C20NE/C20GET Turbo Viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Noniin arvon ocf väki. Nyt olisi aika piristellä c20ne konetta.

Tulossa siis garretin gt15 44 omegan ahtimella, pakosarja on tehty, xev suuttimet on kiinni jne.

0.5 olisi tarkoitus ahtaa, ei varmaa mahdottomuus motronicilla? vakio puristukset tulossa, ja konetta ei avata, koska tämä turbotus tehtäisiin kokeilumielessä n. 200tkm ajetulla koneella. Pitäisikö bensanpaineita nostaa tai onko muuta huomioon otettavaa?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuolla pakopainepumpulla on tuloksena varma kannentiivistevaurio.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Onko tuo diisselin ahin? Diisselin ahtimethan ei sovellu bensamoottoriin niiden tuottaman suuremman pqkolämmön takia
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

onhan se diisselin. Onko tosiaan näin, ettei bensakone tule kestämään sitä? Entäs kun tallissa olisi mitsun MHI-TC05-10A ahdin, onko yhtään parempi vaihtoehto vakio koneeseen?
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Onhan ne diisseleiden ahtimia pistänyt tän kokosiin ja pienempiin koneisiin, eikä suuremmin ole ongelmia ollut, kun on haettu lähinnä perus viritystä, eikä hipostelua.

Itsellä olis tarkoitus 20seh- lohkoon (lauhduttimelle lähtö) asettaa xe- tai let- männät ja kanget, nehän menee ongelmitta kiinni? Lisäksi vakiopahvilla, mutta sylintereiden ympärille tehdään urat, mihin miggilankaa, josko kestäis vähän paremmin, ahdot olisi jossain kilon kohdilla, kestäiskö vakio gm- pahvillakin tuota rajotinrallia koko kesän, en usko? Ahtimeksi tulee Borg Warnerin malli, mikä otettu volvon 2.5tdi vitoskoneesta.
Moottorinohjaus vakio, suuttimiksi siemens deka 663cc tai c18xel punaiset suuttimet, itse laittasin siemensit ja vähentäisin bp?
Tarkoitus laittaa r25 tai r28 nestekytkimellä, mites tuon seh:n vakio vauhtipyörä, on suoraa, eikä poteron mallia, tarviiko se uusia?
Olisko vielä jotain muuta tuohon kokonaisuuteen, 18E - nokka? Eli menee b asconaan tuo setti kiinni hauskanpitopeliks, eli varttimailia ja luisua ratapäivillä tarkoitus mennä yhtään säästelemättä, niin fiksumpi ratkaisu tuo, kun 16v.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Meinasinkin, ettei luulisi ongelmaa olevan jos tehotavoite on 150-160hv vaikka onkin diisselin ahdin?
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Kokeilemalla selviää, itse ainakin kokeilen :) jos tuo kone sulaa, niin ei ole kun satasen rasti mennyt siinä.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

rookie`` kirjoitti:Kokeilemalla selviää, itse ainakin kokeilen :) jos tuo kone sulaa, niin ei ole kun satasen rasti mennyt siinä.
Sehän se on tässä ideana :lol: ahdin, pakosarjat jne isommat suuttimet ja ilmainen 20ne kone sedältä. Siksi ajatuksena rakentaa kokeilemalla, koska en häviä oikeastaan mitään jos kone hajoaa :lollis:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Gt15 on tehty 100hv diisselille. Ja se on mitoitettu niin että pakopaine on aika raju jopa dieselissä. Laitappa se kaksinkertaiseen pakolämpöön ja rajuun pakokaasunvirtaukseen. Kyse ei nyt ole siitä että se on dieselistä vaan sen koosta. Johonkin 1.3L moottoriin se vielä menis.
Voi olla että hukkaporttikaan ei pysty rajoittamaan ahtoa, sillä toihan on mitoitettu niin että se ahtaa vaikka öortti olisi auki.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Vaihda ahdin.... Ja xe/ohc/b-ascona virittäjälle tiedoksi että +600cc dekoissa ja c18xe vakioissa on pieni toimivuusero vakioruiskua käyttäessä.
Potero vs.suora vauhtis ei ole se kriittinen ongelma vaan se että FWD vaihtuu RWD laatikkoon, holkki painelaakerille tai megaomegavauhtipyörä.
ja joo onhan se omalla tavalla hauskaa käyttää aivan liian pientä ahdinta...herää tosi hienosti, ja vääntöä on alhaalla....mutta kaikki hauska loppuu aikanaan toisilla koneilla aikaisemmin kuin toisilla.



Ei järkeä hajoittaa ehjää konetta täysin väärillä romuilla.
Vanha T3/ t28 yms mooseksen valama ilmainen pikkuperuna(saab/nissan)on parempi vaihtoehto kuin himopieni wnb vnt ahdin.
Eikös nämä topicit ole juuri sitä varten ettei kaikkien tarvitse vuoronperään tehdä kaikkia samoja virheitä, vaan ehkä jotain kehitystä saataisiin aikaan kun ei aina lähdettäisi pohjalta....ja maksettaisi niitä kuuluisia oppirahoja.
Kuva
Avatar
rookie``
'Senator'
'Senator'
Viestit: 565
Liittynyt: 29 Huhti 2011, 17:03
Paikkakunta: Tampere

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

Mitä Spikey meinaat toimivuuserolla, eikös nuo vakioruiskuun teknisesti mene? on vaan sitten aika isot vakiokartoilla. Voi toki valaista, kun vaan käydä ohimennen sanomassa että niissä on eroja.
Eihän tuo paha rasti olis ostaa joku cossusierran ahdin ja tehdä itse tai hommata pakosarja (race.fi pakosarja t25 laipalla). Ainakin tuo moottorinohjaus on semmoinen, mikä aluksi pidetään tuollaisellaan senverta, kun sitä voi muuttaa.

Ja jos en ihan väärin muista, niin tuo kone olis a omegasta, jos niitä on tuolla tehty.. Täytyy lähtee itse koittamaan ja katsomaan.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

rookie`` kirjoitti:eikös nuo vakioruiskuun teknisesti mene? on vaan sitten aika isot vakiokartoilla.
Liittimiin ja imusarjaanhan ne kyllä sopii eli homma on mekaanisesti bolt-on. Oletan, että toi suuttimen yli kolminkertainen tuotto aiheuttanee pieniä tai suuria ongelmia toimivuuteen. Liekkö noiden suuttimien tuottojen lineaarisuuskaan sama? Eli jollain aukioloajalla se 600+cc deca tuuttaa yli kolminkertaisen määrän polttoainetta ja jossain aukioloajalla alle kolminkertaisen määrän polttoainetta verrattuna c18xe suuttimeen. Siihen sitten vielä booostia päälle eli polttoainetta vielä lisää jonkun verran. Toimii tai ei toimi hyvin.
JEEEEEEEEEEEEE!
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja blex84 »

Juho M-P kirjoitti:Gt15 on tehty 100hv diisselille. Ja se on mitoitettu niin että pakopaine on aika raju jopa dieselissä. Laitappa se kaksinkertaiseen pakolämpöön ja rajuun pakokaasunvirtaukseen. Kyse ei nyt ole siitä että se on dieselistä vaan sen koosta. Johonkin 1.3L moottoriin se vielä menis.
Voi olla että hukkaporttikaan ei pysty rajoittamaan ahtoa, sillä toihan on mitoitettu niin että se ahtaa vaikka öortti olisi auki.
Mullahan oli 1.3sessa 2litrasen dieselin ahdin ja 5000 kierroksen kohalla loppui veto eli ahdin oli tukkona
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

blex84 kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Gt15 on tehty 100hv diisselille. Ja se on mitoitettu niin että pakopaine on aika raju jopa dieselissä. Laitappa se kaksinkertaiseen pakolämpöön ja rajuun pakokaasunvirtaukseen. Kyse ei nyt ole siitä että se on dieselistä vaan sen koosta. Johonkin 1.3L moottoriin se vielä menis.
Voi olla että hukkaporttikaan ei pysty rajoittamaan ahtoa, sillä toihan on mitoitettu niin että se ahtaa vaikka öortti olisi auki.
Mullahan oli 1.3sessa 2litrasen dieselin ahdin ja 5000 kierroksen kohalla loppui veto eli ahdin oli tukkona
Tästä voi päätellä mitä tapahtuu 2L bensakoneessa. 3000r ja pakopaine tapissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
tiirikkav2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2014, 11:40

Re: C20NE/C20GET Turbo Viritys

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Juho M-P kirjoitti:
blex84 kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Gt15 on tehty 100hv diisselille. Ja se on mitoitettu niin että pakopaine on aika raju jopa dieselissä. Laitappa se kaksinkertaiseen pakolämpöön ja rajuun pakokaasunvirtaukseen. Kyse ei nyt ole siitä että se on dieselistä vaan sen koosta. Johonkin 1.3L moottoriin se vielä menis.
Voi olla että hukkaporttikaan ei pysty rajoittamaan ahtoa, sillä toihan on mitoitettu niin että se ahtaa vaikka öortti olisi auki.
Mullahan oli 1.3sessa 2litrasen dieselin ahdin ja 5000 kierroksen kohalla loppui veto eli ahdin oli tukkona
Tästä voi päätellä mitä tapahtuu 2L bensakoneessa. 3000r ja pakopaine tapissa.

No voihan piru.. 2x gt15 löytyisi tallista ja mitsun hukkaportiton TC05-10A, mutta kai se on etsittävä gt17/ kkk03 tai vastaava
Vastaa Viestiin