Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

https://www.is.fi/autot/art-2000008711967.html
Lehteenkin päässyt. 45tkm eka hihnanvaihto ja 105tkm kohdalla uusiksi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Kamppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Huhti 2004, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Kamppi »

Itekkin tuon luin. Jotain outoa tuossa on ollut, taikka joku/jokin ei pidä paikkansa tms....
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

20220718_125930.jpg
Joutu oikein kuvan ottaa. ~94tkm ja ~5-vuotta
B insignia kylläkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Insignia vm 2013, sammui liikennevaloissa. Kampiakselin hammasrattaan kohdalta oli hampaita hävinnyt. Startatessa ilmeisesti männät iskivät venttiileihin.
Hihnalla ajettu vaihdon jälkeen 120 tkm, vaihtoväli 150 tkm joten se Opelin lupauksista.
Avasin ja löysin 5 kpl keinuvipuja joista oli se pieni peltiklipu (yhdistaa hydr.nostimen ja keinuvivun) toisesta päästä rikki.
Yksikään keinuvipu ei ollut katkennut, johtuu ehkä tyjäkäynnillä vahingoittumisesta.
Kaikki venttiilien varren päät olivat täysin samalla tasolla joten ajattelin että ei niissä ole vikaa, iskuhan tuossa moottorimallissa A20DTH kohdistuu suoraan ventiilin suuntaan.
Vaihdoin kaikki hydr.nostimet ja keinuvivut. Kampiakselin päästä pyörittämällä tuntui hyvältä, puristukset olivat hyvät.
Kun käynnistin niin pari poksahdusta eikä mitään sen jälkeen.
Kampiakselin päästä pyörittämällä huomasin että kaikki puristukset olivat hävinneet.
Selvittelin ongelmaa: Johtuu kuulemma siitä että alkuperäinen isku on vaurioittanut nokka-akseleita, on joko hiukan vääntynyt tai lisäksi puristesovituksella olevat nokat ovat ehkä siirtyneet paikoiltaan.
Nyt pyydystelen uusia nokka-akseleita tai koko venttiilikoppaa akseleineen ----mistä tuollaisen löytää ?
- en ole netistä löytänyt oikeastaan muualta kuin Englannista
Nokka-akseleita on kuulemma vielä 2 eri mallia, toinen ontto putkimalli ja toinen umpirautaa eivätkä tiedon mukaan sovi toistensa paikoille.

Onko kokemusta mistä nokka-akselit löytyvät ?
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Unohtui: Moottorista ei löydy lainkaan vikakoodeja, ajoitus on tarkastettu 101 kertaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Merkkiliikkeestä 700e hintaan saa ainakin sen onton nokan. Mutta suuttimen tiivisteitä ei...
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onko Insignian jakopää jotenkin erilainen, kuin samalla perusrakenteella oleva 1.9CDTi?

Fiatin koneissa en muista olleen jakopääongelmia, ja ovat kestäneet vaihtovälin hyvin?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ascona_c kirjoitti: 02 Syys 2022, 14:49 Onko Insignian jakopää jotenkin erilainen, kuin samalla perusrakenteella oleva 1.9CDTi?

Fiatin koneissa en muista olleen jakopääongelmia, ja ovat kestäneet vaihtovälin hyvin?
16v 1,9cdti aika lähellä vanhempaa 2,0cdti konetta? En tiedä sitten onko jakopään rattaita kulunut vanhemmista 1,9cdti koneista ollenkaan.

2,0cdti on varmaa kolmea erillaista.

09-15 sinkkuturbolla
09-15 bi-turbo
Nämä molemmat samanlaisia mutta korkeapainepumppu on erikokoisella pyörällä.
Sitten B alkusella moottorinunerolla joissa ad-bluekin on niin tuo vesipumppu pyörii urahihnalla ja jakopään välipyörä kulahtaa loppuun vasemmalta puolelta ja korjausosana tulee metallisella rullalla

Korjatkaa ja tarkentakaa tarvittaessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja astramaani »

Mulla oli ex autossa zafirassa vedetty remmi niin kireälle paikallisessa opel huollossa että ohjainpyörä lähes hajosi, tuli remmikotelon kannesta osin jo ulos. Kiristin oli asennettu väärin. Se muistaakseni vaatii vähä tarkempaa huomiota se kiristimen asennus, 1.7cdti:ssä. Pesivät kätensä siitä koska mun tuomilla osilla kasattu.
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1314
Liittynyt: 22 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja astramaani »

Rookeri kirjoitti: 19 Heinä 2022, 01:0894km?
Kone näyttää siltä että 300tkm ajettu.
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Hei !

Kirjoitin tänne jo aikaisemminkin kun korjaus oli vielä kesken.
Muutama viikko siihen lopulta meni ja 1800 € rahaa mutta homma oli aika selväpiirteinen eikä kovinkaan vaikea tehdä - olen jonkin verran touhunnut autojen kanssa mutta en ole mikään mestari.

Yritin hiukan selvitellä maahantuojan ja huoltoliikkeen kanssa miten näin pääsee käymään mutta ilmeisesti on oma vika jos hihnasta menee hampaita…

Joten tässä koko tarina:

Miten on mahdollista että Opel suosittaa Opel Insignian 2-litran dieselille jakohihnan (hammashihnan) vaihtoväliksi 150 000 km/6 vuotta kun hihna ei ilmeisesti kestä tuota vaihtoväliä?

Ystäväni auto, Opel Insignia Sports Tourer vm. 2013, on huollettu säännöllisesti ja jakohihna on ensimmäisen kerran vaihdettu 11.4.2019 ajokilometreillä 141594 km.

Suosituksen mukaan seuraava vaihto olisi suoritettava viimeistään ajokilometreillä 291 000 km tai ajallisesti 11.4.2025 mennessä, riippuen kumpi täyttyy ensin.

Kesällä 2022 auto sammui liikennevaloissa tyhjäkäynniltä eikä käynnistynyt useista yrityksistä huolimatta. Tapahtumahetkeen asti auto toimi normaalisti eikä kojetaulussa palanut yhtään varoitusvaloa. Moottori kävi normaalia tasaista tyhjäkäyntiä ilman mitään kuultavaa ylimääräistä ääntä. Ajokilometrimäärä oli 251700 km.

Tutkimuksissa selvisi että hammashihnasta oli hävinnyt ~10 cm matkalta hampaita kampiakselin hammaspyörän kohdalta joten viimeistään uudelleen käynnistäessä männät kohtasivat venttiilit
koska nokka-akselit eivät pyörineet.
Venttiilikopan poistamisen jälkeen havaittiin että vähintään 5 kpl keinuvipuja oli saanut kovan iskun koska pienet metalliliuskat keinuvivun ja hydr.venttiilinostimen kosketuskohdasta olivat murtuneet.
Kaikki keinuvivut ja hydrauliset nostimet olivat silmämääräisesti ehjät, niiden viallisuutta ei pystynyt määrittelemään mutta ne uusittiin varmuuden vuoksi.

Moottoria kootessa selvisi että ainakin osa nokka-akselien nokista oli hiukan ”pyörähtänyt” akselin suhteen
- emme onnistuneet hankkimaan oikean tyyppisiä nokka-akseleita joten jouduimme ostamaan kokonaan uuden venttiilikopan nokka-akseleineen (1130€ maahantuojalta)

Ja mielenkiintoista: Nokka-akselit on integroitu venttiilikoppaan ja niitä on useampaa eri mallia
- jos kopan päällä lukee 55574600 niin nokka-akselit ovat todennäköisesti ns. putkimallia eli nokat ovat puristekiinnityksellä paikoillaan
- jos kopan päällä lukee 55581593 niin nokka-akselit ovat todennäköisesti ns. valumallia eli nokat ovat tukevammin paikoillaan
- löytyy kuulemma 55562829, en tiedä mikä sen rakenne on

Moottorin toimintakuntoon saattamiseksi uusittiin mm. seuraavat osat:

1. Kaikki keinuvivut
2. Kaikki hydr.nostimet
3. Venttiilikopan tiiviste
4. Kampiakselin päässä oleva hammasrulla + kampiakselin pultti
- haluttiin varmistaa että rulla ei ollut liikahtanut
- HUOM! Vasenkätinen kierre !
5. Hammashihna + kiristin + vesipumppu
6. Venttiilikopan kansi nokka-akseleineen, malli 55581593
7. Muutakin pikkusälää, ei rahallisesti merkitystä



Korjaukseen käytettyjen osien ja kulujen kokonaishinta on 1794.32 €
- summassa ei ole työn hintaa koska korjaus tehtiin harrastetyönä

Kokoonpanon jälkeen moottori toimi normaalisti.

”Huvittavaa” että korjauksen aikana sattui löytymään lähistöltä aivan samanlainen tapaus.
Opel Insignia vm. 2012, sama moottori ja hammashihnalla ajettu noin 120 tkm ja aivan täsmälleen sama vika.

