Sivu 1/30

Opel Omega Turbo

Lähetetty: 22 Joulu 2013, 23:53
Kirjoittaja _jussis_
Tuli tossa alkukesästä ostettua tommonen 3000 omega johon oli aikoinaan vaihdettu ja muutoskatsastettu 4.0 24v moottori. Auto kiinnosti lähinnä juuri tuon moottorin ja papereiden takia, ja näin ollen oli oiva virittely kohde. Tarkoitus oli vaihtaa vähän nokkia ja laittaa läppärungot kun kesä on ohi. Kesän ajelut loppuivat kuitenkin jo heinäkuun lopussa kun oli duunissa menossa ruokatunnilla syömään. Yhtäkkiä mitään varoittamatta auto rupes käymään huonosti. No vehkeet tien sivuun ja just ennen ku auto sammu niin konehuoneesta kuulu pamahdus. Ei muuta kun pelti auki ja tutkimaan tilannetta, konehuoneessa öljyruiskeita ja venakopantiiviste etureunasta putkahtanut pihalle. Tässä kohtaa vitutuskäyrä aika suuri ja dollarin kuvat pyöri silmissä. Ei muuta ku soitto hinurille ja auto sen kyydillä kohti tallia. Seuraavalla viikolla ihmettelemään moottoria ja tutkimaan mikä vikana, mitattiin puristuspaineet ja todettiin että 2. Pytyssä jotain häikkää. Nykästiin kansi irti ja todettiin että 2 männässä murtuma ja pala irti keskeltä. Ei muuta kun palaa miettimään ja sieltähän se löyty öljypohjasta ja Passat just eikä melkeen puuttuvaan kohtaan. No kaveri hitsaili männän nippuun ja ajatus oli kasata moottori takas nippuun. Tässä kohtaa tuli kuitenkin järki peliin ja ajatus laittaa 2jz jumalmoottori. 4.0 laitettiin myyntiin ja aloitettiin 2jz:n metsästys. Pelkkää moottoria ei tuntunut löytyvän järkirahaan, niin löysin sitten edullisen kokonaisen Toyota Ariston.
Moottoria ei ole tarkoitus laittaa vakiona vaan tehotavote siellä jossain 600hv paikkeilla ainakin tähän ekaan versioon.
Tällä hetkellä moottori on jo purettu irti,AEM moottorinohjaus hankittu ja pakosarja on ttilattu.
Joulun jälkeen pääsen kokeilemaan kaverin 2jz+ m3 6 vaihteinen getrag kombinaatiota ja tiedän silloin tuleeko omaan autoon samanlainen vaihteisto+kytkin paketti.
Tällä hetkellä autosta ei ole kuin 1 kuva, mutta koitan ottaa niitä ahkerasti projektin edetessä.
Kuva

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 08:31
Kirjoittaja Jarno
:yes:

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 08:37
Kirjoittaja madi
minkä puimurin vaihteiston laitat ? itellä oli suunnitelmissa yhteen toiseen autoon zf gs6-53dz kestää helposti sen yli 1000nm ja on halpoja

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 08:41
Kirjoittaja _jussis_
madi kirjoitti:minkä puimurin vaihteiston laitat ? itellä oli suunnitelmissa yhteen toiseen autoon zf gs6-53dz kestää helposti sen yli 1000nm ja on halpoja
Sellanen aski mitä on käytetty e36:sessa 3.2 m3:ssa.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 08:49
Kirjoittaja madi
sehän ei o niin kestävä ku tuommonen tuo sama laatikko on E46 m3:ssa
noita o saanu englannista 625£ kotiinkuljetettuna

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 08:57
Kirjoittaja _jussis_
madi kirjoitti:sehän ei o niin kestävä ku tuommonen tuo sama laatikko on E46 m3:ssa
noita o saanu englannista 625£ kotiinkuljetettuna
Olikohan se niin että näissä oli jopa kytkinkopassa sama pulttijako? Houkuttelee toi aski lähinnä sen takia että siihen saa suht edullisesti adapteri+kytkinpaketin joka on bolt-on 2jz:tan perään.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 13:03
Kirjoittaja Carbin
700hv tehoja laittaneet tuon askin kestämään. Ja taitaa yleisin rikkoja olla käyttäjä kuin että terve laatikko vain antautuu.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 13:35
Kirjoittaja ?!
Tuommonen 2JZ on vaan siitä "huono" moottori,että tuottaa ns.kevyen virityksen jälkeen jo yli sen 700hv.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 18:23
Kirjoittaja telwin
?! kirjoitti:Tuommonen 2JZ on vaan siitä "huono" moottori,että tuottaa ns.kevyen virityksen jälkeen jo yli sen 700hv.
"huono" :lollis: :lollis:

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 18:40
Kirjoittaja LUMI
semmoset moottorithan josta ei saa vaparina yli 700 heppaa on kaikki paskoja :lollis:

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 19:01
Kirjoittaja jezze rs
Ihan mielenkiinnosta mitä muita suunnitelmia on autolle? Lähinnä alustalle, kun mä olen vähän skeptinen aina näille 700hv autoille. Tarkoitan nyt lähinnä sitä mitä näkee virittäjissä joka kaudella. Penkki paperit on bemariin 900hv, mutta vakio jarrut, alusta ja 195 leveet renkaat. Sitten tulee 170hv civic ja vie ajassa 10sec. Tollaisella teholla tarvis olla jo hyvät leveät renkaat (toyo r888) ja jonkunlainen kisa-alusta, että saa edes osan käyttöön. Toisaalta sitten jos kiihtyy ja toimii tarvis olla jo jarrutkin. Onko tuo moottori ihan oikeasti sellainen, että 700hv kohdalla on vielä toiminta varma? Tupla teho kuitenkin vakioon. Toi vissiin täytyy tehdä vaparista tehojen eli muutoskatsastuksen takia? Eikä nyt herneitä epäilyistä vaan ihan mielenkiinnosta kyselen :)

Auto ulkoisesti on kyllä helkutin hieno!

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 20:09
Kirjoittaja Juzzi
Omega ei juuri kyllä vaadi kuin toimivan alusta ja isommat etujarrut niin sillä kyllä pärjää vaikka olisi 800hv. Tuskin tästä mitään rataautoa ollaan haaveilemassa vaikka pito renkailla nopea olisikin. Yleensä suomen radoilla nopeissa autoissa ei ole kuin 500-600 ja ihan syystä.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 20:10
Kirjoittaja Juzzi
JA mikään 700hv auto ei ole toiminta varma, mutta 2JZ moottorilla luultavasti vaan pääsee aika paljon pidemmälle kuin monella muulla aihiolla.

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 20:55
Kirjoittaja motorsport
Mitäs ajotouhua tällä ruvetaan puuhaamaan ? Voimanlähde vaikuttaa moneen käyttöön "riittävältä" :lol:

Re: Opel Omega 2jz-gte

Lähetetty: 23 Joulu 2013, 20:55
Kirjoittaja pläsäri
Juzzi kirjoitti:JA mikään 700hv auto ei ole toiminta varma, mutta 2JZ moottorilla luultavasti vaan pääsee aika paljon pidemmälle kuin monella muulla aihiolla.
Kasi koneella pääsee mutta sitäpä ei tohon hirveän helposti saa :D 2JZ:aan kuitenkin saa vähän erilailla osia (ja laadukkaita sellaisia) kun moneen muuhun kutoseen, mielenkiinnolla odotellen :peukku: