Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Agila'
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21 Huhti 2020, 12:06
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Alempaan tuli 0,75 mm. ylempään 0,85 . Vetoakselille 1,20 mm.Robertx kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 11:33Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Selvä. Toivottavasti toimii ja kauan.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 14:55Alempaan tuli 0,75 mm. ylempään 0,85 . Vetoakselille 1,20 mm.Robertx kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 11:33Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Jos tuosta ohjeesta on tieto "vuotanut" niin kai se dokkari jollain on julkiseksi laittaa? Mietin vaan että miksi moinen ohje edes olisi olemassa, kun shimmien määrittämiseen on erikoistyökalut ja ohjeet olemassa. Ts. Huhulta haiskahtaa.Robertx kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 11:33Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Pienellä kokemus pohjalla uskaltaisin väittää että ei se ihan noin helpolla osu kohdalleen kokeilla toiki voi ja uskoisin että ei sitä simmi rasiaa turhaa myydä koko settinä tuohon pikku laakeri laatikkoon.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 14:55Alempaan tuli 0,75 mm. ylempään 0,85 . Vetoakselille 1,20 mm.Robertx kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 11:33Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
-
- 'Agila'
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21 Huhti 2020, 12:06
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Todennäköisesti ei aivan kohilleen. 20 vuotta tulitöikseen laakeroitua noita koneita. On ihan erijuttu rakennella, kun on välineet, näillä hierojan vehkeillä se on tämmöistä.Teppo kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 22:06Pienellä kokemus pohjalla uskaltaisin väittää että ei se ihan noin helpolla osu kohdalleen kokeilla toiki voi ja uskoisin että ei sitä simmi rasiaa turhaa myydä koko settinä tuohon pikku laakeri laatikkoon.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 14:55Alempaan tuli 0,75 mm. ylempään 0,85 . Vetoakselille 1,20 mm.Robertx kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 11:33Kannattaa käyttää hakua tässä topicissa ja kirjoittaa hakukenttään shimmi. On olemassa valmistajan ohje (ei julkinen) , jossa alemman sivuakselin 1mm shimmi vaihdetaan 0,85 mm shimmiin uusittaessa laakeri. Aika moni foorumilainen on onnistunut shimmaamaan laatikon ihan tuntumalla tai kokeilemalla.Vikaherkkä kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 09:29Kyllä vain simmeillä on passattava . Ei ole noita mittausvälineitä, mutta täytyy sormituntumalla hakea, lisäämällä tai vähentämällä simmejä. Lähinnä hain sitä pyörintävastusta, kun on oikeavälys. Olen ymmärtänyt , että vaihteiden akseleilla täytyy olla pieni paine ja vetoakselilla pienivälys. Katotaan kuinka äijän käy.
Tein nyt kuitenkin niin, että yksiakseli kerrallaan ja kansi kiinni ja siitä mittaus mistä alkoi kantamaan ja pyöritys kävi raskaammaksi. Sitten ulkokooli irti ja simmit sen mukaan. On ne kuitenkin paljon lähempänä,kun jos olisin kasannut siitä vain vanhoilla simmeillä. Se vähän ihmetyttää, kun sitä painetta jätetään, että onko huomioitu lämpölaajaneminen?
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Kartiorullillahan pitää pääsääntöisesti olla esijännitys ja jos lämpölaajenemista miettii, niin kuorethan laajenee todennäköisesti myös, ja koska sosemetallia, niin enemmän kuin teräksiset akselit.
F23:ssahan esijännitys mitattiin kytkinakselin pyöritykseen tarvittavasta momentista.
Onko siitä koppia kuinka monta mittayksikköä eli milliä sen esijännityksen pitää näissä olla kullakin akselilla ohjeen mukaan? Kun se on tiedossa niin työkalut mittaamiseen voi tehdä vaikka itse jos sorvin omistaa(olettaen että orkkistyökaluissa olevat jouset vain kannattaa työkalun yläosaa).
F23:ssahan esijännitys mitattiin kytkinakselin pyöritykseen tarvittavasta momentista.
Onko siitä koppia kuinka monta mittayksikköä eli milliä sen esijännityksen pitää näissä olla kullakin akselilla ohjeen mukaan? Kun se on tiedossa niin työkalut mittaamiseen voi tehdä vaikka itse jos sorvin omistaa(olettaen että orkkistyökaluissa olevat jouset vain kannattaa työkalun yläosaa).
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
https://www.ebay.ie/itm/Fiat-Alfa-Romeo ... 2593616548
http://en.kentimpex.hu/product/dt-60000 ... ming-tool/
Esijännityksen säätöön on tosiaan olemassa säätötyökalusarja... valitettavasti ei ole mitenkään edullinen... ei ainakaan yhden vaihteiston laakerointia ja shimmausta ajatellen.
http://en.kentimpex.hu/product/dt-60000 ... ming-tool/
Esijännityksen säätöön on tosiaan olemassa säätötyökalusarja... valitettavasti ei ole mitenkään edullinen... ei ainakaan yhden vaihteiston laakerointia ja shimmausta ajatellen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Tuossa Alfa Romeon M32 - vaihteiston kunnostusohje. Siitä voi olla apua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Joo maksaa saman verran työkalut mitä irtolaatikon laakerointi liikkeessä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Linkin mukaan vanhempien M32 heikkous on 1/2/5/6 akselin laakeri. Se on päivitetty 2012/2013 alkaen vahvempaan ja voitelua on parannettu.
https://stillrunningstrong.com/car-main ... -bearings/
https://stillrunningstrong.com/car-main ... -bearings/
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
My 2012,5 vaihtunut gen 2 laatikkoon jossa isompi päätylaakeri ja parannettu voitelua ja päätykopan jäähdytystä.
Tämä ei ole täysin korjannut ongelmaa ainakaan 1,4T moottorin osalta joita on myöskin laakeroitu uudelleen.
Mainittu aiemmin tässä topikissa.
Tämä ei ole täysin korjannut ongelmaa ainakaan 1,4T moottorin osalta joita on myöskin laakeroitu uudelleen.
Mainittu aiemmin tässä topikissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Agila'
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21 Huhti 2020, 12:06
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Tämän akselin kopanpuoleinen laakeri oli tässäkin tapauksessa huonossa kunnossa . Kyseessä astra 2010 1.7 cdti.ovc2z22yh kirjoitti: ↑11 Touko 2020, 21:17 Linkin mukaan vanhempien M32 heikkous on 1/2/5/6 akselin laakeri. Se on päivitetty 2012/2013 alkaen vahvempaan ja voitelua on parannettu.
https://stillrunningstrong.com/car-main ... -bearings/
-
- 'Agila'
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21 Huhti 2020, 12:06
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Aikaisemmin on ollut kovastikkin keskustelua m 32 vaihdelaatikosta. Ensimmäisen kerran törmäsin tähän, kun ostin astran 1.4 tubon. vuonna 2011. Vaihdelaatikko piti ihmesirinää kylmänä, luulin, että lämmityslaitteen moottori. tutkivat ja vaihtoivat uuden laatikon. Tämä ooppeli mihin vaihdoin laakerit ,on tyttäreni auto 1.7 cdti h 2010. Ajettu 185 000 km.
Vaihteisto ei pitänyt havaittavaa ääntä, mutta ykkösellä keppi nytkähteli. Sivuakselin kopanpuoleinen laakeri melko lailla sökö, muut kaksi kohtalaisia. moottorin puoleiset oli kohtalaisen hyväkuntoisia. vetopyörästön laakerit hyvät. Vaihdoin kaikki laakerit. Tilasin Tampereen laakerikeskukselta. Minulle jäi semmoinen käsitys, että laakereilla on ollut liikaa painetta sivuakselilla. Syy miksi näin epäilen on se , kun vetoakselin laakeri oli selvästi hyväkuntoisempi.
Ongelma kasauksessa on saada oikea paine, no minä tein niin kuin aiemmin kerroin. Laatikko ainakin on äänetön ja pelaa hienosti, katotaan nyt kuinka pitkään.
Vaihteisto ei pitänyt havaittavaa ääntä, mutta ykkösellä keppi nytkähteli. Sivuakselin kopanpuoleinen laakeri melko lailla sökö, muut kaksi kohtalaisia. moottorin puoleiset oli kohtalaisen hyväkuntoisia. vetopyörästön laakerit hyvät. Vaihdoin kaikki laakerit. Tilasin Tampereen laakerikeskukselta. Minulle jäi semmoinen käsitys, että laakereilla on ollut liikaa painetta sivuakselilla. Syy miksi näin epäilen on se , kun vetoakselin laakeri oli selvästi hyväkuntoisempi.
Ongelma kasauksessa on saada oikea paine, no minä tein niin kuin aiemmin kerroin. Laatikko ainakin on äänetön ja pelaa hienosti, katotaan nyt kuinka pitkään.
-
- 'Agila'
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05 Heinä 2020, 11:23
Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?
Meillä täysin samanlainen dynamoääni kuin tuossa videossa.
Insignia, 140tkm ajettu, 1.4, 2011, bensa. Ääni kuuluu noin 40kmh vauhdista ylöspäin, ei väliä millä vaihteella ajaa, tai rullaako kytkin pohjassa tms. Ääni kuuluu/vaihtelee täysin nopeuden mukaan. Vaihdekepissä ei mitään välyksiä tai nytkähtelyjä tunnu.
Selviääkö mahdollisesti noiden päätylaakereiden vaihdolla (en tiedä oikeaa nimitystä) mihin vetarit menee laatikossa, vai onko todennäköisesti uusittava enemmänkin laakereita?
Onnistuuko pelkästään noiden päätylaakereiden vaihto ilman laatikon irroitusta, jos kokeilisi ensin niiden vaihtoa ainoastaan?
Osaisko joku linkata tähän millaset laakerit nuihin päätyihin tulee ja toisena, jos mahdollisesti joutuu laatikon irroittamaan ja enemmänkin laakeroimaan, niin millanen setti sitten pitäisi laittaa tilaukseen?
Isot kiitokset jos apuja saa täältä.
Ps. Koko viestiketju luettu mutta kun en oikeita nimityksiä tiedä esim juuri tuolle laatikon päädyssä oleville laakereille mihin vetarit menee, niin vaikea yhdistää että mitä mihinkäkin tarttee.
Insignia, 140tkm ajettu, 1.4, 2011, bensa. Ääni kuuluu noin 40kmh vauhdista ylöspäin, ei väliä millä vaihteella ajaa, tai rullaako kytkin pohjassa tms. Ääni kuuluu/vaihtelee täysin nopeuden mukaan. Vaihdekepissä ei mitään välyksiä tai nytkähtelyjä tunnu.
Selviääkö mahdollisesti noiden päätylaakereiden vaihdolla (en tiedä oikeaa nimitystä) mihin vetarit menee laatikossa, vai onko todennäköisesti uusittava enemmänkin laakereita?
Onnistuuko pelkästään noiden päätylaakereiden vaihto ilman laatikon irroitusta, jos kokeilisi ensin niiden vaihtoa ainoastaan?
Osaisko joku linkata tähän millaset laakerit nuihin päätyihin tulee ja toisena, jos mahdollisesti joutuu laatikon irroittamaan ja enemmänkin laakeroimaan, niin millanen setti sitten pitäisi laittaa tilaukseen?
Isot kiitokset jos apuja saa täältä.
Ps. Koko viestiketju luettu mutta kun en oikeita nimityksiä tiedä esim juuri tuolle laatikon päädyssä oleville laakereille mihin vetarit menee, niin vaikea yhdistää että mitä mihinkäkin tarttee.
Kayttajatunnus kirjoitti: ↑12 Syys 2018, 20:57 Kohta 150 000 ajettu H Astra M32-6 -vaihteistolla päästää tismalleen samanlaista ääntä, kuin tässä videossa:
Ääni on siis sellainen suriseva "dynamoääni" ja sen korkeus vaihtelee renkaan pyörimisnopeuden mukaan. Kytkimen painaminen pohjaan ei vaikuta, eikä myöskään mutkittelu tiellä, eli ei ole ainakaan pyöränlaakeri. Onko Etelä-Suomen (esim. Helsinki-Kouvola-Lahti-Riihimäki) alueella hyvää korjaamoa, joka osaisi tutkia mikä on vikana, vai onko tuo sellainen vika, jonka voi jo nyt tuomita laatikkoviaksi?