Ystäväni autolla oli siis ajettu hammashihnan vaihdon jälkeen 251700 – 141594 = 110106 km
ja aikaa edellisestä vaihdosta oli kulunut 13.8.2022 - 11.4.2019 noin 3 vuotta ja 4 kk.
Huolto-ohjeen mukaan vaihtoväli on siis 150 000 km/6 vuotta eli hammashihna kesti kilometrien mukaan ~73 % ja ajallisesti ~55 %.
Autoa käytetään pääsääntöisesti pitkähkössä maantieajossa.


Kysyin maahantuojalta asennetta hammashihnan vaihtoväliin: Ympäripyöreitä selityksiä että voihan tuo johtua jostain toisesta viasta jne.

Edellisen kerran hammashihnan vaihtaneen huoltoliikkeen asenne oli samanlainen.
Sanoivat että kyllä vian on aiheuttanut jokin muu rikkoutunut osa, esim. vesipumpun viallinen laakeri tai vaikka alipainepumppu tai ns. ” Oulun tautia” tarjottiin, siitähän löytyy netistä juttua
- ymmärrän ajatuksen mutta kun mikään hammashihnan kanssa tekemisissä oleva osa ei ollut viallinen

Tiesittekö muuten että ”Moottoriajoneuvojen korjausehdoissa (AUNE) mainittu korjaamon takuu on (6kk /15.000km)” ? eli ei hammashihnan tarvitsekaan kestää vaihdon jälkeen kuin tuon määrän…


En syytä että Opel olisi sen huonompi auto kuin jokin muukaan mutta kyllä tuollainen pistää harmittamaan varsinkin on huollattanut autonsa kalliilla rahalla merkkikorjaamoissa.

No, huonoa tuuria ja rahalla siitä pääsee ...ikävä kyllä.
Kamppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Huhti 2004, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Kamppi »

Kiitos omastapuolestani kirjoituksesta. Kuten tuumit, jotenkin outoa on ettei maahantuoja "pudota" vaihtoväliä, siis kilometrilukuarvoa. Lienee parasta ottaa esim 90tkm vaihtoväliksi. Olikos näissä ohjeena tarkastaa hihna öljyvaihdon yhteydessä. Toki hampaiden katoaminen voi tapahtua oikeastaan milloin tahansa. Mutta kyllä hihnan tulisi kestää valmistajan ilmoittaman ajomäärän 100% varmasti. Liekö koneen käynnissä jokin värähtely tms joka rasittaa hihnaa. Sama hihnan valmistaja tekee varmasti myös esim vag:lle, volvolle jne hihnat.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itselläni on pitkälti sama moottori nykyisessä autossa, jossa konetyyppi on Z19DTR. Auto Saab 9-3 TTiD eli kaksoisahdettu. Siinä on runsaasti yhteistä 2 litraisen kanssa vaikka onkin 1.9.

Tälle on hihnan vaihto väliksi ilmoitettu alkujaan myös tuo 150 tkm/10 vuotta. Myöhemmin maahantuoja on sen lyhentänyt 120 tkm/8 vuotta. Silti nämä yleensä vaihdetaan 100 tkm välein, joka on yleisesti "Esson baarin" suositus. Omaan Saabiin on tullut nyt 280 tkm mittariin ja vaihto häämöttää jo mielessä (kolmas kerta siis). Käsittääkseni nämä samat pätisi myös tähän Insignian 2.0 koneeseen. Tästä ainakin pidämme tyttären Insigniassa kiinni.

Vastaavasti "Oulun tauti" ei kuluta hihnaa vaan hammaspyörää. Tämä Tornion terästehtaan kuonajäte eli nk oktomurske, jota on sekoitettu asfalttiin, hioo pyörän hampaita sileäksi ja silloin jako hyppää.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Sitä samaa ihmettelin maahantuojalle ja huoltoliikkeelle että miksi ei jossakin välihuollossa voisi määritellä että hihnan kunto tarkastetaan. Varsinkin yläpäästä se olisi tehtävissä muutamassa minuutissa. Jos löytyy "purua" niin sitten toimenpiteet olisivat perusteltuja. Säästäisi todella paljon asiakkaan rahaa ja parantaisi auton mainetta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

6v/150tkm ja bi turbo 6v/120tkm nykyään.
Se oulun tauti kuluttaa hihnapyörät teräviksi niin hampaat leikkaantuu irti hihnanpohjalta.

Olisikohan tuo kolmas mainittu vaihtoehto se missä toinen nokka on putkinokka imupuolella ja pakonokka valettu. Tässä mallissa imunokka meni kieroon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin