Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Obelix'97
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 17 Joulu 2012, 14:15

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Obelix'97 »

Täällä potilaaksi joutui '10 Meriva B samalla koneella, pumpun akselista alko hävittää nestettä, ajettu 68 tkm. Uus pumppu ei ollu kallis (INA-merkkinen, samaa kamaa ku Ruville, vajaa 50 €), eikä tuo vaihto-operaatio vaikuta niin vaikealta ku hetken asiaa tutki + pari tubevideota katseli. Ei vaan tullu pumpun mukana termarin tiivistettä joka on syytä vaihtaa samalla, joutuu sen huomenna käydä viel hakemassa marmorilta, ja toivottavasti ei maksa hunajaa. Kävin jo kysäsee tutulta korjaamolta operaation hintaa, mutta summa oli tällähetkellä kukkarolle sellainen, että päätin tehä homman itse.
Imot
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Marras 2019, 16:43

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Imot »

Kakkosautona olevasta Astra J 2010 poksahti konehuoneesta turbon ja koneen välin tienoilta tällainen bakelliittipalikka ja jäähdytysnestettä roiskuen iloisessa kaaressa. Mikä palikka tuo on ja onko isokin työ uusia?

Tänne ei saa ladattua kuvaa/videota suoraan?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

viewtopic.php?f=12&t=271947
Tuossa ohjetta kuvien laittoon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja jama78 »

anttist kirjoitti: 07 Helmi 2018, 20:06
anttist kirjoitti: 16 Marras 2017, 18:33
anttist kirjoitti:
anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.

Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...

Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois

Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä

Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli

Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
Mulla nyt sitten varmaan sama vika kun nestettä häviää ja tikku/ korkki töhnässä. Vaihdoin jo sen letkulähtöjen kotelon kun oli halki ja tihkutti sieltäkin. Mitäs osia tohon nyt tarvitaan kun tohon remonttiin ryhtyy??? Ja onkos mahdollista että jos se on vesipumppu että sieltä pääsee vesi öljyn sekaan??? JANI
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Anon224
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2021, 14:25

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Anon224 »

Moi vaan. Oma 1.4T hävitti keväällä pakkasnestettä hyvin vähän. Huomasin tallin lattialla nestettä. Vuoto paikallistui moottorin takapään vesilaippaan kannessa.
Foorumeita selaillessa kokeilin korjata ensin halvimman mukaan, eli uusin paisuntasäiliönkorkin. Tämä korjasikin vuodon, kunnes nyt taas vettä on alkanut häviämään ja tallinlattilla on lätäkkö.
Vuotaa luultavasti sama tiiviste, koska sitä ei korjattu silloin. Hyvä että vuotaa ulospäin eikä öljyn sekaan.
Näissä koneissa on todella kova paine järjestelmässä kun termostaatti avautuu vasta yli sadassa asteessa. Yhden kohdan kun korjaa, niin kohta paine purkautuu toisesta kohtaa.
Ajattelin jos vaihtaa termostaatin kylmempään, niin paine järjestelmässä laskee? Toisaalta insinöörit on suunnitelleet käyntilämpötilan korkeaksi. Tulikin mieleen, onko kukaan vaihtanut vedettömään jäähdytysnesteeseen jonka kiehumispiste noin 180 astetta.? Järjestelmän voisi tehdä vaikka paineettomaksi, mutta se tuskin on tarpeen.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Korjaa vain osakerrallaan. Se muovinen vesilaippa kannattaa ostaa merkkiliikkeestä niin on uusin osanumero.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
juuus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 01 Syys 2005, 10:30

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja juuus »

Anon224 kirjoitti: 27 Loka 2021, 17:19 Foorumeita selaillessa kokeilin korjata ensin halvimman mukaan, eli uusin paisuntasäiliönkorkin.
Ostitko originellin vai tarvikeversion ja mihin hintaan?
Anon224
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2021, 14:25

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Anon224 »

Autodocilta tarvikekorkki. Ei ollut montaa euroa.
Avatar
juuus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 302
Liittynyt: 01 Syys 2005, 10:30

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja juuus »

Syy mystiseen nesteen häviämiseen selvisi: reikä Topran-merkkisessä tarvike paisarissa. Eipä kestänyt puolta vuotta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Se topran on ihan paskaa.
Alkuperäinen paisuntasäiliö maksaa jotain 50-70euroa riippuen mihin malliin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja jama78 »

Viikko sitten tuli vaihdettua öljyn jäähdytin/ suodattimen jalka. Sitä vettä meni kesällä vaihtelevalla tahdilla. Nyt kun rempan aloitin ja auto oli pitkään ajamatta niin oli öljy kyllä melkoisen vesipitoista. Nyt pari sataa ajettu ja toivotaan että vika oli siinä 👊 ja juu noista topran merkkisistä osista kannattaa pysyä kaukana tiivisteet / kumiosat ainakin kovia kun kivi jo uutena😬.
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
listeria
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 08:57

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja listeria »

anttist kirjoitti: 07 Helmi 2018, 20:06
anttist kirjoitti: 16 Marras 2017, 18:33
anttist kirjoitti:
anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.

Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...

Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois

Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä

Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli

Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
Zafirassa samoja juttuja, ns.vesikotelon vaihdon jälkeen ei apuja.
Sitten piti mennä sinne syvemmälle.
Itellä meni n. 2 päivää.
Ehkä ens kerralla pääsee 15 tuntiin! :)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

20220107_091346.jpg
Tuli tehtyä operaatio mokkaan. Aikaa kului työaikaleimauksen mukaan 9,3 tuntia josta varmasti tunti osien pesuun. Venttiilikopassa 15mm kermaa ja öljypohjassa sentti "sedimenttiä"

Astra tai insigniaa huomattavasti työläämpi kun moottorin etupuolella ei ole tilaa termostaatin ja ilmastoinnin kompressorintuen pulttien irroittamiseksi. Moottoria ei myöskään saa yläpuolelta tuettua vaan otin ensin öljypohjan, loiskelevyn ja pakoputken irti ja laitoin moottorituen alapuolelta ilman öljypohjaa.

Käyntiääni hiljeni hieman. Ilmeisesti se sedimentti oli jo rajoittanut öljynvirtausta tai sitten vanhassa öljyssä oli sen verran paljon jo glykolia joukossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ZippoII
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 02 Tammi 2017, 08:32

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja ZippoII »

Mulla on alkanut hävitä nestettä 2015 mallin Insigniassa (1.4t kone). Mitään selkeää vuotoa en löydä, mutta vaihdelaatikon päällä näyttäisi olevan nestettä. Mistä kannattaa etsiä vikaa?

https://cloud.gigantti.fi/share/hfpmhl98pj91
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ZippoII kirjoitti: 15 Tammi 2022, 10:51 Mulla on alkanut hävitä nestettä 2015 mallin Insigniassa (1.4t kone). Mitään selkeää vuotoa en löydä, mutta vaihdelaatikon päällä näyttäisi olevan nestettä. Mistä kannattaa etsiä vikaa?

https://cloud.gigantti.fi/share/hfpmhl98pj91
Vedenjakokotelo kuvassa vasemmalla tai paisuntasäiliö. Osta tarvikekorkki paisariin ja rakenna siihen tubelesventtiili ja laita 1bar painetta paisariin ja sitten peilin kanssa kurkkimaan mistä vuotaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin