Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Pyhäinpäivää.
Vietinpä tässä 3 tuntia lukien eber-juttuja, jotain tuli ehkä opittuakin. Mutta etsimästäni aiheesta ei suoraan ollut
ketjua, niin perustanpa. Eli tavoite on poistaa eberistä automatiikka, jolla se menee ajossa itsestään päälle.
Syy: Jos käy lähikaupassa se kerkeää juuri käynnistää itsensä kun ollaan jo kaupan pihassa ja menee saman tien
pois päältä. Pääkopassani on hataraa muistitietoa, että tämä ei eberille hyvää tee, karstaantuu yms.
Viestejä lukemalla ilmeni ainakin 3 eri tapaa hoitaa homma:
- Katkaise joku valko-musta piuha ( kuulostaa vähän lopulliselta...)
- Poista jokin sulake lämpötila-anturilta
- Voiko tehdä ohjelmallisesti? Tech2 tai Eberi-huollossa?
Oma tapaukseni on tehdasasennettu Eberspächer 2.0 118KW CDTI Insigniassa, jossa on EasyStart R+ kauko-ohjain (alla) ja On/Off nappi hanskalokerossa.
Äsken koitin kurkkia missä itse vehje autossa on jotta saisin mallin selville, mutta ei sitä konepellin alta ainakaan nähnyt. Kuskin
puolen lokarin alla lienee, koska sieltähän pöhinä kuuluu.
Vielä hieman avautumista Kumma juttu, että tällainen automatiikka päällä/pois ei ole käyttäjän toimesta valittavissa. Ei luulisi olevan
kovin ylivoimainen ominaisuus tehdä. Loistava varuste kyseessä talviaikaan, nyt toimii hienosti, toivottavasti kevääseen asti. Taannoin
minulla oli Volvo S60, jossa surullisenkuuluisa Ardic -diesellämmitin. 2 kertaa talven aikana hajosi ja korjautin Volvohuollossa, oli meinaan
kalliit lämmöt sinä talvena... Eberspächerin toimivuus ei voi olla ainakaan huonompi
Vietinpä tässä 3 tuntia lukien eber-juttuja, jotain tuli ehkä opittuakin. Mutta etsimästäni aiheesta ei suoraan ollut
ketjua, niin perustanpa. Eli tavoite on poistaa eberistä automatiikka, jolla se menee ajossa itsestään päälle.
Syy: Jos käy lähikaupassa se kerkeää juuri käynnistää itsensä kun ollaan jo kaupan pihassa ja menee saman tien
pois päältä. Pääkopassani on hataraa muistitietoa, että tämä ei eberille hyvää tee, karstaantuu yms.
Viestejä lukemalla ilmeni ainakin 3 eri tapaa hoitaa homma:
- Katkaise joku valko-musta piuha ( kuulostaa vähän lopulliselta...)
- Poista jokin sulake lämpötila-anturilta
- Voiko tehdä ohjelmallisesti? Tech2 tai Eberi-huollossa?
Oma tapaukseni on tehdasasennettu Eberspächer 2.0 118KW CDTI Insigniassa, jossa on EasyStart R+ kauko-ohjain (alla) ja On/Off nappi hanskalokerossa.
Äsken koitin kurkkia missä itse vehje autossa on jotta saisin mallin selville, mutta ei sitä konepellin alta ainakaan nähnyt. Kuskin
puolen lokarin alla lienee, koska sieltähän pöhinä kuuluu.
Vielä hieman avautumista Kumma juttu, että tällainen automatiikka päällä/pois ei ole käyttäjän toimesta valittavissa. Ei luulisi olevan
kovin ylivoimainen ominaisuus tehdä. Loistava varuste kyseessä talviaikaan, nyt toimii hienosti, toivottavasti kevääseen asti. Taannoin
minulla oli Volvo S60, jossa surullisenkuuluisa Ardic -diesellämmitin. 2 kertaa talven aikana hajosi ja korjautin Volvohuollossa, oli meinaan
kalliit lämmöt sinä talvena... Eberspächerin toimivuus ei voi olla ainakaan huonompi
-
- 'Admiral'
- Viestit: 289
- Liittynyt: 02 Huhti 2003, 03:00
- Paikkakunta: helsinki
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
ei ole kyllä Insigniasta tietoa,mutta muut kulkineeni (v.2010 tourneo connect sekä astrag ja omega 2.5dti),on riittänyt kun on nypännyt liittimen irti lämpötilaanturista(näissä kaikissa on ainakin ollut 2 anturia,toinen eberille ja toinen ulkolämpömittarille),sen jälkeen ei automaattikka ole toiminut näissä vehkeissä.
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Eberin ulkolämpötila-anturin irrottamalla tai sitä sopivalla vastuksella huijaamalla automatiikan saanee kierrettyä. Joissain uudemmissa autoissa tuo systeemi on naitettu yhteen auton can-väylän kanssa niin ettei pelkkä liittimen irrotus ole ilmeisesti kovin toimiva ratkaisu. VW-puolella taisi olla asiasta jotain infoa kun aikanaan selailin...
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Onko vänkärin puolen iskaritolpan kupeessa pieni sulakerasia, jonka kannessa lukee "Park Heater", ja sisällä kolme sulaketta?
Nuo sulakkeet poistamalla eberin automatiikan saa pois käytöstä. Jos eberi halutaan takaisin käyttöön, niin riittää kun laitetaan sulakkeet takaisin. Ei tarvitse erillisiä ohjelmointeja toimiakseen.
Nuo sulakkeet poistamalla eberin automatiikan saa pois käytöstä. Jos eberi halutaan takaisin käyttöön, niin riittää kun laitetaan sulakkeet takaisin. Ei tarvitse erillisiä ohjelmointeja toimiakseen.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Vanha viestiketju, mutta täällä sama ongelma. Onko kukaan ratkaissut tätä miten automatiikan saa pois päältä?
omansa saa särkee
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Itse ratkaisin asian laittamalla "väylä"-johdon releen kautta, jota ohjaan sytytysvirralla.
omansa saa särkee
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Voitko avata tätä enemmän? Esimerkiksi kuvalla? Kiinnostaisi tehdä samanlainen ratkaisu.qrx kirjoitti:Itse ratkaisin asian laittamalla "väylä"-johdon releen kautta, jota ohjaan sytytysvirralla.
Kiitos
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Astra H Ultima Wagon
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Kyllä.yritän ehtiä ottaa kuvan ens viikolla
omansa saa särkee
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
qrx kirjoitti:Kyllä.yritän ehtiä ottaa kuvan ens viikolla
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Astra H Ultima Wagon
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Aloita lataamalla asennusohje http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/13343695_eng.pdf. Irroita hanskalokero https://www.youtube.com/watch?v=QNJfwr0gcAs. Sitten katso asennusohjeen sivulta 31 kuvaa 64 ja 65. Kuvan 64 johto nro 7 on ns. "väylä" johto. joka menee kuvassa 65 olevalta "boxilta" auton "väylään" (kuva 72). Tämä kyseisen johdon kun katkaisee (laittaa katkaisijan väliin tai kuten itse tein laittamalla releen kautta jota ohjaan tupakansytytimen virralla) niin lisälämmitin ei lähde enään itsestään päälle. Mutta ei myöskään sisäpuhallin lähde esilämmityksen aikana päälle.
omansa saa särkee
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Astra H Ultima Wagon
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Onkohan vectra c lämmittimen väylä samalla tavalla toteutettu? On meinaa melko surkeeta kikkailla tuon automatiikan kanssa.
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
En usko että samalla tavalla onnistuu, koska eikö vectrassa oo ajastin ajotietokoneessa? Pitäis varmaan katkaista virta suoraan lämmittimeltä. Mutta mitä sitte tapahtuu jos virta katkaistaan kun lämmitin on päällä? Se pitäis kokeilla.
omansa saa särkee
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Juu ajastin on ajotietokoneessa ja kaukosäädin myös. Lämmittimelle tulee punanen,ruskea ja kaksi erikokoista vihreätä. Toinen vihreistä löyty hanskalokeron takaata mutta sillä ei ollu mitään vaikutusta. Pitäisi varmaan löytää se piuha millä auto pistää tiedon että alkaa lämmittämään.
Re: Eberspächer automatiikan poiston mahdollisuudet
Näyttäiskö tuo asennusohje vectraan oikealta? http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/93160586.pdf Siitä sit vaan testaileen mikä piuha pitäis katkaista?
omansa saa särkee