omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Tero88
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 21:20
Paikkakunta: Mikkeli

omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja Tero88 »

Eli kadettiin laatikon tarve.. Kuulin että r25 menee bolt on pakettina 1.6 ohcn perään.. Mutta mitä eroa on r25 verrattuna r28?, kun löytyisi kylältä ylimääränen r28..
Mercedes-Benz 230TIC W124 "SleeperLintta"
Vw Taro 4WD "mennään just sinne minne halutaan"
Kadett C -79 "Vanha Rouva" (Kesäauto)

Suzuki Gsx-R 750
Avatar
MantaGsi
OCF Member 2015
Viestit: 4014
Liittynyt: 05 Elo 2007, 22:35
Paikkakunta: Laitila

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja MantaGsi »

Laatikko on samanlainen, tehonkeston pitäisi olla parempi tuolla R28 askilla.
-Hylättyjen Opelien loppusijoituspaikka-
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

R28 ei passaa jos se on A-Omegasta tai B-Senatorista.

B-Omegan R28 sopii jos se on bensakoneisesta, tosin se on nestekytkimellä.


A-Omegan 2.0 mallin R25 on helpoin laittaa. Se passaa suoraan ja on vaijerikytkimellä. Tosin painelaakeria joutuu tuomaan eteenpäin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Tero88
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 21:20
Paikkakunta: Mikkeli

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja Tero88 »

R28 olisi diesel b omegasta..
Mercedes-Benz 230TIC W124 "SleeperLintta"
Vw Taro 4WD "mennään just sinne minne halutaan"
Kadett C -79 "Vanha Rouva" (Kesäauto)

Suzuki Gsx-R 750
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos se on 2.0/2.2DTi:stä niin sen pitäisi sopia. Tosin sitten se on nestekytkimellä ja välitykset on perseestä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1st
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Maalis 2020, 09:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja 1st »

Keskustelusta sain ymmärtää että dti-koneisen B omegan laatikko on välityksiltään harvempi ja siksi huono bensakoneiseen? Onkohan välitykset paljonkin erilaiset, sopiiko bensakoneelle lainkaan, esim perävälityksellä passaten?

Oon koittanut ottaa selville välityksiä näistä, mutta moni vanha linkki viestiketjuissa ei toimi enää.

R25 ja r28 vaihteistoissakin on ilmeisesti keskenään eri välitykset, mitäs nämä R25-28 merkinnällä olevat sitten ovat ja kummanko välitykset näistä löytyy?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1st kirjoitti: 07 Touko 2020, 18:52 Keskustelusta sain ymmärtää että dti-koneisen B omegan laatikko on välityksiltään harvempi ja siksi huono bensakoneiseen? Onkohan välitykset paljonkin erilaiset, sopiiko bensakoneelle lainkaan, esim perävälityksellä passaten?

Oon koittanut ottaa selville välityksiä näistä, mutta moni vanha linkki viestiketjuissa ei toimi enää.

R25 ja r28 vaihteistoissakin on ilmeisesti keskenään eri välitykset, mitäs nämä R25-28 merkinnällä olevat sitten ovat ja kummanko välitykset näistä löytyy?
https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/r5.html
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Noita askeja en tunne, mutta ihan yleisesti välitysten merkitystä pohdiskelen diisselin ja bensakoneen välillä. Aikanaan Volvoon tein koneenvaihdon, sen kutosdieselin tilalle tuli B230F ja dieselin askilla mentiin. Vedin asuntovaunua tuolla autolla, ja toihan oli siihen ihan saatanan hyvä. Ykkönen oli todella lyhyt, toi lähti vaununkin kanssa kuin palmun alta liikkeelle. Pointtina siis se, että ihan käytöstä riippuen, se dieselin aski bensakoneen kanssa saattaa olla jopa todella maukas yhdistelmä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
1st
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Maalis 2020, 09:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja 1st »

Kiitos tästä!
Eli siis dieselin lootassa on muuten samat välitykset kuin R28:ssa, mutta vitonen pitempi. Bensa-R25:ssa taasen kaikki välitykset ovat hieman lyhempiä.

Kohdeautossa johon laatikkoa suunnittelen, on 4.1:1 perävälitys vakiona. Eli tuo pidempi vitonen voisi olla jopa hyvä asia maantieajossa, joskin vaparikoneet pääsääntöisesti tykkää kierroksista(etenkin viritettynä). Eli kepittelyä vaatisi enemmän 🤔
shamrock kirjoitti: 07 Touko 2020, 20:06 Noita askeja en tunne, mutta ihan yleisesti välitysten merkitystä pohdiskelen diisselin ja bensakoneen välillä. Aikanaan Volvoon tein koneenvaihdon, sen kutosdieselin tilalle tuli B230F ja dieselin askilla mentiin. Vedin asuntovaunua tuolla autolla, ja toihan oli siihen ihan saatanan hyvä. Ykkönen oli todella lyhyt, toi lähti vaununkin kanssa kuin palmun alta liikkeelle. Pointtina siis se, että ihan käytöstä riippuen, se dieselin aski bensakoneen kanssa saattaa olla jopa todella maukas yhdistelmä.
TakavetoVolvoissa ei oo lootien välityksissä eroja dieselin ja bensan välillä, ainoastaan perävälkässä.
Oiskohan dieselissä ollut sitten bensamallia lyhyempi perä ja sen takia hyvin soveltuva karavaanihommiin
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jossakin selvästi oli eroa ... toki jos perä oli tiheämpi, tämä oli myös sähköloikkarilla. Yleensähän nämä oli nelilovisia, niin tuo ei tuntunut edes tiheävälitteiseltä. Paitsi just se ykkönen, se oli sellainen pykälä että sillä just auton liikkeelle laittoi, kyllä se heti kakkosta kaipas :)
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
1st
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Maalis 2020, 09:29
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: omega R25 ja R28 ero ja sopivuus C16ne

Viesti Kirjoittaja 1st »

shamrock kirjoitti: 08 Touko 2020, 10:07 Jossakin selvästi oli eroa ... toki jos perä oli tiheämpi, tämä oli myös sähköloikkarilla. Yleensähän nämä oli nelilovisia, niin tuo ei tuntunut edes tiheävälitteiseltä. Paitsi just se ykkönen, se oli sellainen pykälä että sillä just auton liikkeelle laittoi, kyllä se heti kakkosta kaipas :)
Kyseessä oli ilmeisesti 240? Nelilovisessa ja sähköloikkarilla olevassa perusvaihteiston välitykset oli muistaakseni samat, kovalla vitosella olevassa taisi ykkönen olla hieman lyhyempi. Mutjoo, siinä on varmaan ollut suht lyhyt perävälitys ja siten sattunut hyväksi.

....
Ettei tämä nyt ihan volvokeskusteluksi karkaa, niin laskeskelin noista linkissä löytyvistä taulukoista että dieselin lootassa on jokaisen vaihteen väli hieman pienempi kuin bensa-neloskoneisten lootissa. Ja vitonen sitten selvästi pidempi.

Toisaalta se voisi olla kevyesti viritetyssä vaparissa hyväkin asia, pysyisi kierrokset paremmin ylärekisterissä vaihtojen välillä ja se pidempi vitonen taas laskisi maantiekierrokset kivasti alas. 🤔

Kellään ei taida olla käyttökokemuksia tuosta lootasta bensakoneen perässä, hiljaisuudesta päätellen? :D
Vastaa Viestiin