa vastuksella, silloinhan se ei syötä yhtä paljoa, koska luulee ahtopaineen olevan pienempi. Kai?
Sitten vielä sellanen että ei tartte vittuilla, tiedostan kyllä riskit tässä hommassa, ja tää on vaan mielenkiinnosta tapahtuvaa säätämistä tän auton kanssa. Kommenttia toki jos on ideoita, Halvalla tässä toimitaan kuitenkin.